abonnement Unibet Coolblue
pi_77010844
Een collega van me gaat eind volgende maand naar Suriname op vakantie en ze vroeg me (heel lief ) of ik een lijstje wilde maken met produkten die ze voor me mee kon nemen uit Suriname.
Ik ben niet zo heel erg thuis in de Surinaamse keuken en na wat Googlen weet ik nog niet goed wat voor (uiteraard houdbare) etenswaren ik nu het beste aan haar kan vragen.

Aan de kenners hier wil ik dan ook vragen welke etenswaren, kruiden e.d. ik echt op m'n lijstje zou moeten zetten (wat bijv. hier niet te krijgen is). Het maakt me niet zo heel veel uit wat precies, als ik er maar een heerlijk potje mee kan koken/bakken . Graag dus jullie tips!
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:00:42 #2
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_77011089
waar woont TS?
Heel veel surinaamse producten zijn hier in NL goed te verkrijgen, zeker in de grotere steden en de randstad.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_77011155
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:00 schreef Erosjuhhh het volgende:
waar woont TS?
Heel veel surinaamse producten zijn hier in NL goed te verkrijgen, zeker in de grotere steden en de randstad.
Daar vraagt TS ook echt om ja
pi_77011634
als je toch al niet weet wat voor producten je collega uit suriname mee moet nemen kan ze toch net zo goed niks meenemen. Behalve dan een slof tax free sigaretten en wat flessen rum.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_77012835
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:16 schreef Deetch het volgende:
als je toch al niet weet wat voor producten je collega uit suriname mee moet nemen kan ze toch net zo goed niks meenemen. Behalve dan een slof tax free sigaretten en wat flessen rum.
NOFI, maar aan dit soort antwoorden heb ik dus helemaal niets (zucht). Graag alleen reageren als je tips/adviezen hebt.

Ik vraag o.a. naar traditionele, authentieke produkten die je hier in NL niet zo snel (of niet) tegenkomt. Produkten waarvan Surinamers en/of regelmatig-Suriname-bezoekers zeggen: dit moet je echt vragen om mee te nemen. Dat dus
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_77012888
Maar... Je weet dus niet wat je mee wilt laten nemen, je weet dus ook niet wat je er mee moet of wat je er mee kunt. Of je er uberhaupt iets aan hebt.

Dus eigenlijk wil je gewoon interessant doen ofzo? . I don't get it.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_77013153
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:53 schreef Jarno het volgende:
Dus eigenlijk wil je gewoon interessant doen ofzo? . I don't get it.
omg... wat een trieste reactie .

M'n openingspost en tweede post waren denk ik wel duidelijk zat. Maar speciaal voor Jarno: Ik ben geen Surinamer, ben er nooit geweest ook, een Surinaamse collega vraagt me wat ze voor me mee kan nemen, en aangezien ik hou van lekker koken/eten, vraag ik dus heel simpel aan de Suriname kenners wat zij me aanraden aan bijv. kruiden en andere etenswaren om aan collega te vragen, aangezien ik dus (en nogmaals) niet thuis ben in Surinaamse produkten.

Vanaf nu graag gewoon handige tips.
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_77013565
Zelf heb ik van mijn reis uit Suriname een fles Borgoe (lokale rum), een paar pakken satesaus en een marinade voor vlees meegenomen.
Waarbij de sate nog leuk werd bij de douane. Het is namelijk een bruine pasta. en gek genoeg krijg je daar toch vragen over.....
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:01:49 #9
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_77018468
daarbij mag je sommige producten niet eens invoeren.
Ik zou het niet doen, als je er uit bent wat je toch wilt hebben kan je het altijd de toko vragen te bestellen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:45:54 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_77020235
Poeh, ik zou het ook niet weten, de surinaamse keuken is erg lekker vind ik, maar ken hem niet echt goed. Suriname staat ook bij mij op mijn lijstje van landen waar ik nog eens heen wil
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 25 januari 2010 @ 13:48:35 #11
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_77246627
Het ligt eraan wat je allemaal wilt gebruiken!
Wat ik zelf meestal meeneem:
- Gekruide ketjap
- vleesmarinade
- pindasambel
- bami en nasikruiden (samengesteld in een zakje)
- gedroogde garnalen (meegesmokkeld...)
- laos, citroenblad

Verder kan je ook vragen of ze surinaams fruit meeneemt (het is nu mangoseizoen ), en bananenchips
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
pi_77258388
Ik heb de vorige keer die sappen meegenomen! Smaak: Zuurzak!

In Nederland niet te verkrijgen
  maandag 25 januari 2010 @ 18:31:45 #13
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_77258414
bananenchips
  maandag 25 januari 2010 @ 19:27:34 #14
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_77260779
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:31 schreef Michellee het volgende:
Ik heb de vorige keer die sappen meegenomen! Smaak: Zuurzak!

In Nederland niet te verkrijgen
is gewoon te krijgen hier hoor
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_77276588
quote:
Op maandag 25 januari 2010 13:48 schreef Aarti het volgende:
Het ligt eraan wat je allemaal wilt gebruiken!
Wat ik zelf meestal meeneem:
- Gekruide ketjap
- vleesmarinade
- pindasambel
- bami en nasikruiden (samengesteld in een zakje)
- gedroogde garnalen (meegesmokkeld...)
- laos, citroenblad

Verder kan je ook vragen of ze surinaams fruit meeneemt (het is nu mangoseizoen ), en bananenchips
Geen masala uit Nickerie?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:09:24 #16
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_77280225
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:37 schreef Asgard het volgende:

[..]

Geen masala uit Nickerie?
Neen, massala krijg ik van mn tante, die mixt het zelf
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:01:42 #17
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77289539
Wat kruidenmixjes zijn altijd lekker natuurlijk, maar zoals hierboven al aangegeven staat zijn er wat dat betreft weinig dingen die je hier niet kunt krijgen (behalve speciale home made dingen van je eigen mamma natuurlijk ). Wat je in Nederland niet of moeilijk kunt krijgen zijn Surinaamse groeten en fruit. Nu kan je dat allemaal niet zomaar meenemen, maar op Zanderij zat lang een winkel die "goedgekeurde" spullen had, die je wel zonder problemen mee mocht nemen. Geen idee of die winkel er nog zit (aan gebrek aan klanten zal hij niet verdwenen zijn in elk geval ). Als je dan toch mag kiezen zou ik daarvoor gaan!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_77290019
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:27 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

is gewoon te krijgen hier hoor
Echt waar? Die flessen sap waar je water bij moet doen? Niet siroop maar echt vruchtensap? Waar dan?
pi_77290220
Pindasambal!!!
en gebakken rijst chips ( ik weet niet hoe het precies heet, maar het is roze of geel ), dat heb ik in nederland nog nergens gevonden.
Kun je voor mij misschien ook iets regelen
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:51:07 #20
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_77291477
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:13 schreef Michellee het volgende:

[..]

Echt waar? Die flessen sap waar je water bij moet doen? Niet siroop maar echt vruchtensap? Waar dan?
ik ken het alleen als we bij de toko een hapje doen uit een pakje, ik wil binnenkort weer even gaan zal dan even kijken voor je. vraag t sowieso wel aan vriend die is daar meer in thuis. waar woon je ergens? als je eens langs delft rijdt is afslag noord de moeite waard om even vd weg af te gaan en een bezoek te brengen aan xotus. neem genoeg geld mee, want je koopt je er geheid klem En daarna even een lekker hapje doen in t restaurant gedeelte natuurlijk
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_77293347
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:51 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ik ken het alleen als we bij de toko een hapje doen uit een pakje, ik wil binnenkort weer even gaan zal dan even kijken voor je. vraag t sowieso wel aan vriend die is daar meer in thuis. waar woon je ergens? als je eens langs delft rijdt is afslag noord de moeite waard om even vd weg af te gaan en een bezoek te brengen aan xotus. neem genoeg geld mee, want je koopt je er geheid klem En daarna even een lekker hapje doen in t restaurant gedeelte natuurlijk
Het zijn van die liter flessen met sap. Ik ben het merk vergeten! Als je dat wil doen, graag! Ik woon in Zwolle, dus wel ver ervan af, maar kom wel geregeld in omgeving Den Haag.
pi_77293414
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:18 schreef gekkie_ het volgende:
en gebakken rijst chips ( ik weet niet hoe het precies heet, maar het is roze of geel ), dat heb ik in nederland nog nergens gevonden.
Brong Brong?

Toen ik van de zomer terugkwam van Suriname, zat mijn koffer vol met flessen zuurzaksap en mijn handbagage met brong brong. De man van het vliegveld (in Suriname) deed mijn tas open en hij zei "Heb je nu een tas vol Brong Brong "

  dinsdag 26 januari 2010 @ 15:53:21 #23
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_77294097
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:36 schreef Michellee het volgende:

[..]

Het zijn van die liter flessen met sap. Ik ben het merk vergeten! Als je dat wil doen, graag! Ik woon in Zwolle, dus wel ver ervan af, maar kom wel geregeld in omgeving Den Haag.
Ik heb de markoesaversie afgelopen zomer op kwakoe gekocht. Los daarvan kom ik eigenlijk alleen maar siroop tegen.
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
pi_77322205
Bedankt voor alle tips, hier ben ik erg mee geholpen!

Ik woon niet ver van Delft af, dus Xotus ga ik ook zeker een keer bezoeken, ben benieuwd!
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  woensdag 27 januari 2010 @ 09:06:17 #25
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_77322741
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 08:34 schreef KillerBee4ever het volgende:
Bedankt voor alle tips, hier ben ik erg mee geholpen!

Ik woon niet ver van Delft af, dus Xotus ga ik ook zeker een keer bezoeken, ben benieuwd!
is echt de moeite waard, ze hebben daar zo'n uitgebreid assortiment, ik word daar altijd zo vrolijk en hebberig maargoed ik vind het ook heerlijk om indisch te koken Kreeg voor jou gister van vriend nog de tip om te vragen om geconfijte guave, dat is hier dus niet te krijgen. Hij wist alleen niet zeker of ze dat in suriname hebben hij had het in indonesië op nl.
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')