abonnement Unibet Coolblue
pi_69689505
Ik had dit topic ook in KLB of SES kunnnen openen maar uiteindelijk is het hier denk ik toch beter op zijn plaats.

Mijn punt en vraag is, waarom is er in Nederland geen koksopleiding op niveau te vinden? Ik ben nu 24 jaar, heb een bachelor aan de universiteit afgerond en daarnaast al meerdere jaren in de horeca als kok gewerkt bij verschillende bedrijven. Nu ben ik niet tevreden over mijn toekomstperspectief binnen mijn gevolgde studie en ben dus op zoek naar een nieuwe/aanvullende opleiding bij mijn passie en huidige bijbaan.

Het enige wat Nederland te bieden heeft binnen dit vakgebied is een opleiding op MBO niveau of de Hogere Hotelschool op HBO niveau. Als ik naar de opleiding bij het MBO kijk heb ik zoiets van dit weet ik grotendeels al lang al waarom zou ik hier mijn tijd aan verspillen, en bij de Hotelschool is het zo dat er geen nadruk ligt op het koken zelf maar meer op de bedrijfscultuur en het management eromheen en die kant wil ik helemaal niet op.

Natuurlijk kun je allerlei certificaten halen om uiteindelijk op dezelfde plek terecht te komen, maar waarom bestaat er geen HBO opleiding in voltijd/deeltijd of een verkort traject waarbij je uiteindelijk als zelfstandig werkend kok in een respectabele horeca gelegenheid terecht kan komen?
pi_69689585
Wat an sich een goed alternatief lijkt is de Cas Spijkers Academie, het nadeel daarvan is dat je toch je basiskok niveau 2 (MBO met genoeg geld in 1 jaar te halen) op zak moet hebben en dat het diep in Brabant ligt. Ik prefereer dan een opleiding die in de randstad te volgen is.
pi_69689625
Ik ken het probleem, ben zelf ook al enkele jaren kok (zonder papieren) en ben lang op zoek geweest naar een koksopleiding op HBOniveau, maar vrees dat dat er niet in zit!
precies wat je zegt... de stof die ze op het mbo krijgen is bij mij ook allang bekend, en zonde om je tijd daaraan te verdoen!
jammer dat nederland mensen met onze passie niet de mogelijkheid biedt om op "normale" wijze een diploma te halen zonder hiervoor kostbare tijd te verspillen, of hiervoor een speciaal soort cursus te moeten volgen...
pi_69693533
Daar baal ik ook van! Zit er over te denken om nu een cursus bij Le cordon Bleu te gaan volgen in Londen of Parijs... Maar moet ik daar weer naartoe en is ook erg kostbaar!

Verder zijn de mogelijkheden gewoon bij een goede chef in de leer gaan...
pi_69698665
Tvp!
Ik werkte op een gegeven moment al als Zelfstandig kok zonder de daarvoor benodigde diploma's te hebben. Ik realiseerde me toen dat ik nooit chef zou gaan worden zonder diploma's maar dat een MBO koksopleiding echt verspilde tijd zou gaan worden.. dus toen heb ik besloten uit de horeca te stappen. Iets waar ik nog steeds geen spijt van heb omdat aan de horeca voor mij ook genoeg nadelen zaten. Toch wilde ik opzich wel chef worden, alleen "nutteloos" op het mbo rondlopen of de management theorien op de hotelschool zag ik niet echt zitten.
  donderdag 4 juni 2009 @ 13:41:39 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_69699683
De meeste chefs leren het vak toch gewoon in de praktijk door te werken bij gerenommeerde restaurants?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:29:05 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69703822
TS kan, zoals golfer het zegt, beter gaan werken in top restaurants in Frankrijk, Italie of Duitsland. Waarom het buitenland? Omdat er daar meer zijn.
TS kan natuurlijk net als Euc proberen bij de Librije aan het werk te gaan. Of bij parkheuvel als ie perse in de randstad wat wil. Koken leer je niet op niveau op school maar in de praktijk. Of TS moet naar New York en bij de CIA (Culinary Institute of America) gaan studeren.
Kijk, kok zijn is niet alleen het technische kunnen hebben, maar ook een mentaliteitskwestie, disipline, op tijd op je werk zijn en de uren maken, je bewijzen onder stress, creatief zijn. Dat leer je niet op school, dat leer je van de meesters in de keuken.

[ Bericht 23% gewijzigd door Pietverdriet op 04-06-2009 15:45:43 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69705450
Sinds wanneer is het zo makkelijk om bij een toptent te gaan werken dan? Weet niet of je uit eigen ervaring spreekt maar het is natuurlijk niet zo dat elke toptent een goede leerschool is, naast dat je je heel erg moet bewijzen kunnen ze je nog als voetveeg willen gebruiken.
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:56:15 #9
246373 Idler
Simplicity!
pi_69707310
Het lijkt me inderdaad niet dat je zomaar bij een driesterrenrestaurant terecht kan. Ik ben ook wel benieuwd naar een alternatief voor het MBO, kok worden lijkt me leuk, mits ik op niveau een opleiding kan doen.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  donderdag 4 juni 2009 @ 19:37:00 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69712170
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 16:08 schreef lighted het volgende:
Sinds wanneer is het zo makkelijk om bij een toptent te gaan werken dan? Weet niet of je uit eigen ervaring spreekt maar het is natuurlijk niet zo dat elke toptent een goede leerschool is, naast dat je je heel erg moet bewijzen kunnen ze je nog als voetveeg willen gebruiken.
Bereid je voor op jaren van misbruik en voetenvegen. Dat is traditie met leerlingen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 4 juni 2009 @ 19:39:16 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_69712249
ts, open een koksschool met veel topchefs die les komen geven. gat in de markt blijkbaar.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 4 juni 2009 @ 20:53:13 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69715201
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 19:39 schreef zoalshetis het volgende:
ts, open een koksschool met veel topchefs die les komen geven. gat in de markt blijkbaar.
Denk eerlijk gezegd dat NL daar veel te klein voor is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69715231
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bereid je voor op jaren van misbruik en voetenvegen. Dat is traditie met leerlingen.
Ik spreek zelf uit ervaring. Maar het leek erop dat jij dat niet meenam in je voorstel (dat het begin zwaar kut zal zijn). Aangezien dit meer bedoeld is voor "koks" die al IETS weten, in tegenstelling tot 1e/2e/3e jaars van de koksopleiding lijkt me het nog rotter om dan bij een goede toko te beginnen en nog voetveeg te zijn.
  donderdag 4 juni 2009 @ 20:59:09 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_69715466
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk eerlijk gezegd dat NL daar veel te klein voor is
we hebben relatief gezien fink wat sterren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 4 juni 2009 @ 22:19:21 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69719170
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 20:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

we hebben relatief gezien fink wat sterren.
En?
Stel je opend een hoogwaardige koksopleiding, hoeveel leerlingen studeren daar ieder jaar zodat het rendabel is, en hoeveel studeren daar per jaar af?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 4 juni 2009 @ 22:21:23 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69719272
TS moet hier maar eens heen denk ik, als ie echt ambitie heeft
http://www.ciachef.edu/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69771776
Of gewoon het een Le Cordon Bleu programma volgen

Helaas ook niet in NL

http://www.cordonbleu.edu/
  woensdag 17 juni 2009 @ 12:24:01 #18
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_70091624
Zoek eens op école Ritz Escoffier.
Deze geeft dagcursussen, maar ook hele opleidingen.
Is wel in Parijs, maar wellicht tijdens een vakantie goed te doen!
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
pi_70095012
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
TS kan, zoals golfer het zegt, beter gaan werken in top restaurants in Frankrijk, Italie of Duitsland. Waarom het buitenland? Omdat er daar meer zijn.
TS kan natuurlijk net als Euc proberen bij de Librije aan het werk te gaan. Of bij parkheuvel als ie perse in de randstad wat wil. Koken leer je niet op niveau op school maar in de praktijk. Of TS moet naar New York en bij de CIA (Culinary Institute of America) gaan studeren.
Kijk, kok zijn is niet alleen het technische kunnen hebben, maar ook een mentaliteitskwestie, disipline, op tijd op je werk zijn en de uren maken, je bewijzen onder stress, creatief zijn. Dat leer je niet op school, dat leer je van de meesters in de keuken.
Maar kom je uiteindelijk niet op een punt dat je toch een diploma nodig hebt?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_70151560
en dan heb je een hbo kok diploma op zak... wtf moet je daarmee, je kan koken of je kan het niet en als je in de top wilt zitten moet je zorgen dat je bij dat soort bedrijven terecht komt, het is een doe vak en geen leervak..
pi_70152092
Je hebt natuurlijk wel de Cas Speijkers academie

http://www.rocvantwente.nl/afdelingen/Cas-Spijkers-Academie.html
Life is too short not to have fun
pi_70157857
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:33 schreef mistdeja1 het volgende:
en dan heb je een hbo kok diploma op zak... wtf moet je daarmee, je kan koken of je kan het niet en als je in de top wilt zitten moet je zorgen dat je bij dat soort bedrijven terecht komt, het is een doe vak en geen leervak..
Ik snap dat je zonder diploma niet per se slechter kunt koken, maar heb je niet gewoon een papiertje nodig als je ooit je eigen zaak zou willen openen ofzo?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_70180882
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:33 schreef mistdeja1 het volgende:
en dan heb je een hbo kok diploma op zak... wtf moet je daarmee, je kan koken of je kan het niet en als je in de top wilt zitten moet je zorgen dat je bij dat soort bedrijven terecht komt, het is een doe vak en geen leervak..
Dat het geen leervak is, is deels waar. Sommige kennis kan wel degelijk helpen. Bijv. scheikundige kennis, maar ook zakelijke kennis.
Sanity is (not) statistical
pi_70183789
een gewoon papiertje is voldoende als je een toko wilt beginnen, dan moet je wel svh ed hebben, scheikundige kennis, maar ook natuurkundige kennis en plain logica krijg je ook op een gewone opleiding en zeker in je leerbedrijf, bbl is dan ook de manier om kok te worden en niet bol zakelijke kennis krijg je niet zo, maargoed daar is eigenlijk ook de hotel school voor
pi_70210642
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bereid je voor op jaren van misbruik en voetenvegen. Dat is traditie met leerlingen.
Ik heb in redelijk wat sterrenzaken gewerkt. Geloof mijn, als je er werkt ervaar je dat niet zo.
Het is hard werken, het zijn onbegrijpelijk lange dagen. MAAAR, je kan daarna koken.

In elk geval gaan daarna deuren makkelijk open.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')