abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juni 2010 @ 13:45:45 #1
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_83440885
Naar aanleiding van opmerkingen in mijn vorige topic waar ik naar een goed alternatief zocht om voordelig te rijden, ben ik de mogelijkheden van het rijden van een oldtimer verder aan het onderzoeken.

Kort samengevat is het idee om een oldtimer voor dagelijks gebruikt te gaan rijden. Naast praktische overwegingen zoals type brandstof, duurzaamheid van bepaalde merken, onderhoud, etc, speelt de factor 'tof' ook een grote rol.

De randvoorwaarden:
  • budget ca 7000,-
  • groot genoeg om met minimaal 2 personen + baggage op vakantie te gaan
  • achterbank waar 2 personen (redelijk) op kunnen zitten
  • ca. 25.000 km/jaar
  • duurzaam / betrouwbaar; ik ben zelf geen sleutelaar en zoek vooral een auto die het 'gewoon doet'

    Een van de auto's die ik reeds zeer serieus heb onderzocht, is de Alfa Giulia 1800 Super uit 1970: geweldige auto, mooi en erg pittig; een feest om in te rijden. Grootste nadeel: roest, technisch minder betrouwbaar op die leeftijd en het is / blijkt een type auto waar je geld in kunt blijven pompen (motorische onderdelen, onderhoud etc). Deze is het dus niet geworden, helaas.
    Ik neig nu meer naar een klassiek Mercedes, maar er zullen nog veel meer mogelijkheden zijn met allemaal nu voor- en nadelen.

    Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die zelf een oldtimer dagelijks rijden of hebben gereden. Wat rijdt je / heb je gereden, waarom en wat waren voors en tegens en wat kostte het je zo'n beetje?
  • Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 13:46:35 #2
    58560 Oksel
    Gezellig.
    pi_83440927
    Mijn vader rijdt dagelijks een Volvo 164 (1968) op gas. Niet duur, weinig onderhoud, en dat met bijna 4 ton op de teller..
    pi_83440978
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 13:46 schreef Oksel het volgende:
    en dat met bijna 400 ton op de teller..
    pi_83440991
    Er staat op FOK toch een mooie VW Kever te koop ?
      dinsdag 29 juni 2010 @ 13:49:46 #5
    58560 Oksel
    Gezellig.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 13:59:22 #6
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83441477
    beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout)
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:00:15 #7
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83441514
    mssn een saab 900 iets?

    alleen roesten die wel meestal
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:00:58 #8
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83441541
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 13:59 schreef ukga het volgende:
    beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout)
    Wat had je en waarom was dat een fout?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:03:47 #9
    58560 Oksel
    Gezellig.
    pi_83441641
    Gewoon een wat duurdere klassieker kopen. Rij je goedkoper, maar wel meer risico op panne.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:04:16 #10
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_83441660
    Kevertje uit 1982 hier. Met 55000km op de teller.
    Ik rij er als enige auto ca 7500km/jaar mee, volledig zonder problemen.
    En als je ergens hoge ogen mee gooit op straat, dan is het wel met een kevertje.
    In mijn ogen nog steeds de meest beschaafde oldtimer.

    Je kunt heel goedkoop kever rijden juist omdat je bijna alles zelf kan doen. Simpele techniek, alle onderdelen volop verkrijgbaar (dus goedkoop), en elke automonteur zou je toch moeten kunnen helpen wanneer je het niet zelf wilt doen.

    Wanneer je je onderhoud op de gestelde tijden doet is een Kever erg betrouwbaar.

    Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums

    25000km betekend voor een oude auto wel vaker dan 1x per jaar een beurtje trouwens...
    Of je moet zelf ff handig worden natuurlijk.

    [ Bericht 18% gewijzigd door RaymondK op 29-06-2010 14:15:55 ]
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:50:34 #11
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83443691
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:00 schreef error_404 het volgende:

    [..]

    Wat had je en waarom was dat een fout?
    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:55:07 #12
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83443874
    quote:
    Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums
    Zeker, dit is voor mij een soort eerste schifting, voordat ik me op 30 verschillende fora ga aanmelden
    Eerst eens kijken of er Fokkers zijn met ervaring, daarna verder speuren.
    quote:
    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
    Thanks, soortgelijke 'problemen' had die Alfa ook. Dat soort kosten zijn envoudig mee te berekenen, maar het geeft ook zo veel gezeik...
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:58:49 #13
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83444035
    @error_404
    ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering!
    Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d.

    vrienden van mij hebben saab 900 gehad (intotaal 4 stuks) met rond de 3ton op de teller, maar die roesten allemala bij de wielkasten e.d. motorisch houden ze het wel lang uit. maar die hebben er ook mee rgeld in moeten steken dan ze lief was
      dinsdag 29 juni 2010 @ 15:10:23 #14
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83444595
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:58 schreef ukga het volgende:
    @error_404
    ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering!
    Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d.
    Heb ik onderzocht ja, maar het gaat mij vooral ook om de lol van het rijden en zo min mogelijk kosten aan wegenbelasting en onzin kwijt zijn. Anders zou ik namelijk gewoon kunnen blijven rijden, zoals ik nu doe...
    De Alfa was 6000, btw. Een beetje Mercedes of Volvo is er ook voor rond die prijs.
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_83446317
    Wat versta je onder "onzin"? ook onderhoud?

    Je gaat minimaal net zoveel geld aan onderhoud uitgeven als je nu voor de wegenbelasting kwijt bent.

    Vergeet niet dat je van plan bent 25k per jaar te rijden met een auto die gemaakt is in een tijd dat veel auto's met 100k afgeschreven waren.
    Nu zijn mercedes en volvo erg degelijke merken, vooral de diesels zijn motorisch onverwoestbaar, maar onderhous is noodzakelijk anders kun je je fijne oldtimer na 3 jaar naar de sloop duwen.

    Roest is niet alleen van Alfa's een probleem, ook Mercedes en Volvo heeft hier last van, het zijn auto's uit de tijd dat antiroestbehandelingen onzin waren.

    En ja ik spreek uit ervaring, ik rij sinds 3 jaar een Mercedes W123 300D, ben er dolgelukkig mee maar ondertussen ben ik blij dat ik geen 25k hoef te rijden in een auto uit die tijd......
    pi_83446491
    My daily ride is een Mercedes 280 CE uit 78 op LPG. Erg goedkoop en betrouwbaar maar als ik 25K per jaar zou rijden koos ik iets nieuwers.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 15:58:53 #17
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_83446898
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:

    [..]

    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
    Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
    Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
    Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
    Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
    Oh ja en hij rijd 1:13 gecombineerd.

    [ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 29-06-2010 16:06:19 ]
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:01:37 #18
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447013
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:

    [..]

    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
    onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...

    ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine)
    heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten)

    maar ts:
    ca. 25.000 km/jaar das wel heel veel voor een oudje en een oldtimer verzekering kun je al vergeten
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:02:51 #19
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83447082
    precies, mijn idee met die kever was; lekker goedkoop, geen wegenbelasting, en 5 tientjes verzekering
    maar voor een jaar wegenbelasting voor een lichte auto ben je ong 270 euro kwijt, en WA iets van 140
    . dit lijkt veel maar die 410 euro die je uit denkt te sparen, moet je aan nieuwe onderdelen en extra benzine ingooien. (vaak nog meer dan 410 euro)
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03:06 #20
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447093
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:

    [..]

    Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
    Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
    Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
    Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
    en dan heb je nog een mexico kever ook die zijn wel gevoeliger voor roest (heb er ook 1)

    maar een 1302/1303 hebben al vaker roest problemen vooral bij de veerpoten
    pi_83447094
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:

    [..]

    Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
    Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
    Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
    Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
    Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03:47 #22
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447122
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt
    mee eens!
      FOK!fotograaf dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03:57 #23
    137066 fokkieslim
    pi_83447134
    met deze randvoorwaarden,kun je echt geen oldtimer rijden.
    De randvoorwaarden:

    budget ca 7000,-

    groot genoeg om met minimaal 2 personen + baggage op vakantie te gaan

    achterbank waar 2 personen (redelijk) op kunnen zitten

    ca. 25.000 km/jaar

    duurzaam / betrouwbaar; ik ben zelf geen sleutelaar en zoek vooral een auto die het 'gewoon doet'

    In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
    Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
    Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:04:39 #24
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83447163
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:01 schreef T42 het volgende:

    [..]

    onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...

    ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine)
    heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten)
    je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?
    oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:05:55 #25
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447223
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:04 schreef ukga het volgende:

    [..]

    je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?
    oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat
    dan heb je echt een maandag morgen auto

    heb een keverbodem liggen die 40 jaar onder de grond heeft gelegen en die is 90% goed.
    mijn 1e kever die mag roesten maar dat valt vies tegen

    [ Bericht 13% gewijzigd door T42 op 29-06-2010 16:31:25 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')