Dat.quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:23 schreef ruud.nl het volgende:
Komt door de inductiespanning, kan niet zoveel kwaad volgens mij.
quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:32 schreef Deetch het volgende:
Is ws. lekstroom:
http://www.lmgtfy.com/?q=lekstroom+led
http://elektrotechniek.startpagina.nl/prikbord/7382895/lekstroom-
LED verlichting blijft uitgeschakeld zwak oplichten
Lol ipv gewoon lekstroom voorkomen? Dan schiet je het doel van je led lamp toch voor een deel voorbij als je de lekstroom gaat verbruiken?quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:43 schreef Flurry het volgende:
[..]
hmmm ik zie een gat in de markt: een soort "tussenfitting" met ingebouwde weerstand die je tussen de fitting en de LED-lamp kan schroeven
Voorkomen is niet zo makkelijk, volgens de verhalen hiero: http://elektrotechniek.startpagina.nl/prikbord/7382895/lekstroom-quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:02 schreef Deetch het volgende:
[..]
Lol ipv gewoon lekstroom voorkomen? Dan schiet je het doel van je led lamp toch voor een deel voorbij als je de lekstroom gaat verbruiken?
En hoe zou het verwisselen van de twee draden het probleem dan verhelpen?quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:57 schreef AdBlocker het volgende:
Volgens mij heb je nog 2 keuzes:
- verwissel 2 draden in de fitting.
- vervang enkelpolige schakelmateriaal door tweepolige schakelmateriaal (die is meestal voor buitenverlichting of wasmachine ed. bedoeld).
LED lampje werkt net als diode.quote:Op donderdag 18 februari 2010 15:03 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
En hoe zou het verwisselen van de twee draden het probleem dan verhelpen?
Ok, ik ga toch maar de n00b uithangen: Als de stroom maar één kant makkelijk op kan (de doorlaatrichting), is het dan niet zo dat bij het wisselen van twee draadjes de lichtopbrengst verminderd omdat er dan "tegen de stroom in" enegergie wordt doorgegeven?quote:Op donderdag 18 februari 2010 15:07 schreef AdBlocker het volgende:
[..]
LED lampje werkt net als diode.
Zie wiki: Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zéér goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch ventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting.
Dus als je hem omkeert, heb je dan sperrichting, wat geen licht betekent. Probeer maar. Als de eerste optie niet werkt, werkt tweede optie zeker wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede redenering en klopt inderdaad bij gelijkstroom maar hier hebben we te maken met wisselstroom en maakt het niet uit hoe het lampje word aangeslotenquote:Op donderdag 18 februari 2010 15:07 schreef AdBlocker het volgende:
[..]
Zie wiki: Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zéér goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch ventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting.
Dus als je hem omkeert, heb je dan sperrichting, wat geen licht betekent. Probeer maar. Als de eerste optie niet werkt, werkt tweede optie zeker wel.
Ja, het maakt wel uit. De ene draad (blauw) is nullijn, geen wisselstroom. En de andere draad (zwart) is wel wisselstroom (fase), maar het led lampje kan een van de twee richtingen op wisselstroom gebruiken. (of beide dmv brugcel (gelijkrichter).quote:Op donderdag 18 februari 2010 15:15 schreef exlurker het volgende:
[..]
Goede redenering en klopt inderdaad bij gelijkstroom maar hier hebben we te maken met wisselstroom en maakt het niet uit hoe het lampje word aangesloten
Ja dat zou kunnen. Volgens mij kan je het opheffen door het gebruik van wisselschakelaar. Als je hem uitschakelt verbind je de zwarte draad (afkomst van het lampje) met blauwe draad (nullijn). Daarmee kan je inductiestroom niet opwekken. Maar volgens mij mag je het niet zo installeren (ivm brandverzekering en zo)quote:Op donderdag 18 februari 2010 15:19 schreef exlurker het volgende:
Hier word steeds maar gesproken van lekstroom, maar in feite is het een inductiestroom die opgewekt word door paralel aan elkaar lopende draden die de ledlamp laten branden.
Het is een lastig verschijnsel maar kan geen kwaad
Lijkt me ook.quote:Op donderdag 18 februari 2010 15:19 schreef exlurker het volgende:
Hier word steeds maar gesproken van lekstroom, maar in feite is het een inductiestroom die opgewekt word door paralel aan elkaar lopende draden die de ledlamp laten branden.
Het is een lastig verschijnsel maar kan geen kwaad
Een spanning zoeker is niet geschikt om spanning mee te zoeken, klinkt raar maar het is wel zo. gebruik die dingen alleen voor kleine schroefjes. Een spanningzoeker licht ook bij inductiespanning, heb je dus niks aan.quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:24 schreef Flurry het volgende:
Hee, dat heb ik thuis ook als ik check met een spanningzoeker... kan geen kwaad volgens mij, het is maar heel weinig stroom. Grappig dat zo'n led-lamp dan al oplicht. Ik dacht dat het misschien stof in de schakelaars was of misschien door inductie wordt veroorzaakt door leidingen die dicht langs elkaar lopen, maar zeker weet ik het niet.
Diode werking is op 220 volt niet van toepassing omdat de LED gevoed wordt uit een omvormerschakeling waardoor hij altijd goed gepoold is.quote:Op donderdag 18 februari 2010 15:07 schreef AdBlocker het volgende:
[..]
Ik kan jullie nog geen resultaat geven, ik heb namelijk nog niets geprobeerd. Ik ben zelf echt niet handig en mijn vriend heeft er momenteel even geen tijd voor.quote:Op woensdag 24 februari 2010 13:12 schreef AdBlocker het volgende:
En wat is de resultaat? We zijn benieuwd naar je oplossing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |