abonnement Unibet Coolblue
pi_68295043
Hoi allen,

In de nacht van 20 op 21 februari is ons appartement afgebrand. Brand is bij de onderbuurvrouw begonnen en via de voorgevel naar onze woonkamer overgeslagen. In de woonkamer hadden we veel brandschade, de rest van het huis had enorm veel rook en roetschade. Kort gezegd is er ontzettend veel afgekeurd maar was nog wel fysiek aanwezig.

3 weken na de brand hebben we van het schoonmaakbedrijf een mooie lijst in pdf ontvangen met daarin de afgekeurde inboedel. Na contact met de schade expert bleek dat wij zelf achter elk artikel een bedrag moesten zetten. Dit bedrag moet bij navraag uiteraard te onderbouwen zijn. Bedragen zijn door mij vastgesteld door nog aanwezige bonnetjes, nieuwe bonnen aangezien we veel hetzelfde hebben teruggekocht en 'veldwerk' in winkels en op internet. Ik wilde niet veel van sites zoals wehkamp halen aangezien de expert aangaf dat hij daar standaard 10% vanaf haalt (?).

Morgen komt de schade expert eindelijk langs. Hij gaat de spullen bekijken die ons inziens alsnog afgekeurd moerten worden. (dvd speler doet het niet meer, van onze home cinemaset hebben we 3 ipv 5 boxen teruggehad, schoenen stinken enorm naar brand etc etc).

Lang verhaal mijn vraag:
Morgen moet ik ook de overige kosten opgeven. We hebben na de brand veel extra kosten gemaakt. Met spoed allerlei bedrijven gebeld, vrije dagen opgenomen, meerdere keren op en neer gereden naar het schoonmaakbedrijf om spullen op te halen, bus gehuurd om meubels te halen, externe behuizing gekocht voor de harde schijf van de Imac om de gegevens te redden (Imac is verder helaas overleden) en ga zo maar door.
We hebben echter niet in een hotel gezeten, we hebben 4 weken bij mijn zwager ingewoond.

Het laatste weekend van maart zijn we naar onze nieuwe huis verhuisd wat we reeds gekocht hadden en waar we flink aan het klussen waren.

Wat kan ik in hemelsnaam als extra kosten opgeven? Ik vind het heel moeilijk om een inschatting te maken. Veel is natuurlijk moeilijk te onderbouwen. Vrije dagen reeel om op te geven? Onkostenvergoeding voor mijn zwager? (hij wil geen geld overigens) Aan ons oude appartement hadden we veel verbouwd maar we waren dus al bezig met verhuizen. Verbeterwerkzaamheden aan een huurwoning vallen echter wel onder de verzekering. Standaard bedrag voor verbeterwerkzaamheden?

Iemand ervaring of gouden tips?
En nee we willen er financieel niet op vooruitgaan. We willen de kosten en de schade zo klein mogelijk maken. Wat onze inboedel daadwerkelijk heeft gekost krijgen we nooit meer terug hoe goed we ook verzekerd zijn.

( ik praat over we en ik. Ik heb de polis, wij woonden en wonen samen)
pi_68295193
Gewoon uitrekenen hoeveel je erbij inschiet en dan met een hotel op een akkoordje gooien dat ijn een rekening leveren voor een aantal overnachtingen, dan kun je tenminste het deel compenseren dat je erbij moet leggen om weer op hetzelfde niveau terug te komen.
Naar de letter van de wet is dit de boel flessen, maar jij kunt niks aan die brand doen. Verder vind ik het heel vreemd dat de verzekering 10% van de kosten af gaat halen. Vind ik in mijn eigen polis niet terug (tenzij het dagwaarde moet zijn, maar jullie spullen zijn nieuw)
pi_68295335
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:48 schreef Osramp het volgende:
Naar de letter van de wet is dit de boel flessen, maar jij kunt niks aan die brand doen. Verder vind ik het heel vreemd dat de verzekering 10% van de kosten af gaat halen. Vind ik in mijn eigen polis niet terug (tenzij het dagwaarde moet zijn, maar jullie spullen zijn nieuw)
Staat ook niet in onze polis. De expert zei letterlijk: Ik haal standaard bedragen van wehkamp en otto en daar haal ik onderaan de streep 10% vanaf aangezien deze winkels duurder zijn dan de 'normale' winkels. Uiteindelijk heeft hij helemaal nergens bedragen aan gehangen dat moest ik dus zelf doen. Met zijn opmerking in mijn achterhoofd heb ik bij bron van bedrag zo min mogelijk wehkamp genoemd.

Zal sowieso leuk worden morgen. Ik heb de lijst secuur opgesteld en nergens opgehoogd of whatever. Wat mij betreft is het bedrag onderaan de streep dus ook juist. Ik heb geen ervaring met schade experts en verzekeringen wat dat betreft maar mijn gevoel zegt dat het nog wel een discussie kan gaan worden. Thank god voor ons spaargedrag de afgelopen jaren, we kunnen het nog wel even uitzingen dus die discussie gaan we wel aan.
  donderdag 23 april 2009 @ 09:59:20 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68295536
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:48 schreef Osramp het volgende:
Naar de letter van de wet is dit de boel flessen,
Naar de geest van de wet ook.
quote:
maar jij kunt niks aan die brand doen.
Wel aan de fraude.

Nee, de verzekeraar oplichten lijkt me niet verstandig. Gewoon een redelijk verhaal houden en dan komt het wel goed.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_68295861
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:53 schreef exode het volgende:

[..]

Staat ook niet in onze polis. De expert zei letterlijk: Ik haal standaard bedragen van wehkamp en otto en daar haal ik onderaan de streep 10% vanaf aangezien deze winkels duurder zijn dan de 'normale' winkels. Uiteindelijk heeft hij helemaal nergens bedragen aan gehangen dat moest ik dus zelf doen. Met zijn opmerking in mijn achterhoofd heb ik bij bron van bedrag zo min mogelijk wehkamp genoemd.

Zal sowieso leuk worden morgen. Ik heb de lijst secuur opgesteld en nergens opgehoogd of whatever. Wat mij betreft is het bedrag onderaan de streep dus ook juist. Ik heb geen ervaring met schade experts en verzekeringen wat dat betreft maar mijn gevoel zegt dat het nog wel een discussie kan gaan worden. Thank god voor ons spaargedrag de afgelopen jaren, we kunnen het nog wel even uitzingen dus die discussie gaan we wel aan.
De expert dient de handelen naar de polisvoorwaarden. Als hij jullie bedragen in twijfel gaat trekken dan zal hij met bewijzen moeten komen. Hij kan natuurlijk niet zomaar het bedrag verlagen. Dit kan overigens best een leuke discussie worden.
Ik raad je overigens af om voor zaken die je niet hebt betaald kosten in rekening te gaan brengen, of je moet ze heel aannemelijk kunnen maken. In de polisvoorwaarden staat vrijwel altijd exact wat er wel en niet vergoed wordt. Kosten voor inwoning die je niet hebt gemaakt zou ik ook niet declareren. Dit kan gezien worden als fraude waardoor je gehele verzekeringsuitkering in het gedrang kan komen. Met andere woorden wees voorzichtig!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_68295943
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:59 schreef eleusis het volgende:
Nee, de verzekeraar oplichten lijkt me niet verstandig.
Is het ook niet, maar als er als kosten worden afgetrokken op een brand in een NIEUW appartement, dat is toch wel heel erg onredelijk.
Dat een verzekeraar op bestaande spullen van enige jaren oud, daar iets van afdoet. Alla, je hoeft dan ook niet ineens kosteloos in het nieuw gestoken te worden. Maar op nieuwe spullen nog iets aftrekken is erg onredelijk.

