quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 19:28 schreef RockYara het volgende:zodra ik in een tent sta of in een concertzaal moet ik het voornamelijk hebben van lucky shots. Zou iemand me misschien wat tips kunnen geven. Ik eindig altijd met foto's met heel veel ruis of zo donker dat ik niet kan zien wat het is of enorm bewogen.
Dat is de realiteit van concertfotografie

Om er toch het beste uit te halen, uitgaande van de camera die je al hebt:
- Flitsen gaat/mag lang niet altijd en is ook lang niet altijd mooi. Als ik het toch doe is het meestal bij een erg energieke band (springende punkers bijvoorbeeld) en dan in combinatie met een opzettelijk 'lange' sluitertijd en 2nd curtain flits.
- Naast het juiste kader op het juiste moment is het vooral belangrijk om een behoorlijk scherp onderwerp op de foto te hebben. vaak dus het gezicht (nog preciezer: dichtstbijzijnd oog) van een artiest. Als het niet anders kan schroef je dus je ISO waarde omhoog. Dan maar meer ruis, daar kun je meer creatief mee zijn dan met een compleet onscherpe (bewogen) foto.
- Groothoekfoto's zijn minder kritisch qua scherpte en sluitertijd dan ver ingezoomde foto's. Een foto op '200mm' van alleen het gezicht is bij dezelfde sluitertijd eerder 'bewogen' dan een overzicht van het hele podium.
- Staat het juiste onderwerp en het moment er op, maar ziet de foto er op het eerste gezicht niet uit, gooi die dan toch niet zomaar weg. Met creatief nabewerken valt nog best wat te redden. En dan bedoel ik niet psychedelische kleuren of zo'n plastic emboss of tegeltjesfilter maar speel eens met je contrast, zwartpunt, verzadiging (doet heel veel bij het soort kleuren spots die je vaak ziet). Maak de foto eens zwart-wit, of net niet. Kortom: kijk wat al die schuifjes in je programma voor effect hebben.
- Let op wat het licht doet, kijk wanneer de man/vrouw achter de lichttafel meer licht van voor open zet. Andersom kan het ook mooi zijn om juist tegen een spot achter het podium in te fotograferen, zodat je een soort silhouet krijgt.
Succes en veel plezier! Probeer vooral veel uit, leer wat de instellingen op je camera doen, wat het aanwezige licht doet, waar je moet gaan staan, hoe je je foto kadert, en wat je achteraf op de computer nog kunt 'fixen'. En vergeet niet af en toe nog te genieten van de muziek als die goed is ;-)
Nog een laatste ding wat ik vaak zie: dat een band op dat moment een mooi liedje speelt, wil niet zeggen dat die foto ook mooi wordt