abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83975499
Hallo historici,

Wat is nou hét boek over de geschiedenis van Nederland? Is er één standaardwerk of zijn er verschillende aanraders?

En het betreft dus de complete geschiedenis van Nederland, niet een bepaalde periode of onderwerp.
  maandag 12 juli 2010 @ 21:35:18 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_83975731

Ik denk dat je hierover net zoveel antwoorden gaat krijgen als er historici zijn. Het ligt er ook aan, wat voor soort boek je wilt. Makkelijk leesbaar of meer wetenschappelijk? Ik ben zelf zeer gecharmeerd van Pieter Geyl's History of the Dutch Speaking Peoples, maar je hebt natuurlijk ook Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen, Busken Huet's Het land van Rembrandt, Jan en Annie Romein's De Lage Landen bij de zee enzovoort enzovoort. Wat frivoler is bijvoorbeeld Jaap ter Haar's Geschiedenis van de Lage Landen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_83976129
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Ik denk dat je hierover net zoveel antwoorden gaat krijgen als er historici zijn. Het ligt er ook aan, wat voor soort boek je wilt. Makkelijk leesbaar of meer wetenschappelijk? Ik ben zelf zeer gecharmeerd van Pieter Geyl's History of the Dutch Speaking Peoples, maar je hebt natuurlijk ook Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen, Busken Huet's Het land van Rembrandt, Jan en Annie Romein's De Lage Landen bij de zee enzovoort enzovoort. Wat frivoler is bijvoorbeeld Jaap ter Haar's Geschiedenis van de Lage Landen.
Ok, wat specifieker; Nederlandstalig, academisch en compleet.

Is er bijvoorbeeld een bepaald werk dat op (bijna) alle universiteiten wordt gehanteerd?
pi_83976179
Van nul tot nu.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  maandag 12 juli 2010 @ 21:45:09 #5
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_83976218
Is Wikipedia niet voldoende?
  maandag 12 juli 2010 @ 21:45:31 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_83976237
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:43 schreef Azijnproever het volgende:

[..]

Is er bijvoorbeeld een bepaald werk dat op (bijna) alle universiteiten wordt gehanteerd?
Nee. Om de simpele reden dat op de Uni de geschiedenis nu eenmaal in perioden wordt verdeeld en je dus per vakgebied een boek / boeken gebruikt.
  maandag 12 juli 2010 @ 21:48:51 #7
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_83976379
Als het ook documentaires (dvd) mogen zijn:
Verleden van nederland en Nederlanders overzee.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  maandag 12 juli 2010 @ 21:50:36 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_83976463
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:48 schreef Rucky het volgende:
Als het ook documentaires (dvd) mogen zijn:
Verleden van nederland en Nederlanders overzee.
Nederlanders Overzee gaat niet over de geschiedenis van NL, zoals TS vraagt, maar over de geschiedenis van de VOC en de WIC.
  maandag 12 juli 2010 @ 21:56:13 #9
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_83976711
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nederlanders Overzee gaat niet over de geschiedenis van NL, zoals TS vraagt, maar over de geschiedenis van de VOC en de WIC.
Klopt, maar het verslaat wel een belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  maandag 12 juli 2010 @ 21:57:57 #10
66444 Lord_Vetinari
pi_83976783
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:56 schreef Rucky het volgende:

[..]

Klopt, maar het verslaat wel een belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis.
Als je dat wilt, kun je je beter houden bij Gaastra's Geschiedenis van de VOC en Boxer's The Dutch Seaborne Empire 1600-1800.
pi_83977150
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee. Om de simpele reden dat op de Uni de geschiedenis nu eenmaal in perioden wordt verdeeld en je dus per vakgebied een boek / boeken gebruikt.
Ik denk niet dat je gelijk hebt, ik heb net ook even op de site van de geschiedenisfaculteit van mijn eigen universiteit rondgesnuffeld, en daar vond ik dit:

Anne Doedens, Yolande Kortlever & Liek Mulder, Geschiedenis van Nederland. Van prehistorie tot heden.

Kent iemand dit werk?
  maandag 12 juli 2010 @ 22:14:09 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_83977510
Volgens de site van de uitgever:

Doelgroepen: Studenten media-opleidingen, scholen voor de journalistiek, lerarenopleidingen

Zal dus bedoeld zijn voor eerstejaars om de boel een beetje op te frissen.
pi_83977692
quote:
Op maandag 12 juli 2010 22:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volgens de site van de uitgever:

Doelgroepen: Studenten media-opleidingen, scholen voor de journalistiek, lerarenopleidingen

Zal dus bedoeld zijn voor eerstejaars om de boel een beetje op te frissen.
Hmm, dat is niet echt wat ik hoopte nee.
  maandag 12 juli 2010 @ 22:21:50 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_83977871
quote:
Op maandag 12 juli 2010 22:18 schreef Azijnproever het volgende:

[..]

Hmm, dat is niet echt wat ik hoopte nee.
Zoals ik al zei: Er zijn wel wetenschappelijke werken (uiteraard), maar universiteiten geven nu eenmaal geen 'Geschiedenis van Nederland van ver voor Christus tot nu' in 1 collegereeks.
  maandag 12 juli 2010 @ 23:02:09 #15
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_83979899
Van Nul tot Nu natuurlijk. Alleen Methusalem kan geschiedenis op een fatsoenlijke manier uitleggen.
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
pi_83981516
De Republiek van Jonathan Israel is een aanrader.
Of toch niet?
pi_83981920
quote:
Op maandag 12 juli 2010 23:02 schreef TheGaffer het volgende:
Van Nul tot Nu natuurlijk. Alleen Methusalem kan geschiedenis op een fatsoenlijke manier uitleggen.
Maar dat is in de vorm van een stripverhaal. Misschien zit ik ernaast, maar dan denk ik meteen dat het voor scholieren bedoeld is.
pi_83983228
quote:
Op maandag 12 juli 2010 23:32 schreef Garincha het volgende:
De Republiek van Jonathan Israel is een aanrader.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 13 juli 2010 @ 00:33:47 #19
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_83983848
quote:
Op maandag 12 juli 2010 23:40 schreef Azijnproever het volgende:

[..]

Maar dat is in de vorm van een stripverhaal. Misschien zit ik ernaast, maar dan denk ik meteen dat het voor scholieren bedoeld is.
Was ook niet geheel serieus bedoeld. Maar voor de gemiddelde scholier is het wel uiterst fijn en handig. Zullen vast nog wel wat grote oude boeken in de bieb staan.
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
pi_83987933
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 00:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ziet er inderdaad goed uit, heb hem alvast in mijn winkelwagentje gegooid. Helaas gaat het alleen over een paar eeuwen Nederlandse geschiedenis, dus meer tips zijn altijd welkom.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 09:45:26 #21
66444 Lord_Vetinari
pi_83988523
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 09:10 schreef Azijnproever het volgende:

[..]

Ziet er inderdaad goed uit, heb hem alvast in mijn winkelwagentje gegooid. Helaas gaat het alleen over een paar eeuwen Nederlandse geschiedenis, dus meer tips zijn altijd welkom.
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Pieter Geyl's History of the Dutch Speaking Peoples, Busken Huet's Het land van Rembrandt, Jan en Annie Romein's De Lage Landen bij de zee, Jaap ter Haar's Geschiedenis van de Lage Landen.
pi_84013553
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:43 schreef Azijnproever het volgende:

[..]

Lord_Vetinari noemde mbt de ME en het bourgoundische hof Huizinga's Herfstij, aan de UU zijn ze verslaafd aan dat boek, ze hebben/hadden zelfs een vak compleet gewijd aan dit boek.
Zowel Huizinga als Geyl zijn behoorlijk oud, desalniettemin zijn ze nog steeds allebei zo'n beetje de 'grootste' historici die Nederland heeft gehad, ik blijf erbij dat je als Nederlander toch een Nederlands boek als eerste moet lezen. Daarna kan je je richten op Jonathan Israel etc maar de basis zou ik toch met Nederlandse boeken opdoen. Verder kan je altijd wel een groot boek vinden over de gehele Nederlandse Geschiedenis, vaak gemaakt door meerdere schrijvers, doch zou ik me per tijdsperiode telkens op een andere schrijver richten als je meer diepgang wilt. Als je toch als eerste wilt beginnen met de basis moet je met het grotere werk beginnen.
Hierbij zijn wel enkele werken bekend, eveneens geschreven door niet historici, maar goed.
  FOK!fotograaf dinsdag 13 juli 2010 @ 20:57:22 #23
73911 ultra_ivo
pi_84016372
Het probleem is wel dat de standaardwerken vaak Hollandocentrischzijn. De werken over de Lage Landen voegen er dan meestal Vlaanderen bij. Ik ben nog nooit een boek tegengekomen dat ook de geschiedenis van het Prinsbisdom Luik, de diverse Duitse hertogdommen met veel grondbezit in het hudige Nederland en soortgelijke gebieden behandelt.
pi_84021683
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 20:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Het probleem is wel dat de standaardwerken vaak Hollandocentrischzijn. De werken over de Lage Landen voegen er dan meestal Vlaanderen bij. Ik ben nog nooit een boek tegengekomen dat ook de geschiedenis van het Prinsbisdom Luik, de diverse Duitse hertogdommen met veel grondbezit in het hudige Nederland en soortgelijke gebieden behandelt.
Ik ben tijdens mijn studie toch aardig wat informatie hierover tegen gekomen. Boeken van A.G. Weiler bijvoorbeeld, die het over de vroege Kerk in Nederland heeft, betrekt juist de Duitse en Belgische gebiedjes erbij die ook van grote invloed waren. Maar wat jij zoekt is moeilijk te zeggen, het prinsbisdom Luik heeft niet in de volledige hoedanigheid echt bij Nederland gehoord, dus waarom hier iets over schrijven, waarom iets over die Duitse hertogdommen als het uiteindelijk geen deel van Nederland is.
Slechts schrijft men, en terecht anders krijg je een veel te breed werk, over alles wat op dat moment bij Nederland hoort.

Neem de werken over de Amerikaanse Geschiedenis. Texas, New Mexico etc en andere delen hoorden bij Mexico, Guantanamo Bay bij Cuba, maar op het moment van 'veroveren' worden ze pas onderdeel van de Amerikaanse Geschiedenis. Het zou een heel ander werk worden als je dan ook nog eens moest doorgaan op de Mexicaanse of Cubaanse zaak. Maar zoals ik al zei, je moet weten waar je moet zoeken, A.G. Weiler zoals gezegd haalt veelal juist deze gebieden wel aan omdat ze als kerk een bepaalde gemeenschap vormen. Ze oefenen invloed op elkaar uit wat van ontzettend belang hierbij is, het is niet geschreven als de Nederlandse Geschiedenis, maar eerder over het Christendom bvb in onze gebieden. Dan zou je dit soort gebieden als Luik en Fulda er wel bij moeten halen. Al is het alleen om de invloed te beschrijven
  FOK!fotograaf dinsdag 13 juli 2010 @ 23:26:47 #25
73911 ultra_ivo
pi_84024797
Het gaat er meer om dat er heel veel mensen zo in Nederland niet hun eigen geschiedenis leren maar alleen geschiedenis die voor een groot deel buitenlandse geschiedenis is. Geschiedenis die niet aansluit bij de belevingswereld in de eigen regio. Een van de Duitse hetogdommen had zowat voor de helft gebied dat nu tot Neerland hoort (Geldern).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')