abonnement Unibet Coolblue
pi_70559867
Wat gebeurt er met je als je dood gaat?

Ik ben een boek aan het lezen met allemaal theorieën erin en BD-ervaringen van mensen, die overigens heel erg met elkaar overeen komen. Je 'geest' zou eerst boven je lichaam zweven, en vervolgens word je een tunnel ingezogen, je komt in een zwarte ruimte en gaat naar een 'hemelse plek,' een enkeling beweert een helle-ervaring gehad te hebben. Één ding valt op: alle mensen met zo'n ervaring zijn er 100% zeker van dat er een leven na de dood is. Ze konden tijdens hun rit door alles heenkijken, door muren bewegen en alles zien en horen waar hun aandacht op gericht was. Dit is vaak het geval wanneer ze boven hun eigen lichaam zweefden. Na hun reanimatie konden de mensen vaak feilloos het gesprek tussen de artsen navertellen. Voor mij is het duidelijk dat het leven niet ophoudt wanneer je je laatste adem hebt uitgeblazen en je hart voor de laatste keer geslagen heeft.

Nog een vraag trouwens, als je na je dood geen bewustzijn meer hebt, hoe is je bewustzijn dan ontstaan? En hoe komt het dat mensen zonder zintuiglijke waarnemingen in hun slaap toch dingen waarnemen? Zou de dood daar niet op lijken?

Hoe denken jullie erover?
Lees liever het bovenstaande bericht a.u.b.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:00:34 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70559895
Ik denk dat dood dood is. Het boek van Van Lommel is grotendeels onwetenschappelijke bullshit. Ik geloof niets van een leven na de dood.
  Moderator woensdag 1 juli 2009 @ 21:00:47 #3
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_70559903
Reïncarnatie, als logisch gevolg van de Wet van behoud van energie.
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:02:27 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_70559975
Ik geloof ook niet in leven na de dood. Denk dat we gewoon stoppen met 'denken' en zien van dingen. Ook je innerlijke stem stopt denk ik. Denk dat je zelf niet doorhebt dat je niets meer kan omdat je door het dood zijn niets meer kunt bevatten.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_70560107
Toevallig heb ik een tijdje geleden gelezen dat ze in Engeland bezig zijn dit wetenschappelijk proberen te bewijzen/verwerpen. Het kwam er op neer dat ze in operatiekamers bepaalde afbeeldingen neer hangen, die alleen van bovenaf te zien zijn. Dus als iemand beweert dat hij uit zijn lichaam is gestegen, en zijn eigen lichaam heeft gezien, moet hij ook kunnen vertellen wat er voor afbeeldingen te zien waren. Helaas kan ik dit niet zo snel terugvinden.
pi_70560109
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:02 schreef Biogarde het volgende:
Ik geloof ook niet in leven na de dood. Denk dat we gewoon stoppen met 'denken' en zien van dingen. Ook je innerlijke stem stopt denk ik. Denk dat je zelf niet doorhebt dat je niets meer kan omdat je door het dood zijn niets meer kunt bevatten.
Nou in mijn dromen neem ik ook niet letterlijk 'dingen waar,' want ik slaap met mijn ogen dicht en hoor of voel niets meer van wat mijn lichaam doorgeeft. Toch 'zie' ik in mijn dromen dingen. Hoe verklaar je dat dan?
Lees liever het bovenstaande bericht a.u.b.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:06:21 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70560131
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:05 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Nou in mijn dromen neem ik ook niet letterlijk 'dingen waar,' want ik slaap met mijn ogen dicht en hoor of voel niets meer van wat mijn lichaam doorgeeft. Toch 'zie' ik in mijn dromen dingen. Hoe verklaar je dat dan?
Dan werken je hersens nog. Na de dood niet meer.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:07:45 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_70560184
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:05 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Nou in mijn dromen neem ik ook niet letterlijk 'dingen waar,' want ik slaap met mijn ogen dicht en hoor of voel niets meer van wat mijn lichaam doorgeeft. Toch 'zie' ik in mijn dromen dingen. Hoe verklaar je dat dan?
Hoe bedoel je? Na de dood zal je wellicht ook niet meer dromen of iets wat er op lijkt. Iig niet zoals we nu doen en mijn inziens helemaal niets meer aan visualisaties.

