Bron: De FPquote:Jongens van Marokkaanse afkomst die in de gevangenis belanden, hebben verhoudingsgewijs lichtere vergrijpen gepleegd dan jongens van Nederlandse komaf. Waar Nederlandse jongens vaak vastzitten voor zedendelicten, geweldpleging of brandstichting, is er bij Marokkaanse jongens meestal sprake van een vermogensdelict, al dan niet met geweld.
Een rapport dat Gonneke Stevens en Violaine Veen van de Universiteit Utrecht vandaag presenteren, rekent af met een aantal heersende ideeën over Marokkaanse jeugddelinquenten. Vaak worden deze jongens puur en alleen maar weggezet als jonge veelplegers.
Volgens de sociale wetenschapsters is voor het eerst inzicht verkregen in het soort delicten dat deze groep pleegt. Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting voor een vermogensdelict, tegenover 45 procent bij de Nederlandse groep. Het resterende deel zit vast voor een zwaarder vergrijp.
En dat is niet het enige. Marokkaanse jongens uit beter geïntegreerde gezinnen blijken het vaker aan de stok te krijgen met justitie dan Marokkanen uit armere gezinnen. Opvallend, omdat dit bij de Nederlandse groep precies andersom is. "Mogelijk zijn Marokkanen die deel willen uitmaken van de Nederlandse samenleving, extra gevoelig voor het leven in een maatschappij die weinig positief staat tegenover hun etnische groep. Bij sommige jongens kan dit tot crimineel gedrag leiden", lichtte Stevens toe.
De onderzoeksters namen driehonderd Marokkaanse en Nederlandse gevangenen in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar en hun ouders onder de loep. Deze twee groepen werden ook nog eens vergeleken met vijfhonderd leeftijdsgenoten die niet in een gevangenis zitten.
Voor de verschillen tussen jonge gevangenen van Marokkaanse en Nederlandse komaf zijn meerdere verklaringen mogelijk. Het kan iets zeggen over de delicten van Marokkaanse jongens in het algemeen. Maar het kan ook iets zeggen over justitie; uit eerder onderzoek blijkt dat Marokkanen sneller worden opgepakt dan Nederlandse jongens. Stevens vraagt zich ook af of het justitiële systeem wel even goed werkt voor de Marokkaanse als voor de Nederlandse jongens..
Gezien hoeveel er nog op straat rotzooi schoppen, geloof ik niet dat meer dan 80% vast zit...quote:Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting
quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Gezien hoeveel er nog op straat rotzooi schoppen, geloof ik niet dat meer dan 80% vast zit...
Dat staat ook niet in de tekstquote:Op dinsdag 8 september 2009 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gezien hoeveel er nog op straat rotzooi schoppen, geloof ik niet dat meer dan 80% vast zit...
Er staat helemaal niet in de tekst hoe de populatie verhoudingen in en buiten de jeugdinrichtingen zijn.quote:Meer dan 80 procent van Marokkaanse jongens zit in een justitiële jeugdinrichting voor een vermogensdelict
Ik zou ook wel willen weten op wat voor manier ze 'beter zijn geïntegreerd'. Spreken ze beter Nederlands, fietsen ze vaker zonder licht door rood of bakken ze 1 keer in de maand een stapel pannenkoeken?quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:25 schreef Dwersdriever het volgende:
Interessant onderzoek waarbij heel veel vraagtekens te zetten zijn.
Het onderzoek wordt vanmiddag gepresenteerd, dan zal wel meer duidelijk worden.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik zou ook wel willen weten op wat voor manier ze 'beter zijn geïntegreerd'. Spreken ze beter Nederlands, fietsen ze vaker zonder licht door rood of bakken ze 1 keer in de maand een stapel pannenkoeken?
Misschien wel omdat ze dan tot de conclusie komen dat ze ook een meer westers leven willen gaan leiden. En om voluit te kunnen profiteren van een boel gezelligheid heb je vaak geld nodig. en als je dat niet hebt, of je kunt er niet op een eerlijke manier aan komen, zoek je andere wegen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik zou ook wel willen weten op wat voor manier ze 'beter zijn geïntegreerd'. Spreken ze beter Nederlands, fietsen ze vaker zonder licht door rood of bakken ze 1 keer in de maand een stapel pannenkoeken?
De classificatie van delicten heb ik niet zoveel op aan te merken, ik vind het interessanter om te kijken naar 'waarom'? Waar komt het vandaan? Waarom worden ze, als ze zich beter verdiepen in de Nederlandse samenleving, opeens crimineler.
Je bedoelt dat wat er in de eerste alinea staat?quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:35 schreef SCH het volgende:
Jammer dat de TS het belangrijkste nieuws heeft genegeerd, dat doet de FP beter.
quote:Volgens onderzoekers blijken Marokkaanse verdachten van misdrijven zich vaker gediscrimineerd te voelen dan gemiddelde Marokkaanse jongens.
UTRECHT De uitkomsten van hun onderzoek naar criminele Marokkaanse jongens staan lijnrecht tegenover de stelling: 'Ze moeten maar integreren, dan komt het allemaal goed'. Ze druisen ook in tegen de vaak aangehaalde theorie dat mensen die zich sociaal verbonden voelen met een gemeenschap, minder vaak een misdrijf plegen omdat ze veel te verliezen hebben.
Dat gaat allemaal niet op voor Marokkaanse minderjarige verdachten, die juist meer dan gemiddelde Marokkaanse jongens geïntegreerd zijn in Nederland. Dit blijkt uit het onderzoek 'Marokkaanse jeugddelinquenten: een klasse apart?' van de afdeling Algemene Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.
De bevindingen sluiten wel aan bij een andere theorie: dat juist migranten die hun best doen snel te integreren, meer last hebben van discriminatie en vooroordelen. De onderzochte groep Marokkaanse verdachten bleek zich vaker gediscrimineerd te voelen dan gemiddelde Marokkaanse jongens.
Onderzoeksleider en universitair docent Gonneke StevensZe verwijst naar de theorie dat leden van een etnische minderheid die snel willen integreren, meer geconfronteerd kunnen worden met vooroordelen en discriminatie. Als ze merken dat hun inspanningen om deel uit te maken van de samenleving geen resultaten opleveren, zou dit bij sommige jongeren kunnen leiden tot criminaliteit. 'Ik ga vervolgonderzoek doen met de vraag: wat doet het met jongens, als zij gediscrimineerd worden?'
Relatief veel minderjarige Marokkaanse jongens belanden in de cel. Het aantal criminele verdachten op 100 autochtone jongeren tussen de 12 en 18 jaar bedraagt 1,3. Op 100 Marokkaanse jongeren van die leeftijd is dat 6,5, zo blijkt uit eerder onderzoek. Er is een 'ongekende aandacht' voor de criminaliteit van deze groep, vanwege de 'maatschappelijke onrust' door incidenten in zwembaden, bussen en wijken, merken de onderzoekers Gonneke Stevens en Violaine Veen op. De laatste promoveert volgend jaar op een uitwerking van het onderzoek. Maar, constateren zij, er is ook 'opvallend weinig kennis' over de redenen van deze oververtegenwoordiging in de misdaadstatistieken. Onderzoek waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen criminele en niet-criminele Nederlandse en Marokkaanse jongens is schaars. Vandaar dit onderzoek, zeggen ze.
In de vroege jaren negentig van de vorige eeuw waren Marokkaanse jongens ook al oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken. En toen werd er nog nauwelijks negatief over Marokkanen gesproken. Stevens en Veen benadrukken dat er natuurlijk meer factoren zijn voor crimineel gedrag. Maar de criminaliteit van deze groep louter verklaren uit de lage sociaal-economische status van de Marokkaanse jongens blijkt, volgens de onderzoekers, in elk geval niet afdoende.
Belangrijk is ook de relatie van een tiener met zijn moeder. Bij Marokkaanse gezinnen is er vaker minder affectie in de relatie tussen moeder en zoon en houdt de moeder minder toezicht dan in Nederlandse gezinnen. Ook een deel van de Marokkaanse jongens die verdacht worden van een misdrijf, heeft een slechte relatie met zijn moeder. Maar dat percentage verschilt niet veel van het algemeen gemiddelde bij Marokkanen, ongeveer 13 procent.
Bij Nederlandse gezinnen is minder affectie tussen moeder en zoon veel meer een bepalende factor voor crimineel gedrag. In het algemeen heeft 1 procent van de Nederlandse jongens een slechte relatie met de moeder. Maar bij jongens in voorlopige hechtenis is het aandeel aanzienlijk hoger: 9 procent.
Het gaat maar om 13 procent van de Marokkaanse gezinnen, benadrukken de onderzoekers. Dat percentage rechtvaardigt volgens hen niet het bestaande idee dat de problematiek van Marokkaanse jeugd opgelost zou kunnen worden door alleen opvoedingsondersteuning voor Marokkaanse gezinnen.
De onderzoekers vonden het ook opvallend dat de Marokkaanse jongens in voorlopige hechtenis minder ernstige delicten hadden gepleegd dat de Nederlandse, en dat ze minder psychische problemen hebben. Meer dan 80 procent van de Marokkaanse jongens zat vast voor een vermogensdelict met of zonder geweld, zoals diefstal of straatroof, tegenover nog geen 50 procent van de Nederlandse verdachten. De Nederlandse verdachten scoorden aanmerkelijk hoger op geweld, zedenzaken en brandstichting.
Vervolgonderzoek is nodig. 'Er is nog te weinig grootschalig onderzoek gedaan naar deze groep. Goed onderzoek is belangrijk om te kijken hoe we het probleem kunnen verklaren en hoe dat moet worden aangepakt', aldus Stevens.
Bijna alle justitiële jeugdinrichtingen hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Stevens vond het opvallend dat Marokkaanse ouders bereidwilliger waren aan het onderzoek mee te werken dan de Nederlandse.
Ik denk niet dat jij nu begrijpt waarover het gaat.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:43 schreef bwgrainer het volgende:
Je moet die onderzoekers tegenwoordig ook alles voorkauwen.
Je hebt dat met moslims, maar bij mij in de omgeving ook met mensen die in bepaalde wijken/straten wonen. Ze halen iets uit wat niet door de beugel kan en als er dan eens wordt opgetreden zoeken ze de schuld bij de overheid, want die discrimineert.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:45 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de stelling dat jongeren die zich in een jeugdinrichting bevinden zich vaker gediscrimineerd vinden. Dat klinkt toch een beetje als zoeken naar een excuus. Een standaardreflex. Ik ben benieuwd of die nuancering in het volledige onderzoek terug te vinden is. In de mediateksten lijkt het erop alsof de onderzoekers die gevoelens klakkeloos als oprecht beschouwen en gebruiken voor redelijk vergaande conclusies.
Dit is toch geen onderzoek van Marokkanen over Marokkanen? En voor die door fok opmerking die je later maakt heb je helemaal geen onderzoek om het te staven...quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:40 schreef bwgrainer het volgende:
Dit onderzoek kan meteen de prullenmand in. Weer zo'n geval van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend".
Jawel. Vanmorgen heeft een Marokkaanse onderzoeker dit onderzoek toegelicht op teevee.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:53 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dit is toch geen onderzoek van Marokkanen over Marokkanen?
Dus als Balkenende een onderzoek van het CPB toelicht, is het onderzoekg edaan door Balkenende en niet door het CPB?quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:54 schreef bwgrainer het volgende:
Jawel. Vanmorgen heeft een Marokkaanse onderzoeker dit onderzoek toegelicht op teevee.
Gonneke Stevens en Violaine Veen?quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:54 schreef bwgrainer het volgende:
Jawel. Vanmorgen heeft een Marokkaanse onderzoeker dit onderzoek toegelicht op teevee.
Misschien is het juist een teken dat ze, als de meeste criminelen, weinig verantwoordelijkheidsgevoel kennen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 09:45 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de stelling dat jongeren die zich in een jeugdinrichting bevinden zich vaker gediscrimineerd vinden. Dat klinkt toch een beetje als zoeken naar een excuus. Een standaardreflex. Ik ben benieuwd of die nuancering in het volledige onderzoek terug te vinden is. In de mediateksten lijkt het erop alsof de onderzoekers die gevoelens klakkeloos als oprecht beschouwen en gebruiken voor redelijk vergaande conclusies.
Marokkaanse jongens komen relatief gezien vijf keer zo vaak in aanraking met de politie als autochtone jongeren. Er zijn in Nederland echter nog altijd aanzienlijk meer autochtone jongeren dan Marokkaanse jongeren, dus in absolute zin zullen autochtonen in de meeste misdrijven de boventoon voeren.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:07 schreef Dragorius het volgende:
Wat ik me afvraag, werken met procenten is leuk, maar de absolute aantallen dan? Het soort delict is "op zijn hoogst" interessant maar zegt niks over de verhoudingen of over de aantallen.
Eigenlijk wil het niet zoveel zeggen, enkel dat het vooral op geld (macht?) berust lijkt te zijn en meer nog niet... Maar zulk onderzoek naar cijfers wordt vast verafschuwd?
Okquote:Op dinsdag 8 september 2009 10:11 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Marokkaanse jongens komen relatief gezien vijf keer zo vaak in aanraking met de politie als autochtone jongeren. Er zijn in Nederland echter nog altijd aanzienlijk meer autochtone jongeren dan Marokkaanse jongeren, dus in absolute zin zullen autochtonen in de meeste misdrijven de boventoon voeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |