abonnement Unibet Coolblue
pi_70553021
Minister wenst einde van Bibaboerderij van de TROS

Den Haag, 1 juli. Minister Ronald Plasterk (Media) heeft vandaag in de Tweede Kamer een „moreel beroep” gedaan op de TROS om te stoppen met het uitzenden van het kinderprogramma Bibaboerderij.

In een voorlopig rapport van het Commissariaat voor de Media (CvdM), opgemaakt na onderzoek van NRC Handelsblad, staat dat dat programma volledig wordt betaald door supermarktketen C1000. Daarmee overschrijdt de TROS sponsorregels, oordelen de politici.

De volledige Tweede Kamer was vandaag van oordeel dat een programma zo niet gefinancierd mag worden. Plasterk onderschreef dat en zei dat sponsoring van kinderprogramma's sowieso verboden is. Omdat hij niet persoonlijk over de programmering van omroepen gaat, deed hij het morele beroep.

NRC

Dat zullen de kleuters niet leuk vinden
pi_70553058
Ging het ook nog ergens over?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 1 juli 2009 @ 17:25:53 #3
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70553190
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 17:21 schreef Koploperkopper het volgende:
Ging het ook nog ergens over?
Merchandising spammen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 18:42:37 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_70555318
Hmm, vandaag groot op de voorpagina van de Telegraaf:
quote:
Commercie rukt op in klas
door Arianne Mantel
AMSTERDAM - Om het verplichte aantal lesuren te halen biedt communicatiebureau Remedica scholen gratis reclamelessen aan. Deze gastlessen worden gesponsord door grote bedrijven als Yakult en Unilever en gaan over onderwerpen als 'puberteit en maandhygiëne' en 'gezonde voeding en de rol van functionele zuivel'.

Volgens het communicatiebureau halen veel voortgezetonderwijsinstellingen de urennorm niet en bieden de gratis gesponsorde gastlessen een oplossing. Remedica zegt tijdens de les exclusiviteit van het product of merk te garanderen en zou al 3500 gastlessen per jaar verzorgen.

Voorzitter Van Katwijk van Ouders&Co vindt dat scholen die zo de lessen invullen, bijna frauduleus handelen: "De urennorm gaat om meer contact met de docent, niet om reclame aan te horen. Daarnaast is een merk of product aanprijzen tijdens een les een dubieuze manier van beïnvloeden. Merkwaardig dat grote bedrijven hieraan meewerken.

"Onderwijsinstellingen hebben een overeenkomst getekend dat er bij sponsoring geen subjectieve informatie wordt gegeven aan leerlingen. "Wat hier gebeurt is dat leerlingen zo vroeg mogelijk aan een merk gebonden worden en dat tijdens schooluren. Dit is onaanvaardbaar", zegt het Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP). Hij eist opheldering van minister Plasterk.

'Niet de bedoeling'

De 3000 leerlingen tellende scholengemeenschap Trevianum in Sittard heeft het afgelopen schooljaar gebruikgemaakt van de gratis gesponsorde gastlessen tijdens de biologielessen in het eerste of tweede schooljaar.

"Het is pertinent niet de bedoeling dat er reclame wordt gemaakt tijdens deze lessen. Maar bij mij gaan de zintuigen wel op scherp staan nu ik de achterliggende gedachtegang hoor. Ik ga met de biologieleraren evalueren of er reclame is gemaakt en of we verder kunnen gaan met Remedica. Kijk, we zijn niet roomser dan de paus. Kinderen van tegenwoordig worden overladen met commercie en reclame. Maar tijdens de lesuren zou dit niet mogen gebeuren, ze zijn op deze leeftijd erg bevattelijk voor prikkels van buiten", zegt algemeen directeur T. Hanssen.

Urennorm

Hij vindt het onzin om de gastlessen te zien als goed middel voor het halen van de urennorm: "Wij wisten niet dat Remedica dat onder deze noemer aan de man probeert te krijgen. Voor ons geldt het niet, want tijdens de gastles is de docent gewoon aanwezig."

Unilever laat weten dat inderdaad tijdens de les over persoonlijke hygiëne en transpiratie Axe en Rexona girl duidelijk in beeld komen. "Het is een manier om onze doelgroep iets te vertellen, maar dat gebeurt wel op een educatieve manier. We wisten echter niks van het convenant waarin staat dat er gelijkheid en objectiviteit in het lesmateriaal moet zitten. Onze juridische afdeling kijkt of het in strijd is hiermee en we nemen maatregelen als dat moet", aldus woordvoerder Fleur van Bruggen.

Darmgezondheid

Ad Usman van Yakult bevestigt de samenwerking met Remedica: "Maar we stoppen er nu mee. We vonden het een goede manier om de kinderen te vertellen over darmgezondheid. Ons merk is niet in beeld gekomen. Wij kennen het convenant." Remedica verzekert zijn commerciële partners dat het zijn doelgroep tijdens de les nooit zal verwarren met concurrerende informatie. "Uw product of dienst is derhalve uniek binnen de gastles", staat er in de wervende folder.
Dit lijkt me veel kwalijker en misschien moet Plassterk daar eens tegen ageren.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  woensdag 1 juli 2009 @ 18:46:47 #5
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_70555423
Wat een onzin. Wat maakt het uit wie het programma betaalt. Je ZIET toch aan het programma niet dat het gesponsord is door c1000. Het is niet dat ze daar leuren met c1000 appelsap en c1000 chips.

C1000 verkoopt wel allembaal biba-spul, maar je hebt ook Eftelingvla, Nijntjekoekjes en noem maar op.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_70555713
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:46 schreef MaLo het volgende:
Wat een onzin. Wat maakt het uit wie het programma betaalt. Je ZIET toch aan het programma niet dat het gesponsord is door c1000. Het is niet dat ze daar leuren met c1000 appelsap en c1000 chips.

C1000 verkoopt wel allembaal biba-spul, maar je hebt ook Eftelingvla, Nijntjekoekjes en noem maar op.
Voor een publieke omroep vind ik dat wel degelijk onwenselijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')