abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:23:10 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73645439

‘Lieve hart mijn boek is af, mijn boek is af!’ – 13 oktober 1859.
quote:
Max Havelaar, of De koffieveilingen der Nederlandse Handelmaatschappij (ook wel de Max Havelaar genoemd) is een boek van Eduard Douwes Dekker, alias Multatuli, geschreven in 1859 in Brussel. Het is een van de belangrijkste werken uit de Nederlandse literatuur. Max Havelaar is ook de naam van de hoofdpersoon uit het boek. Het boek werd in 1976 verfilmd.

Bron: Wikipedia
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Brbbl.
Licentie: CC-BY-SA.

Ik ben makelaar in koffi, en woon op de Lauriergracht No 37. Het is mijn gewoonte niet, romans te schrijven, of zulke dingen, en het heeft dan ook lang geduurd, voor ik er toe overging een paar riem papier extra te bestellen, en het werk aan te vangen, dat gij, lieve lezer, zoëven in de hand hebt genomen, en dat ge lezen moet als ge makelaar in koffie zijt, of als ge wat anders zijt. Niet alleen dat ik nooit iets schreef wat naar een roman geleek, maar ik houd er zelfs niet van, iets dergelijks te lezen, omdat ik een man van zaken ben. Sedert jaren vraag ik mij af, waartoe zulke dingen dienen, en ik sta verbaasd over de onbeschaamdheid, waarmee een dichter of romanverteller u iets op de mouw durft spelden, dat nooit gebeurd is, en meestal niet gebeuren kan. Als ik in mijn vak – ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht No 37 – aan een principaal – een principaal is iemand die koffie verkoopt – een opgave deed, waarin maar een klein gedeelte der onwaarheden voorkwam, die in gedichten en romans de hoofdzaak uitmaken, zou hij terstond Busselinck & Waterman nemen. Dat zijn ook makelaars in koffie, doch hun adres behoeft ge niet te weten. Ik pas er dus wel op, dat ik geen romans schrijf, of andere valse opgaven doe. Ik heb dan ook altijd opgemerkt dat mensen die zich met zoiets inlaten, gewoonlijk slecht wegkomen. Ik ben drieënveertig jaar oud, bezoek sedert twintig jaren de beurs, en kan dus voor de dag treden, als men iemand roept die ondervinding heeft. Ik heb al wat huizen zien vallen! En gewoonlijk, wanneer ik de oorzaken naging, kwam het me voor, dat die moesten gezocht worden in de verkeerde richting die aan de meesten gegeven was in hun jeugd.

Lees meer: De Max Havelaar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:04:05 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73648502
Stormlooptopic! Verkwanselt men zo ’s lands erfgoed? Is dít het lot dat de Max Havelaar beschoren is? Na nog geen anderhalve eeuw weg te kwijnen in de oubliëtte der vergetelheid!? Totaal veronachtzaamd en geminacht door heel FOK!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:05:13 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73648524
Jullie doen mij een beetje pijn mensen. Bij dezen nog het stuk uit de canon van Nederland over dit boek:
quote:
Max Havelaar 1860

In 1859 schreef een teleurgestelde ambtenaar uit Nederlands-Indië, Eduard Douwes Dekker, onder de schuilnaam Multatuli een boek met als titel Max Havelaar of de koffiveilingen der Nederlandsche Handelmaatschappij. Dat boek was een felle aanklacht tegen de misstanden als gevolg van het Nederlandse bewind in Nederlands-Indië. Het boek verscheen een jaar later, in 1860.

Het boek is een raamvertelling met verschillende verhaallijnen die in elkaar geweven zijn. Het opent met het verhaal van Batavus Droogstoppel, makelaar in koffie, het schoolvoorbeeld van een kleinburgerlijke, fantasieloze, gierige man die symbool staat voor hoe Nederland van de Nederlands-Indische kolonie profiteerde. Droogstoppel krijgt op een dag bezoek van een oud klasgenoot, Sjaalman, die hem vraagt een manuscript uit te geven.

Dan volgt - onderbroken door commentaar van Droogstoppel - het verhaal van dat manuscript, dat in grote lijnen de werkelijke belevenissen vertelt van Multatuli alias Max Havelaar als assistent-resident in Nederlands-Indië. (Dit is voor een groot deel de geschiedenis zoals schrijver Eduard Douwes Dekker die zelf als ambtenaar had meegemaakt). Assistent-resident Havelaar neemt het op voor de onderdrukte inlanders, de Javanen, maar wordt daarin tegengewerkt door zijn Nederlandse superieuren en lokale profiteurs die met de Nederlanders gemene zaak maken.

In het boek zijn ook een aantal inheemse verhalen verweven, zoals de beroemde vertelling van Saīdjah en Adinda. Onder dit aangrijpende liefdesverhaal gaat een felle aanklacht schuil tegen de uitbuiting en wreedheden waaronder de Javanen te lijden hebben. Aan het slot van het boek richt Multatuli zich in een vlammend betoog rechtstreeks tot koning Willem III, die als staatshoofd eindverantwoordelijk is voor alle misstanden en corruptie in Nederlands-Indië.

In eerste instantie werd het boek kritisch ontvangen, maar al snel maakte het furore en het werd vele malen herdrukt, tot op de dag van vandaag. Het boek is inmiddels in meer dan 140 talen uitgegeven en werd in 1999 door de Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer in de New York Times betiteld als 'The Book That Killed Colonialism'.

Bron: Canon van Nederland
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:07:43 #4
237452 Japsnars
Euro's in mijn zakken
pi_73648598
Ik heb het boek moeten lezen voor mijn litteratuurlijst Nederlands en hoewel het boek zeker wel veel historische waarde bevat, vind ik het totaal geen litteratuur. Wat een slecht geschreven boek zeg

En tsja, gefeliciteerd met de 150 jaar dan maar.
Op woensdag 23 juni 2010 22:44 schreef Chuck_Norris het volgende:
Haha Jap jonge trollgod
Op woensdag 23 juni 2010 22:48 schreef Skylark. het volgende:
Chuck is mastertrolled _O_.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:12:02 #5
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73648738
Tja het blijft toch vooral een Hella Haasse-wannabe he. Een HH-wannabe avant la lettre, dat dan weer wel.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:12:34 #6
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_73648752
Damn, het is kwart over 3 en zonnig.
pi_73648879
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:07 schreef Japsnars het volgende:
Ik heb het boek moeten lezen voor mijn litteratuurlijst Nederlands en hoewel het boek zeker wel veel historische waarde bevat, vind ik het totaal geen litteratuur. Wat een slecht geschreven boek zeg



Ah, zie je wel Iblis, Fok is de Max Havelaar nog niet echt vergeten!

En nu weer snel over naar de oorsprong van het woord 'kuthoer'.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:17:40 #8
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73648948
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:15 schreef veronwacht het volgende:
En nu weer snel over naar de oorsprong van het woord 'kuthoer'.
En zo komen we toch weer bij Hella Haasse uit. The circle of life!
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:19:05 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73648995
Alhoewel ik natuurlijk een ieder het recht op zijn mening gun ben ik niet helemaal in mijn sas met bovengenoemde kritieken, vandaar dat ik, om mijzelf weer wat beter te stemmen, Karel van het Reve aanhaal die in zijn Huizinga-lezing ‘Literatuurwetenschap: het raadsel der onleesbaarheid[/i]’ ook enkele opmerkingen over de Max Havelaar plaatst:
quote:
Zo juist, dames en heren, heb ik gedineerd met collega Sötemann, en enige weken geleden heb ik zijn boek over de Max Havelaar gelezen. In dat boek vertelt hij ons, geheel naar waarheid, dat je aan de ene kant Droogstoppel hebt en aan de andere kant Havelaar, en dat het boek eerst geschreven wordt door Droogstoppel, vervolgens door een onduidelijke Duitser, zekere Stern, die volontair is op het kantoor van Droogstoppel, dat we ook pennevruchten van Havelaar te lezen krijgen en dat ten slotte ‘ik, Multatuli’ de anderen de pen uit handen neemt voor de slotperoratie. En dat wisten we allemaal al lang. Ik merkte dat reeds op toen ik als dertien- of veertienjarige het boek voor het eerst las. Is het nu, vraag ik mij af, zo dwaas van mij als ik, het boek van Sötemann over die Havelaar openend, de wens koester daar althans enkele dingen over de Havelaar aan te treffen die ik niet heb opgemerkt, die nieuw voor me zijn?

Maar helaas, het lijkt of hij opzettelijk alles aan de Havelaar wat triviaal is, alle schrijverstrucs die algemeen zijn, alle dingen die ook in slechte boeken zijn aan te treffen, onderzocht heeft, zodat je je afvraagt: waarom in vredesnaam heeft hij nu juist die Havelaar genomen? Is er dan niets van alle schitterende kwaliteiten van het boek dat hij opmerkt? Neem de beroemde dialoog over Barbertje aan het begin. Als de gerechtsdienaar tegen de rechter zegt dat daar de man is die Barbertje vermoord heeft, zegt de rechter niet alleen ‘die man moet hangen’, maar hij vraagt ook met perfecte timing en volmaakt evenwicht tussen het geheel onverwachte en het volstrekt redelijke: ‘Hoe heeft hij dat aangelegd?’ En als de gerechtsdienaar verteld heeft dat hij haar in kleine stukjes gesneden en ingezouten heeft, spreekt de rechter de onsterfelijke woorden: ‘Daaraan heeft hij zeer verkeerd gedaan.’ Het is onder meer die regel die de lezer meteen al aan het begin doet beseffen dat hij met een zeer goede schrijver te doen heeft, zoals ook in de tweede zin van het boek: ‘Het is mijn gewoonte niet romans te schrijven of zulke dingen’ het die drie woorden ‘of zulke dingen’ zijn die dat merkwaardige Multatuli-effect bij de lezer teweegbrengen. Of neem die passus verderop waarin u, lezer, wordt toegevoegd dat gij dit boek moet lezen als gij makelaar in koffie zijt ‘of als ge iets anders zijt’ - een zinsnede waarin alle last die Nederland met Eduard Douwes Dekker zou krijgen al wordt aangekondigd.

Maar bij Sötemann lijkt het of hij al die dingen niet heeft opgemerkt, of hij juist de dingen die het interessantst zijn, de dingen die gemaakt hebben dat de Havelaar geen ordinaire en vervelende tendensroman is geworden, dat hij die niet gezien heeft, of niet onder ogen durft zien, of niet durft noemen, of ze misschien wel ziet, maar denkt dat hij als hij ze ter sprake brengt niet ‘wetenschappelijk’ te werk gaat.

Bron: Huizinga-lezing Literatuurwetenschap: het raadsel der onleesbaarheid, Karel van het Reve.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:20:09 #10
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73649040
Gewetensvraag: is "wie is Max Havelaar" het Nederlandse equivalent van "who is John Galt"?
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:21:18 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73649088
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:15 schreef veronwacht het volgende:

[..]




Ah, zie je wel Iblis, Fok is de Max Havelaar nog niet echt vergeten!

En nu weer snel over naar de oorsprong van het woord 'kuthoer'.
“Da stehen sie”, sprach er zu seinem Herzen, “da lachen sie: sie verstehen mich nicht, ich bin nicht der Mund für diese Ohren.”
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:29:50 #12
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73649381
Lijkt me een heel gezellige man trouwens...
quote:
Als ik in mijn vak – ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht No 37 – aan een principaal – een principaal is iemand die koffie verkoopt – een opgave deed, waarin maar een klein gedeelte der onwaarheden voorkwam, die in gedichten en romans de hoofdzaak uitmaken, zou hij terstond Busselinck & Waterman nemen. Dat zijn ook makelaars in koffie, doch hun adres behoeft ge niet te weten.
Als hij nog aan de Lauriergracht No 37 had gewoond was ik graag een keer langs gegaan voor een kopje koffie.

Was hij ook echt gezellig, zoals dit stukje tekst doet vermoeden?
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:31:37 #13
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_73649430
Ik begrijp hoe waardevol het boek was en is, maar zelf kwam ik er niet doorheen.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:32:14 #14
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73649447
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:29 schreef Sjaakmat het volgende:
Was hij ook echt gezellig, zoals dit stukje tekst doet vermoeden?
In mijn ervaring zijn mensen die leven voor koffie nooit écht gezellig, maar doen ze alleen maar alsof.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:32:54 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_73649466
Dikke mensen, díé zijn gezellig.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:33:39 #16
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73649492
Ja die wel.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:35:20 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73649546
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:29 schreef Sjaakmat het volgende:
Was hij ook echt gezellig, zoals dit stukje tekst doet vermoeden?
Zijn naam is Batavus Droogstoppel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:35:48 #18
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73649567
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:33 schreef Marble het volgende:
Ja die wel.
Tenzij ze op je gaan zitten natuurlijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:37:15 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73649610
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tenzij ze op je gaan zitten natuurlijk.
Nou, Iblis, je vernachelt je eigen topic.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:38:14 #20
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_73649648
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zijn naam is Batavus Droogstoppel.
"intussen slaagt hij [=Droogstoppel] er allerminst in door de lezer sympathiek te worden gevonden". Nou ja zeg, het is mijn favoriete personage! En ik dacht nog wel dat Wikipedia altijd de waarheid bevatte. Snif.
  Donald Duck held dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:39:58 #21
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_73649686
Ik vond dat precies maar een vrij ingewikkeld boek, met al die verschillende lagen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:40:11 #22
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73649691
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zijn naam is Batavus Droogstoppel.
Ik heb het hier geloof ik in de kast staan... Toch maar eens lezen.
quote:
Halt, ellendig produkt van vuile geldzucht en Godslasterlijke femelarij! ... Ik walg van mijn eigen maaksel, stik in koffij, en verdwijn!
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:42:05 #23
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73649738
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vond dat precies maar een vrij ingewikkeld boek, met al die verschillende lagen.
Eerst een laag koffieprut en dan een laag water en dan nog een laag symbolische dubbelzinnigheid. Idd ingewikkeld!
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:42:27 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73649751
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, Iblis, je vernachelt je eigen topic.
Ik heb de handdoek in de ring gegooid. Mijn hoop was op Frollo gevestigd. Maar nu ook hij verschiet laat gaan denk ik dat het kismet van deze topic beuzelarij is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:43:36 #25
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_73649783
Sorry, Iblis.

Maar wellicht dat ik het ooit nog eens probeer. Ik ben geen twintig meer moet je maar denken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')