En verklaren kan ik niets, net als jij.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_70560216
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:00 schreef SuperwormJim het volgende:
Reïncarnatie, als logisch gevolg van de Wet van behoud van energie.
Is je bewustzijn / geest dan een vorm van 'aardse energie' volgens jou? Volgens mij niet, aangezien er niets aan te meten valt. Het heeft geen massa, niks. Dus E=P×t, E=mc'kwadraat' enz. gaan volgens mij niet op wat betreft 'bewustzijn.'
Lees liever het bovenstaande bericht a.u.b.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:09:53 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70560268
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:08 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Is je bewustzijn / geest dan een vorm van 'aardse energie' volgens jou? Volgens mij niet, aangezien er niets aan te meten valt. Het heeft geen massa, niks. Dus E=P×t, E=mc'kwadraat' enz. gaan volgens mij niet op wat betreft 'bewustzijn.'
Bewustzijn = hersens = massa = datgene wat wordt gecremeerd/opgegeten door wormen na je dood.
pi_70560318
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:06 schreef TNA het volgende:

[..]

Dan werken je hersens nog. Na de dood niet meer.
Er is door cardiologen meerdere malen bewijs geleverd waarin iemand die hersendood was het hele gesprek en alle handelingen tot in detail na konden vertellen, terwijl hun hersens tijdens de revalidatie toch echt 'niet werkten.' Hoe verklaart men dat dan?
Lees liever het bovenstaande bericht a.u.b.
  Moderator woensdag 1 juli 2009 @ 21:12:21 #12
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_70560355
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:08 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Is je bewustzijn / geest dan een vorm van 'aardse energie' volgens jou? Volgens mij niet, aangezien er niets aan te meten valt. Het heeft geen massa, niks. Dus E=P×t, E=mc'kwadraat' enz. gaan volgens mij niet op wat betreft 'bewustzijn.'
Licht heeft ook geen massa, en is toch een vorm van energie.
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:12:36 #13
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70560368
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:11 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

iemand die hersendood was
Blijkbaar niet. We snappen nog veel te weinig van de hersenen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:12:39 #14
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_70560370
als je er puur wetenschappelijk tegen aan kijkt en uit gaat van atomen etc. als bouwstenen is leven na de dood bullshit...

je kunt je lichaam dan zien als lego.. na je dood breek je alles af en worden die bouwstenen voor/door iets anders gebruikt. vandaar ook mijn theorie dat er een x aantal bouwstenen op aarde zijn die zichzelf recyclen. de groei van de mensheid hangt dan ook samen met het uitsterven/verdwijnen van allerlei andere zaken en diersoorten.

maar aangezien de wetenschap het in het verleden wel vaker niet bij het juiste eind had hou ik alle mogelijkheden open.

de bijna dood ervaringen zijn denk ik op een andere manier te verklaren al heb ik daar zelf nooit goed over nagedacht en dus ook geen theorie voor op dit moment.
Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
pi_70560405
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:09 schreef TNA het volgende:

[..]

Bewustzijn = hersens = massa = datgene wat wordt gecremeerd/opgegeten door wormen na je dood.
Daar ben ik het niet mee eens, na je dood zou dus volgens de mensen die hier gereageerd hebben je 'bewustzijn' wegzijn, maar hebben je hersens nog steeds een massa. En sommige mensen zijn wel eens 'bewusteloos' geweest, terwijl hun hersens toch echt hun massa niet kwijt waren. Hoe valt dat dan te verklaren?
Lees liever het bovenstaande bericht a.u.b.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:15:45 #16
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_70560490
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:13 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, na je dood zou dus volgens de mensen die hier gereageerd hebben je 'bewustzijn' wegzijn, maar hebben je hersens nog steeds een massa. En sommige mensen zijn wel eens 'bewusteloos' geweest, terwijl hun hersens toch echt hun massa niet kwijt waren. Hoe valt dat dan te verklaren?
Als iets niet werkt, dan werkt het niet. Of het dan een massa heeft doet er heel weinig toe.
En bij bewusteloosheid is er nog net een tikkie meer hersenactiviteit dan bij een dode.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:17:03 #17
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_70560545
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:13 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, na je dood zou dus volgens de mensen die hier gereageerd hebben je 'bewustzijn' wegzijn, maar hebben je hersens nog steeds een massa. En sommige mensen zijn wel eens 'bewusteloos' geweest, terwijl hun hersens toch echt hun massa niet kwijt waren. Hoe valt dat dan te verklaren?
het gaat dan ook niet om de massa van je hersenen maar de werking hiervan.
na je dood werken je hersenen simpelweg niet meer.
bij een bijna dood ervaring echter nog wel en dat kan dan ook de verklaring zijn dat men hele gesprekken van doktoren nog kan na vertellen...
op dat moment leef je nog gewoon, of in ieder geval werken je hersenen nog zodanig, dat je lichaam dood is maar je 'bewustzijn' niet...
Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:17:05 #18
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_70560546
Als je lief bent geweest gedurende je leven, dan kom je op een prachtige plaats die de Hemel heet. Je bent dan in de armen van God, terug in zijn Koninkrijk voor eeuwig. People are dying to get in there!

Voor het stellen van onmogelijk te beantwoorden vragen, beland je in de Hel want je hebt het vertrouwen in Hem geschonden. De Hel is een brandend oord vol pijn en verderf. In dit Sodom en Gomorra verblijf je ook tot het einde der tijden.
Resistance is futile
pi_70560548
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:12 schreef Beetlebum het volgende:
als je er puur wetenschappelijk tegen aan kijkt en uit gaat van atomen etc. als bouwstenen is leven na de dood bullshit...

je kunt je lichaam dan zien als lego.. na je dood breek je alles af en worden die bouwstenen voor/door iets anders gebruikt. vandaar ook mijn theorie dat er een x aantal bouwstenen op aarde zijn die zichzelf recyclen. de groei van de mensheid hangt dan ook samen met het uitsterven/verdwijnen van allerlei andere zaken en diersoorten.

maar aangezien de wetenschap het in het verleden wel vaker niet bij het juiste eind had hou ik alle mogelijkheden open.

de bijna dood ervaringen zijn denk ik op een andere manier te verklaren al heb ik daar zelf nooit goed over nagedacht en dus ook geen theorie voor op dit moment.
Veel mensen hebben een visie die gebaseerd is op 'de wetenschap,' maar heeft die ooit kunnen verklaren hoe de aarde is ontstaan? Ja, door 'de oerknal,' zeggen de mensen dan. En hoe is die oerknal ontstaan? Door een soort sterren/rotsen. En hoe zijn die ontstaan? door kleinere deeltjes. En hoe zijn die ontstaan? Tsja, die ontstaan 'uit het niets' volgens de natuurkundigen. Klinkt niet echt wetenschappelijk, 'iets' ontstaat uit 'niets.' 'Niets' dat geen massa, energie o.i.d. heeft, krijgt dat ineens wel.

En hoe zijn de atomen in het universum ontstaan, heeft iemand daar een antwoord op?

Voor mij is het duidelijk dat de wetenschap niet alles kan verklaren, zo ook niet het verband tussen hersenen en bewustzijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door nielsenmartin op 01-07-2009 21:18:34 (nog wat toe te voegen) ]
Lees liever het bovenstaande bericht a.u.b.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:17:41 #20
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_70560567
waar is waarheid eigenlijk als je hem nodig hebt, whahaha!


Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:17:57 #21
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_70560576
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:12 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Licht heeft ook geen massa, en is toch een vorm van energie.
Licht heeft wel degelijk een massa.
Anders zouden zwarte gaten niet kunnen bestaan.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:19:08 #22
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_70560614
quote:
Wat gebeurt er met je als je dood gaat?
Dan hebben de wormen 'n goed maaltje. Vandaar dat ik met de gedachte "je leeft maar één keer en 't kan zo afgelopen zijn" in 't leven sta.
Hallon!
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:19:21 #23
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_70560623
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:17 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Veel mensen hebben een visie die gebaseerd is op 'de wetenschap,' maar heeft die ooit kunnen verklaren hoe de aarde is ontstaan? Ja, door 'de oerknal,' zeggen de mensen dan. En hoe is die oerknal ontstaan? Door een soort sterren/rotsen. En hoe zijn die ontstaan? door kleinere deeltjes. En hoe zijn die ontstaan? Tsja, die ontstaan 'uit het niets' volgens de natuurkundigen. Klinkt niet echt wetenschappelijk, 'iets' ontstaat uit 'niets.' 'Niets' dat geen massa, energie o.i.d. heeft, krijgt dat ineens wel.

Voor mij is het duidelijk dat de wetenschap niet alles kan verklaren, zo ook niet het verband tussen hersenen en bewustzijn.
vandaar ook dat ik zeg dat wetenschap niet alles weet of zelfs kan weten...
we zijn helaas nog te dom...
en juist dat is ook waarom ik wel geloof in theorieën maar ze niet als zaligmakend zie...
Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
  Moderator woensdag 1 juli 2009 @ 21:19:41 #24
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_70560636
Een mens is 'meer dan de som van de afzonderlijke onderdelen'. Het bewustzijn kun je wel degelijk zien als een vorm van energie. Het lichaam is daarbij slechts een stuk gereedschap. Wanneer het lichaam afsterft, zal volgens de Wet van behoud van energie het bewustzijn overgaan in één of meerdere (andere) vormen van energie --> reïncarnatie.
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:20:49 #25
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_70560673
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:19 schreef SuperwormJim het volgende:
Een mens is 'meer dan de som van de afzonderlijke onderdelen'. Het bewustzijn kun je wel degelijk zien als een vorm van energie. Het lichaam is daarbij slechts een stuk gereedschap. Wanneer het lichaam afsterft, zal volgens de Wet van behoud van energie het bewustzijn overgaan in één of meerdere (andere) vormen van energie --> reïncarnatie.
Kun je dat ook maar enigszins aannemelijk maken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')