abonnement Unibet Coolblue
pi_74708253
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 21:10 schreef bouillabaisse het volgende:
Als goud omlaag gaat, zal dat dan met een grote klap gaan, of geleidelijk? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Tot nu toe heeft goud opvallend evenwichtig gereageerd, het trekt zich bijvoorbeeld niets aan van de stijgende beurskoersen. Bovendien heeft het de grens van $1000/oz overtuigend doorbroken en daar ligt nu een belangrijke steun - mocht goud daar weer in de buurt komen, dan zullen velen dat als een mogelijk laatste kans zien om het tegen een aanvaardbare prijs te kopen. Verder is het goudaanbod van mijnen en centrale banken dalende terwijl de belangstelling van grote beleggingsfondsen toeneemt. En de belangrijkste factor is m.i. wel, dat steeds meer beleggers voor bezit van fysiek goud kiezen, waardoor speculanten, overheden en grootbanken steeds minder mogelijkheden hebben om met derivaten ('papieren goud') de prijzen te drukken.

Dat zijn allemaal factoren die naar mijn mening de positie van goud steeds harder maken en er voor zullen zorgen dat het weinig of niet zal kunnen dalen. Daarnaast zijn er twee factoren die een explosieve stijging zouden kunnen veroorzaken. De stemming is nu weer relatief rustig in de financiėle wereld, maar het risico op instortende beurzen of omvallende banken is nog sterk aanwezig en in zulke omstandigheden verwacht ik een grote toeloop op goud. De tweede factor is dat er steeds meer aanwijzingen komen dat het fysiek beschikbare goud opraakt; handelaren hebben soms grote moeite om orders uit te leveren. Als de aanvoer de vraag echt niet meer kan bijhouden, ontstaat er ook een prijsexplosie.

Een snelle daling van de goudprijs verwacht ik pas als er zo'n explosieve stijging (zeg: een verdubbeling in enkele maanden) aan is voorafgegaan.
Een langzame maar gestage daling van de goudprijs (zeg: meer dan 15% omlaag) voorzie ik pas als de echte economie (omzetten, werkgelegenheid, woningmarkt) overtuigend aantrekt. Daarvan is ondanks alle goede berichten nog geen sprake. Wel is het zaak om op de renteontwikkeling te letten. Onder normale omstandigheden doet goud het bij hogere rente minder goed (omdat je dan op geld meer rendement maakt) maar op dit moment denk ik dat het juist omgekeerd zou werken, omdat hogere rente funeste gevolgen voor de economie en voor de draagbaarheid van de toch al kritische schuldenlasten kan hebben.

Samengevat lijkt een snelle daling van de goudprijs mij nu heel onwaarschijnlijk. Eigenlijk de enige manier waarop dat zou kunnen gebeuren, is als een groot land onverwacht een heel grote partij (500+ ton) in de markt zet. Maar dat zou zo'n wanhoopsdaad zijn, dat de daling maar van heel korte duur zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')