abonnement Unibet Coolblue
pi_83223700
quote:
Dolfinarium vangt orka in Waddenzee
Uitgegeven: 23 juni 2010 22:33
Laatst gewijzigd: 23 juni 2010 22:48
DEN HAAG - Medewerkers van het Dolfinarium hebben woensdagavond op de Waddenzee tussen Lauwersoog en Ameland een jonge orka gevangen.

Het zoogdier werd eerder op de dag vanaf een schip van het ministerie van LNV bij het Waddeneiland gesignaleerd.

Het gaat om een ongeveer 3,5 meter lang, jong dier dat volgens ooggetuigen sterk vermagerd en verzwakt is.

Het komt zelden voor dat een orka in de Waddenzee wordt gezien. De laatste keer dat een levende orka in Nederlandse wateren is gesignaleerd zou in 1947 zijn geweest. In 1963 is een dood exemplaar aangespoeld in Noordwijk.

Speedboot

Het Dolfinarium was woensdagavond met twee vaartuigen, waaronder een speedboot, uitgevaren en kreeg het dier even na negen uur in het vizier.

''We proberen zo rustig mogelijk contact te maken",' zei Bert van Plateringen van het Dolfinarium, even voordat het dier in een net uit het water werd gevist. ''We hadden eerst nog het idee om hem naar open water te begeleiden maar dat overleeft hij waarschijnlijk niet.''

Mat

Het lukt even na tien uur om het dier met een soort mat uit het water te tillen. Aan boord ontfermden dolfijnentrainers en een dierenarts zich over het zoogdier.

''Het ging eigenlijk vrij soepeltjes",' aldus Van Plateringen. Het dier wordt meegenomen naar het Dolfinarium om aan te sterken. Daarna zal de orka worden teruggezet.

Bijzonder

Kees Camphuysen, deskundige op het gebied van onder meer zeezoogdieren bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ), noemt het ''buitengewoon bijzonder'' dat er een orka in de Waddenzee zwemt.

''De vraag is hoe hij hier is gekomen. Het dier is waarschijnlijk zijn kudde verloren. Maar dat weet je pas als je hem uit het water haalt.'' Volgens Camphuysen komen orka's doorgaans niet verder dan de Doggersbank ten noordoosten van Engeland.
© ANP
Bron
pi_83223727
Klopt ja.
pi_83223776
Ik wil hem zien eigenlijk.....
  woensdag 23 juni 2010 @ 23:38:34 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_83223806
Mooi verhaal, nu hopen dat het ook goed komt als ze hem later terugzetten.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_83223863
Prachtige dieren. Zijn er ook foto's/filmpjes?

Ben bang dat dit beestje het niet zal overleven als je hem weer terug in zee zet. Verloren zonder soortgenoten...
pi_83223954
Doggerbank:


Orca's leven best wel in de buurt Ik dacht die leven helemaal in the USA bij de noordpool.
pi_83224074
Er leven veel orca's bij Noorwegen tijdens een bepaald jaargetijde. Het is echt héél bijzonder dat een Orca in Nederland is.
pi_83224159
Zal niet de laatste zijn die hier zijn heil komt zoeken..
pi_83224339
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 23:41 schreef Cahir het volgende:
Doggerbank:
[ afbeelding ]

Orca's leven best wel in de buurt Ik dacht die leven helemaal in the USA bij de noordpool.

even zijn spuitgat toegevoegd.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:02:25 #10
183230 MiVer
a.b.s.mp3.dance
pi_83224949
Multiversum, ego's, erwten....haha....erwten zijn voedzaam!
  donderdag 24 juni 2010 @ 05:28:03 #11
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83229070
hopen dat het goed komt... vind het altijd zo'n triest verhaal dit soort dingen.
Intelligent, but fucked up.
pi_83229799
quote:
HARDERWIJK - De jonge orka die woensdagavond door medewerkers van het Dolfinarium op de Waddenzee is gevangen, vecht voor haar leven. Medewerkers doen hun uiterste best om het dier in leven te houden. Dat heeft een woordvoerder van het Dolfinarium in de nacht van woensdag op donderdag laten weten.

© ANPDe ongeveer 3,5 meter lange orka kwam halverwege de nacht aan in het Dolfinarium in Harderwijk.

Daar is ze onderworpen aan een uitgebreid onderzoek en kreeg het dier zout toegediend. Medisch lijkt ze in orde, maar de orka is sterk verzwakt en vermagerd.


''Ze heeft in geen dagen gegeten. Elke minuut is kritisch'', zei Bert van Plateringen, woordvoerder van het Dolfinarium. ''Dolfijnentrainers liggen continue bij haar in het water om te voorkomen dat ze tegen de kant botst. Ze moet wennen aan haar nieuwe omgeving.''


Dichtbij

De medewerkers hopen dat de jonge orka de nacht en ochtend goed doorkomt. In dat geval is er een kans dat het jonge vrouwtje aansterkt en ze weer kan terugkeren naar open zee. ''We weten dat er orka's in de buurt van Gibraltar leven. Dat is relatief dichtbij. Maar op dit moment is het nog te vroeg om daarmee bezig te zijn",' aldus Van Plateringen.

De jonge orka werd woensdag vanaf een schip van het ministerie van LNV tussen Lauwersoog en Ameland gesignaleerd. Woensdagavond wisten medewerkers van het dolfinarium het dier te vangen. Het komt zelden voor dat een orka in de Waddenzee wordt gezien. De laatste keer dat een levende orka in Nederlandse wateren is gesignaleerd zou in 1947 zijn geweest. In 1963 is een dood exemplaar aangespoeld in Noordwijk.


Bijzonder

Kees Camphuysen, deskundige op het gebied van onder meer zeezoogdieren bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ), noemt het ''buitengewoon bijzonder'' dat er een orka in de Waddenzee zwemt. ''De vraag is hoe hij hier is gekomen.

Het dier is waarschijnlijk zijn kudde verloren. Maar dat weet je pas als je hem uit het water haalt.'' Volgens Camphuysen komen orka's doorgaans niet verder dan de Doggersbank ten noordoosten van Engeland.

© ANP
Hopelijk gaat ie het redden...
pi_83232846
quote:
Geredde orka maakt het redelijk goed

Update: donderdag 24 jun 2010, 09:30

De jonge Orka die gisteravond op de Waddenzee is gevangen, heeft de nacht goed doorstaan. "Haar toestand blijft zorgwekkend, maar wij zijn hoopvol gestemd", zegt een woordvoerder van het Dolfinarium in Harderwijk waar het dier naartoe is gebracht om aan te sterken.

De jonge Orka van ongeveer 3,5 meter heeft een paar pond vis gegeten. "En dat is altijd een goed teken", aldus de woordvoerder.

De orka werd sterk vermagerd en verzwakt uit de Waddenzee gehaald tussen Lauwersoog en Ameland.
Uitzonderlijk

Een orka in Nederlandse wateren is zeer uitzonderlijk: er zou er één in 1947 zijn gesignaleerd en in 1963 spoelde een dood exemplaar aan in Noordwijk.
http://nos.nl/artikel/167(...)t-redelijk-goed.html
  donderdag 24 juni 2010 @ 10:39:05 #14
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_83233301
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 23:41 schreef Cahir het volgende:
Doggerbank:
[ afbeelding ]

Doggerbank! Ik had ergens gelezen dat dit tot 3000 jaar geleden dit werkelijk een eiland was (zo groot als Nederland) voordat het verdween in de zee !
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  donderdag 24 juni 2010 @ 10:47:21 #15
272871 StarCastic
Only a Sith deals in absolutes
pi_83233608
Mijn lievelingsdier
Ik vraag me wel af of zo'n jong beest zich kan redden als ze wordt vrijgelaten.
"If our brains were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't."
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.
pi_83234000
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:47 schreef StarCastic het volgende:
Mijn lievelingsdier
Ik vraag me wel af of zo'n jong beest zich kan redden als ze wordt vrijgelaten.
Dat vraag ik me ook af ja. Hoe doet zo'n vreemde groep tegen één Orca vrouwtje? En kunnen ze dat beest na vrijlating nog in de gaten houden?

[ Bericht 2% gewijzigd door Mercer op 24-06-2010 11:04:43 ]
pi_83234116
Ben er net geweest. Foto's geschoten en verhaal gemaakt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_83234218
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
Ben er net geweest. Foto's geschoten en verhaal gemaakt.
Ben je journalist? Was het mooi om te zien? Ik wou dat ik meemocht.

*heel erg jaloers is nu
  † In Memoriam † donderdag 24 juni 2010 @ 11:05:06 #19
230491 Zith
pls tip
pi_83234285
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
Ben er net geweest. Foto's geschoten en verhaal gemaakt.
Gaaf, welke krant?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_83234362
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:03 schreef Mercer het volgende:

[..]

Ben je journalist? Was het mooi om te zien? Ik wou dat ik meemocht.

*heel erg jaloers is nu
Ja was wel kicken om te zien. Mooi dier. Mocht zelfs effe bovenop de rand van het bassin staan om enkele kliekjes te knallen
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_83234428
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:05 schreef Zith het volgende:

[..]

Gaaf, welke krant?
De Stentor (zegmaar de BN/De Stem of Tubantia van Gelderland)
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_83234513
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja was wel kicken om te zien. Mooi dier. Mocht zelfs effe bovenop de rand van het bassin staan om enkele kliekjes te knallen
Wauw mazzelaar! Ik wil ook.......
pi_83234594
@Koos
Was de Orka levendig? Waren er veel mensen?
pi_83234716
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:11 schreef Mercer het volgende:
@Koos
Was de Orka levendig? Waren er veel mensen?
Ja, dier was vrij beweeglijk. Als de orka de komende weken goed doorstaat dan is de kans groot dat het Dolfinarium het bassin waarin het dier verblijft openstelt voor het publiek. Goede marketing, zo vlak voor het zomerseizoen.

Druk? Tsja, veel mensen van de pers, verzorgers en nieuwsgierige medewerkers van het Dolfinarium.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_83234849
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, dier was vrij beweeglijk. Als de orka de komende weken goed doorstaat dan is de kans groot dat het Dolfinarium het bassin waarin het dier verblijft openstelt voor het publiek. Goede marketing, zo vlak voor het zomerseizoen.

Druk? Tsja, veel mensen van de pers, verzorgers en nieuwsgierige medewerkers van het Dolfinarium.
Ik heb net de foto's bekeken. Jij bent écht dichtbij geweest! Orka is wel beetje dunnetjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')