abonnement Unibet Coolblue
pi_71585495
Ongewoon mild tornadoseizoen in de VS

Tot dusverre blijkt het een ongewoon rustig jaar te zijn in het beruchte "Tornady Alley".
Voor die mensen die niet bekend zijn met dat begrip, we praten hierover het gebied van (midden) Texas, Kansas tot Nebraska, Minnesota, Iowa en Ohio, staten in de VS. Voor de bewoners is dat natuurlijk goed nieuws, maar niet voor de onderzoeks- en chaseteams die miljoenen investeren om een beter beeld te krijgen van het Tornado-begrip

"Elke dag sta je vroeg op, pak je je spullen en ga je op weg, klaar om geschiedenis te schrijven. Het is dan ook erg frustrerend als het dag in dag uit voor niets is en er gewoon niets gebeurd", aldus Don Burgess, een onderzoeker van de universiteit van Oklahoma. "Maar natuurlijk zijn we ook blij dat dit jaar een jaar is met minder doden, gewonden en schade".

Tot nu toe kwamen er 826 tornado's voor (in het hele land) tot aan 30 juni, terwijl het gemiddelde van de afgelopen jaren op 934 uitkomt. Verreweg de meeste daarvan vinden dus plaats in Tornado Alley.

Eind mei kwam het zelfs voor dat zeventien dagen lang er geen enkele tornadowaarschuwing werd uitgegeven in dat gebied. Ongekend, mede omdat daar normaliter een hoogtepunt zit qua tornadoaktiviteit.

Meteorologen geven als verklaring niet het alom bekende broeikaseffect, maar een verschuiving in de straalstroom, die van tijd tot tijd op aarde plaats vind. "Normaliter loopt die stroom boven de VS van noord naar zuid, maar af en toe zoals in 2009, loopt de stroom van oost naar west", aldus Joe Schaefer, hoofd van het stormenvoorspellingsinstituut.

De kalmte is een zeer welkome afwisseling na het catastrofale seizoen in 2008. Toen waren er meer dan 1300 tornado's gesignaleerd, waarbij 121 mensen om het leven kwamen. En dit was alleen tot eind juni. In totaal vielen er in 2008 126 doden in de VS door de 1700 tornado's die dat jaar plaatsvonden.

Natuurlijk zijn er ook dit jaar killerstorms geweest in de VS. De ergste tornado van 2009 sloeg toe in de nacht van 10 februari in Oklahoma. Daar vielen toen 8 doden. Tot eind juni vielen er tot nu toe 21 doden, veel minder ten opzichte van 2008.

De zuidelijke staten hebben in Februari het hoogseizoen qua tornadoaktiviteit, maar in de lente springt die balans richting het midden.

===========
Links
  • Het originele bericht in het engels, lees meer over de onderzoeksteams en hun frustratie.
  • Totaaloverzicht van het Tornadoseizoen 2008
  • FOK! Weeralarm VS: Onwaarschijnlijk Tornadoseizoen 2008
  • Discovery Channel : Stormchasers #2

    ==========
    Let wel: Een tornado is geen orkaan. Daar vergissen veel mensen zich nog altijd mee. Meer over het milde orkanenseizoen vind je Hier! Hurricane Seizoen 2009

    Voor die bewoners is het idd erg mooi. De docu 'Stormchasers' is echt een aanrader. Bijzonder mooi en heftig. Fascinerend om te zien hoe die dingen zich vormen en hoe die 'gekken' er doorheen rijden.
  • pi_71586790
    Heb de Docu Storm Chasers inderdaad al een paar keer gezien.
    heel imposant en vooral gestoord om naar een Tornado toe te rijden ipv er vandaan.

    Lijkt me persoonlijk best leuk zoiets een keer van dichtbij mee te maken het chasen wel te verstaan!

    Verder toch wel nieuwsgierig waarom er minder Tornado's zijn.
    Tough Times Never Last, But Tough People Do!
    pi_71590990
    Wel vreemd inderdaad.. 17 dagen zonder tornado waarschuwing?! Dat is wel heel erg. Ben wel benieuwd wat seizoen 3 van Storm Chasers gaat brengen dan..
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:49:21 #4
    47190 MassimO
    æ³o & h³æ
    pi_71592562
    Ik zit deze kaart http://www.spc.noaa.gov/ al een tijdje in de gaten te houden , en vandaag is de 1e dag dat ik wat zie.
    Ben ook erg benieuwd hoe seizoen 3 gaat worden van Storm Chasers.
    Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
    AFCA
    pi_71592665
    5 doden door de laatste 400 tornado's, deze waren een stuk minder efficient te noemen.
    pi_71592699
    Klopt dit "seizoen"heb ik daar live meegemaakt in hartje Oklahoma City. 10 februari is er een tornado 5 mile van me vandaan geweest, maar voor de rest was er weinig bijzonders. Oke, natuurlijk heb ik een aantal gigantische onweersbuien meegemaakt, maar dat is voor hun begrippen normaal!
    pi_71613670
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 12:58 schreef Frankz0rz het volgende:
    Wel vreemd inderdaad.. 17 dagen zonder tornado waarschuwing?! Dat is wel heel erg. Ben wel benieuwd wat seizoen 3 van Storm Chasers gaat brengen dan..
    Paar dagen terug waren er nog tornado waarschuwingen in Texas en heel apart ook in NY.
    pi_71817817
    Wat ik vreemd blijf vinden van de amerikanen is dat ze ondanks de kennis dat er in hun gebied tornado's langskomen coute co coute in dat gebied willen blijven wonen.
    75 topics = FIN
    pi_71822747
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
    Wat ik vreemd blijf vinden van de amerikanen is dat ze ondanks de kennis dat er in hun gebied tornado's langskomen coute co coute in dat gebied willen blijven wonen.
    Waar moeten ze dan heen?

    - Zuiden heeft kans op Orkanen.
    - Westen heeft kans op aardbevingen
    - Noorden is het stervens koud in de winter.
    - Oosten blijft dan over...
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')