abonnement Unibet Coolblue
pi_80028482
Ik zit er over na te denken om een training mindfulness te gaan doen. Ik kan erg piekeren over het verleden of de toekomst en ben me vaak niet bewust van wat ik in het nu doe. Aan het eind van de dag vraag ik me vaak af wat ik bijvoorbeeld die dag nou allemaal gedaan heb. Ik doe tig dingen tegelijk, eet mijn eten op terwijl ik aan het computeren/opruimen ben en proef niet hoe het eten is. Of ik eet gedachteloos een hele zak chips leeg of lees een tijdschrift en als ik het uit heb weet ik niet meer wat ik gelezen heb. Ook heb ik vaak negatieve (irrationele) gedachten en kan ik moeilijk slapen door al dat denken.

Heeft er iemand ervaringen met een mindfulness training en werkt het ook op de langere termijn ( als je het natuurlijk blijft doen)?

[ Bericht 6% gewijzigd door _Hestia_ op 07-04-2010 01:16:30 ]
pi_80028516
Ik ben zelf vrij sceptisch tegenover dit soort dingen omdat ze al gauw zweverig overkomen, maar het is me aangeraden door mijn therapeut en haar verhaaltje erbij trok me best aan. Even dit topic volgen dus
  woensdag 7 april 2010 @ 00:45:32 #3
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_80028571
Ik denk dat mindfulness ideaal voor je is, TS. Het gaat echt precies daarover. En ja, het is voor zover ik weet ook heel geschikt voor de langere termijn. En pico, het is imo niet zo zweverig; ik denk juist dat 't heel nuchter is, eigenlijk.
*Think outside the box*
pi_80028631
quote:
Op woensdag 7 april 2010 00:45 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Ik denk dat mindfulness ideaal voor je is, TS. Het gaat echt precies daarover. En ja, het is voor zover ik weet ook heel geschikt voor de langere termijn. En pico, het is imo niet zo zweverig; ik denk juist dat 't heel nuchter is, eigenlijk.
Dat bleek inderdaad ook uit de uitleg die mijn therapeute gaf. Voor de volledigheid, het is een haptotherapeute, was ik ook wat huiverig voor maar bleek precies wat ik nodig had
pi_80028635
Ik heb de training ook gedaan.
Als ik je verhaal lees, denk ik dat het inderdaad iets voor jou zou zijn!
Het is dan echt de bedoeling om in het 'nu' te ervaren.
pi_80028663
quote:
Op woensdag 7 april 2010 00:48 schreef Suzu het volgende:
Ik heb de training ook gedaan.
Als ik je verhaal lees, denk ik dat het inderdaad iets voor jou zou zijn!
Het is dan echt de bedoeling om in het 'nu' te ervaren.
Kun je wat meer vertellen over de training die je gevolgd hebt? Hoe veel bijeenkomsten, hoe lang, wat werd er tijdens de bijeenkomsten behandeld, wat voor huiswerkopdrachten kreeg je mee enzo? Hoe gaat het nu?
pi_80028820
quote:
Kun je wat meer vertellen over de training die je gevolgd hebt? Hoe veel bijeenkomsten, hoe lang, wat werd er tijdens de bijeenkomsten behandeld, wat voor huiswerkopdrachten kreeg je mee enzo? Hoe gaat het nu?
Ik zat er zelf ook even over na te denken ondertussen, maar omdat het even geleden is en laat gaat het allemaal niet zo soepel.

Ik deed de training 1x per week en dan een keer of 10. Het is nu bijna een jaar geleden dat ik het heb gedaan. Tijdens de training deed je verschillende oefeningen. Zo was er een minuut in stilte zitten om tot jezelf te komen. Er was ook een oefening waarbij dit langer moest, dit werd ook uitgebreid.

Tijdens de training sprak je ook met trainingsgenoten over bepaalde onderwerpen die je tijdens de week tegen was gekomen. Eerst werd de bodyscan geïntroduceerd. Daarbij moest je op een matje gaan liggen en aan delen van je lichaam denken, je daar echt op concentreren. Dit is wel heerlijk ontspannend. Zo ontspannend dat ik erdoor in slaap viel. Ik gebruik het nog wel eens als ik niet in slaap kan vallen.

Er werden ook yoga-oefeningen tijdens de les gedaan, deze waren ook huiswerk.

Je kreeg elke week huiswerk mee. Een voorbeeld is tijdens een activiteit ècht bij de activiteit zijn.

Ik denk dat het toch wel effect heeft gehad. Ik kan beter situaties overzien en dingen een voor een aanpakken. Ik durf ook beter af en toe echt in een moment te zijn, want dat liet ik eerder eigenlijk niet toe.

Maar ik kan vrijdag thuis meer informatie voor je opzoeken als je wil!
pi_80028903
Dank je wel voor je antwoord en als je dat zou willen doen, graag

Maar wat ik dus begrijp is dat jij een groepstraining heb gevolgd? Want ik heb op internet een training bij Art of Chi in Eefde gevonden, maar die is individueel. Waren je trainingsgenoten een meerwaarde of zou het individueel ook prima kunnen?
pi_80028974
Ik heb het inderdaad in een groep, met studiegenoten gedaan.
Voor mij had dit eigenlijk niet per se een meerwaarde. Soms denk je wel eens van 'aaah, ik ben dus niet de enige', maar dat was voor mij ook alles. Ik ben sowieso niet zo van ervaringen delen.
pi_80028975
Naar ik begreep was het nou juist het groeps-gedeelte dat een deel van de toegevoegde waarde was, anders had ik net zo goed bij m'n therapeut kunnen blijven
pi_80029178
Hmm, ik kan er nu niet opkomen, maar het zou kunnen .. Er wel een opdracht over 'attitude' waarbij andere mensen wel nodig waren. Maar misschien dat ik er later anders tegenover sta.

Wat ik vooral belangrijk vond is de begeleide tijd tijdens de bijeenkomst. Het grootste deel van de tijd moet je toch alleen, als huiswerk doen. Dat was in ieder geval iedere dag een uur of bodyscan òf yoga.
  woensdag 7 april 2010 @ 01:18:33 #12
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_80029214
Ben ik de enige die het maar zweverig zwets vind
Do androids dream of electric sheep?
pi_80029228
quote:
Op woensdag 7 april 2010 01:18 schreef RitseB het volgende:
Ben ik de enige die het maar zweverig zwets vind
Zie wat ik postte. Leek mij in eerste instantie dus ook.
pi_80029229
quote:
Op woensdag 7 april 2010 01:16 schreef Suzu het volgende:

Wat ik vooral belangrijk vond is de begeleide tijd tijdens de bijeenkomst. Het grootste deel van de tijd moet je toch alleen, als huiswerk doen. Dat was in ieder geval iedere dag een uur of bodyscan òf yoga.
Tja en dan is het natuurlijk wel weer handig als je alleen bent, dan heeft de begeleider al zijn aandacht voor jou.

Waar heb jij je cursus gedaan?
  woensdag 7 april 2010 @ 01:29:41 #15
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_80029358
quote:
Op woensdag 7 april 2010 01:19 schreef picodealion het volgende:

[..]

Zie wat ik postte. Leek mij in eerste instantie dus ook.
Ik ken mensen uit mijn omgeving met mindfulness achter de rug. Het helpt bij hun geen zak
Do androids dream of electric sheep?
pi_80029364
quote:
Op woensdag 7 april 2010 01:19 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Tja en dan is het natuurlijk wel weer handig als je alleen bent, dan heeft de begeleider al zijn aandacht voor jou.

Waar heb jij je cursus gedaan?
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant is het ook wel fijn om af en toe gewoon je vorige ervaring te laten bezinken, want je kunt er wel behoorlijk sloom van worden. Dan is het wel lekker om even te luisteren.

Ik heb de cursus op mijn toenmalige hogeschool gedaan.
pi_80029604
Tvp uit interesse! Zelf ben ik van nature mindful geloof ik, mits ik happy ben en het niet al te druk heb.
pi_80029705
quote:
Op woensdag 7 april 2010 00:41 schreef Sylvana het volgende:
Ik zit er over na te denken om een training mindfulness te gaan doen. Ik kan erg piekeren over het verleden of de toekomst en ben me vaak niet bewust van wat ik in het nu doe. Aan het eind van de dag vraag ik me vaak af wat ik bijvoorbeeld die dag nou allemaal gedaan heb. Ik doe tig dingen tegelijk, eet mijn eten op terwijl ik aan het computeren/opruimen ben en proef niet hoe het eten is. Of ik eet gedachteloos een hele zak chips leeg of lees een tijdschrift en als ik het uit heb weet ik niet meer wat ik gelezen heb. Ook heb ik vaak negatieve (irrationele) gedachten en kan ik moeilijk slapen door al dat denken.

Heeft er iemand ervaringen met een mindfulness training en werkt het ook op de langere termijn ( als je het natuurlijk blijft doen)?
Herkenbaar?
Wou dat ik mijzelf er ook eens af kon helpen!
Tvp!
Neeeee! Sinterklaas wil bier!
pi_80031674
quote:
Op woensdag 7 april 2010 01:29 schreef RitseB het volgende:

[..]

Ik ken mensen uit mijn omgeving met mindfulness achter de rug. Het helpt bij hun geen zak
Sja, verschilt ongetwijfeld ook per therapeut en soort training (ook niet elke mindfulness training is hetzelfde).
Ik heb geen hol gehad aan cognitieve gedragstherapie, terwijl veel mensen erbij gebaat zijn. Ik weet niet of dat per se aan het systeem ligt. Ik denk eerder aan degene die mij de therapie heeft gegeven.
  woensdag 7 april 2010 @ 09:22:12 #20
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_80032507
De naam staat me niet zo aan, maar als het bijdraagt aan een gelukkiger/bewuster leven dan is het erg aan te raden voor je. Wat ik er zo over gelezen heb lijkt het op wat je nodig hebt.

* EviL_AleX is al über-zen
pi_80032745
adhd, add, de kracht van het nu, concentratiestoornis, zijn zomaar dingen die me hierbij te binnen schieten.
Misschien kan het nuttig zijn zo'n training, ben eens benieuwd. Heb er ook last van, wel minder dan 2 jaar geleden. Mijn zelfhulpprogramma bestond dus ook uit die ontspanningsoefeningen/sporten en je er bewust van worden wanneer je met je gedachten begint af te dwalen.
pi_80042452
Van de Mindfulness (psychology) Wikipedia-pagina:

"Psychological "mindfulness" is broadly conceptualized, say Bishop et al. (2004:232), as "a kind of nonelaborative, nonjudgmental, present-centered awareness in which each thought, feeling, or sensation that arises in the attentional field is acknowledged and accepted as it is". They propose a two-component operational definition of "mindfulness".

The first component involves the self-regulation of attention so that it is maintained on immediate experience, thereby allowing for increased recognition of mental events in the present moment. The second component involves adopting a particular orientation toward one’s experiences in the present moment, an orientation that is characterized by curiosity, openness, and acceptance. (2004:232)

The former mindfulness component of self-regulated attention involves conscious awareness of one's current thoughts, feelings, and surroundings, which can result in metacognitive skills for controlling concentration. The latter mindfulness component of orientation to experience involves accepting one's mindstream, maintaining open and curious attitudes, and thinking in alternative categories (developing upon Ellen Langer's decision making research)."


Puur gebaseerd op het bovenstaande lijkt me zo'n mindfulness training niet verkeerd, maar waar ik heel bang voor ben is dat het mooi uitgebuit gaat worden door marketingtrucs en PR. Beetje hetzelfde als NLP en Scientology. Kijk maar eerst even heel goed naar het prijskaartje en voorwaarden voordat je ook maar ergens aan begint. Mensen worden op dit vlak heel gemakkelijk uitgebuit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2010 14:12:11 ]
pi_80042563
Ik moet trouwens ook zeggen dat ik m'n bedenkingen bij dit alles heb qua zweverigheid. Klinkt allemaal zo Orientaals in de oren. Zou niks voor mij zijn.
pi_80045089
Ik ga vanmiddag een les Bodybalance doen, dat is een combinatie van yoga, tai chi en pilates. Eerst maar eens kijken of ik dat wat vind, want als ik dat niks vind dan wordt elke dag een uur yoga/bodyscan doen wel erg lastig vermoed ik, aangezien mindfulness daar wel vooral om draait.
pi_80045313
wat ook handig is, is iets zoeken waardoor je niet zo met je mindfullness of whatever bezig bent.
Daarom gaan sommige mensen zuipen en hebben de meeste mensen hobbies. Uitlaatkleppen,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')