abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_71515334
Iedereen heeft zo zijn hobby en mijn uit de hand gelopen hobby zijn voetbalstatistieken. Al een paar jaar ben ik bezig met een database en elk jaar wordt dat uitgebreid met nog leukere en interessante statistieken. Voor dit seizoen ben ik vanaf nul gestart met het aanleggen van een database (onder andere met de ideeën van jullie) en de gegevens wil ik natuurlijk graag met jullie delen .

Waarom?

Een aantal jaren terug ergerde ik mij aan het niet kunnen vinden van bepaalde statistieken op internet. Een simpel overzicht van de meeste gele kaarten, assists, speelminuten enzovoort was al een drama om te vinden, laat staan de rest. Daarom dat ik het zelf ging bijhouden, maar dan veel uitgebreider en leuker. Het leek mij cool om binnen enkele klikken te kunnen zien dat bijvoorbeeld Ajax het meeste scoort in de eerste helft, dat Feyenoord de meeste goals tegen krijgt in blessuretijd, dat Suárez Ajax vaak op voorsprong brengt en dat Lazovic voornamelijk intikkers scoort.

Uiteindelijk is de database erg groot geworden en kun je van alles en nog wat opzoeken.

Wat is er te vinden?

  • Speeltijd (aantal wedstrijden, speelminuten basisplaats, invaller, gewisseld).
  • Aantal doelpunten (totaal, thuis, uit, als invaller, per speelronde).
  • Aantal assists (totaal, thuis, uit, als invaller, per speelronde).
  • Aantal kaarten (geel, geel/rood, rood en hoeveel gemiddeld).
  • Belangrijkheid van doelpunten (voorsprong, gelijkmaker, de 5-0, etc).
  • Type doelpunt (welk soort doelpunt wordt er gescoord).
  • Periode van scoren (welke helft, welke kwart, blessuretijd).
  • Resultaat van de wedstrijd (winst, gelijkspel of verlies voor een speler).

    Ook heb ik het aantal voor -en tegengoals individueel per speler toegevoegd. Een speler die bij 4-0 in het veld komt, waarbij het uiteindelijk 4-2 wordt, krijgt voor die wedstrijd een doelsaldo van 0-2. Op deze manier kun je zien welke spelers belangrijk zijn voor het team of niet.

    Je kunt overzichten maken voor alle spelers in de Eredivisie, maar ook verdeeld per club (zoals de voorbeelden hierboven). Verder kun je ook per club zien hoeveel erg gescoord wordt, hoeveel er geïncasseerd wordt (en in welke periode / minuut van de wedstrijd) en wat voor type doelpunten er worden gemaakt. Ook kunnen de clubs onderling worden vergeleken; welke club pakt de meeste kaarten, scoort het vaakst, wanneer en welke soorten doelpunten.

    De stand van de Eredivisie kan ook bekeken worden, maar niet alleen de stand van dat moment, maar ook hoe de stand eruit zou zien bij rust en hoe de stand stand voor alleen thuis of uitwedstrijden is. Enzovoort, enzovoort.

    Dus als je benieuwd bent naar een bepaalde statistiek, dan kun je dat in dit topic vragen. Dan zal ik vervolgens het overzicht posten. Nieuwe ideeën zijn natuurlijk ook welkom!
  • Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
    pi_71515343
    Uit het vorige topic nog:

    Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
      zaterdag 1 augustus 2009 @ 15:00:40 #3
    221644 timmmmm
    sp3c lives matter
    pi_71515369
    Goed topic, tvp.
    Laffe huichelaar
      zaterdag 1 augustus 2009 @ 15:04:49 #4
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_71515450
    Mooie database . Vraagje, kost het niet enorm veel tijd om alle gegevens te verwerken? En wat doe je met eigen doelpunten ?
    2000 light years from home
      zaterdag 1 augustus 2009 @ 15:08:15 #5
    192856 -SG-
    PSV Eindhoven!
    pi_71515524
    Echt respect . Dit moet ik dit jaar weer volgen.
    A little knowledge is a dangerous thing.
    pi_71515533
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 15:04 schreef Merkie het volgende:
    Mooie database . Vraagje, kost het niet enorm veel tijd om alle gegevens te verwerken? En wat doe je met eigen doelpunten ?
    Invoeren kost ongeveer 30 minuten per speelronde. De rest wordt allemaal automatisch uitgerekend binnen enkele seconden .

    Eigen doelpunten staat er ook in (zie screens). Je kan zien welke spelers een eigen doelpunt hebben gescoord, maar ook welke clubs deze 'voor' hebben gehad.
    Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
      zaterdag 1 augustus 2009 @ 15:10:00 #7
    164283 Luco
    Buongiorno!
    pi_71515560
    Ray gaf in het vorige topic aan dat het verwerken van alle doelpunten zo'n 10 minuten per speelronde in beslag neemt. Vooral het invoeren van alle spelers lijkt me een klotewerk
    Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
    pi_71515591
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 15:10 schreef Luco het volgende:
    Vooral het invoeren van alle spelers lijkt me een klotewerk
    Dat was een hel ja, maar dat is eenmalig. Heb zes clubs per dag gedaan, drie dagen lang .
    Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
    pi_71515636
    Dit topic wordt ongetwijfeld interessant, tvp
    pi_71515659
    Het seizoen is nog niet eens begonnen, maar nu al hulde
    There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
    Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
    The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
    pi_71515819
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 15:08 schreef -SG- het volgende:
    Echt respect . Dit moet ik dit jaar weer volgen.
    pi_71515827
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 15:16 schreef EnGCatjuh het volgende:
    Het seizoen is nog niet eens net begonnen, maar en nu al hulde
    AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
    George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
    pi_71515875
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 15:27 schreef Breach het volgende:

    [..]
    There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
    Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
    The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
    pi_71515937
    Toevallig liep ik gister met hetzelfde idee in mijn hoofd (alleen begin ik er dan nooit aan ) dus dit topic ga ik even tvp-en
    pi_71515942
    Wat mij nou het meest opvalt aan deze statistieken is dat er bij elk linie ongeveer twee keer zoveel Nederlanders zijn tov buitenlanders. Behalve in de zo geprezen Hollandse voorlinie. Daar is het bijna 50-50.

    Zeer nuttig initiatief weer dit. Zal geregeld kijken/vragen stellen.
    PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
    pi_71516137
    Wow, respect! Ik ben ook gek op voetbaldata en -statistieken. In het verleden hield ik vaak spreadsheets bij wanneer ik meedeed aan online voetbalmanagers. Enkele ideeën (mocht je ze nog niet bijhouden):

  • Moyenne gescoorde doelpunten (# doelpunten speler / # wedstrijden speler)
  • Moyenne doelpunten tegen (# doelpunten tegen / # wedstrijden speler) voor keepers/verdedigers
  • # clean sheets voor keepers
  • # gestopte penalties door keepers
  • pi_71516316
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 15:46 schreef Wazaa het volgende:
    Wow, respect! Ik ben ook gek op voetbaldata en -statistieken. In het verleden hield ik vaak spreadsheets bij wanneer ik meedeed aan online voetbalmanagers. Enkele ideeën (mocht je ze nog niet bijhouden):

  • Moyenne gescoorde doelpunten (# doelpunten speler / # wedstrijden speler)
  • Moyenne doelpunten tegen (# doelpunten tegen / # wedstrijden speler) voor keepers/verdedigers
  • # clean sheets voor keepers
  • # gestopte penalties door keepers
  • Heb ik allemaal al . Heb alleen niet overal screens van gemaakt, anders wordt het teveel.
    Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
    pi_71516396
    tvp
    pi_71516764
    Nice! Goede overzichten zijn op internet inderdaad moeilijk te vinden. Werkt dit met Excel (en Access)?
    pi_71516812
    Komt er nog een website met wat google-adds zodat je er nog superrijk van wordt?
    AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
    "Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
      zaterdag 1 augustus 2009 @ 16:25:29 #21
    1238 SlamD
    That's all Folks!
    pi_71516907
    Telt De Guzman tegenwoordig niet mee als Nederlander?

    Sorry, verder geen inspiratie voor een meer opbouwende TVP. Maar dat ik het wil volgen zegt impliciet al genoeg.
    pi_71518666
    tvp
    Feyenoord Rotterdam
    pi_71518865
    de guzman heeft dus een nederlands paspoort.

    wel leuk dat je het bijhoudt. vind assist-statistiekjes wel leuk om te zien.
    pi_71518922
    Knap staaltje werk RayMania.
    Daar gaat aardig wat werk inzitten!

    Je wilt uiteindelijk altijd meer.
    pi_71541745
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 16:19 schreef Remote het volgende:
    Werkt dit met Excel (en Access)?
    Yep.
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 16:21 schreef Aanvoerder het volgende:
    Komt er nog een website met wat google-adds zodat je er nog superrijk van wordt?
    Wie weet .
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 16:25 schreef SlamD het volgende:
    Telt De Guzman tegenwoordig niet mee als Nederlander?
    Die dubbele nationaliteiten maken het lastig. Daarnaast zijn er verder nog wat dingetjes waar ik over twijfel.

    Bijvoorbeeld iemand die in de 92e minuut invalt, hoeveel speelminuten speelt hij dan? Normaal zie je overal dat een speler die de hele wedstrijd speelt, gewoon 90 minuten heeft gespeeld. Zonder blessuretijd dus.

    En soms is een goal interpeteren nog wat lastig. Zoals de goals van Ruiz (stift, afstandschot of schot), El Hamdaoui (schot of intikker) en Rommedahl (intikker of schot).
    Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')