abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:24:30 #276
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_72230661
AD.nl
quote:
'Voor onze voeten plofte een lichaam neer'
Door NIELS DEKKER / TOBIAS DEN HARTOG

ROTTERDAM - De agenten die op het strand bij Hoek van Holland in het nauw kwamen, zijn door honderden feestgangers met allerlei voorwerpen bekogeld. Drankflessen, al dan niet gevuld met zand. Strandbedden. Fietsen. Keien. De doodsbenauwde agenten konden geen kant op.

Een van de 'stillen' is agent Barry van de Rotterdamse politie. Op het veelbekeken Youtubefilmpje staat hij met drie collega's, rug aan rug, de wapens getrokken, naar het publiek toe.

Temidden van de agressieve meute duurt elke seconde een uur, in afwachting van hulp. ,,Dat filmpje geeft maar 5 procent weer van wat wij daar hebben gevoeld.'' Hulp komt er uiteindelijk van twintig agenten, die buiten het terrein surveilleren. De dienders komen af op de noodkreet van de 'stillen' die ze in hun oortjes hoorden.

'Het was oorlog'

Michel behoort tot de hulptroepen. De ervaren agent: ,,We stapten een arena in, vol met leeuwen. Honderden mensen riepen 'daar heb je die kankerjoden'. Iedereen plukte aan ons, gooide zand in onze ogen. Met maximaal gebruik van onze wapenstok zijn we bij de vier agenten in burger gekomen. Het was oorlog, écht oorlog.''

De rust lijkt terug te keren, na een middag en avond vol opgefokte mensen en vechtpartijen. De schijn bedriegt. De agenten vormen een lijn tegen een van de bars aan de zijkant van het terrein.

,,Er was toen een moment van stilte,'' haalt Jeroen zich voor de geest. ,,We zagen dat één groep zich terugtrok. Op dat moment viel de rest ons juist aan. Uit het niets kwamen die flessen weer. Je zag ze niet, hè. Uit het donker vloog dat spul op je af. Er werd gegooid met hekken. Die gasten naderden je tot op 3, 4 meter. Er telde op dat moment maar één ding: je mocht niet onderuit gaan, niet vallen, want dan was je dood. We liepen achteruit en hielden elkaar vast.''

Vlak bij de nooduitgang bereikt de confrontatie zijn climax. Vijf agenten dreigen door de hooligans te worden afgescheiden. De eerste waarschuwingsschoten klinken. Michel geeft door dat het 'eigen vuur' is, maar door gebrekkige communicatiemiddelen komt de boodschap niet over. ,,Ik zag dat een collega zijn wapen trok en vuurde. Het deed die klootzakken voor ons helemaal niks. Schieten was nutteloos. Die gasten stonden te lachen en filmpjes te maken.''

Lichaam wordt gegooid naar politie

5! 4! 3! 2! 1! Over het terrein galmen de strotten van honderden relschoppers. Ze tellen af voor een aanval. Agenten vrezen dat hun einde nadert. Tegen zoveel mensen kunnen zij niet op. ,,Een deel van de groep stormde naar voren. Hekken kwamen onze kant op. Ik dacht: dit gaan we niet redden. Ik rook mijn eigen angstzweet. ''

Agenten van de bereden brigade, die op hun paarden in de buurt zijn, horen wel vijftig tot honderd schoten. De belaagde agenten vuren ook gericht op de relschoppers. Onduidelijk blijft of er ook uit de groep belagers op de politie wordt geschoten. Zeven mensen vallen met schotwonden op de grond. Dan volgt volgens de agenten een even bizarre als gruwelijke scène.

Op beestachtige wijze wordt volgens de agenten een zwaargewonde jongen letterlijk naar hun toegegooid. De politie gaat er inmiddels vanuit dat het de 19-jarige Robby van der Leeden moet zijn geweest, het enige dodelijke slachtoffer dat op het slagveld valt. ,,Voor onze voeten plofte een lichaam neer. Een van diezelfde relschoppers die even daarvoor nog tegenover ons stond. En nu moesten we hem helpen, want dat was onze taak. Die jongen lag dood te gaan. Enkele van ons liepen naar voren om voor hem te zorgen. Ze hebben hem bij de arm gepakt. We moesten vluchten. Die jongen hebben we 500 meter meegesleurd.''

De agenten trekken verder de duinen in. Achtervolgd door een meute 'dolle stieren'. Zes agenten van de bereden brigade kijken even verderop over het festivalterrein uit. ,,Spoed, spoed, spoed! Er wordt geschoten,'' horen de zes in hun oortjes. De commandant van het zestal kijkt zijn manschappen aan. ,,Ik heb iedereen gevraagd te vluchten. Je stuurt ze anders de dood in. We dreigden op onze paarden een schietschijf te worden,'' vertelt Eddy.

'Nu is het klaar'

De agenten twijfelen geen moment. Ze gaan het er op wagen. Op hun paarden duiken ze de massa vandalen in. ,,Je hoorde alleen maar: 'kankerjoden' en 'kankerpaarden'. En telkens maar: 'Rot-ter-dam hoo-li-gans!'. We zijn gaan slaan met onze wapenstokken. Keihard. Ik voelde dat ik met mijn paard over de mensen heen liep.'' Tot hun grote opluchting zien de agenten dat het optreden effect heeft. De massa wordt uit elkaar gedreven. Barry: ,,We beseften plots dat we in een dalletje stonden. Met op vier plekken om ons heen groepen relschoppers. We zijn er gewoon weer op af gegaan. We dachten: 'We rijden je nu plat. Nu is het klaar'.''

Terwijl duizenden doodsbange toeschouwers het strand ontvluchten, krijgen de ongeveer honderd agenten wonderwel de situatie onder controle, zeker nadat er ondersteuning is gekomen uit de regio.

De ME van het eigen korps is niet achter de hand. Hoewel de zeven agenten daar vanwege het onderzoek naar de gebeurtenissen niet veel over willen zeggen, menen enkelen van hen dat er zaken niet goed zijn gelopen. ,,Iedereen wist al aan het begin van de avond dat het fout zou gaan. Een half uur voor aanvang lagen er al dronken hooligans bij de ingang. We zagen iemand lopen van de harde kern. Als hij er is, gaat het los. We wisten: dit gaat niet goed.''

Het stoort de zeven dienders echter dat de inschattingsfouten binnen de politie meer aandacht krijgen dan het moedige optreden van agenten. ,,Ik vind mijn collega's stuk voor stuk helden. Op twee momenten was ik er bijna geweest. We kunnen beter praten over al die agenten die voor 1400 euro per maand hun leven wagen. Dat doe je niet voor jezelf, maar voor de maatschappij,'' zegt de zichtbaar geïrriteerde Berry.

Fysiek zijn de zeven agenten die hun relaas vertellen nog redelijk ongeschonden uit de barbaarse strijd gekomen. Een gekneusde schouder en een beurse kaak zijn de enige klachten. ,,En in mijn helm zaten gaten,'' zegt een agente van de bereden brigade. Emotioneel zijn de politiemensen echter zwaar geraakt. Sommige van hun collega's zijn zo aangeslagen dat ze ziek thuis zitten, anderen overwegen naar verluidt op te stappen.

Het zevental niet. Wel maken deze mensen zich ernstige zorgen. ,,Ik ben bang,'' vertelt Brigitte. ,,Deze gasten, die we bijna allemaal kennen van ons werk bij wedstrijden van Feyenoord, gaan nu verder dan ze ooit zijn gegaan. Wat zal de toekomst brengen? Er moet wat gebeuren. De politiek is aan zet.''


De namen van de zeven agenten zijn om privacyredenen gefingeerd.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:28:32 #277
191163 J-heronimus
Ulpia Noviomagus Batavorum
pi_72232629
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 14:00 schreef denthemen het volgende:
Nou, Zagreb en Ajax ontmoeten elkaar opnieuw
Bad Bleu Boys toch? NEC heeft er vorig ook tegen gespeeld, niks gebeurd. Maar ik denk dat ze tegen Ajax wel even willen laten zien wie ze zijn, Ajax denkt precies hetzelfde waarschijnlijk. Dinamo Boekarest daarentegen heeft hier in Nijmegen en in Roemenië voor de nodige problemen gezorgd.
  Trouwste user 2022 vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:46:05 #278
7889 tong80
Spleenheup
pi_72235097
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 14:24 schreef Keltie het volgende:
AD.nl
[..]


Wat een verhaal

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:01:22 #279
191163 J-heronimus
Ulpia Noviomagus Batavorum
pi_72235555
Wat een stumperds die gasten. Lekker stoer met zijn allen een stel agenten bedreigen op een feest.

Heeft toch niks meer met hooliganisme te maken. Stelletje kleuters.
pi_72236287
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 14:10 schreef Jasza het volgende:
Tvp voor Zagreb.
pi_72237741
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 14:17 schreef ASroma het volgende:
groep f
Dat bedoel ik de grieken tegen de turken
pi_72237768
Ned 1 verhaaltje over hoek van holland en over "hoolies".
pi_72243290
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 15:28 schreef J-heronimus het volgende:

[..]

Bad Bleu Boys toch? NEC heeft er vorig ook tegen gespeeld, niks gebeurd. Maar ik denk dat ze tegen Ajax wel even willen laten zien wie ze zijn, Ajax denkt precies hetzelfde waarschijnlijk. Dinamo Boekarest daarentegen heeft hier in Nijmegen en in Roemenië voor de nodige problemen gezorgd.
Doe eens wat onderzoek.
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_72243334
Wat doet dat verhaal van HvH hier? heeft niks met voetbal te maken
Feyenoord Rotterdam
pi_72244045
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:32 schreef MB23 het volgende:
Wat doet dat verhaal van HvH hier? heeft niks met voetbal te maken
Kakkies
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_72244145
Dus dan heeft het met voetbal te maken?
Feyenoord Rotterdam
pi_72244170
Ben het met je eens MB23
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:57:33 #288
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_72244224
Las trouwens dat de politie aankomende zondag misschien wel vergeldigingsacties verwacht bij Feyenoord - Twente. Maar dat zal wel loslopen
pi_72244243
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:55 schreef MB23 het volgende:
Dus dan heeft het met voetbal te maken?
Mensen verwarren wat hangjongeren die "Rotterdam Hooligans" brullen (omdat ze dat alleens hebben gezien op youtube) nog weleens met daadwerkelijke hooligans.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_72244373
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:57 schreef Kopbal het volgende:
Las trouwens dat de politie aankomende zondag misschien wel vergeldigingsacties verwacht bij Feyenoord - Twente. Maar dat zal wel loslopen
Zal wel meevallen denk ik, als het nou een jongen van de harde kern was..
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:33:27 #291
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_72245533
0,0 medelijden met die stillen. Reken d'r maar op dat alleen de smeris geschoten heeft. Maar goed dat zien we ergens op een pagina achteraf over een maand of 7.
pi_72245817
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 22:33 schreef PLAE@ het volgende:
0,0 medelijden met die stillen. Reken d'r maar op dat alleen de smeris geschoten heeft. Maar goed dat zien we ergens op een pagina achteraf over een maand of 7.
Wat zou jij doen als er honderden bloeddorstige debielen om je heen staan en je geen kant op kunt? Hij kon kiezen tussen jezelf (misschien letterlijk) kapot laten trappen of schieten... En hij heeft het juiste gekozen.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:08:58 #293
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_72246842
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 22:42 schreef Yeahinho het volgende:

[..]

Wat zou jij doen als er honderden bloeddorstige debielen om je heen staan en je geen kant op kunt? Hij kon kiezen tussen jezelf (misschien letterlijk) kapot laten trappen of schieten... En hij heeft het juiste gekozen.
Ze hebben zelfs nog aardig wat geduld gehad als ik de verhalen zo lees en hoor. Doe je dit in een willekeurig ander land, gaat het wapen al veel sneller leeggeknald worden.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:20:48 #294
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_72247258
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 18:20 schreef Jasza het volgende:
Ned 1 verhaaltje over hoek van holland en over "hoolies".
Nu ook bij Knevel en Van den Brink op 1. Knevel & vd Brink #17 - Met grappige EO en serieuze moslims
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_72252014
Voor de leesgrage liefhebber Jaarverslag voetvandalisme afgelopen seizoen van het C.I.V. Alle cijfers, aanhoudingen, etc per club etc bla.

http://www.hetccv.nl/bina(...)erslag_2007-2008.pdf
pi_72253001
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 09:13 schreef Klaphark het volgende:
Voor de leesgrage liefhebber Jaarverslag voetvandalisme afgelopen seizoen van het C.I.V. Alle cijfers, aanhoudingen, etc per club etc bla.

http://www.hetccv.nl/bina(...)erslag_2007-2008.pdf
2007-2008 is niet het afgelopen seizoen hoor.
pi_72253897
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 22:33 schreef PLAE@ het volgende:
0,0 medelijden met die stillen. Reken d'r maar op dat alleen de smeris geschoten heeft. Maar goed dat zien we ergens op een pagina achteraf over een maand of 7.
Koning.
pi_72255519
quote:
Schutter blijkt Ajax-hooligan D

De Amsterdammer die vastzit voor een schietpartij in een Feyenoordkroeg in Rotterdam-Zuid, blijkt de bekende Ajax-hooligan D E. (26).
Enkele jaren geleden was hij het brein van de bestorming van het supportershome van rivaal ADO Den Haag met knuppels. Nu openden hij en een vriend (25) begin augustus het vuur in het café op zoek naar Feyenoord-hooligan André H. Die zat begin jaren ’90 vast voor het doodsteken van een FC Twente-supporter.
,,Dat hooligans vuurwapens bij zich hebben, is echt uitzonderlijk,’’ reageert Henk Ferwerda van onderzoeksbureau Beke, dat gisteren het rapport Rellen om te rellen publiceerde. Dat de twee samen en niet met een grote groep op zoek waren naar een confrontatie met de grootste rivaal, noemt hij ook ‘opvallend’. ,,Maar als je iemand echt wil pakken, kun je natuurlijk beter met z’n tweeën komen. Dat valt minder op dan met een grote groep.’’
Na de schietpartij, waarbij geen gewonden vielen, werden D E. en zijn vriend door de politie ingerekend.
De actie wekt bevreemding bij de harde kern van Feyenoord. ,,Dit moet een eenmansactie zijn geweest na een nacht vol drugs en alcohol,’’ zegt een van hen. ,,Het was in elk geval een heel domme actie. Wie loopt nu ’s morgens vroeg een zaak binnen en gaat schieten?’’ Hun doelwit, André H., zou zelfs nooit in de kroeg komen. Deze supporter stelt dat de harde kern ‘altijd op zijn hoede’ is. ,,Het is niet meer zoals vroeger. Die jonge jongens zijn onberekenbaar.’’
Bullshit dan AD hem met z'n hele naam erin zet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noshiba op 29-08-2009 12:55:24 ]
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:00:05 #299
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_72255766
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 12:50 schreef Noshiba het volgende:

[..]

Bullshit dan AD hem met z'n hele naam erin zet.
Ach, zoiets wordt toch wel bekend in het wereldje. Boeit allemaal niet zo.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_72255896
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 13:00 schreef Happel het volgende:

[..]

Ach, zoiets wordt toch wel bekend in het wereldje. Boeit allemaal niet zo.
Ja, in t wereldje wel. Maar de meerderheid weet daar niks van hoor chef. En nu wordt hij bij iedereen bekend.
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')