abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70805058
vraagje: ik wil een onderverdeling zo'n 10 m verplaatsen. Tussen meterkast en nieuwe plaats van de onderverdeling moet 3 x 40A bedrading komen. Hiervoor zou 6mm2 vd draad gebruikt moeten worden (in 3/4" buis), maar kan ik (volgens NEN1010) ook 2x2,5mm2 gebruiken voor elke ader? Ik moet er natuurlijk dan voor zorgen dat alle draden exact even lang zijn, maar is daar verder iets op tegen? Ik heb hier namelijk al zat 2,5mm2 liggen, maar even niet 6mm2.
pi_70807027
Ik begrijp even je vraag niet. Je stelt een vraag met in je vraag een verwijzing naar een standaardisatie regel... kun je in die regel niet je antwoord vinden dan?
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_70810404
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:21 schreef sparkey het volgende:
vraagje: ik wil een onderverdeling zo'n 10 m verplaatsen. Tussen meterkast en nieuwe plaats van de onderverdeling moet 3 x 40A bedrading komen. Hiervoor zou 6mm2 vd draad gebruikt moeten worden (in 3/4" buis), maar kan ik (volgens NEN1010) ook 2x2,5mm2 gebruiken voor elke ader? Ik moet er natuurlijk dan voor zorgen dat alle draden exact even lang zijn, maar is daar verder iets op tegen? Ik heb hier namelijk al zat 2,5mm2 liggen, maar even niet 6mm2.
Ik zou zeggen van niet. 2x2,5 is 5mm2, wat 17% kleiner is dan een 6mm2 draad.
even beredenerend, ik weet het dus niet zeker
pi_70811302
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:35 schreef AlphaOmega het volgende:
Ik begrijp even je vraag niet. Je stelt een vraag met in je vraag een verwijzing naar een standaardisatie regel... kun je in die regel niet je antwoord vinden dan?
Sorry, ik was misschien wat kort in mijn beschrijving: ik heb de NEN1010 doorgespit, maar kom niet tegen of dit mag of niet. Volgens de norm kan 2,5mm2 zo'n 24A verwerken, dus als twee aders van gelijke lengte parallel aangesloten worden is dat elektrisch gezien ruim voldoende.
Mijn vraag is echter of er andere regels zijn waarom dit niet zou mogen in een Nederlandse installatie, aangezien een andere installateur dit niet snel verwacht.
pi_70811382
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik zou zeggen van niet. 2x2,5 is 5mm2, wat 17% kleiner is dan een 6mm2 draad.
even beredenerend, ik weet het dus niet zeker
Volgens de norm kan 2,5mm2 zo'n 24A verwerken en 6mm2 maar 41A (elektriciteit wordt door eigen veld naar buiten geduwd, dus in het midden is de geleiding minder). Elektrisch gezien dus geen probleem, maar misscien is er een ander regeltje of afspraak om dit niet te doen?
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:50:37 #6
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_70811676
tvp, want leuke vraag!
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 17:04:49 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_70818794
Om dan maar even de NEN1010 er bij te pakken, de NEN zegt het volgende
quote:
NEN 1010 - nieuwste druk - bepaling 434.4

Parallelle leidingen mogen alleen worden toegepast indien aan de volgende eisen is voldaan.
A) Op gelijke wijze zijn aangelegd
B) van dezelfde soort zijn
C) gelijke lengte en nominale kerndoorsnede hebben
D) niet zijn aangelegd in nabijheid van brandbare sotffen
Je zit ook met het beveiligen van die leiding tegen kortsluiting en overbelasting.
quote:
Parallel geschakelde leidingen mogen door een enkel toestel tegen kortsluiting zijn beveiligd indien de karakteristieken van het toestel en de installatiemethode van de parallelle leidingen voldoende op elkaar zijn afgestemt. Voor de keuze van het beveiligingstoestel zie NEN1010 hoofstuk 53.

Voor het beveiligen tegen overbelastingstroom bij parallelgeschakelde leidingen wordt verwezen naar de Nederlandse Praktijk Richtlijn - Blad 43 van NPR5310.
Blad 43 van de NPR zegt het volgende....
quote:
Paralelle geleiders moeten bestaan uit :

- Meeraderige kabels
- Samengeslagen éénaderige kabels
- Samengeslagen installatiedraden
- Niet samengeslagen éénaderige kabels met een doorsnede kleinder dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium. Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd.
- Niet samengeslagen installatiedraden met een doorsnede kleiner dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium. Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd.
- Niet samengeslagen éénaderige kabels met een doorsnede kleiner dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium . Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd; tevens moet een speciale configuratie zijn toegepast.

Kort antwoord : mag ik in deze situatie 2x2,5 mm² parallel gebruiken i.p.v. 6 mm² ?

Nee, want deze installatiemethode is niet toegestaan bij het toepassen van parallel geleiders
pi_70820798
Als je de norm letterlijk leest zou je idd geen VD draad parallel mogen monteren. De grote vraag is dan; waarom kabel wel, en draad niet? Komt het te weinig voor om dit in de norm te vermelden?
Het is wel zo dat kabel zijn warmte beter af kan voeren dan draad... eventueel moet er een reductiefactor mee verrekend worden, maar uitsluiten gaat wel ver.

De vraag neerleggen bij de NEN zou het beste zijn.. alleen jammer dat ze daar flink wat geld voor rekenen.
pi_70823271
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Om dan maar even de NEN1010 er bij te pakken, de NEN zegt het volgende
[..]

Je zit ook met het beveiligen van die leiding tegen kortsluiting en overbelasting.
[..]

Blad 43 van de NPR zegt het volgende....
[..]

Kort antwoord : mag ik in deze situatie 2x2,5 mm² parallel gebruiken i.p.v. 6 mm² ?

Nee, want deze installatiemethode is niet toegestaan bij het toepassen van parallel geleiders
2 x 2,5 mm2 installatiedraad kan je toch samenslaan en dan mag het toch? Tenminste, als je dat ook voor de andere aders doet, zo heb ik het begrepen uit NPR 5310.
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 19:46:40 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_70824300

Samengeslagen geleiders bedoelen ze volgens mij alleen maar draden en kabels mee die vanuit de fabriek samengeslagen zijn.
pi_70826715
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:

Ah, "better be safe than sorry", als een vakidioot het niet vertrouwd, dan ga ik toch maar voor 10 mm² (deel van de leiding loopt niet vrij, maar door een wand en dan is 6 mm² denk ik ook onvoldoende).

Bedankt in elk geval!

PS: valt dit (2 x 2,5mm² vd draad) overigens niet onder de 4e regel uit de NPR:
quote:
- Niet samengeslagen éénaderige kabels met een doorsnede kleinder dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium. Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd.
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 22:17:44 #12
92034 crew  Vonkenboer
  zaterdag 11 juli 2009 @ 21:14:38 #13
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_70886310
ik zou lekker 5x6mm2 Ymvk pakken kan je ook nog met open bochten werken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: