abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_83777316
Is er iemand die een beeld kan scheppen over beelddenken en de score op iq tests. Ik ga volgende week een test afleggen bij de psycholoog en zou graag meningen horen van beelddenkers die hetzelfde hebben gedaan. En er wat over willen vertellen.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83777403
???


een beeld scheppen over beelddenken...niemand die hem snapt? tough crowd

[ Bericht 44% gewijzigd door Prenzlauer op 07-07-2010 20:30:08 ]
Doe eens lief!
  woensdag 7 juli 2010 @ 20:17:07 #3
229170 boudemaniak
Statisch Geladen
pi_83777480
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:13 schreef shadow117 het volgende:
Is er iemand die een beeld kan scheppen over beelddenken en de score op iq tests.
Say what?

Ik heb meestal scores van +- 145 op die Nationale IQtest dingen mocht je dat vragen
En deze heb ik ook gehaald: http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest
“Thunder is good, thunder is impressive; but it is lightning that does all the work”
pi_83777783
Is er een verband dan??

Heb nog nooit een iqtest bij een psycholoog afgelegd... maar denk wel in beelden. Misschien dat het helpt voor een test, misschien ook niet.
pi_83778484
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:22 schreef Kekaa het volgende:
Is er een verband dan??

Heb nog nooit een iqtest bij een psycholoog afgelegd... maar denk wel in beelden. Misschien dat het helpt voor een test, misschien ook niet.
Dat is een beetje de vraag, ik ben benieuwd of dat zo is. Ik kan er maar weinig over vinden over beelddenken, overal hetzelfde verhaaltje. inhoudelijk weinig info.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83778992
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:17 schreef boudemaniak het volgende:

[..]

Say what?

Ik heb meestal scores van +- 145 op die Nationale IQtest dingen mocht je dat vragen
En deze heb ik ook gehaald: http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest
hey

Die test is simpel als je maar weet waar je op moet letten. ik weet nog wel een paar leuke.

http://www.queendom.com/t(...)x.htm?idRegTest=1112
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83779120
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:50 schreef shadow117 het volgende:
hey

Die test is simpel als je maar weet waar je op moet letten. ik weet nog wel een paar leuke.

http://www.queendom.com/t(...)x.htm?idRegTest=1112
Beelddenken? Dat noemt men ook wel ruimtelijk inzicht.
pi_83779408
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:53 schreef Techno het volgende:

[..]

Beelddenken? Dat noemt men ook wel ruimtelijk inzicht.
Dus dat zou dan een verbaal - performale kloof op kunnen leveren, wat bij eerdere online testjes naar voren kwam. Daar ben ik dus naar op zoek, naar die bevestiging dat dat dus een vertekend beeld kan geven.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83781137
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:53 schreef Techno het volgende:
Beelddenken? Dat noemt men ook wel ruimtelijk inzicht.
Neuh.

In beelden denken is meer dat je gedachten sterk visueel zijn waar die van anderen meestal verbaler zijn. Mijn moeder is kunstschilder en heeft dit sterk. Soms probeert ze te vertellen wat ze voelt maar ziet ze het heel duidelijk voor zich en kan ze het niet goed zeggen. Ze kan dat dan schetsen en dan roep ik ooh, je voelt je miskend, dat bedoelde ze dan maar ze kan er niet goed woorden voor vinden. Dat is dus denken in beelden, ruimtelijk inzicht is technischer, dat je kan bedenken hoe een abstracte vorm er uit ziet als je hem 90 graden draait, dat soort dingen.
pi_83782614
Voor zover ik weet is er geen sterk verband.
Als je een IQ-test zoals de Raven's hebt, heb je misschien iets van voordeel, op verbale onderdelen als woordenschat scoor je misschien net wat lager, terwijl ik denk dat je bij een verbaal onderdeel als analogieen misschien zelfs een voordeel hebt. Overall is er volgens mij daarom geen echt effect (als in meer verbaal/performaal)
pi_83783090
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 21:41 schreef Dipkip het volgende:
Neuh.

In beelden denken is meer dat je gedachten sterk visueel zijn waar die van anderen meestal verbaler zijn. Mijn moeder is kunstschilder en heeft dit sterk. Soms probeert ze te vertellen wat ze voelt maar ziet ze het heel duidelijk voor zich en kan ze het niet goed zeggen. Ze kan dat dan schetsen en dan roep ik ooh, je voelt je miskend, dat bedoelde ze dan maar ze kan er niet goed woorden voor vinden. Dat is dus denken in beelden, ruimtelijk inzicht is technischer, dat je kan bedenken hoe een abstracte vorm er uit ziet als je hem 90 graden draait, dat soort dingen.
Ik doelde op het linkje met de test dat de TS als voorbeeld gaf. Dat is niets anders dan het soort tests dat psychologen gebruiken om je ruimtelijk inzicht te testen.

Beelddenken valt overigens onder de noemer pseudowetenschap, omdat de wetenschappelijke onderbouwing ervoor ontbreekt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2010 22:14:59 ]
pi_83783371
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:13 schreef Techno het volgende:
Ik doelde op het linkje met de test dat de TS als voorbeeld gaf. Dat is niets anders dan het soort tests dat psychologen gebruiken om je ruimtelijk inzicht te testen.

Beelddenken valt overigens onder de noemer pseudowetenschap, omdat de wetenschappelijke onderbouwing ervoor ontbreekt.
Nou ja pseudowetenschap, ik denk dat het gewoon een manier is waarmee mensen uitdrukken hoe ze het zelf ervaren. En die eigenlijk niet te bewijzen valt inderdaad. Maar ik geloof wel dat mensen hierin verschillen, het is alleen qua aard niet fatsoenlijk te onderzoeken.

Maar ik had niet op dat linkje geklikt, sorry als het om zulk soort denken gaat dan inderdaad, geeft een betere score op bepaalde onderdelen, maar het is niet zo dat je dan automatisch slechter scoort op verbale onderdelen.
pi_83783454
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:06 schreef BouliBouli het volgende:
Voor zover ik weet is er geen sterk verband.
Als je een IQ-test zoals de Raven's hebt, heb je misschien iets van voordeel, op verbale onderdelen als woordenschat scoor je misschien net wat lager, terwijl ik denk dat je bij een verbaal onderdeel als analogieen misschien zelfs een voordeel hebt. Overall is er volgens mij daarom geen echt effect (als in meer verbaal/performaal)
Oke bedankt voor je uitleg, het wordt waarschijnlijk de WAIS. Maar al valt het tegen dan waren dat uiteraard de omstandigheden, ADD, tegenlicht, slecht geslapen, staar, zenuwen, me dag niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83783777
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:19 schreef shadow117 het volgende:
Oke bedankt voor je uitleg, het wordt waarschijnlijk de WAIS. Maar al valt het tegen dan waren dat uiteraard de omstandigheden, ADD, tegenlicht, slecht geslapen, staar, zenuwen, me dag niet.
Ja zo'n type ben je inderdaad wel.
pi_83784279
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:22 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Ja zo'n type ben je inderdaad wel.
Lol uiteraard hoop ik op een leuke score, maar zo niet, life goes on
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83784661
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:37 schreef shadow117 het volgende:

[..]

Dat is een beetje de vraag, ik ben benieuwd of dat zo is. Ik kan er maar weinig over vinden over beelddenken, overal hetzelfde verhaaltje. inhoudelijk weinig info.
Ik heb ergens een studieboek ervan... kan ik wel even opzoeken voor je?
pi_83784994
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:33 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Ik heb ergens een studieboek ervan... kan ik wel even opzoeken voor je?
Graag ik zou er toch wel graag meer van willen weten.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83785383
Natuurlijk het boek wat helemaal onderop de stapel ligt, maar ik heb em.

De kracht van beelddenken - Ghislaine Bromberger
(een creatieve manier om koers te bepalen voor individu, team en organisatie)
ISBN: 90 244 16647

Op de achterkant staat onder andere: Beelddenken is een wijze van bewustzijn dat ratio en intuïtie in verband brengt met elkaar waardoor je koers kunt bepalen.

En: Het boek is geschreven voor veranderkundigen: professionals, docenten en trainers-in-opleiding die met mensen werken, individueel en in organisaties.

Duss... ik weet niet zeker of je er wat aan hebt. Het geeft waarschijnlijk wel wat meer inzicht.
pi_83785734
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:43 schreef Kekaa het volgende:
De kracht van beelddenken - Ghislaine Bromberger
(een creatieve manier om koers te bepalen voor individu, team en organisatie)
ISBN: 90 244 16647
Zolang je er maar rekening mee houdt dat dit niet-wetenschappelijke literatuur is.
pi_83785993
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:43 schreef Kekaa het volgende:
Natuurlijk het boek wat helemaal onderop de stapel ligt, maar ik heb em.

De kracht van beelddenken - Ghislaine Bromberger
(een creatieve manier om koers te bepalen voor individu, team en organisatie)
ISBN: 90 244 16647

Op de achterkant staat onder andere: Beelddenken is een wijze van bewustzijn dat ratio en intuïtie in verband brengt met elkaar waardoor je koers kunt bepalen.

En: Het boek is geschreven voor veranderkundigen: professionals, docenten en trainers-in-opleiding die met mensen werken, individueel en in organisaties.

Duss... ik weet niet zeker of je er wat aan hebt. Het geeft waarschijnlijk wel wat meer inzicht.
bedankt voor je moeite, ik ga het boek eens opzoeken, daar kan ik wel wat mee.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83786398
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:48 schreef Techno het volgende:

[..]

Zolang je er maar rekening mee houdt dat dit niet-wetenschappelijke literatuur is.
Mocht het quasi zweverige info zijn, dan is het gauw bekeken. Ik ben namelijk wel op zoek naar échte informatie en niet naar een egostrelend verhaal.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:06:25 #22
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_83786751
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 21:01 schreef shadow117 het volgende:

[..]

Dus dat zou dan een verbaal - performale kloof op kunnen leveren, wat bij eerdere online testjes naar voren kwam. Daar ben ik dus naar op zoek, naar die bevestiging dat dat dus een vertekend beeld kan geven.
maar is dat dan wel een vertekend beeld dan? ik bedoel, je bent toch gewoon ruimtelijk beter en verbaal minder goed?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_83788015
Dat is ook zo maar verbaal was gemiddeld en performaal ver boven gemiddeld. De score lagen heel ver uit elkaar. Meestal liggen subscores toch redelijk dicht bij elkaar als ik het goed heb. Maar ik ben uiteraard geen expert op dat gebied. Het heeft wel mijn interesse gewekt om daar eens nader onderzoek naar te doen. Mocht het bij de officiële test ook zo zijn dan zal ik daar om een verklaring vragen.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:30:58 #24
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_83788114
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:29 schreef shadow117 het volgende:
Dat is ook zo maar verbaal was gemiddeld en performaal ver boven gemiddeld. De score lagen heel ver uit elkaar. Meestal liggen subscores toch redelijk dicht bij elkaar als ik het goed heb. Maar ik ben uiteraard geen expert op dat gebied. Het heeft wel mijn interesse gewekt om daar eens nader onderzoek naar te doen. Mocht het bij de officiële test ook zo zijn dan zal ik daar om een verklaring vragen.
Bij mij zaten er 18 punten verschil tussen de subschalen.

Waarvoor ga je de officiele test doen als ik het mag vragen?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_83788314
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:29 schreef shadow117 het volgende:
Dat is ook zo maar verbaal was gemiddeld en performaal ver boven gemiddeld. De score lagen heel ver uit elkaar. Meestal liggen subscores toch redelijk dicht bij elkaar als ik het goed heb. Maar ik ben uiteraard geen expert op dat gebied.
Nee, het is helemaal niet standaard dat die dingen dicht bij elkaar liggen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')