Iemand die dit zelf al overkomen is? Het klinkt maar als een raar verhaal!quote:AMSTERDAM - Nederlandse banken blijken zonder dat consumenten hiervan op de hoogte zijn al jarenlang tijdens elke tankbeurt bij onbemande tankstations nog eens 125 tot 150 euro extra aan borg van betaalrekeningen af te schrijven om fraude tijdens pintransacties tegen te gaan.
Het zogeheten preautorisatiebedrag moet volgens de banken voor de rekeninghouder echter onzichtbaar blijven en dient normaliter direct te worden teruggestort. Door softwareproblemen blijkt de extra geldtransactie boven op het getankte bedrag de afgelopen dagen echter wel zichtbaar te zijn, dit tot groot ongenoegen van alerte consumenten. Het geld wordt door banken als borgstelling tijdelijk geparkeerd, zonder dat consumenten dit wisten.
Jerrycans
De regeling is bedoeld om te voorkomen dat banken financieel de dupe worden van brandstofdieven die met valse pasjes voor honderden euro's jerrycans voltanken.
Tankstations worden intussen overspoeld met boze klanten die willen weten waarom er naast het getankte bedrag nog eens 125 of 150 euro is afgeboekt. Vooral ING-klanten klagen bij de pomphouders en komen verhaal halen. BETA, de brancheorganisatie van tankstationhouders eist opheldering.
"Er hangt nu een zweem van fraude over onze sector heen. Pomphouders krijgen klanten aan de kassa die op afschriften en tijdens internetbankieren zien dat er zonder toestemming geld is afgeschreven. Dit is echt ongehoord", zegt BETA-voorzitter Ewout Klok. Mogelijk is er de afgelopen dagen voor enkele miljoenen euro's tijdens tankbeurten van particuliere bankrekeningen bij banken blijven hangen.
Equens, het vroegere Interpay, dat in Nederland verantwoordelijk is voor alle transacties van pinautomaten, is ook op de hoogte van de klachten. "Er wordt aan gewerkt. Soms duurt het een tot twee dagen voordat het geld weer wordt teruggeboekt. Particulieren kunnen dat zien op hun bankrekening", aldus een helpdeskmedewerker.
Volgens Equens wordt het preautorisatiebedrag al jarenlang gehanteerd. Normaal gesproken moet het geld uiterlijk binnen 20 minuten zijn teruggestort. De ING Bank geeft toe dat er vertraging is bij de autorisatie bij pinbetalingen. "Hierdoor wordt de transactie niet direct ongedaan gemaakt. Afgelopen weekend is dat aan het licht gekomen. Wij ontvangen van die pintransacties geen rente", benadrukt een woordvoerster.
De pomphouders vinden de maatregel asociaal. "Mensen die nu nog 80 euro op de rekening hebben en slechts voor 20 euro tanken, kunnen tijdelijk ook niet het restant van 60 euro opnemen", aldus Klok
Nogmaals pas doorhalen is alleen nodig als je het bonnetje wilt. Doe ik zelf nooit.quote:Op woensdag 15 juli 2009 09:59 schreef Peacow het volgende:
= aankomst tankstation
= pas doorhalen
= reservering bij bank van 150EUR (tankbedrag not niet bekend)
= tanken
= bevestigen/nogmaals pas doorhalen
= echte bedrag wordt afgeboekt en borg teruggeboekt.
- zonder borg zou je weg kunnen rijden zonder te betalen.
- je kan pas tanken als je je geidentificeerd hebt met je pas.
Ik wel, maar dat is meer voor mijn eigen administratie.quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:05 schreef mstx het volgende:
[..]
Nogmaals pas doorhalen is alleen nodig als je het bonnetje wilt. Doe ik zelf nooit.
identificeren is wat anders dan geld afboeken. Dat ze checken of je pas echt is of nep, is logisch. Maar een transactie ?! Ik vraag me af welke bedrijven het nog meer doen.quote:- je kan pas tanken als je je geidentificeerd hebt met je pas
Ja dat kan helaas. Ook met incasso's Kunnen anderen zo maar geld van de rekening boeken.quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:22 schreef aroha-nui het volgende:
maar wordt de klant wel geinformeerd dat dat bedrag tijdelijk wordt afgeboekt?
Je kan toch niet zomaar aan iemands geld komen als die geen toestemming geeft?
Ik snap het ook niet... Je komt aan, doet je pasje er in, zegt: "max 100 euro" (ruim genoeg voor een tankbeurt), ik kan me prima voorstellen dat dat bedrag heel even gereserveerd wordt op je rekening, daarna sluit je af, en wordt het juiste bedrag afgeboekt.quote:Op woensdag 15 juli 2009 09:55 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat is nu precies het doel van die borg? Wie wordt er op deze manier niet gedupeerd, die anders wel gedupeerd zou zijn geweest?
Mijn banksaldo bevindt zich over het algemeen ergens tussen rood, dieprood en infrarood. Als die borgterugboeking fout gaat dan blokkeert mijn betalingsverkeer.quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:24 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb het wel eens gehad dat het foutging met de borg terugboeken.
Had ik dus inderdaad een tankbedrag van 125,- ofzo. Na een belletje naar de bank was het binnen een dag opgelost
Helemaal nietquote:Op woensdag 15 juli 2009 10:02 schreef eleusis het volgende:
Wel zielig voor de mensen die maar 50 op hun rekening hebben...
Toch kan ik me er iets bij voorstellen. Stel je voor dat je nog één ¤uro boven je limiet op je rekening hebt. Als je dan voor 50 euro tankt en dat wordt achteraf pas afgeschreven, dan gaat de pompier voor 49 euro het schip in. Door 'alvast' 150 euro te 'reserveren' weet je vrij zeker dat niemand dat 'op' krijgt.quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar WTF heeft dat met risico's voor banken bij pinpasfraude te maken?!
'De Banken' moeten de borg METEEN terugboeken, zodat het in feite 'onzichtbaar' is voor de consument.quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:04 schreef jeroen25 het volgende:
En moet je niet je pincode ingeven voordat die transactie plaatsvindt?
Het zou natuurlijk wel netjes zijn als er een bordje hing met de mededeling dat er een borg mot worden achtergelaten.
Waarom wordt in het artikel eigenlijk de schuld in de schoenen van de banken geschoven?
Het zijn toch juist de pomphouders die de dupe zijn van brandstofdieven?
Niet helemaal waar. Als je saldo niet toereikend is (je hebt maar 50 eur), wordt dat ook het bedrag dat je maximaal kunt tanken.quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:04 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Helemaal niet
Want incasso's (dat is het eigenlijk) worden ook gewoon afgeschreven, ook al kom je daardoor rood te staan.
De bank? Of toch Equens?quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:20 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
'De Banken' moeten de borg METEEN terugboeken, zodat het in feite 'onzichtbaar' is voor de consument.
Dat gaat nu dus fout.
Waarom worden andere incasso's dan wel gewoon afgeschreven?quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:25 schreef Mr.Mojito het volgende:
Niet helemaal waar. Als je saldo niet toereikend is (je hebt maar 50 eur), wordt dat ook het bedrag dat je maximaal kunt tanken.
Die incasso wordt binnen een werkdag ook weer teruggeboekt, omdat er dan niet voldoende saldo is.quote:Op woensdag 15 juli 2009 11:30 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waarom worden andere incasso's dan wel gewoon afgeschreven?
Als je niet rood kunt staan, dan kun je toch rood komen te staan omdat een incasso gewoon wordt afgeschreven. Op dat moment is je rekening geblokkeerd tot je saldo weer positief is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |