abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juli 2009 @ 09:48:43 #1
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_70992688
Van De Telegraaf
quote:
AMSTERDAM - Nederlandse banken blijken zonder dat consumenten hiervan op de hoogte zijn al jarenlang tijdens elke tankbeurt bij onbemande tankstations nog eens 125 tot 150 euro extra aan borg van betaalrekeningen af te schrijven om fraude tijdens pintransacties tegen te gaan.

Het zogeheten preautorisatiebedrag moet volgens de banken voor de rekeninghouder echter onzichtbaar blijven en dient normaliter direct te worden teruggestort. Door softwareproblemen blijkt de extra geldtransactie boven op het getankte bedrag de afgelopen dagen echter wel zichtbaar te zijn, dit tot groot ongenoegen van alerte consumenten. Het geld wordt door banken als borgstelling tijdelijk geparkeerd, zonder dat consumenten dit wisten.

Jerrycans

De regeling is bedoeld om te voorkomen dat banken financieel de dupe worden van brandstofdieven die met valse pasjes voor honderden euro's jerrycans voltanken.

Tankstations worden intussen overspoeld met boze klanten die willen weten waarom er naast het getankte bedrag nog eens 125 of 150 euro is afgeboekt. Vooral ING-klanten klagen bij de pomphouders en komen verhaal halen. BETA, de brancheorganisatie van tankstationhouders eist opheldering.

"Er hangt nu een zweem van fraude over onze sector heen. Pomphouders krijgen klanten aan de kassa die op afschriften en tijdens internetbankieren zien dat er zonder toestemming geld is afgeschreven. Dit is echt ongehoord", zegt BETA-voorzitter Ewout Klok. Mogelijk is er de afgelopen dagen voor enkele miljoenen euro's tijdens tankbeurten van particuliere bankrekeningen bij banken blijven hangen.

Equens, het vroegere Interpay, dat in Nederland verantwoordelijk is voor alle transacties van pinautomaten, is ook op de hoogte van de klachten. "Er wordt aan gewerkt. Soms duurt het een tot twee dagen voordat het geld weer wordt teruggeboekt. Particulieren kunnen dat zien op hun bankrekening", aldus een helpdeskmedewerker.

Volgens Equens wordt het preautorisatiebedrag al jarenlang gehanteerd. Normaal gesproken moet het geld uiterlijk binnen 20 minuten zijn teruggestort. De ING Bank geeft toe dat er vertraging is bij de autorisatie bij pinbetalingen. "Hierdoor wordt de transactie niet direct ongedaan gemaakt. Afgelopen weekend is dat aan het licht gekomen. Wij ontvangen van die pintransacties geen rente", benadrukt een woordvoerster.

De pomphouders vinden de maatregel asociaal. "Mensen die nu nog 80 euro op de rekening hebben en slechts voor 20 euro tanken, kunnen tijdelijk ook niet het restant van 60 euro opnemen", aldus Klok
Iemand die dit zelf al overkomen is? Het klinkt maar als een raar verhaal!
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 15 juli 2009 @ 09:53:23 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70992785
Is toch al jaren zo? Het enige probleem is dat ze niet snel genoeg terugboeken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 15 juli 2009 @ 09:54:04 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_70992806
In Australië heb ik dat wel gezien. Tank je voor 100 dollar, wordt er 150 van je creditcard afgeboekt en direct ook 50 weer teruggeboekt. Wist niet dat ze dat in Nederland ook doen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 15 juli 2009 @ 09:55:15 #4
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_70992833
Wat is nu precies het doel van die borg? Wie wordt er op deze manier niet gedupeerd, die anders wel gedupeerd zou zijn geweest?
  woensdag 15 juli 2009 @ 09:58:21 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70992891
Lijkt mij de tankboer: het maximaal te tanken bedrag is dan iets van 125 euro, lopen ze ook niet het risico achteraf het bedrag niet te kunnen innen vanwege te laag saldo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70992903
= aankomst tankstation
= pas doorhalen
= reservering bij bank van 150EUR (tankbedrag not niet bekend)
= tanken
= bevestigen/nogmaals pas doorhalen
= echte bedrag wordt afgeboekt en borg teruggeboekt.

- zonder borg zou je weg kunnen rijden zonder te betalen.
- je kan pas tanken als je je geidentificeerd hebt met je pas.
Signatures are for weenies...
  woensdag 15 juli 2009 @ 10:02:40 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70992987
Wel zielig voor de mensen die maar 50 op hun rekening hebben...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_70992994
Het werkt niet bij alle stations zo.... Ik heb wel eens getankt bij tango met nog maar 25 euro op m'n lopende rekening.... toen gaf ie keurig aan bij 24¤ ofzo dat ik niet meer kon tanken.
  woensdag 15 juli 2009 @ 10:02:58 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70992996
Ik vind het geen vreemd systeem, je moet een bepaalde zekerheid hebben zeker bij onbemande pompen. Het verhaal zoals Peacow dat omschrijft klinkt mij redelijk in de oren.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 15 juli 2009 @ 10:05:12 #10
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_70993061
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 09:59 schreef Peacow het volgende:
= aankomst tankstation
= pas doorhalen
= reservering bij bank van 150EUR (tankbedrag not niet bekend)
= tanken
= bevestigen/nogmaals pas doorhalen
= echte bedrag wordt afgeboekt en borg teruggeboekt.

- zonder borg zou je weg kunnen rijden zonder te betalen.
- je kan pas tanken als je je geidentificeerd hebt met je pas.
Nogmaals pas doorhalen is alleen nodig als je het bonnetje wilt. Doe ik zelf nooit.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  woensdag 15 juli 2009 @ 10:14:55 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70993280
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 10:05 schreef mstx het volgende:

[..]

Nogmaals pas doorhalen is alleen nodig als je het bonnetje wilt. Doe ik zelf nooit.
Ik wel, maar dat is meer voor mijn eigen administratie.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70993479
maar wordt de klant wel geinformeerd dat dat bedrag tijdelijk wordt afgeboekt?

Je kan toch niet zomaar aan iemands geld komen als die geen toestemming geeft?
quote:
- je kan pas tanken als je je geidentificeerd hebt met je pas
identificeren is wat anders dan geld afboeken. Dat ze checken of je pas echt is of nep, is logisch. Maar een transactie ?! Ik vraag me af welke bedrijven het nog meer doen.
pi_70993535
Ik heb het wel eens gehad dat het foutging met de borg terugboeken.
Had ik dus inderdaad een tankbedrag van 125,- ofzo. Na een belletje naar de bank was het binnen een dag opgelost
  woensdag 15 juli 2009 @ 10:33:24 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70993726
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 10:22 schreef aroha-nui het volgende:
maar wordt de klant wel geinformeerd dat dat bedrag tijdelijk wordt afgeboekt?

Je kan toch niet zomaar aan iemands geld komen als die geen toestemming geeft?
Ja dat kan helaas. Ook met incasso's Kunnen anderen zo maar geld van de rekening boeken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:00:52 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70994409
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 09:55 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat is nu precies het doel van die borg? Wie wordt er op deze manier niet gedupeerd, die anders wel gedupeerd zou zijn geweest?
Ik snap het ook niet... Je komt aan, doet je pasje er in, zegt: "max 100 euro" (ruim genoeg voor een tankbeurt), ik kan me prima voorstellen dat dat bedrag heel even gereserveerd wordt op je rekening, daarna sluit je af, en wordt het juiste bedrag afgeboekt.
Maar WTF heeft dat met risico's voor banken bij pinpasfraude te maken?!
censuur :O
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:01:44 #16
206640 Beelzebufo
pi_70994441
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 10:24 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb het wel eens gehad dat het foutging met de borg terugboeken.
Had ik dus inderdaad een tankbedrag van 125,- ofzo. Na een belletje naar de bank was het binnen een dag opgelost
Mijn banksaldo bevindt zich over het algemeen ergens tussen rood, dieprood en infrarood. Als die borgterugboeking fout gaat dan blokkeert mijn betalingsverkeer.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:04:09 #17
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_70994501
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 10:02 schreef eleusis het volgende:
Wel zielig voor de mensen die maar 50 op hun rekening hebben...
Helemaal niet
Want incasso's (dat is het eigenlijk) worden ook gewoon afgeschreven, ook al kom je daardoor rood te staan.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:04:29 #18
206640 Beelzebufo
pi_70994510
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar WTF heeft dat met risico's voor banken bij pinpasfraude te maken?!
Toch kan ik me er iets bij voorstellen. Stel je voor dat je nog één ¤uro boven je limiet op je rekening hebt. Als je dan voor 50 euro tankt en dat wordt achteraf pas afgeschreven, dan gaat de pompier voor 49 euro het schip in. Door 'alvast' 150 euro te 'reserveren' weet je vrij zeker dat niemand dat 'op' krijgt.

Alleen moet het dan wel absoluut geborgd zijn dat het overbedrag metéén na de transactie teruggedraaid wordt.
pi_70994527
En moet je niet je pincode ingeven voordat die transactie plaatsvindt?
Het zou natuurlijk wel netjes zijn als er een bordje hing met de mededeling dat er een borg mot worden achtergelaten.

Waarom wordt in het artikel eigenlijk de schuld in de schoenen van de banken geschoven?
Het zijn toch juist de pomphouders die de dupe zijn van brandstofdieven?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:20:55 #20
206640 Beelzebufo
pi_70994994
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:04 schreef jeroen25 het volgende:
En moet je niet je pincode ingeven voordat die transactie plaatsvindt?
Het zou natuurlijk wel netjes zijn als er een bordje hing met de mededeling dat er een borg mot worden achtergelaten.

Waarom wordt in het artikel eigenlijk de schuld in de schoenen van de banken geschoven?
Het zijn toch juist de pomphouders die de dupe zijn van brandstofdieven?
'De Banken' moeten de borg METEEN terugboeken, zodat het in feite 'onzichtbaar' is voor de consument.
Dat gaat nu dus fout.
pi_70995107
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:04 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Helemaal niet
Want incasso's (dat is het eigenlijk) worden ook gewoon afgeschreven, ook al kom je daardoor rood te staan.
Niet helemaal waar. Als je saldo niet toereikend is (je hebt maar 50 eur), wordt dat ook het bedrag dat je maximaal kunt tanken.

Hoorde gister zelfs van iemand dat ie heeft getankt in frankrijk bij een intermarche. Daar kun je max. voor 300 euro tanken. En de correctie die hierop na komt duurt 3 tot 5 werkdagen. Dat zijn lullige bedragen als je niet zo vermogend bent.
pi_70995126
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:20 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

'De Banken' moeten de borg METEEN terugboeken, zodat het in feite 'onzichtbaar' is voor de consument.
Dat gaat nu dus fout.
De bank? Of toch Equens?
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:30:32 #23
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_70995273
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:25 schreef Mr.Mojito het volgende:
Niet helemaal waar. Als je saldo niet toereikend is (je hebt maar 50 eur), wordt dat ook het bedrag dat je maximaal kunt tanken.
Waarom worden andere incasso's dan wel gewoon afgeschreven?

Als je niet rood kunt staan, dan kun je toch rood komen te staan omdat een incasso gewoon wordt afgeschreven. Op dat moment is je rekening geblokkeerd tot je saldo weer positief is.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:36:23 #24
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_70995438
Doen ze dit nou voor het geval dat er tijdens het tanken ergens anders een bedrag van de rekening wordt afgeschreven waardoor het pompstation het er niet meer kan afschrijven?

voorbeeld: Pietje en Marie hebben een gezamelijke betaalrekening. Er staat nog ¤20,- op de rekening. Piet gaat tanken, als hij zijn pasje invoerd 'ziet' het pinautomaat dat hij nog voor ¤20,- kan tanken. Op precies hetzelfde moment staat Marie bij het pinautomaat en haalt ¤20,- uit het automaat. Net als Pietje is begonnen met tanken vindt die andere trasactie plaats. Als Pietje dan klaar is met tanken wil het tankstation de ¤20,- afschrijven maar dat gaat nu niet meer want er staat nog maar ¤0,- op de rekening.
Door die ¤150,- eerst af te schrijven kunnen ze dus voorkomen dat Marie snel die ¤20,- van de rekening kan afhalen voor Pietje klaar is met tanken.

Of slaat dat nergens op? Ze kunnen die ¤150,- blijkbaar ook van een rekening met nog maar ¤20,- afschrijven (in het geval dat het een rekening waarmee je normaal niet rood mag staan), dan kan dat toch ook wel met ¤20,- van een rekening met nog maar ¤0,-? Of zijn ze dan ineens niet meer gemachtigd om geld van een rekening met te weinig geld af te schrijven?

Ik snap het voordeel van die ¤150,- afschrijven niet helemaal tov het controleren of er nog genoeg geld op rekening staat zonder het er al van te voren af te schrijven. Ze kunnen toch gewoon zien dat er nog ¤20,- op staat en dat als grens stellen wat er getankt kan worden? En dan desnoods bij een te laag saldo aan het eind van de tankbeurt het bedrag toch afschrijven zodat je in het rood komt?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_70995526
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:30 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Waarom worden andere incasso's dan wel gewoon afgeschreven?

Als je niet rood kunt staan, dan kun je toch rood komen te staan omdat een incasso gewoon wordt afgeschreven. Op dat moment is je rekening geblokkeerd tot je saldo weer positief is.
Die incasso wordt binnen een werkdag ook weer teruggeboekt, omdat er dan niet voldoende saldo is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')