abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 oktober 2009 @ 22:26:57 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73630013
De winterbanden gaan er weer op maar de banden zijn niet nieuw meer. Waar gaan nu de banden met het meeste profiel op? Voor of achter? De auto is voorwiel aangedreven.
Voor omdat daarmee aangedreven word, of achter omdat ?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73630072
Achter omdat je geen overstuurde auto wilt. Maar ik leg de beste wielen voor, ik wil liever goed kunnen remmen.

en sturen, en wegrijden etc etc
pi_73631610
ik doe altijd beste profiel voor. geeft me beter gevoel, meer voordeel bij remmen en sturen enzo
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:12:57 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_73632389
Beste banden achter vlgns. de geleerden.
Op zich ook wel handig zo nu en dan te wisselen, om je banden wat gelijkmatig te verslijten; anders heb je na een tijd jegoede banden met 6mm en slechte met 1,5 mm; lijkt mij ook niet optimaal.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:06:21 #5
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73634276
Ik doe beste banden voor met voorwielaandrijvers, daar slijten ze ook het hardst.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:10:21 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_73634408
ik zet meestal het nieuwe rubber op de aangedreven as, als dus de voorbanden glad zijn gaat achter naar voor en het nieuwe rubber achter...

Bij jou dus andersom..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:23:25 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73634750
Achterop. Als je (per ongeluk) te hard door een bocht gaat en je hebt de goede banden voorop liggen dan breekt de achterkant als eerste uit. Dat gaat heel snel en om dat weer onder controle te krijgen is moeilijk. Heb je de goede banden achterop, dan breekt de voorkant uit en dat voel je aankomen en is eenvoudiger op te lossen door simpelweg je gaspedaal (enigszins) los te laten. Soms stuur ik in de regen met mijn gaspedaal
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_73637591
Ik doe ze altijd voorop omdat je daarmee gas geeft, remt en stuurt. Als je achterkant uitbreekt rij je te hard. Als voor doorglijd heb je geen grip.
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:21:03 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73647284
Er komt meer druk op de voorwielen als je remt. Dan perst het water wel weg.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_73647900
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:23 schreef 2cv het volgende:
Achterop. Als je (per ongeluk) te hard door een bocht gaat en je hebt de goede banden voorop liggen dan breekt de achterkant als eerste uit. Dat gaat heel snel en om dat weer onder controle te krijgen is moeilijk. Heb je de goede banden achterop, dan breekt de voorkant uit en dat voel je aankomen en is eenvoudiger op te lossen door simpelweg je gaspedaal (enigszins) los te laten. Soms stuur ik in de regen met mijn gaspedaal
Dat dus. Je zal maar een keer te hard een bocht insturen en een schuivende achterkant krijgen. En uiteindelijk maakt het verder niets uit, je verslijt je banden hoe dan ook, of je nou de nieuw banden voor of achter monteert.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_73648019
Als je te hard de bocht in stuurt glijdt bij mij als eerste de voorkant door hoor. Daar komen namelijk als eerste de krachten op te staan.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:49:32 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73648058
Ah, een onderbouwd stukje info:
quote:
Nieuwe banden voor of achter monteren?

maandag 07 augustus 2006


Vraag: Als de voorbanden van een auto versleten zijn en de achterbanden nog ongeveer 4 mm profiel hebben, is het dan beter om op de voorwielen nieuwe banden te monteren en de achterste te laten zitten ? Of is het beter om de nieuwe banden achter te monteren en de oorspronkelijke achterbanden voor te monteren? In de door mij bedoelde situatie betreft het een auto met de motor voorin en voorwielaandrijving.


Antwoord: Aan deze kwestie is een zuiver technisch aspect en een zeer persoonlijk aspect verbonden. Laten we met het eerste beginnen. De achteras moet tijdens het rijden stabiliteit verlenen aan de auto. De voorwielen gebruiken we om correcties aan te brengen in de rijrichting. Dat is ook de reden waarom met uitlijnen aan de achterzijde moet worden begonnen. Als de achterwielen juist sporen, dus volgens specificaties zijn afgesteld, kunnen we ervan uitgaan dat de geometrische rijlijn in overeenstemming is met de hartlijn van de auto. De rijlijn is de exacte richting waarin de achterwielen rollen. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren. Het maakt in dit geval niet uit of het een auto met voorwiel- of achterwielaandrijving betreft, hoewel een auto met de motor voorin en achterwiel aandrijving iets gevoeliger reageert. In uw voorbeeld is 4 mm profiel toch al een beetje griezelig in de omstandigheid dat aquaplaning zou kunnen optreden. Dat is de reden dat sommigen er de voorkeur aan geven om de banden met het meeste profiel aan de voorzijde te monteren. Technisch is het minder juist, maar een voor het gevoel betrouwbaar rijgedrag is toch ook belangrijk. Qua wegligging zal het bij normaal gebruik praktisch niet merkbaar zijn waar de banden met het meeste profiel zijn gemonteerd.
http://www.amt.nl/web/Equ(...)r.htm?contentid=7615
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_73648185
Dus het maakt geen klap uit. technisch gezien achter en voor het gevoel betrouwbaar en normaal gebruik voor.
pi_73649419
Jij leest wel erg graag wat je wilt lezen:
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 14:49 schreef de quote van oshiro het volgende:
Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren.
En als het technisch beter is om beste banden achter te monteren, maar voor het gevoel niet, dan is het nog altijd beter om het wel te doen. Techniek is echt, gevoel is in dit geval een illusie.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:35:48 #15
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73649566
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:31 schreef FransDeens het volgende:
Jij leest wel erg graag wat je wilt lezen:
[..]

En als het technisch beter is om beste banden achter te monteren, maar voor het gevoel niet, dan is het nog altijd beter om het wel te doen. Techniek is echt, gevoel is in dit geval een illusie.
Dat hoeft toch niet, als je een auto beter aanvoelt met een technisch inferieure oplossing, kan dit best wel eens de beste optie zijn.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_73649752
Ben ik het niet mee eens, aangezien gevoel persoonlijk is. Er staat overigens niet dat je er dan meer gevoel in hebt, maar dat het voor het gevoel beter rijdt, nogal een verschil.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_73649785
edit, dubbel
Hier had uw reclame kunnen staan.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:57:36 #18
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_73662754
Beste banden altijd achter.
Gripverlies met de voorkant kun je makkelijkere corrigeren dan gripverlies op de achteras.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:00:28 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73662895
Heb de beste banden achter laten zetten, sowieso de laatste winter voor deze auto. Eens zien wat er volgend jaar aan auto komt, vrees dat ik wat uit de leasepool moet kiezen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:50:42 #20
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_73734808
Zoals de minderheid zegt; beste banden achter. Tijdens het remmen komt de meeste druk op de vooras, en zullen wat "minder goede banden" toch wel grip hebben.
Overigens heb ik het ook gemerkt tijdens een slipcursus. Daar hebben ze het mij uitvoerig laten zien
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')