Dat dus. Je zal maar een keer te hard een bocht insturen en een schuivende achterkant krijgen. En uiteindelijk maakt het verder niets uit, je verslijt je banden hoe dan ook, of je nou de nieuw banden voor of achter monteert.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:23 schreef 2cv het volgende:
Achterop. Als je (per ongeluk) te hard door een bocht gaat en je hebt de goede banden voorop liggen dan breekt de achterkant als eerste uit. Dat gaat heel snel en om dat weer onder controle te krijgen is moeilijk. Heb je de goede banden achterop, dan breekt de voorkant uit en dat voel je aankomen en is eenvoudiger op te lossen door simpelweg je gaspedaal (enigszins) los te laten. Soms stuur ik in de regen met mijn gaspedaal
http://www.amt.nl/web/Equ(...)r.htm?contentid=7615quote:Nieuwe banden voor of achter monteren?
maandag 07 augustus 2006
Vraag: Als de voorbanden van een auto versleten zijn en de achterbanden nog ongeveer 4 mm profiel hebben, is het dan beter om op de voorwielen nieuwe banden te monteren en de achterste te laten zitten ? Of is het beter om de nieuwe banden achter te monteren en de oorspronkelijke achterbanden voor te monteren? In de door mij bedoelde situatie betreft het een auto met de motor voorin en voorwielaandrijving.
Antwoord: Aan deze kwestie is een zuiver technisch aspect en een zeer persoonlijk aspect verbonden. Laten we met het eerste beginnen. De achteras moet tijdens het rijden stabiliteit verlenen aan de auto. De voorwielen gebruiken we om correcties aan te brengen in de rijrichting. Dat is ook de reden waarom met uitlijnen aan de achterzijde moet worden begonnen. Als de achterwielen juist sporen, dus volgens specificaties zijn afgesteld, kunnen we ervan uitgaan dat de geometrische rijlijn in overeenstemming is met de hartlijn van de auto. De rijlijn is de exacte richting waarin de achterwielen rollen. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren. Het maakt in dit geval niet uit of het een auto met voorwiel- of achterwielaandrijving betreft, hoewel een auto met de motor voorin en achterwiel aandrijving iets gevoeliger reageert. In uw voorbeeld is 4 mm profiel toch al een beetje griezelig in de omstandigheid dat aquaplaning zou kunnen optreden. Dat is de reden dat sommigen er de voorkeur aan geven om de banden met het meeste profiel aan de voorzijde te monteren. Technisch is het minder juist, maar een voor het gevoel betrouwbaar rijgedrag is toch ook belangrijk. Qua wegligging zal het bij normaal gebruik praktisch niet merkbaar zijn waar de banden met het meeste profiel zijn gemonteerd.
En als het technisch beter is om beste banden achter te monteren, maar voor het gevoel niet, dan is het nog altijd beter om het wel te doen. Techniek is echt, gevoel is in dit geval een illusie.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:49 schreef de quote van oshiro het volgende:
Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren.
Dat hoeft toch niet, als je een auto beter aanvoelt met een technisch inferieure oplossing, kan dit best wel eens de beste optie zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 15:31 schreef FransDeens het volgende:
Jij leest wel erg graag wat je wilt lezen:
[..]
En als het technisch beter is om beste banden achter te monteren, maar voor het gevoel niet, dan is het nog altijd beter om het wel te doen. Techniek is echt, gevoel is in dit geval een illusie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |