abonnement Unibet Coolblue
pi_79792295

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

Algemene informatie en nuttige links

Grafieken en TA (Yahoo! Charts)
Broker tarief vergelijking (staatvanbeleg.nl)
Leren beleggen (IEX.NL University)

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX


Europese Indices




Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index


Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)


Wereldwijde Indices





Intraday Euro-Dollar


Intraday grondstoffen




Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.



Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #139: Filosoferen of de AEX naar 25 of 1000 gaat!
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
De Beursvloer #146: Waar de PIGS de greenshoots opvreten
De Beursvloer #147: Waar we vooral daytraden
De Beursvloer #148: Waar de greenshoots verschrompelen
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pi_79792319
Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt met vorige topic(s) toevoegen.
pi_79792338
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja zo zal ik het nooit noemen omdat 1 van mn favo aandelen er op verhandeld wordt Sowieso is het natuurlijk zonde dat mensen het zo noemen. Juist in dat soort 'shit' markten valt goed geld te verdienen.

En wat betreft de commodities markt heb je gelijk maar daar moet ik verder niks van hebben. Onvoorspelbare troep. Wel eens over nagedacht omdat je veel commodity afdelingen hebt bij de handelshuizen of zelfs puur alleen commodity traders. Maar daar zitten vooral lui die van origine uit een rijk commodity land komen
Ik kan me nog een keer een stukje uit Trader Monthly (glossy ) herinneren over microcap/pink sheet trading. Als je wilt kan ik het ff opzoeken. Anyway, een ding is me wel goed bij gebleven. Bij Pink Sheets/ Microcap koop je geen product/bedrijf, maar het management team. Vind ik wel een mooie 'quote'

Om succesvol in otc commodities te zijn moet je ook een logistiek genie achter je hebben volgens mij.
  woensdag 31 maart 2010 @ 16:04:01 #4
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79792422
tvp
Bedankt Hans.
pi_79792460
Geniale TT
Leuk dat het over commodity trading ging! Vind ik zelf heel interessant en heb het idee dat er te weinig aandacht aan wordt besteed. Ik schrijf binnenkort een paper/scriptie over prijsvorming op de (lange termijn) energiemarkt.
pi_79792503
Oh ja, de hele parade van tvp's komt er weer aan

Is dat nou echt nodig? dit topic staat altijd wel ergens bovenaan in AEX.
pi_79792544
Waar is het topic van tony_clifton?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_79792586
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:04 schreef Rejected het volgende:
Geniale TT
Leuk dat het over commodity trading ging! Vind ik zelf heel interessant en heb het idee dat er te weinig aandacht aan wordt besteed. Ik schrijf binnenkort een paper/scriptie over prijsvorming op de (lange termijn) energiemarkt.
Interessant Hou ons op de hoogte zou ik zeggen, ben erg benieuwd. Klinkt ambiteus en erg breed wat je wilt gaan doen
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:06 schreef Mendeljev het volgende:
Waar is het topic van tony_clifton?
Die kwam maar niet, dus na 10 minuten ben ik zo vrij geweest. Had al een bericht getypt voor vorige topic
  woensdag 31 maart 2010 @ 16:07:41 #9
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79792610
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:05 schreef tjoptjop het volgende:
Oh ja, de hele parade van tvp's komt er weer aan

Is dat nou echt nodig? dit topic staat altijd wel ergens bovenaan in AEX.
Ja dat is nodig, want anders moet ik speciaal naar dit subforum, met een tvp kan ik gewoon klikken op ''mijn actieve topics''. Ideaal joh.
Bedankt Hans.
pi_79792729
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Die kwam maar niet, dus na 10 minuten ben ik zo vrij geweest. Had al een bericht getypt voor vorige topic
10 minuten is ook niet zo verbazingwekkend lang. Voor hetzelfde geld zit hij te peinzen over een nieuwe TT en staat zijn topic submitklaar. Beetje jammer imo.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_79792791
Ik doe het zelf ook vaak, een tvp. Maar omdat ik dit topic zo koester heb ik voorgenomen om dit niet meer te doen en probeer ik inhoudelijk te reageren.
Misschien kan je als tvp je huidige positie vermelden of een interessant nieuwtje.

En goede zaak dat je een nieuw topic heb gemaakt omdat tony_clifton verzuimde.
pi_79792798
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:10 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

10 minuten is ook niet zo verbazingwekkend lang. Voor hetzelfde geld zit hij te peinzen over een nieuwe TT en staat zijn topic submitklaar. Beetje jammer imo.
Lang genoeg imho.

Maar goed, ik had dus een reply klaarstaan (die ik dus niet kon plaatsen vanwege gesloten topic) en geen zin om die op te slaan tot er een nieuw topic komt aangezien ik zo weg moet anders had ik het idd mooi gelaten voor wat het was
pi_79793057
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:10 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

10 minuten is ook niet zo verbazingwekkend lang. Voor hetzelfde geld zit hij te peinzen over een nieuwe TT en staat zijn topic submitklaar. Beetje jammer imo.
Zat toch zonder inspiratie , geen probleem!
pi_79793431
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik kan me nog een keer een stukje uit Trader Monthly (glossy ) herinneren over microcap/pink sheet trading. Als je wilt kan ik het ff opzoeken. Anyway, een ding is me wel goed bij gebleven. Bij Pink Sheets/ Microcap koop je geen product/bedrijf, maar het management team. Vind ik wel een mooie 'quote'
Ik probeerde het zelf even op te zoeken maar kon het zo niet vinden.
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:04 schreef Rejected het volgende:
Geniale TT
Leuk dat het over commodity trading ging! Vind ik zelf heel interessant en heb het idee dat er te weinig aandacht aan wordt besteed. Ik schrijf binnenkort een paper/scriptie over prijsvorming op de (lange termijn) energiemarkt.
Hoe bedoel je te weinig aandacht? Wat voor aandacht had je in gedachten? En ben erg benieuwd naar je conclusie / uitslag van die paper. Heb er namelijk al meerdere gelezen (via SSRN)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_79793511
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:26 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik probeerde het zelf even op te zoeken maar kon het zo niet vinden.
Februari/maart 2007 issue
pi_79795198
tvp
pi_79795236
tvp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  woensdag 31 maart 2010 @ 17:10:07 #18
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79795266
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:07 schreef bascross het volgende:

[..]

Ja dat is nodig, want anders moet ik speciaal naar dit subforum, met een tvp kan ik gewoon klikken op ''mijn actieve topics''. Ideaal joh.
Niets mis mee!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_79805550
tvp
x
pi_79809547
Ik ben voor het eerst in een half jaar weer eens lichtjes short gaan zitten (en waarschijnlijk voor niet zo lang)
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_79810784
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:36 schreef Gremen het volgende:
Ik ben voor het eerst in een half jaar weer eens lichtjes short gaan zitten (en waarschijnlijk voor niet zo lang)
Waarop? Hoge leverage? En vooral.. waarom?

Ik ga komende dagen mijn aandelen portefeuille eens lichten. Dat zijwaarts geleuter levert geen geld op en heb op 1 aandeel na allemaal leuke rendementen. Ik denk dat ik slechts een paar over ga houden. Ik zal weer wat meer specifiek intraday traden. Afgelopen dagen gebruikte ik het vooral om te hedgen tegen de neergang van mijn aandelen portefeuille. Als mijn aandelen er op achteruitgaat zorgen dat je in tegenovergestelde richting op de index zit om toch nog enigszins te hedgen. Ook al ben ik daar totaal geen fan van. Ik wil er netto eigenlijk niet op achteruit gaan.

En ik kijk uiteraard uit naar vrijdag. De markt voor onszelf. Sort off Knallen met een 150 tal contracten. Ik kan wel wat extra centen gebruiken op het moment.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_79810801
dubbel

-edit

om de stemming er dan maar in te houden
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:09:12 #23
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79811251
tvptje
The more debt, the better
  Moderator woensdag 31 maart 2010 @ 23:28:13 #24
236264 crew  capricia
pi_79812322
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:
dubbel

-edit

om de stemming er dan maar in te houden
[ afbeelding ]
Een VVD feestje?
Definitely not CIA
pi_79812390
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Een VVD feestje?

Ksst Ik stem geen VVD. Niet grappig dus
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')