abonnement Unibet Coolblue
pi_76595515
Bij één van mijn katten is blaasgruis geconstateerd... Heel vervelend voor mijn kat natuurlijk . De dierenarts heeft me verteld dat hij nu zijn hele leven aan speciale voeding moet, om te voorkomen dat de blaasgruis weer terug komt. Nu vraag ik me af of er ook alternatieven zijn qua voeding en/of supplementen, want ik vind het dieetvoer nogal duur en ik heb nogal het idee dat ik de diervoedingmaffia er mee ondersteun.

Zijn er andere dingen die ik mijn kat kan geven, die er voor zorgen dat de blaasgruis niet terug komt?

P.S.: het is niet zo dat wanneer ik geen goede alternatieven vind, ik mijn kat dat dieetvoer niet ga geven. Ik wil alleen niet klakkeloos een advies van de dierenarts aannemen, omdat ik vermoed dat hij daar ook wel veel geld aan verdient!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:46:12 #2
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_76595676
mijn kat krijgt altijd prins diervoer.
http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding/vitalcare.html
Ik koop altijd een zak van 5 KG omdat dit in verhouding veel goedkoper is dan een zak van 1,5 KG

Kost ongeveer 28 euro voor een zak van 5 KG (een zak van 1,5 KG kost rond de 13 euro)
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_76595710
Je moet voeding hebben die de pH van de urine van je kat verlaagd, zodat er geen kristallen kunnen vormen in de urine. Volgens mij kom je dan altijd op die dure voeding uit, ik weet zelf geen alternatief iig, ik heb ook een kat met blaasgruis, en koop altijd maar braaf dat dure spul.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 13:06:22 #4
141593 GTIMk1
Wauw! Ik hier
pi_76596281
Hier ook een kat met blaasgruis. Voorheen kochten wij het speciale voer ook braaf bij de dierenarts, maar op internet kun je het ook kopen, en dat scheelt toch weer.

Helaas niet zo 1,2,3 een website voorhanden, mijn vrouw is van de afdeling dieren(voer)
  zaterdag 9 januari 2010 @ 13:33:43 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_76597155
Heel grote zakken kopen bij een groothandel.

Helaas is niet te voorkomen dat je toch de mafia ondersteunt met al hun moorden, verkrachtingen en bedreigingen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_76597227
Check de prijsvraag voor Carnibest eens...... [REVIEW] Win twee maanden Carnibest!

Ik heb verbluffende resultaten gehoord van dit voer bij blaasgruis katten. Blaasgruis ontstaat doordat de nieren teveel afvalproducten produceren, hoe natuurlijker het voer hoe minder afvalproducten. De zuurgraad van de urine gaat hierdoor zowiezo omhoog.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_76598820
Ìk haal het voer voor mijn blaasgruis en nier kat altijd hier: https://www.dierapotheker.nl/index3.php
Evengoed nog aardig aan de prijs maar voor mij goedkoper als dat ik het bij mijn dierenarts haal
P.s. ik heb trouwens de Royal Canin Urinary SO Moderate Calorie diet kat 6 kg omdat mijn kat neigt naar overgewicht.
pi_76600537
Je hebt meestal 2 soorten blaasgruisvoer, blaassgruisoplossend en blaasgruisvoorkomend.
Heeft je kat gruis dan zul je meestal eerst een tijdje een oplossend voer moeten geven om de boel op orde te brengen. Persoonlijk (en dit komt van iemand wiens katten al 4.5 jaar geen brokjes meer krijgen) zou ik in die fase niet aan gaan klooien en gewoon het dieetvoer van de dierenarts geven. Wat je eventueel wel kan doen is ipv brokken zoveel mogelijk speciaal natvoer geven. Blaasproblemen worden door meerdere factoren veroorzaakt, onder andere doordat de kat te weinig vocht binnenkrijgt of omdat de pH van de urine niet goed is.
Brokken bevatten verschrikkelijk weinig vocht dus eigenlijk is het niet logisch droogvoer te geven aan een blaaspatient. Lust je kat een bepaald blaasgruisoplossend natvoer niet dan zijn er nog wel wat andere soorten op de markt die misschien bij een andere DA in de buurt te krijgen zijn of bij de eigen dierenarts te bestellen.
Op deze pagina een overzicht wat er allemaal aan blaasgruisvoer op de markt is (de hele site is trouwens de moeite waard): http://www.margali.com/flutd-13.html .

Nadat het gruis is opgelost moet er voorkomen worden dat het gruis terugkeert. Veel vocht geven spoelt de boel lekker door en is dus erg belangrijk. De nr 1 bron van vocht is bij katten het voer !! Natvoer of versvoer is wat dat betreft dus het beste geschikt. Om de kat aan te sporen naast het voer meer te drinken wil een drinkfontein nog wel eens helpen. Sommige mensen doen nog een extra plens water door het voer van hun kat.
Ook moet de zuurgraad van de urine op peil gehouden worden. Daarvoor zit er speciaal verzurende stof in blaasgruisvoorkomend voer, wat je dus eigenlijk voortdurend moet blijven geven na een geval van blaasgruis. Maar er zijn ook andere manieren om de zuurgraad te beinvloeden, bijvoorbeeld door versvoer te geven (dat is van zichzelf al meer verzurend) maar soms is dat niet genoeg en dan kan er appelazijn of vitamine C bij gegeven worden, dat verzuurt ook.
Ik raad je aan om daarover advies te vragen bij een dierenarts. De meeste dierenartsen zijn niet bekend met iets anders dan een zak brokken meegeven dus die zullen er niet zo over staan te juichen. Vraag in dat geval advies op een forum als barfplaats.nl, daar zit ook wel een dierenarts die advies kan geven, of kijk eens rond of er in de buurt een dierenarts zit die wel bekend is met vers voer. Dit zijn vaak dierenartsen uit het alternatievere circuit, dus homeopathisch of holistisch.

Succes met je kat in elk geval.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:03:01 #9
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_76601917
Ik gebruik op het moment ook Royal Canin Urinary SO en betaal nu 50 euro voor 6kg maar zie op die dierapother.nl site dat ik maar even verder kijk voor ik weer zak van de dierenarts afneem Maar is bv het merk Trovet even goed als RC? Dat is altijd maar de vraag, moeilijk moeilijk
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:42:56 #10
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_76607093
Hills CD is duur per zak, maar de kat heeft er minder van nodig. Het is echt eten, en geen water zoals blikvoer. Extra kosten vallen echt mee!
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:54:12 #11
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_76607439
Ik weet niet of dat ook geldt als je er 3 katten van voert, dan doe ik met een 6kg toch minder dan lang dan dat ik er maar 1 van hoef te voeren.
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_76616617
Misschien hebben ze bij trovet wel proefzakjes die je aan kan vragen ?
  zondag 10 januari 2010 @ 16:08:46 #13
84215 sinemet
Never give up hope....
pi_76637677
Ik gebruik sinds mn katten voedselallergie en blaasgruis haddenvoer van het merk Acana. Het is zonder geur en kleurstoffen, goedkoper dan dat dierenartsvoer en afbreekbaar en sindsdien nooit meer last gehad.
pi_76665415
Ik ben van Hills C/D van de DA,na 11 jaar overgestapt naar Biofood.
Mijn 5 katten doen het er goed op,en zijn veel actiever.
Mijn poes met blaasgruis ,gaat het goed.
En mijn Pers heeft ook geen diaree meer ,voor hem ben ik toen op aanraden van de DA .
Hills C/D gaan gebruiken
pi_76666222
http://www.medicanimal.com/ hier is het dieetvoer nog goedkoper Alleen geen idee hoeveel verzendkosten er boven op komen dat kon ik nergens uithalen.
  maandag 11 januari 2010 @ 13:43:15 #16
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_76676380
Er zijn dus wel genoeg alternatieven die even goed zijn als de merken die de dierenarts heeft, geldtrekkers zijn het toch ook
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 21:55:22 #17
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_78364769
Het is nu tijd geworden om nieuw voer te gaan bestellen en ben aan het neuzen geweest en heb er meerdere gevonden die goed zouden kunnen zijn en ik wilde even jullie mening of iemand er ervaring mee heeft.

Keuze 1
Precept Feline Foundation Plus 41 euro voor 7,5 kilo
http://www.zooplus.nl/sho(...)g/precept/51106#more

Keuze 2
Almo Nature Holistic kip & rijst 12 kilo voor 64 euro
http://www.zooplus.nl/sho(...)istic/holistic/80081

Keuze 3
Porta 21 Holistic Cat kip & rijst 50 euro voor 10 kilo
http://www.zooplus.nl/sho(...)a21_kattenvoer/93557

Keuze 4
Trovet ASD kat Urinary Struviet 10 kg 60 euro
https://www.dierapotheker.nl/product/_Dieetvoer_Trovet/Trovet_ASD_kat_Urinary_Struviet_10_kg/?cid=189&did=10&a=1&zoekstring=1194

De eerste 3 zijn niet specifiek voor blaasgruiskatten maar wellicht zo goed dat ze het dieetvoer niet meer nodig hebben? De 4e is wel specifiek voor blaasgruis/struvite katten.

Help?
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_78383702
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:42 schreef FoXje het volgende:
Hills CD is duur per zak, maar de kat heeft er minder van nodig. Het is echt eten, en geen water zoals blikvoer. Extra kosten vallen echt mee!
Deze gebruik ik ook voor mijn kat. Een keer zo stom geweest om bij de dierenwinkel een zak voer te kopen tegen het voorkomen van blaasgruis en binnen 3 weken had mijn kat weer blaasgruis en was ik uiteindelijk 800 euro verder aan dierenartskosten. Dus ik blijf bij Hills CD voer en hij mag ook absoluut niets anders erbij eten, omdat we dan hetzelfde probleem krijgen. Dus helaas ook geen snoepjes ofzo.
  donderdag 25 februari 2010 @ 12:17:28 #19
273178 LoempiaLiza
Bloody fucking fantastic
pi_78430770
Geef je kat gewoon versvoer, zoals eerder al genoemd, op barfplaats.nl kan je er alles over vinden. Allebei de katten zijn nu op het vers over en wil voor geen goud meer terug. Je wil niet weten hoeveel plezier ze aan het eten beleven als je ze een muisje of een kwartel geeft. En als het dan ook nog erg goed voor ze is (Wat is er meer natuurlijk dan de beestjes die ze van nature ook vangen?), dan zie je dat ze gewoon erg happy zijn.
  donderdag 25 februari 2010 @ 13:15:54 #20
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_78432963
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:17 schreef LoempiaLiza het volgende:
Geef je kat gewoon versvoer, zoals eerder al genoemd, op barfplaats.nl kan je er alles over vinden. Allebei de katten zijn nu op het vers over en wil voor geen goud meer terug. Je wil niet weten hoeveel plezier ze aan het eten beleven als je ze een muisje of een kwartel geeft. En als het dan ook nog erg goed voor ze is (Wat is er meer natuurlijk dan de beestjes die ze van nature ook vangen?), dan zie je dat ze gewoon erg happy zijn.
Ik denk dat mijn katten nieteens weten wat ze met een muis aanmoeten behalve spelen
Vindt het wel een enorme stap om op vers over te stappen, kan ik niet bv naast het droogvoer wekelijks een muis of kuiken of wat kip geven?
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_78442282
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:15 schreef purplerose het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn katten nieteens weten wat ze met een muis aanmoeten behalve spelen
Vindt het wel een enorme stap om op vers over te stappen, kan ik niet bv naast het droogvoer wekelijks een muis of kuiken of wat kip geven?
JE hoeft ook geen prooidieren te voeren. Onze kater weet daar ook geen raad mee. Je kunt ook kant en klaar versvoer kopen in de dierenspeciaalzaak bijv. Bandit, Naturis, Carnibest, etc etc.

De combi brok en versvoer zou ik alleen maken als je gaat overstappen.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_78918779
onze 2 katers hebben ook blaasgruis en hebben eerst jaren op Hills C/D geleefd.
nu zijn ze echter sinds november over op carnibest/bibi/barfvoer/naturis/etc en het gaat echt perfect
de plasjes zijn nu echte plassen geworden veel wateriger en dus minder geconcentreerd (dit voorkomt kristalvorming).
ook zijn de drollen veel kleiner, steviger en stinken ze niet meer
de vacht is ook veel mooier geworden: ze zien er gewoon algeheel gezonder uit

voordeel is ook dat gezonde katten gewoon mee kunnen eten
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78921364
Ik heb twee probleem katten lopen. Een met de ene blaasontsteking na de andere en de ander is heeft van die zwerende plekken over haar hele huid. Kortom daar liep ik al even mee te tobben.
Na mijn verhuizing moest ik op zoek naar een nieuwe dierenarts en een nieuwe speciaal zaak.
Die laatste bleek briljant te zijn.
Katten met problemen als de mijne blijken niet tegen kippeneiwit te kunnen. Ze missen het enzym om dat goed te kunnen omzetten met alle gevolgen van dien. Ik ben inmiddels overgestapt op voer van Royal Canin en het gaat eigenlijk hartstikke goed. (harde brokjes)
Ik moet toegeven dat die ene met de huidproblemen een tijd enorm ziek is geweest en toen hielp alleen een kuur prednison nog. De ander heeft nergens last meer van gehad.

Ik ben benieuwd of het voer wat jullie aanraden stiekem ook geen kippeneiwit bevat.
Ik had er niet eerder van gehoord. Mijn eerste dierenarts heeft in het begin een fortuin aan mij verdiend. Beide aan speciaal voer en natuurlijk allebei wat anders......
pi_78921461
van dat kant-en-klare versvlees voeding heb je vele varianten. ook varianten zonder kip
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78960140
Daar zit bijna altijd kippeneiwit in verwerkt. Kijk maar op de verpakking.
Dus ook in de niet kip smaken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')