abonnement Unibet Coolblue
pi_77523707
Hallo,

Ik heb van mijn vorige werkgever studiekosten ontvangen. Ik heb een nieuwe baan aangenomen waarvoor ik de benodigde studie niet nodig heb. De nieuwe werkgever betaalt mijn oude studieschuld bij mijn oude werkgever dus niet. Nu zei mijn oude werkgever wel dat als ik mijn nieuwe werkgever het bedrag toch laat betalen en ik het vervolgens overmaak naar mijn nieuwe werkgever mijn nieuwe werkgever belastingvrij de schuld mag afbetalen.
Scheelt dit voor mij dan nog geld of maakt dit niks uit.

Zo ja hoeveel? het gaat om een bedrag van 2000 euro.

Groetjes

Wouter
pi_77524461
Oude werkgever wil geld zien. Volgens mij zijn er 2 mogelijkhden:
Dit kan je zelf betalen en dan kost het je ¤2000 (zal minder zijn, want waarschijnlijk af te trekken van je inkomstenbelasting)
of
de nieuwe werkgever neemt 't over, en kost je ¤ 0. (alleen dan zit je waarschijnlijk weer een tijdje aan een nieuwe studieovereenkomst vast)

het klopt inderdaad dat een nieuwe werkgever de studieschuld kan overnemen(onder voorwaarden)
http://www.belastingdiens(...)men_van_loon-58.html
quote:
Studiekostenvergoedingen en ontslag

Soms moet een werknemer bij ontslag de onbelaste studiekostenvergoeding terugbetalen. Die terugbetaling is voor de werknemer geen negatief loon. De werknemer kan het terugbetaalde bedrag in het jaar van de terugbetaling wel als scholingsuitgaven opnemen in zijn aangifte inkomstenbelasting.

Als een nieuwe werkgever het terugbetaalde bedrag vergoedt aan de werknemer, mag hij dat onbelast doen in het kalenderjaar waarin de werknemer het bedrag terugbetaalt. Als een nieuwe werkgever de terugbetalingsverplichting overneemt in het kalenderjaar waarin de werknemer het bedrag aan zijn oude werkgever moet terugbetalen, heeft dit geen gevolgen voor de loon- en inkomstenbelasting. Maar als de nieuwe werkgever dit in een later kalenderjaar doet, is de vergoeding alleen onbelast of de overname van de terugbetalingsverplichting alleen zonder fiscale gevolgen als hij:

* de vergoeding van de terugbetalingsverplichting al onvoorwaardelijk heeft toegezegd in het kalenderjaar waarin de werknemer het bedrag terugbetaalt, of
* de overname van de terugbetalingsverplichting al onvoorwaardelijk heeft toegezegd in het kalenderjaar waarin de werknemer het bedrag aan zijn oude werkgever moet terugbetalen

Let op!

Als een nieuwe werkgever de terugbetaling van de studiekostenvergoeding onbelast vergoedt of de terugbetalingsverplichting overneemt, kan de werknemer de terugbetaling niet als scholingsuitgaven in zijn aangifte inkomstenbelasting opnemen.
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_77525372
Ok bedankt voor je antwoord!

Nu is het volgende aan de hand. In Maart studeer ik af. Mocht ik nog in dienst zijn tijdens mijn afstuderen vervalt 1500 euro aan schuld. Echter heb ik in mijn stommiteit al aangegeven dat ik per 8 Februari uit dienst wil. Dit is mondeling goedgekeurd. Ik heb echter nooit voor mijn ontslag getekend. Kan ik mijzelf hier op beroepen en zeggen dat ik pas per 1 April uit dienstr ga of is deze mondelinge afspraak bindend?
pi_77526208
Heb even een nieuw topic voor mijn 2e vraag geopend!
  donderdag 22 september 2011 @ 08:48:19 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_102251198
Je kunt ook je oude werkgever vragen om de studiekosten uit te ruilen tegen brutoloon :)

Vaak heb je bij een eindafrekening ook vakantiegeld en vakantiedagen die uit betaald worden. Door je studiekosten hier vanaf te trekken ontstaat voor jou een (dubbel) belastingvoordeeltje :)

Utruilen van loon mag voor die componenten die de werkgever anders ook onbelast had mogen vergoeden (en studiekosten is er daar dus 1 van).

[ Bericht 0% gewijzigd door sanger op 22-09-2011 08:56:08 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_102254190
Handig, zo'n antwoord na anderhalf jaar. :P
  donderdag 22 september 2011 @ 11:33:48 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_102254831
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:08 schreef Arth_NL het volgende:
Handig, zo'n antwoord na anderhalf jaar. :P
Zijn tussendoor wat posts gewist ivm spam :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')