Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?quote:
Voor zover ik kan zien begint het met 40 km/u. Hij staat dus niet stil in het filmpje.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:14 schreef BanSuSai het volgende:
[..]
Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Neuh, fout in de boordcomputer, de toerenteller leest gewoon 3-4000rpm te veelquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:14 schreef BanSuSai het volgende:
[..]
Zal wel niet kloppen, denk ik? Tijdens 0 km/h blijft hij verdacht op 4000 rpm hangen. Zal wel stationair toerental zijn dat verkeerd gelezen wordt?
Tot het rode gebied, ja.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:02 schreef GizartFRL het volgende:
Af en toe met warme motor geen probleem.
Mijn broertje had een dTurbo en maakte eigenlijk nooit veel toeren. Een keer in de zoveel tijd nam ik zijn auto mee naar mijn werk ( 10 km 80km/h weg, 5 km 100 km/h en 25 km snelweg).
Even een paar keer tot het rode gebied trekken terwijl de motor op bedrijfstemperatuur was ( paar zwarte roetwolken uit de uitlaat. ) en dan was ie weer lekker schoon en reed ook weer beter ( volgens mijn broertje dan).
Da's een 'highly modified engine' en een standaard toerenteller, dus dat filmpje lijkt me weinig relevantquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:59 schreef Maharbal het volgende:
Je kunt natuurlijk ook doen net als deze:
Gewoon voorbij het rode gebied jakkeren.
Bij mij begint het rode gebied net 200/300 toeren verder dan dat m'n toerenbegrenzer zit. Zo zit ik dus eigenlijk niet zo heel vaak in het rode gebied. Geruststellend. Ik dacht dat de meeste auto's dat hadden, dat het dus eigenlijk bijna niet eens kon om te veel/lang in het rode gebied te komen, je toerenbegrenzer zorgt er immers vaak voor dat je weer terugschiet in toeren (uit het rode gebied wellicht) etc.
De marges hierin verschillen per motor, als je teveel toeren maakt kunnen je drijfstangbouten het begeven, dan heb je een vreemde bult in je motorkap, of een zijuitgang extra in je blok of je kleppen gaan zweven en raken je zuigers, het resultaat laat zich raden..quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:16 schreef BanSuSai het volgende:
[..]
Tot het rode gebied, ja.
Maar IN het rode gebied. Wat zijn de marges hierin?
Nog 1000 rpm extra kan nog wel?
In de jaren 80 mini van TS zijn ze de toerenbegrenzer vergeten...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:57 schreef Isdatzo het volgende:
Och, moet wel kunnen als de motor warm is. Anders had de fabrikant de toerenbegrenzer wel eerder in laten grijpen.
Niet dat ik daarmee zeg dat het verstandig is om constant in 't rood te rijden, maar af en toe tot in het rode gebied doortrekken kan heus geen kwaad.
Hier begint 't rode lijntje bij 15.500 ofzo. Hoogste koppel ligt bij 12.nogwat dus meestal schakel ik rond de 14k op. Bij doortrekken dan. Als ik er over nadenk kom ik eigenlijk amper in 't rode gebied.. 't is voor mij niet sneller.
Dit slaat echt kant nog wal...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:15 schreef vannelle het volgende:
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:59 schreef KosterT het volgende:
[..]
Dit slaat echt kant nog wal...
Het gaat hier niet om zuinig of relaxt rijden, het gaat om performance, en daarbij kan het juiste schakelmoment een verschil maken in de grootte van honderdste of tiende van seconden. In dat geval komt je gevoel toch echt iets tekort en heb je gewoon koppelkromme's en vermogenscurves nodig om vooraf te bepalen wat het gunstigste is voor een specifieke motor.
Ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik bedoel niet dat men met een papiertje op het stuur gaat zitten kijken wanneer te schakelen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:15 schreef vannelle het volgende:
Wat een ingewikkeld verhaal voor zoiets simpels als op tijd schakelen.
Je merkt toch dat de versnelling minder wordt? Schakelen!
Als je al met koppelcurves icm toerenteller moet gaan werken heb je duidelijk geen gevoel voor auto- of motorrijden.
Je merkt toch wanneer je moet schakelen? Als je er al een schema bij moet pakken weet je iig zeker dat je te laat schakelt.
Zal best maar het hoort niet je schakelgedrag te beïnvloeden. Zeker niet bij niet-getjoende auto's.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:44 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je voor je ziet, maar ik bedoel niet dat men met een papiertje op het stuur gaat zitten kijken wanneer te schakelen.
Als je het niet wil begrijpen reageer dan niet.
Analyze van de koppeltoerenkromme is stap 1 als het aankomt op prestaties.
Die bestaan niet want koppel houd een keer op en neemt af. Denk daar maar eens over na.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:05 schreef kabelhaspel het volgende:
De beste koppelkromme is overigens een rechte.
Denk daar maar eens over na.
Jij hebt nog nooit een vermogens- en koppelkromme gezien, dat blijkt wel. Anders had je geweten dat het maximaal vermogen vlak bij het maximaal toerental wordt gegenereerd. Veel verder doortrekken is er dan niet bij. Voorbij het maximaal koppel is er vaak nog wel meer versnelling mogelijk. Dat valt bij de moderne turbomotoren trouwens wel mee, want die bieden vaak een maximaal koppel dat over een breed toerenbereik is uitgesmeerd.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:22 schreef Googolplexian het volgende:
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
Grappig ...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit een vermogens- en koppelkromme gezien, dat blijkt wel. Anders had je geweten dat het maximaal vermogen vlak bij het maximaal toerental wordt gegenereerd. Veel verder doortrekken is er dan niet bij.
En nu alledaagse auto'squote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Grappig ...
Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm
Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Zucht ... gaat het niet om ... hier wel om;quote:
quote:* Shift at the redline, not at the torque peak!
Walk through an example. You're hammering down the track in 1st gear. Engine RPM is 6000, just past the engine's torque peak. Do you shift? Well, if you do, the engine will be pulled down to 3600 RPM, and 2nd gear will send 246 ft-lb of torque to the wheels (actually, to the differential first, which amplifies the torque by a constant factor and sends it to the wheels). Don't you think it would be better to hold it in first gear? Torque is dropping off, but it's still 389 ft-lb at 7000 RPM, right before the 7200 RPM redline. So, for this powertrain, first gear is *always* the best deal for acceleration, at any speed, except that you can't accelerate past the redline.
The 1-2 shift at 7200 RPM pulls the engine down to 4400 RPM, where 2nd will deliver 265 ft-lb of torque. Not only did you win by maintaining the high torque of 1st all the way to 7200 RPM, you are now better off in second gear.
Same thing goes for the 2-3 shift. 2nd gear output torque at the redline is still greater than 3rd gear output torque at any engine speed, so you wind her out as far as she'll go before you shift to 3rd. Same for the 3-4, same for the 4-5.
But, you ask, isn't your acceleration greatest at the torque peak? Yes, it is! But only within that gear. The next gear down will give you even greater acceleration at the same speed, unless the vehicle speed is too high for that gear.
Ik zal je nog een keer quoten:quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:00 schreef Googolplexian het volgende:
Grappig ...
Mercedes-Benz S V12 Biturbo (2006) : 1789.9 N·m @ 2100 rpm
Maybach 57 S (2006) : 1357.0 N·m @ 2000 rpm
Bugatti EB Veyron 16.4 (2005) : 1250.0 N·m @ 2200 rpm
Koenigsegg CCXR Edition (2007) : 1060.0 N·m @ 5600 rpm
Weber Sportscars F1 (2008) : 1050.0 N·m @ 3800 rpm
Mercedes-Benz SL 65 AMG Roadster (2006) : 1000.7 N·m @ 2000 rpm
Ow wacht ... jij hebt 't ineens over vermogenskomme ... Dus eigenlijk geef je me gelijk door me tegen te spreken.
Jij begon over het piekvermogen. Ik zeg dat een motor bij zijn piekvermogen al bijna aan zijn maximaal toerental zit. Dus ver doortrekken is er dan niet meer bij.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:22 schreef Googolplexian het volgende:
Bij performance rijden gewoon doortrekken tot het rood ... schakelen op piek-koppel betekent namelijk in toeren te ver terug vallen en dus te laag op de koppelkromme uitkomen. Het is niet voor niets dat elke auto na piek-vermogen en piek-koppel nog een stuk door kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |