Dat mag dan weer niet. Max. 4 automaten achter 1 aardlek (heeft met de lekstroom te maken die de meeste apparaten hebben door het netfilter wat er in zit).quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:41 schreef schaapie2000 het volgende:
Zou netter zijn 1 30mA aardlek te plaatsen en dan 5 nieuwe automaten daar achter en dan op de 5de je nieuwe dingen aansluiten.
Goed gezien.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:41 schreef schaapie2000 het volgende:
Is niet heel oud hoor. Eerste groep heeft geen aardlek rest wel, snap niet zo goed waarom lijkt beetje op dat gewoon niet anders paste. Dit is oude kast waar naderhand nieuwe moderne automaten ingeklust zijn.
geen droger, vaatwasser combimagnetron?quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:49 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Goed gezien.
Heb er inmiddels iemand bijgehaald met kennis van zaken.. Ivm de ruimte zijn in de oude stoppenkast nieuwere groepen geplaatst. Ik heb nu een offerte laten maken om deze te vervangen en een extra groep aan te maken voor de CV en wasmachine.
Wat is het verschil tussen de aarding in de zekeringkast of aarding daarbuiten? In principe is de aardedraad toch met hetzelfde onderdeel verbonden??quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:08 schreef Athmozz het volgende:
aarding mag allemaal op hetzelfde verbonden worden (mits je het in de zekeringkast doet).
Wasmachine icm CV is verboden, wasdroger icm andere electra eveneens. Als je een herkeuring moet laten doen na de aanpassingen gaat dit dus afgekeurd worden.
De hoogte van de investering zit hem vooral in de aanleg van het elektra van de zekeringkast naar de stopcontacten.. Aangezien dit onder de vloer ligt moet ik ofwel mijn plafonds eruit halen, of mijn vloer.. Ik heb namelijk geen centraaldozen bij m'n lampen zitten van waaruit ik alle kabels kan trekkenquote:Op donderdag 30 juli 2009 12:53 schreef Athmozz het volgende:
Investering is niet eens zo heel hoog, en dan heb je wel je elektriciteit perfect zoals het moet liggen...
300mA aardlek is echt iets voor België.. hier in Nederland gebruiken we dat (zo goed als) niet. 3 aardleks van 30mA dus.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:53 schreef Athmozz het volgende:Snelle schatting;
2x diff 300mA = 100¤
1x diff 30mA = 60¤
...
afaik is het gewoon nog 30mA maxquote:Op donderdag 30 juli 2009 16:52 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
300mA aardlek is echt iets voor België.. hier in Nederland gebruiken we dat (zo goed als) niet. 3 aardleks van 30mA dus.
De nieuwe NEN1010 kan trouwens wel weer eens een extra ('hoofd-')aardlek eisen... ik weet niet of daar wat aan die norm veranderd is het laatste jaar.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:52 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
300mA aardlek is echt iets voor België.. hier in Nederland gebruiken we dat (zo goed als) niet. 3 aardleks van 30mA dus.
De nieuwe NEN1010 kan trouwens wel weer eens een extra ('hoofd-')aardlek eisen... ik weet niet of daar wat aan die norm veranderd is het laatste jaar.
Een hoofdschakelaar is sinds 2005 verplicht en maximaal 4 groepen achter één 30 mA aardlekschakelaar.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:52 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
Heeft te maken met de te verwachten belasting enz. In mijn schooltijd werd uit mn hoofd 200W gerekend per wandcontactdoos. Verder had je een hoeveelheid lichtpunten met een x verbruik, en het totaal hiervan moest uiteraard goed op een groep kunnen (waardes weet ik niet meer exact)quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:02 schreef gateway het volgende:
waar komt die onzin van max. 8 stopcontacten op 1 groep vandaan???
Heel vroeger van 1972 tot 1992 ongeveer werkte men met een aantal aansluitpunten één aansluitpunt werd gezien als 200 watt; 1 lichtpunt werd gerekend als 100 watt. Je had dan een bepaald aantal aansluitpunten in een woning waarvan je dan maximaal bij eerste aanleg een x aantal aansluitpunten op een groep mocht hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:02 schreef gateway het volgende:
waar komt die onzin van max. 8 stopcontacten op 1 groep vandaan???
a. Vrijwel alle groepen bestaan ook uit lichtpunten die meegeteld wordenquote:Op donderdag 30 juli 2009 21:27 schreef z80 het volgende:
als ik even snel reken mag ik 19 wcd's op 1 groep van 16A zetten.
en kan me niet herinneren dat het er geen 19 mogen zijn.
aan het aantal doorlussen zit dacht ik wel een max.
Ik kan even niet zo snel vinden of daar ook WCDs onder vallen, maar ergens meen ik me te herinneren van wel. (maar goed, de schooltijd is ook 15 jaar geleden inmiddels...)quote:510.5 - Lichtinstallaties
In tweeleidingeindgroepen die tegen overstroom zijn beveiligd door beveiligingstoestellen met een toegekende stroom van ten hoogste 16 A en waarop mede contactdozen of koppelcontactstoppen zijn aangesloten, mag het gezamenlijke schijnbare vermogen van de verlichtingstoestellen niet meer dan 1200 VA bedragen.
Maximaal 1200 VA verlichting op een 16 A eindgroep. 3680 VA - 1200 VA = 2480 VA aan wandcontactdozen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:27 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
a. Vrijwel alle groepen bestaan ook uit lichtpunten die meegeteld worden
b. je mag niet simpelweg max-vermogen bij 16A delen door 200 watt..
Quote uit Nen1010
[..]
Ik kan even niet zo snel vinden of daar ook WCDs onder vallen, maar ergens meen ik me te herinneren van wel. (maar goed, de schooltijd is ook 15 jaar geleden inmiddels...)
1200VA aan licht.. maouwquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Maximaal 1200 VA verlichting op een 16 A eindgroep. 3680 VA - 1200 VA = 2480 VA aan wandcontactdozen.
Als je dan 2480 deelt door 200 VA mag je maar 12 wandcontactdozen op een groep zetten.
Maar in de praktijk heb je daar niks aan want geen hond heeft 1200 VA aan verlichting thuis op één enkele groep zitten![]()
Of je moet van die groene plantjes boven op zolder kweken natuurlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |