abonnement Unibet Coolblue
pi_76585357
Vanavond was het in NOVA: Is Grieks en Latijn vertalen nog wel van deze tijd?
quote:
Grieks en Latijn vertalen nog van deze tijd?

Gallia est omnis divisa in partes tres. Gallia is in het geheel verdeeld in drie delen... De eerste zin van De Gallische Oorlog door Julius Caesar. Wereldliteratuur. Maar moet iemand het in het Latijn lezen?


Zware wissel
Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten. Staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs, CDA) heeft daarom een commissie ingesteld. Juist vanwege de magere examenresultaten bij het vak Latijn (de laatste jaren haalden rond de vier op de tien leerlingen een onvoldoende) en motivatieproblemen bij de leerlingen. Zo zouden de klassieke talen een "zware wissel trekken op het puberbrein".

Laat die vertalingen dan maar zitten, adviseert een werkgroep. Tot grote ontsteltenis van veel leraren klassieke talen. Want is een gymnasium dan nog wel een gymnasium?

Lees ook de reactie van het Barleausgymnasium in Amsterdam.
Bron


Ik vind dit typisch Nederlands niet-boven-het-maaiveld-uitsteken-denken. Latijn en Grieks is een keuze. Je kan ook gewoon atheneum doen, dat geeft later vrijwel dezelfde mogelijkheden als gymnasium. Maar zelfs de mensen die vrijwillig voor gymnasium kiezen vinden het blijkbaar tegenwoordig een ondoenlijke taak om teksten vanuit het Latijn of Grieks te vertalen. Waarom kies je het dan, vraag ik me af. Het hele idee van een taal leren lijkt me toch dat je op zijn minst wat kan vertalen uit die taal. Maar nee, er zijn teveel arme pubertjes voor wie dat allemaal veel te zwaar is, dus laten we ons lekker aanpassen aan de middelmaat. Fuck die proefvertalingen maar. Het hoeft niet meer. Want het is natuurlijk veel belangrijker dat de kindertjes voldoendes halen, dan dat ze daadwerkelijk iets leren. Stel je voor dat ze daar moeite voor moeten doen.

Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?

Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en zeg het eerlijk, ik was zeker niet dol op proefvertalingen. Het was vaak pittig en vooral onzeker, je kon je er niet echt op voorbereiden, want je moest maar afwachten wat voor tekst je kreeg. Heb er vaak op gescholden. Maar nu ik terugkijk heb ik er wel degelijk heel veel aan gehad. Je leert er echt zinnen door ontleden, waardoor je andere talen en ook je eigen taal veel beter gaat beheersen. En je leert er logisch en analytisch van denken. Ik pluk er nu de vruchten van, op meerdere gebieden.

Latijn en Grieks is zeker niet iets dat iedereen kan of wil leren en dat hoeft ook absoluut niet. Ook niet iedereen kan of wil de marathon lopen. Maar men gaat toch ook niet de marathon inkorten, zodat ook de kreupelen mee kunnen doen? Dan sla je de plank toch finaal mis? Waarom flikt men dat met het onderwijs, toch wel een van de belangrijkste pijlers van de samenleving, dan wel?
pi_76585491
And so it begins..
Het trekt een zware wissel op een puberbrein..
gvd dat was toch vroeger ook al zo..
Alleen onze hedendaagse mc donalds pubers zijn gewoon dommer dan vroeger.
Ideocrazy...omdat het te moeilijk is stoppen we er maar mee...
Laten we maar genoegen nemen met vmbo-zwakstroom
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_76585571
Eens, kies het dan niet.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:56:45 #4
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76585752
Ik heb proefvertalingen ook vaak genoeg vervloekt omdat ik er ook niet direct het nut van inzag, maar inderdaad, het hoort bij het Gymnasium. Achteraf gezien heb ik wel degelijk veel aan de klassieke talen gehad, en heb ik er ook erg spijt van dat ik ze heb laten vallen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76585780
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:58:29 #6
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_76585810
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:43 schreef Farenji het volgende:
Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?
Dat dus. Laten we topografie ook maar vergeten bij aardrijkskunde, bijvoorbeeld.
Hier past maar één smiley:
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:59:56 #7
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_76585861
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:01:19 #8
3185 Adelante
To let it go now
pi_76585912
Ik vond het leuk Latijn vertalen, al die vervoegingen en verdraaide zinnen En je hebt er bij een universitaire studie echt veel gemak van als je al veel Latijnse termen en begrippen kent. Het ligt dus absoluut niet aan de moeilijkheidsgraad, maar puur en alleen aan het motivatievermogen van de huidige jeugd. Prima, kies het dan niet en doe lekker atheneum.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_76585916
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
"De mooiboy pwnde de breezahslet vet hard, ouwe"

Daar hadden ze inderdaad geen woorden voor
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76586056
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Dan schrijven ze die teksten toch. Ik vind dit idee ook onzin, want vertalen is juist waarvoor je latijn krijgt. Zodat je een voordeel hebt bij het bestuderen van andere talen en het herkennen van vreemde woorden. Daarnaast is het ook een stuk klassieke vorming maar dat kan er heus wel naast. Maar ik zeg alleen dat ze die teksten gewoon wat aantrekkelijker moeten maken. Zou voor mij geholpen hebben dat vak meer te waarderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2010 00:09:15 ]
pi_76586291
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.

Maar het ligt natuurlijk ook aan de teksten die je leest. Ik vond de Ilias best gaaf om te lezen, vol met bloedige veldslagen. De grotvergelijking van Plato is nog steeds actueel. En de verhalen die Tacitus over keizer Nero schreef waren sappiger en spannender dan de gemiddelde soap.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:11:37 #12
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_76586324
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:05 schreef Thomas B. het volgende:
Dan schrijven ze die teksten toch. Ik vind dit idee ook onzin, want vertalen is juist waarvoor je latijn krijgt. Zodat je een voordeel hebt bij het bestuderen van andere talen en het herkennen van vreemde woorden. Maar ik zeg alleen dat ze die teksten gewoon wat aantrekkelijker moeten maken. Zou voor mij geholpen hebben dat vak meer te waarderen.
Dat snap ik ergens wel Mij boeiden die oude verhalen ook niet zoveel. Maar al dat gepuzzel vond ik wel leuk, het had iets mysterieus En qua taalgevoel is het goed geweest, ik heb er nog vrijwel elke dag pret van dat ik Latijn heb gedaan.
Vraag me af wat dat voor een werkgroep is die met zo'n onzalig idee komt.
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
pi_76586332
Grieks en Latijn waren echt kutvakken, maar ik ben nu zo blij dat ik ze gehad heb
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_76586554
Mensen die waarde hechten aan een gymnasiumdiploma .

Het stelt echt geen fuck voor. Gewoon goed stampen en klaar. Het is alleen leuk voor ouders die dan kunnen opscheppen. Ik heb het twee jaar gedaan en latijn en grieks zijn echt de saaiste kutvakken die er zijn. Dus aan de andere kant heb ik wel respect voor mensen die de saaiste en meest nutteloze vakken 6 jaar lang doorstaan hebben.
Noodles
  Donald Duck held zaterdag 9 januari 2010 @ 00:19:43 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_76586605
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:20:50 #16
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76586645
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Mwah, bij veel vreemde talen merk ik wel dat ik meer woorden kan herleiden uit de klassieke talen dan ik anders gekund had.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76586665
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.

Maar het ligt natuurlijk ook aan de teksten die je leest. Ik vond de Ilias best gaaf om te lezen, vol met bloedige veldslagen. De grotvergelijking van Plato is nog steeds actueel. En de verhalen die Tacitus over keizer Nero schreef waren sappiger en spannender dan de gemiddelde soap.
Ik ben blij dat ik latijn gehad heb hoor, maar ik zeg alleen dat het nogal eentonig was. Op die leeftijd zou ik meer gehad hebben aan een ander soort lesmethode.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:11 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Dat snap ik ergens wel Mij boeiden die oude verhalen ook niet zoveel. Maar al dat gepuzzel vond ik wel leuk, het had iets mysterieus En qua taalgevoel is het goed geweest, ik heb er nog vrijwel elke dag pret van dat ik Latijn heb gedaan.
Vraag me af wat dat voor een werkgroep is die met zo'n onzalig idee komt.
Dat is het 'm nou juist. Ik vond die verhalen best interessant, maar ik lees dat dan liever gewoon in plaats van dat ik een uur bezig ben met één kantje. Maar de woordenschat die ik heb opgebouwd komt nog wel zeker wel van pas af en toe.
pi_76586779
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.

Het bewijs van de ABC formule is wel fokking geil . Jammer dat mijn leraren niet de moeite namen om het bewijs te tonen, terwijl het gewoon standaard algebra was dat elk scholier wel min of meer kon.
Noodles
pi_76587226
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Jij hebt het zeker nooit gehad want de praktische waarde is juist zeer groot. Basiskennis van Latijd helpt enorm bij het leren van romaanse talen zoals Italiaans, Frans of Spaans. Maar ook onze taal en cultuur hebben flinke wortels in het Latijn en Grieks. Kennis over je eigen roots is nooit verkeerd natuurlijk. Daar ga je ook jezelf beter door begrijpen.
pi_76587898
Als ik nu terugkijk op mijn lessen Latijn vond ik het wel leuk. Soms waren het wel leuk verhalen om te vertalen, soms ook oersaai.

Laat ze op het gymnasium tekenen en techniek maar lekker keuzevakken maken ofzo. Beetje laf knutselen en lijnen trekken heb ik niets aan gehad. Leuk voor iemand die later iets met zn handen gaat doen, maar niet voor gymnasiasten.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Plebejer!
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:18 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Mensen die waarde hechten aan een gymnasiumdiploma .

Het stelt echt geen fuck voor. Gewoon goed stampen en klaar. Het is alleen leuk voor ouders die dan kunnen opscheppen. Ik heb het twee jaar gedaan en latijn en grieks zijn echt de saaiste kutvakken die er zijn. Dus aan de andere kant heb ik wel respect voor mensen die de saaiste en meest nutteloze vakken 6 jaar lang doorstaan hebben.
Dat Latijn en Grieks saai zijn is natuurlijk gewoon puur subjectief. Ik vond lessen als informatiekunde (*start word op, sluit word nu af, schrijf je naam in italics ), muziek (Scatman luisteren ), beeldende vorming, verzorging (*proest* dat was echt een belachelijk vak!) en techniek (al zouden ze je daar nou nuttigere dingen leren als je fiets repareren of wat gevorderde computertechniek) in de eerste jaren van het gymnasium bijzonder geestdodend en saai.

Oh, en een gymnasiumdiploma is superieur aan een VWO diploma
pi_76587960
quote:
Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten.
Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
pi_76588046
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?

Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
pi_76588118
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Onzin.
Ik was er slecht in, want ik kon (en kan) geen losse woorden onthouden. Gedichten kosten me geen enkele moeite, maar losse woordjes vallen meteen door mijn mand.
Van Grieks herinner ik me alleen de afwijkende letters nog, de dualis (een, twee, veel) en een tijd als de aoristus.
Maar ik heb de rest van mijn leven voordeel gehad bij het besef van de vreemde woorden (je staat versteld van de hoeveelheid Latijn en Grieks in onze taal) en van de uitgebreide vervoegingen en verbuigingen.
Dertig jaar later kon ik vrij makkelijk Spaans en Portugees lezen en veertig jaar later waren de eigenaardigheden van het Farsi (Iraans) makkelijker te begrijpen.
En een beter begrip van de wortels van onze beschaving is natuurlijk ook nooit weg.

Edit: on topic: wij kenden nog alfa en beta. Het moge duidelijk zijn dat ik op beta zat.
Maar het verlagen van de eindexameneisen lijkt me onzin. Als je geen Latijn en Grieks wilt leren, ga je toch naar de HBS. Dan krijg je ook boekhouden en leer je werken met de de rekenlineaal.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76588213
Tja, je zou als puber ergens moeite voor moeten doen...
Niet zo zeuren en gewoon studeren, vind je het saai, dan doe je toch lekker atheneum.
So we just called him Fred too
pi_76588421
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?
Als dat echt significant zou zijn, dan zou dat een prima argument zijn om de moeilijkheidsgraad van gymnasium juist te *verhogen*.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')