abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78136232
Om te beginnen: ik heb net voldoende kennis van stroom-bekabeling om lampen en stopcontacten aan te kunnen sluiten, dus kom niet met lastig vakjargon. Ook opmerkingen over mijn gebrek aan kennis kunnen achterwege blijven, want ik weet dat ik geen electriciën ben.

Dan nu het probleem:

Sinds een klein jaar woon ik in een woning waarvan de vorige eigenaar een echte klusbeun was. Heeft zelf een klussenbedrijf en heeft dus alles wat er in huis gebeurd is na de nieuwbouw-oplevering in 2001 zelf gedaan. In een ander topic heb ik al aangegeven dat meneer niet zo heel veel verstand heeft van schakelingen.

In onze overloop boven hebben we in een jaar tijd al 3 gloeilampen versleten, dus zijn we twee weken terug overgestapt op led-verlichting. Na het inschroeven van het bolletje bleek die lamp gewoon licht te geven, ondanks dat de schakelaar uit stond. Het was geen gigantisch licht en er is dus ook duidelijk verschil tussen wanneer de schakelaar op 'aan' of op 'uit' staat, maar toch geeft dat kreng licht. Om te controleren of alles wel lekker werkt hebben we er toen weer een nieuwe gloeilamp ingezet en deze was ook gewoon uit als de schakelaar om stond.

Wij zijn toen met de led-lamp alle lichtpunten in het huis afgegaan en zijn erachter gekomen dat bij twee plafond-lichtpunten (de keuken en de overloop boven) blijkbaar gewoon stroom op de fitting staat terwijl de schakelaar op 'uit' staat.

Kan iemand mij vertellen of dit kwaad kan en hoe we dit kunnen oplossen?
pi_78136539
waarschijnlijk zit er ergens fout aangesloten of is er lekstroom van een kapotte draad
beste is om eerst eens de schakeling na te kijken of het wel deugdelijk is aangesloten
als je daar niet uitkomt misschien nieuwe draden er in, en schakelaars vervangen/nakijken
pi_78136596
Komt door de inductiespanning, kan niet zoveel kwaad volgens mij.
  donderdag 18 februari 2010 @ 13:24:18 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_78136654
Hee, dat heb ik thuis ook als ik check met een spanningzoeker... kan geen kwaad volgens mij, het is maar heel weinig stroom. Grappig dat zo'n led-lamp dan al oplicht. Ik dacht dat het misschien stof in de schakelaars was of misschien door inductie wordt veroorzaakt door leidingen die dicht langs elkaar lopen, maar zeker weet ik het niet.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 18 februari 2010 @ 13:28:16 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_78136797
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:23 schreef ruud.nl het volgende:
Komt door de inductiespanning, kan niet zoveel kwaad volgens mij.
Dat.
  donderdag 18 februari 2010 @ 13:43:42 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_78137304
quote:

hmmm ik zie een gat in de markt: een soort "tussenfitting" met ingebouwde weerstand die je tussen de fitting en de LED-lamp kan schroeven
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_78137873
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:43 schreef Flurry het volgende:

[..]

hmmm ik zie een gat in de markt: een soort "tussenfitting" met ingebouwde weerstand die je tussen de fitting en de LED-lamp kan schroeven
Lol ipv gewoon lekstroom voorkomen? Dan schiet je het doel van je led lamp toch voor een deel voorbij als je de lekstroom gaat verbruiken?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_78137933
Maar even nu de kern van mijn vraag: kan het kwaad? (behalve dan dat het niet prettig is om 's nachts toch nog licht te hebben + het feit dat het dus toch wel wat geld kost)

Ik laat hier sowieso mijn schoonvader (die is lang electriciën geweest) nog even naar kijken, maar als het kwaad kan/gevaarlijk is laat ik hem er sneller naar kijken dan wanneer het alleen maar ongemakkelijk is.
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:27:19 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_78138721
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:02 schreef Deetch het volgende:

[..]

Lol ipv gewoon lekstroom voorkomen? Dan schiet je het doel van je led lamp toch voor een deel voorbij als je de lekstroom gaat verbruiken?
Voorkomen is niet zo makkelijk, volgens de verhalen hiero: http://elektrotechniek.startpagina.nl/prikbord/7382895/lekstroom-
pi_78139752
Volgens mij heb je nog 2 keuzes:
- verwissel 2 draden in de fitting.
- vervang enkelpolige schakelmateriaal door tweepolige schakelmateriaal (die is meestal voor buitenverlichting of wasmachine ed. bedoeld).
pi_78139966
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:57 schreef AdBlocker het volgende:
Volgens mij heb je nog 2 keuzes:
- verwissel 2 draden in de fitting.
- vervang enkelpolige schakelmateriaal door tweepolige schakelmateriaal (die is meestal voor buitenverlichting of wasmachine ed. bedoeld).
En hoe zou het verwisselen van de twee draden het probleem dan verhelpen?
pi_78140090
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:03 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

En hoe zou het verwisselen van de twee draden het probleem dan verhelpen?
LED lampje werkt net als diode.

Zie wiki: Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zéér goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch ventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting.

Dus als je hem omkeert, heb je dan sperrichting, wat geen licht betekent. Probeer maar. Als de eerste optie niet werkt, werkt tweede optie zeker wel.
pi_78140244
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:07 schreef AdBlocker het volgende:

[..]

Zie wiki: Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zéér goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch ventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting.

Dus als je hem omkeert, heb je dan sperrichting, wat geen licht betekent. Probeer maar. Als de eerste optie niet werkt, werkt tweede optie zeker wel.
Ok, ik ga toch maar de n00b uithangen: Als de stroom maar één kant makkelijk op kan (de doorlaatrichting), is het dan niet zo dat bij het wisselen van twee draadjes de lichtopbrengst verminderd omdat er dan "tegen de stroom in" enegergie wordt doorgegeven?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_78140398
quote:

[..]

Goede redenering en klopt inderdaad bij gelijkstroom maar hier hebben we te maken met wisselstroom en maakt het niet uit hoe het lampje word aangesloten
pi_78140586
Hier word steeds maar gesproken van lekstroom, maar in feite is het een inductiestroom die opgewekt word door paralel aan elkaar lopende draden die de ledlamp laten branden.

Het is een lastig verschijnsel maar kan geen kwaad
pi_78141061
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:15 schreef exlurker het volgende:

[..]

Goede redenering en klopt inderdaad bij gelijkstroom maar hier hebben we te maken met wisselstroom en maakt het niet uit hoe het lampje word aangesloten
Ja, het maakt wel uit. De ene draad (blauw) is nullijn, geen wisselstroom. En de andere draad (zwart) is wel wisselstroom (fase), maar het led lampje kan een van de twee richtingen op wisselstroom gebruiken. (of beide dmv brugcel (gelijkrichter).
pi_78141308
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:19 schreef exlurker het volgende:
Hier word steeds maar gesproken van lekstroom, maar in feite is het een inductiestroom die opgewekt word door paralel aan elkaar lopende draden die de ledlamp laten branden.

Ja dat zou kunnen. Volgens mij kan je het opheffen door het gebruik van wisselschakelaar. Als je hem uitschakelt verbind je de zwarte draad (afkomst van het lampje) met blauwe draad (nullijn). Daarmee kan je inductiestroom niet opwekken. Maar volgens mij mag je het niet zo installeren (ivm brandverzekering en zo)
  donderdag 18 februari 2010 @ 16:35:12 #19
269754 Ataraxy
Rustig maar...
pi_78143809
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:19 schreef exlurker het volgende:

Lijkt me ook.

Dus door het magnetisme van de bij elkaar in de buurt liggende draden wordt er stroom opgewekt, ik vraag me af of je dit geld kost?
pi_78165946
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:24 schreef Flurry het volgende:
Hee, dat heb ik thuis ook als ik check met een spanningzoeker... kan geen kwaad volgens mij, het is maar heel weinig stroom. Grappig dat zo'n led-lamp dan al oplicht. Ik dacht dat het misschien stof in de schakelaars was of misschien door inductie wordt veroorzaakt door leidingen die dicht langs elkaar lopen, maar zeker weet ik het niet.
Een spanning zoeker is niet geschikt om spanning mee te zoeken, klinkt raar maar het is wel zo. gebruik die dingen alleen voor kleine schroefjes. Een spanningzoeker licht ook bij inductiespanning, heb je dus niks aan.
Spanning meet je altijd op 2 polen, dus met een duspol of een goede multimeter.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_78389547
En wat is de resultaat? We zijn benieuwd naar je oplossing.
pi_78389653
quote:

[..]

Diode werking is op 220 volt niet van toepassing omdat de LED gevoed wordt uit een omvormerschakeling waardoor hij altijd goed gepoold is.
Op de LED zelf komen maar enkele volts, geen 220v.
pi_78394641
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:12 schreef AdBlocker het volgende:
En wat is de resultaat? We zijn benieuwd naar je oplossing.
Ik kan jullie nog geen resultaat geven, ik heb namelijk nog niets geprobeerd. Ik ben zelf echt niet handig en mijn vriend heeft er momenteel even geen tijd voor.

Jullie horen iets zodra er wat vernaderd is
pi_78405236
Er staan waarheden tussen, maar ook onwaarheden.
Wat nagenoeg zeker het probleem is, is dat de spanning op de lichtpunten niet in de fase, maar in de nul wordt geschakeld. Dat wordt dus een klusje om in de centraaldozen:
1. De blauwe draad naar de fitting op de nul aan te sluiten (let erop dat deze naar de schroefdraad van de fitting gaat).
2. De schakeldraad naar de schakelaar toe, aan de fase aan te sluiten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')