abonnement Unibet Coolblue
pi_70209388
Ik ben -met een partner- bezig een eenmanszaak op te zetten. Als eigenaar ben ik hoofdelijk verantwoordelijk (ook zo ingeschreven bij de KvK), maar mijn zakenpartner speelt zowel bij de opzet als als investeerder en belangrijke rol.
Omdat ik niet verwacht dat wij de na de startupkosten fases 2 en 3 geheel zonder vreemd vermogen kunnen financiëren, overwegen we een aantal externe partijen ook te laten investeren. Zou het een mogelijkeid zijn dat wij, op basis van de totale benodigde investering, 80% ervan besloten houden (tussen mij en mijn zakenpartner) en de overige 20% vrij beschikbaar stellen voor externe investeerders?

En wat zou er gebeuren als er meer dan die benodigde 20% geinvesteerd wordt? Het levert ons enerzijds meer kapitaal op, maar zou ook ons gezamelijk aandeel van 80% vekleinen.

Daarbij ook nog: zouden investeerders die onder die 20% vallen ook inspraakrecht hebben?

Voor de nieuwsgierigen: Bedrijf is al aangemeld als eenmanszaak bij KVK (startkapitaal voor BV was op korte termijn niet haalbaar zonder teveel vreemd vermogen aan te trekken). Onderneming gaat "iets" met wijn doen dat nog niet wordt gedaan in NL. Banken zijn positief maar als hoofdelijk verantwoordelijk persoon kan/wil ik niet het volledige risico van (te)veel vreemd vermogen dragen. Vandaar dus deze constructie. Binnen 12-18 maanden zou een omzetting naar een BV wel wenselijk zijn.

Your thoughts, met name over die 20%?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tja... op 21-06-2009 13:49:40 ]
pi_70209463
Sinds wanneer hebben eenmanszaken aandelen? Of bedoel je dat figuurlijk?
pi_70209529
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 23:26 schreef DennisMoore het volgende:
Sinds wanneer hebben eenmanszaken aandelen? Of bedoel je dat figuurlijk?
Uiteraard figuurlijk. Externe investeerders zouden een aandeel in het werkkapitaal van de zaak kunnen krijgen dmv investeringen.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 23:30:19 #4
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_70209548
Als je als eenmanszaak kapitaal aan wil trekken van derden heet dat een (onderhandse) lening en geen aandelenkapitaal
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_70209572
Tjaa.. allereerst, is je zakenpartner betrouwbaar ? Als jullie dit zo graag samen willen doen, is een VOF dan niet beter geschikt ?

en 20% van hoeveel ?
kusje
pi_70209587
... wat jij zou moeten doen!

Geen aandelen, wel durfkapitaal. Waarom geen CV met stille vennoten? Geen startkapitaal vereist en mogelijkheid voor (stille) vennoten.

Succes!
pi_70209638
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 23:30 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Als je als eenmanszaak kapitaal aan wil trekken van derden heet dat een (onderhandse) lening en geen aandelenkapitaal
Dat zou dus betekenen dat ze geen stem als "aandeelhouder/investeerder" hebben, omdat het een lening betreft die dus gewoon terugbetaald moet worden. Of zie ik dat verkeerd?
pi_70209759
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 23:31 schreef Hakkyy het volgende:
Tjaa.. allereerst, is je zakenpartner betrouwbaar ? Als jullie dit zo graag samen willen doen, is een VOF dan niet beter geschikt ?

en 20% van hoeveel ?
Ik zeg volmondig "ja" maar voor beide is dit de eerste keer dat we iets dergelijks ondernemen. We hebben beide goedbetaalde banen (loondienst), maar zijn financìele verplichtingen maken aansprakelijkheid voor hem momenteel te riskant.

VOF is nu nog geen optie ivm vereist startkapitaal - aangezien ik dan toch hoofdelijk aansprakelijk zou zijn, is dat te riskant. Hoewel ook banken het een goed idee vinden, zal het toch 1-2 jaar duren eer er voldoende inkomsten zijn waardoor het break-even danwel met een kleine winst kan draaien.
pi_70209862
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 23:31 schreef okcep het volgende:
... wat jij zou moeten doen!

Geen aandelen, wel durfkapitaal. Waarom geen CV met stille vennoten? Geen startkapitaal vereist en mogelijkheid voor (stille) vennoten.

Succes!
Die optie had ik nog niet overwogen. En behalve op seminars (toevallig alleen in de eerste helft van het jaar) kan de KvK op dat informerend vlak weinig betekenen. Tenminste, niet in Amsterdam.

Correct me if I'm wrong, maar stille vennoten hebben toch geen zeggenschap in bijv. de dagelijkse gang van zaken? Blijft het een onderhandse lening, of delen ze, op basis van hun "investeringspercentage" tzt ook mee in de winst?
pi_70210375
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 23:39 schreef Tja... het volgende:

[..]

Ik zeg volmondig "ja" maar voor beide is dit de eerste keer dat we iets dergelijks ondernemen. We hebben beide goedbetaalde banen (loondienst), maar zijn financìele verplichtingen maken aansprakelijkheid voor hem momenteel te riskant.

VOF is nu nog geen optie ivm vereist startkapitaal - aangezien ik dan toch hoofdelijk aansprakelijk zou zijn, is dat te riskant. Hoewel ook banken het een goed idee vinden, zal het toch 1-2 jaar duren eer er voldoende inkomsten zijn waardoor het break-even danwel met een kleine winst kan draaien.
Bij een VOF is er geen startkapitaal nodig, het zijn eigenlijk 2 eenmanszaakjes in 1. Bij een VOF zijn jullie allebei aansprakelijk.

Een CV is eigenlijk een VOF met een stille vennoot. De stille vennoot investeert geld en krijgt hier een vergoeding voor. De stille vennoot heeft verder geen zeggenschap. ( vandaar stille ).
De vergoeding is meestal rente.

[ Bericht 11% gewijzigd door Hakkyy op 21-06-2009 00:15:17 ]
kusje
pi_70210505
quote:
Op zondag 21 juni 2009 00:06 schreef Hakkyy het volgende:

[..]

Bij een VOF is er geen startkapitaal nodig, het zijn eigenlijk 2 eenmanszaakjes in 1. Bij een VOF zijn jullie allebei aansprakelijk.
Mijn zakenpartner kan nu niet het aansprakelijkheidsrisico lopen...

Ga me morgen (later vandaag) eens verdiepen in het concept "stille vennoten".

Jullie input blijft welkom!
pi_70213954
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 23:23 schreef Tja... het volgende:
.....Omdat ik niet verwacht dat wij de startupkosten geheel zonder vreemd vermogen kunnen financiëren, overwegen we een aantal externe partijen ook te laten investeren. Zou het een mogelijkeid zijn dat wij, op basis van de totale benodigde investering, 80% ervan besloten houden (tussen mij en mijn zakenpartner) en de overige 20% vrij beschikbaar stellen voor externe investeerders?
.......
(startkapitaal voor BV was op korte termijn niet haalbaar zonder teveel vreemd vermogen aan te trekken)
Wil je dit eens uitleggen? Ik snap het niet helemaal, denk ik.

Van de totale investering wil je maximaal 20% bij investeerders ophalen en 80% zelf ophoesten.
Tegelijkertijd was je niet in staat een BV op te richten omdat je teveel vreemd vermogen daarvoor nodig had.
De oprichting van een BV kost 18k, 20% daarvan is 3600. Restant van 14400 zou je zelf moeten ophoesten. Maar, zeg je: Zoveel EV heb ik niet, dus zou ik meer dan 3600 VV moeten ophalen en dat doe ik dus niet.

M.a.w. het VV-gedeelte bedraagt slechts 3,500 euro in deze opzet? Als dat klopt, dan zou ik nog even doorsparen
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 21 juni 2009 @ 09:39:25 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70214456
quote:
Op zondag 21 juni 2009 06:59 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Wil je dit eens uitleggen? Ik snap het niet helemaal, denk ik.

Van de totale investering wil je maximaal 20% bij investeerders ophalen en 80% zelf ophoesten.
Tegelijkertijd was je niet in staat een BV op te richten omdat je teveel vreemd vermogen daarvoor nodig had.
De oprichting van een BV kost 18k, 20% daarvan is 3600. Restant van 14400 zou je zelf moeten ophoesten. Maar, zeg je: Zoveel EV heb ik niet, dus zou ik meer dan 3600 VV moeten ophalen en dat doe ik dus niet.

M.a.w. het VV-gedeelte bedraagt slechts 3,500 euro in deze opzet? Als dat klopt, dan zou ik nog even doorsparen
Wat dus de vraag oproept: hoeveel startkapitaal is er nodig?

* ManAtWork wil waar mogelijk wel participeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_70218922
quote:
Op zondag 21 juni 2009 06:59 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Wil je dit eens uitleggen? Ik snap het niet helemaal, denk ik.

Van de totale investering wil je maximaal 20% bij investeerders ophalen en 80% zelf ophoesten.
Tegelijkertijd was je niet in staat een BV op te richten omdat je teveel vreemd vermogen daarvoor nodig had.
De oprichting van een BV kost 18k, 20% daarvan is 3600. Restant van 14400 zou je zelf moeten ophoesten. Maar, zeg je: Zoveel EV heb ik niet, dus zou ik meer dan 3600 VV moeten ophalen en dat doe ik dus niet.

M.a.w. het VV-gedeelte bedraagt slechts 3,500 euro in deze opzet? Als dat klopt, dan zou ik nog even doorsparen
De initiële inverstering voor de opstartfase schat ik nu (maar nog niet alle kostenonderzoeken zijn afgerond) op ca. 7-10K. Dit financiëren we volledig zelf. Als de opstartfase eenmaal is doorlopen (ca. 6-8 maanden) , en we de geplande tweede fase kunnen gaan opzetten is aanzienlijk meer kapitaal nodig. Deze tweede -en later derde- fase zal het meest opleveren. Echter, de financiëring van die tweede en derde fase kunenn wijzelf voor maximaal 80% met EV financiëren, de resterende 20% zal dus uit VV moeten komen. De verwachting is niet dat er gedurende de opstart- en eerste fase winst gemaakt wordt.

Het staat nu overigens nog niet vast dat wijzelf daadwerkelijk 80% van de tweede- en derde fase zelf kunnen investeren. Er bestaat dus een kans dat er meer dan 20% VV nodig is. Eén bank heeft al aangegeven in eerste instantie tot 30K te willen financiëren, maar omdat diverse mense spontaan aangaven er ook geld in te willen steken, zijn we die optie nader gaan bestuderen.
pi_70218949
VOF

natuurlijk persoon - CV.

Oplossing.
pi_70219052
quote:
Op zondag 21 juni 2009 09:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat dus de vraag oproept: hoeveel startkapitaal is er nodig?

* ManAtWork wil waar mogelijk wel participeren.
Zie bovenstaande post. Voor de opstartfase ca. 7-10K die wij voleldig uit EV investeren. Voor de tweede en derde fase zal nog eens ca. 20K nodig kunen zijn. Als alles volgens plan verloopt, zou fase 2 over 6-8 maanden al van start kunnen gaan.

Overigens is het ook een mogelijkheid de EZ om te zetten in een BV na bijv. een jaar als er voldoende kapitaal is, en risico's beter afgedekt zijn. Weet je trouwens of die 18K investering in een BV als een soort garantie moet blijven staan, of dat dit bedrag volledig in de BV geinvesteerd mag worden?

Ga je mogelijke participatie zeker onthouden!
pi_70224169
Wat informatie:

In een CV heb je dus stille vennoten. Deze vennoten zijn alleen aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap tot de hoogte van hun eigen inbreng. Deze stille vennoten hebben over het algemeen niet echt inspraakrechten in de CV (je kunt ze wel enige inspraak geven, maar dat mag niet te veel zijn; zie hierna).
De stille vennoot mag nooit en te nimmer de vennootschap vertegenwoordigen (dingen kopen/contracten sluiten/overeenkomsten aangaan in naam van de vennootschap). Als hij dit wel doet, is hij hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de vennootschap, net als een gewone vennoot. Dit is dan ook de reden dat de stille vennoot niet te veel zeggenschap mag krijgen in de CV, omdat hij dan anders als een "gewone" vennoot begint te handelen en dat is, i.v.m. de hierboven genoemde hoofdelijke aansprakelijkheid, iets dat de stille vennoot niet wil.

Over het startkapitaal van de B.V.:
Ja die 18.000 moet te allen tijde in de BV blijven zitten om helemaal zeker te zijn van het feit dat je niet hoofdelijk aansprakelijk gehouden kunt worden voor (toekomstige) schulden van de B.V.
Je hebt ook constructies waarbij de 18.000 meteen wordt teruggeleend aan de bestuurders/oprichters, maar dit is niet aan te raden, het is te risicovol.
Deze minimumkapitaaleis wordt overigens afgeschat met de invoering van nieuwe wetgeving m.b.t. dit onderwerp. Het is echter niet met zekerheid te zeggen wanneer deze nieuwe wetgeving wordt ingevoerd. Ze hopen in ieder geval op januari 2010 (maar het is al meerdere keren uitgesteld).

Over "omzetten":
Je kunt je EZ niet rechtstreeks omzetten in een B.V., maar je kunt wel een B.V. oprichten om vervolgens je EZ in te brengen in de B.V. als storting op aandelen (storting in natura). Je blijft wel aansprakelijk voor de schulden die je hebt gemaakt toen het nog een EZ was.

Over je eigen opzet:
Hetgeen jij voorstelt kan eigenlijk niet. Je kunt wel geld lenen van die derde-investeerders, maar dan ben je, net als met andere leningen, hoofdelijk aansprakelijk voor de terugbetaling van die lening. De geldschieters verkrijgen ook geen "inspraak".

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik ze graag.

[ Bericht 8% gewijzigd door Maharbal op 21-06-2009 16:18:39 ]
  zondag 21 juni 2009 @ 17:51:36 #18
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_70226732
Je kan natuurlijk ook het bedrijf opzetten in het buitenland waar ze andere constructies hebben.
The more debt, the better
  zondag 21 juni 2009 @ 18:12:15 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70227287
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:34 schreef Tja... het volgende:

[..]

Zie bovenstaande post. Voor de opstartfase ca. 7-10K die wij voleldig uit EV investeren. Voor de tweede en derde fase zal nog eens ca. 20K nodig kunen zijn. Als alles volgens plan verloopt, zou fase 2 over 6-8 maanden al van start kunnen gaan.
En dat laatste bedrag is een bank eventueel bereid te verstrekken?
quote:
Overigens is het ook een mogelijkheid de EZ om te zetten in een BV na bijv. een jaar als er voldoende kapitaal is, en risico's beter afgedekt zijn. Weet je trouwens of die 18K investering in een BV als een soort garantie moet blijven staan, of dat dit bedrag volledig in de BV geinvesteerd mag worden?
Een EZ (of VOF) omzetten in een BV kan altijd. Dit kan op twee manieren, ruisend en geruisloos.
Naast de aansprakelijkheid zijn er meer dingen waar je rekening mee zou moeten houden.
De bedoelde 18.000 euro blijft het aandelenkapitaal. Dat is tot op heden het minimumkapitaal dat in een BV moet blijven zitten. Natuurlijk kan dit worden uitgebreid en afhankelijk hoe je 'de BV in gaat' zal dit ook meer kunnen zijn. Het is daarnaast ook nog van belang hoe je zakenpartner dan gelinkt wordt aan de BV (wordt hij aandeelhouder of geldverstrekker?).
quote:
Ga je mogelijke participatie zeker onthouden!
Mijn PM staat open.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:16:33 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70227393
Koop een (lege) BV, eentje die al lang geleden opgericht is.
Als je een VOF opzet ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van je zakenpartners, ook als die niets met je zaak te maken hebben.
Als je niet genoeg kapitaal hebt een BV te kopen, moet je echt een heeel goed nadenken of je wel serieus bezig moet met een eigen bedrijf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:17:22 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70227413
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een (lege) BV, eentje die al lang geleden opgericht is.
Als je een VOF opzet ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van je zakenpartners, ook als die niets met je zaak te maken hebben.
Als je niet genoeg kapitaal hebt een BV te kopen, moet je echt een heeel goed nadenken of je wel serieus bezig moet met een eigen bedrijf.
Wat is dit voor onzin? Alsof je alleen kunt ondernemen in een BV.
Daarnaast kun je beter een BV oprichten dan een BV kopen. Je weet nooit wat er nog in een (lege) BV zit aan schulden of verplichtingen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:20:18 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70227483
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat is dit voor onzin? Alsof je alleen kunt ondernemen in een BV.
Het is heel verstandig als je met anderen er in zit.
quote:
Daarnaast kun je beter een BV oprichten dan een BV kopen. Je weet nooit wat er nog in een (lege) BV zit aan schulden of verplichtingen.
Kwestie van goed opletten.
Een BV oprichten, dat kan, maar dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de BV, bij een (oude) BV kopen heb je dat niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70227549
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
...
Een BV oprichten, dat kan, maar dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de BV, bij een (oude) BV kopen heb je dat niet.
Onzin, onzin, onzin

De enige reden waarom men een lege BV (plankvennootschap) koopt is omdat dat sneller is dan een nieuwe oprichten.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:25:07 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70227606
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Onzin, onzin, onzin

De enige reden waarom men een lege BV (plankvennootschap) koopt is omdat dat sneller is dan een nieuwe oprichten.
Als jij dat beter weet....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:25:15 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70227609
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is heel verstandig als je met anderen er in zit.
Het kan. Zoals gezegd: het is geen voorwaarde om goed te kunnen ondernemen.
quote:
[..]

Kwestie van goed opletten.
Een BV oprichten, dat kan, maar dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de BV, bij een (oude) BV kopen heb je dat niet.
Onzin. Bij een BV die je zelf opricht ben je niet aansprakelijk voor de schulden van de BV.
En dan nog, als je een BV koopt, neem je ook alle rechten en plichten van die BV over.
Waarom zou iemand anders dan een BV verkopen?

Zie net dat DJ iets sneller was,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')