TS; laat anders de firma die jouw meubilair heeft geleverd, nieuwe bonnen uitschrijven als je de oude kwijt bent. Dan heb je de juiste aankoopprijs in elk geval. De leverancier wil misschien nog wel een kostenstijging op deze meubels motiveren.
pi_68296954
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:59 schreef eleusis het volgende:

[..]

Naar de geest van de wet ook.
[..]

Wel aan de fraude.

Nee, de verzekeraar oplichten lijkt me niet verstandig. Gewoon een redelijk verhaal houden en dan komt het wel goed.
Zit ook niet in mijn aard. Ben er ook van overtuigd dat ze er toch wel achterkomen. Daarnaast weet de expert dat we bij mijn zwager zaten.

Het redelijk verhaal gaat wel lukken, het bedrag vind ik echter moeilijk.

Mijn vriendin heeft 1,5 week vrij genomen (met veel moeite ze is lerares). Ik ben 1 maart in de ww gegaan en heb 2 weken sollicitatie vrijstelling gekregen. Dat vrij zijn was hard nodig ook, pff wat kost het veel tijd om alles te regelen en nieuw te kopen. (op een gegeven moment ben je de geleende kleding wel zat)
pi_68297181
quote:
Op donderdag 23 april 2009 10:09 schreef dahei het volgende:

[..]

De expert dient de handelen naar de polisvoorwaarden. Als hij jullie bedragen in twijfel gaat trekken dan zal hij met bewijzen moeten komen. Hij kan natuurlijk niet zomaar het bedrag verlagen. Dit kan overigens best een leuke discussie worden.
Ik raad je overigens af om voor zaken die je niet hebt betaald kosten in rekening te gaan brengen, of je moet ze heel aannemelijk kunnen maken. In de polisvoorwaarden staat vrijwel altijd exact wat er wel en niet vergoed wordt. Kosten voor inwoning die je niet hebt gemaakt zou ik ook niet declareren. Dit kan gezien worden als fraude waardoor je gehele verzekeringsuitkering in het gedrang kan komen. Met andere woorden wees voorzichtig!
Daar heb je absoluut gelijk in! De bedragen die ik heb opgegeven aan de expert zijn dan ook exact zoals ik ze gevonden heb. 1 'fout' en de discussie wordt eindeloos denk ik.

In de polis staat dat verbeterwerkzaamheden aan een huurwoning (timmerwerk, verfwerk) etc vergoed worden. Wij hebben aan onze oude appartement (waar we maar 2,5 jaar gewoond hebben) behoorlijk wat gedaan. Normaal gesproken zouden we teruggaan naar dit appartement (we hadden dus al een koopwoning) en de timmer- en verfwerkzaamheden weer opnieuw moeten doen. De expert weet dat we niet teruggaan, maar als hij handelt volgens de polisvoorwaarden zouden we dus een bedrag moeten krijgen aan verbeterkosten van het huur appartement. Wij maken deze kosten echter niet meer.

Het laminaat enzo is al benoemd in de kosten. De helft van het laminaat was er al uit en in het nieuwe huis gelegd. de andere helft zou na de verhuizing meegenomen worden en ook in ons nieuwe huis gelegd worden. Dat zijn duidelijk kosten en kunnen we ook makkelijk aantonen.
pi_68297699
quote:
Op donderdag 23 april 2009 10:51 schreef exode het volgende:

[..]

Daar heb je absoluut gelijk in! De bedragen die ik heb opgegeven aan de expert zijn dan ook exact zoals ik ze gevonden heb. 1 'fout' en de discussie wordt eindeloos denk ik.
Ik dacht dat je appartement nieuw en onbewoond was! Foutje van mijn kant, want dan is het logisch dat als jij je meubels enz opgeeft, dat daar iets vanaf wordt gehaald omdat de spullen niet nieuw meer zijn. Anders zou ik na 8 jaar in dit appartement ook een brandje laten "ontstaan" Flauwekul uiteraard, maar het lijkt me heel logisch dat een verzekeraar geen gebruikte spullen tegen nieuwwaarde gaat vergoeden.
pi_68299642
quote:
Op donderdag 23 april 2009 11:06 schreef Osramp het volgende:

[..]

Ik dacht dat je appartement nieuw en onbewoond was! Foutje van mijn kant, want dan is het logisch dat als jij je meubels enz opgeeft, dat daar iets vanaf wordt gehaald omdat de spullen niet nieuw meer zijn. Anders zou ik na 8 jaar in dit appartement ook een brandje laten "ontstaan" Flauwekul uiteraard, maar het lijkt me heel logisch dat een verzekeraar geen gebruikte spullen tegen nieuwwaarde gaat vergoeden.
We zijn tegen nieuwwaarde verzekerd dus dat is geen issue. We krijgen de nieuwwaarde terug.
Hij wil een percentage van de bedragen van een wehkamp en otto afhalen omdat het duurder zou zijn dan bijvoorbeeld een hema of ikea.

Ik vind het niet logisch overigens om dagwaarde terug te krijgen. Ik moet het toch echt nieuw kopen. Maar zoals gezegd geen issue want we zijn tegen nieuwwaarde verzekerd. Dit is door de verzekering en de schade expert ook nog benadrukt toen ik de lijst ontving. Overigens waren onze meubels en andere duren dingen net 2,5 jaar oud en zouden ook gewoon meeverhuisd worden naar het nieuwe huis.

Ons gaat het nu nog om de overige kosten. Steeds als ik de expert spreek zegt hij: Zorg je wel dat je de overige kosten in kaart hebt als ik langskom. Hij weet dus dat we niet in een hotel hebben gezeten. Uiteraard vraag ik hem morgen nog eens wat bedoel je nou precies met overige kosten maar heb graag mijn verhaaltje klaar voor hij die vraag beantwoord.
pi_68300069
Nog even een definitie van de term "nieuwwaarde":

Je moet er op bedacht zijn dat inboedelverzekering soms geschiedt op basis van nieuwwaarde. Bij vergoeding van de schade krijg je dan zoveel uitgekeerd dat je een nieuw voorwerp van dezelfde soort en kwaliteit, volgens prijzen die gelden kort voor de schade, terug kunt kopen.

Als jij dus twee jaar geleden een plasma hebt gekocht voor 1000 euro en kost een vergelijkbaar model nog maar 500 euro, dan krijg je 500 euro terug.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_68300130
quote:
Op donderdag 23 april 2009 12:23 schreef dahei het volgende:
Nog even een definitie van de term "nieuwwaarde":

Je moet er op bedacht zijn dat inboedelverzekering soms geschiedt op basis van nieuwwaarde. Bij vergoeding van de schade krijg je dan zoveel uitgekeerd dat je een nieuw voorwerp van dezelfde soort en kwaliteit, volgens prijzen die gelden kort voor de schade, terug kunt kopen.

Als jij dus twee jaar geleden een plasma hebt gekocht voor 1000 euro en kost een vergelijkbaar model nog maar 500 euro, dan krijg je 500 euro terug.
Mij is toch echt verteld door zowel de verzekering en de expert dat ik van die plasma die 1000 heeft gekost en waarvan ik nog een bon heb 1000 terugkrijg
  donderdag 23 april 2009 @ 12:26:50 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68300183
ik ben benieuwd hoe dit afloopt, maar ik kan je geen advies geven aangezien ik (gelukkig maar ook!) geen ervaring heb met dit soort zaken
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_68300241
quote:
Op donderdag 23 april 2009 10:51 schreef exode het volgende:

[..]
In de polis staat dat verbeterwerkzaamheden aan een huurwoning (timmerwerk, verfwerk) etc vergoed worden. Wij hebben aan onze oude appartement (waar we maar 2,5 jaar gewoond hebben) behoorlijk wat gedaan. Normaal gesproken zouden we teruggaan naar dit appartement (we hadden dus al een koopwoning) en de timmer- en verfwerkzaamheden weer opnieuw moeten doen. De expert weet dat we niet teruggaan, maar als hij handelt volgens de polisvoorwaarden zouden we dus een bedrag moeten krijgen aan verbeterkosten van het huur appartement. Wij maken deze kosten echter niet meer.
Bij verbetering aan een woning is het gangbaar dat je geld krijgt van de woningbouwvereniging voor de verbeteringen die je hebt uitgevoerd of dat je een overname som krijgt van de nieuwe bewoners.
Het lijkt me redelijk dat je dit bedrag terug krijgt.
quote:
Het laminaat enzo is al benoemd in de kosten. De helft van het laminaat was er al uit en in het nieuwe huis gelegd. de andere helft zou na de verhuizing meegenomen worden en ook in ons nieuwe huis gelegd worden. Dat zijn duidelijk kosten en kunnen we ook makkelijk aantonen.
Is dit niet lastig? Ik kan me voorstellen dat je nu de helft van het laminaat te kort komt, zodat je maar een halve woonkamer kan leggen?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_68301776
quote:
Op donderdag 23 april 2009 12:25 schreef exode het volgende:

[..]

Mij is toch echt verteld door zowel de verzekering en de expert dat ik van die plasma die 1000 heeft gekost en waarvan ik nog een bon heb 1000 terugkrijg
Ik zou maar heel goed in de polisvoorwaarden lezen wat men verstaat onder de term "nieuwwaarde". Ik heb nog nooit van een verzekering gehoord die meer uitkeert als wat het product nu zou kosten. Iets wat ik overigens terecht vind. Het kan overigens ook andersom uitpakken; sommige goederen zijn duurder geworden.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_68301954
quote:
Op donderdag 23 april 2009 13:19 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik zou maar heel goed in de polisvoorwaarden lezen wat men verstaat onder de term "nieuwwaarde". Ik heb nog nooit van een verzekering gehoord die meer uitkeert als wat het product nu zou kosten. Iets wat ik overigens terecht vind. Het kan overigens ook andersom uitpakken; sommige goederen zijn duurder geworden.
Ik moet aantonen wat mijn inziens de nieuwwaarde van onze inboedel is. Dit kan middels bonnen maar ook door foto's en dus internet. De serienummers etc van bijvoorbeeld de Imac en de tv zijn niet bekend bij de verzekering. Ik kan aantonen dat die tv mij nieuw ¤ 1000 heeft gekost. TV is 1,5 jaar oud, ik kan nu of een soortgelijk toestel gaan zoeken bij een winkel en deze prijs doorgeven of ik kan de oude bon overleggen. Dit heb ik voorgelegd bij de expert, hij gaf aan dat de bon wat hem betreft voorgaat. Andersom geldt het ook, onze kledingkast is duurder geworden (van Ikea) toch ben ik van onze bon uitgegaan. Kortom ik ben consequent geweest, mocht daar ook discussie over komen.

Ik vermoed en hoop dat hij van een aantal dingen van de lijst bewijs wil zien en dat het bedrag onderaan de streep belangrijk voor hem is. Valt dit allemaal binnen bepaalde normen dan komt er geen discussie en anders wordt het een leuke ochtend.

Het feit dat we niet in een hotel zijn gaan zitten met alle kosten vandien scheelt de verzekering al behoorlijk dus onderaan die streep zal het voor de verzekering meevallen denk ik.
pi_68302057
quote:
Op donderdag 23 april 2009 12:28 schreef dahei het volgende:

[..]

Bij verbetering aan een woning is het gangbaar dat je geld krijgt van de woningbouwvereniging voor de verbeteringen die je hebt uitgevoerd of dat je een overname som krijgt van de nieuwe bewoners.
Het lijkt me redelijk dat je dit bedrag terug krijgt.
[..]

Is dit niet lastig? Ik kan me voorstellen dat je nu de helft van het laminaat te kort komt, zodat je maar een halve woonkamer kan leggen?
Er lag nog 35 vierkante meter in het oude appartement. Dit was bedoeld voor de zolder van ons nieuwe huis. Nu hebben we dat laminaat maar nieuw gekocht. Reeds oververhuisd laminaat ligt nu op de 1e etage van het nieuwe huis.

Kortom woonkamer ligt nieuwe vloer Waren we al van plan aangezien we geen laminaat meer wilden in de woonkamer.
pi_68307456
quote:
Op donderdag 23 april 2009 13:25 schreef exode het volgende:

[..]

Ik moet aantonen wat mijn inziens de nieuwwaarde van onze inboedel is. Dit kan middels bonnen maar ook door foto's en dus internet. De serienummers etc van bijvoorbeeld de Imac en de tv zijn niet bekend bij de verzekering. Ik kan aantonen dat die tv mij nieuw ¤ 1000 heeft gekost. TV is 1,5 jaar oud, ik kan nu of een soortgelijk toestel gaan zoeken bij een winkel en deze prijs doorgeven of ik kan de oude bon overleggen. Dit heb ik voorgelegd bij de expert, hij gaf aan dat de bon wat hem betreft voorgaat. Andersom geldt het ook, onze kledingkast is duurder geworden (van Ikea) toch ben ik van onze bon uitgegaan. Kortom ik ben consequent geweest, mocht daar ook discussie over komen.

Ik vermoed en hoop dat hij van een aantal dingen van de lijst bewijs wil zien en dat het bedrag onderaan de streep belangrijk voor hem is. Valt dit allemaal binnen bepaalde normen dan komt er geen discussie en anders wordt het een leuke ochtend.
Ik denk ook wel dat je het goed doorgegeven hebt (ik zou het in ieder geval niet anders doen). Je hebt alleen kans dat de expert een aantal zaken anders inschat op waarde. Het is gewoon iets om rekening mee te houden.
quote:
Het feit dat we niet in een hotel zijn gaan zitten met alle kosten vandien scheelt de verzekering al behoorlijk dus onderaan die streep zal het voor de verzekering meevallen denk ik.
Een verzekeringsmaatschappij zal niet kijken hoeveel je hen bespaard hebt, maar alleen hoeveel geld het hun kost. Ze zijn vrij hard in dat soort zaken...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_68308653
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:08 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik denk ook wel dat je het goed doorgegeven hebt (ik zou het in ieder geval niet anders doen). Je hebt alleen kans dat de expert een aantal zaken anders inschat op waarde. Het is gewoon iets om rekening mee te houden.
[..]

Een verzekeringsmaatschappij zal niet kijken hoeveel je hen bespaard hebt, maar alleen hoeveel geld het hun kost. Ze zijn vrij hard in dat soort zaken...
Heb je allemaal gelijk in. Een aantal zaken werken echter de andere kant op. Onze Imac hebben wij met 8% studentenkorting gekocht, zelfde geldt voor de Airport. Kijk je voor de nieuwwaarde op de apple site, zie je de prijs zonder de korting. Ik heb echter de bon aangehouden, scheelt toch al ¤ 200 op deze 2 artikelen. Zelfde voor de kledingkast, die is ook duurder als we hem nu zouden kopen.
Als hij dingen gaat afwaarderen kan ik dingen gaan opwaarderen. Ik weet het wellicht naief maar hij moet ook consequent zijn. Geeft hij aan ja maar de nieuwwaarde nu van die tv is..¤ 900 ipv ¤ 1000 dan mag hij dat bij alle artikelen door gaan voeren.
(heb bij vrijwel alles ook gekeken wat de huidige nieuwwaarde is, ontloopt elkaar steeds niet al te veel. Soms wat meer, soms wat minder)

We zullen zien wat er morgen uitkomt. Wij willen de kosten zo laag mogelijk houden en dat geldt voor hem natuurlijk ook.

Het is een hoop gedoe in ieder geval.

Maar de overige kosten:
Is het reeel om de vrije dagen als kosten op te geven. Nee deze zouden niet opgenomen zijn als er geen brand is geweest. Dagen waren oa voor afspraak met schade expert, nieuwe meubels kopen, nieuwe kleding kopen, afspraken met schoonmaakbedrijf en ook nog eens gewoon om tot onszelf te komen. Ik ben 3 volle dagen bezig geweest met het invullen van de inboedel lijst maar aangezien ik toen in de ww zat, is het niet reeel om deze als kosten op te voeren.
pi_68315180
quote:
Op donderdag 23 april 2009 16:45 schreef exode het volgende:
Maar de overige kosten:
Is het reeel om de vrije dagen als kosten op te geven. Nee deze zouden niet opgenomen zijn als er geen brand is geweest. Dagen waren oa voor afspraak met schade expert, nieuwe meubels kopen, nieuwe kleding kopen, afspraken met schoonmaakbedrijf en ook nog eens gewoon om tot onszelf te komen.
Zolang het betaald verlof was heb je er geen kosten door gehad. Dat je die dagen liever voor iets anders had willen gebruiken is logisch, maar je kosten aan alleen het opnemen van die dagen waren even hoog geweest (namelijk: geen) als je ze op een ander moment had opgenomen.
Als het onbetaald verlof is geweest kan je het gooien op inkomstenderving.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  donderdag 23 april 2009 @ 20:56:34 #21
34839 4br4x4s
Enjoy the silence
pi_68316509
[mosterd-na-de-maaltijd-modus]
Je had zelf een expert in moeten schakelen. Die weet hoe het spel gespeeld wordt. En het kost je niets, omdat dit vergoed wordt door je verzekering. De enige mits hieraan is dat jouw expert niet meer mag kosten dan de kosten van de expert van de verzekeraar. Maar dat gaat dus niet meer lukken. Kort dag en zo. Veel mensen weten niet eens dat deze mogelijkheid er is.
[/mosterd-na-de-maaltijd-modus]

Ik heb ook ooit forse brandschade gehad. Daarop heb ik zelf een expert ingeschakeld en die heeft met mij de hele inboedel doorlopen. Vervolgens heeft hij de onderhandeling gedaan met de expert van de verzekeraar. Er wordt dus uiteindelijk gewoon onderhandeld over een totaalprijs. Het helpt wel als je bonnetjes hebt, want daar valt niets op af te dingen. In principe krijg je voor zaken die je nog maar enkele jaren hebt de nieuwprijs (die op de bon staat). Heb je geen bon dan zul je inderdaad met een redelijke, liefst onderbouwde, schatting moeten komen.

Voor alle spullen die 'gered' (lees: schoongemaakt en hersteld) zijn, kun je een bedrag van 10%-25% van de nieuwprijs vragen voor de waardevermindering; ze zijn tenslotte toch beschadigd. De kosten van het schoonmaken worden sowieso vergoed. Ik moet trouwens zeggen dat al mijn apparatuur die 6 jaar geleden schade heeft opgelopen en die ik nu nog gebruik het altijd zonder problemen gedaan heeft.

Verder kun je natuurlijk een bedrag vragen voor gederfd woongenot: je hebt namelijk een tijdje niet in je huis kunnen wonen. Dit is overigens wat anders dan kosten die je maakt voor een tijdelijk onderkomen. Ik zou als uitgangspunt hiervoor de huurprijs/hypotheek van je woning nemen voor de periode dat je er niet hebt kunnen wonen.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes ermee!
pi_68317417
Dank jullie wel!

Dat van die expert had ik inderdaad eerder moeten weten...

Waarde vermindering is een goeie, we hebben wat dingen teruggehad die soms iets te grondig zijn schoongemaakt (lees: geen laklaag meer op messenblok, jassen gekrompen)

Dat van dat totaalbedrag heb ik ook in mijn achterhoofd. Ik vermoed dat verzekeringen wel bepaalde grenzen hebben bij dit soort schades. Ze maken het vaak genoeg mee. Zo van leuk dat jij ¤ 45.000 (nee is niet ons bedrag) wilt maar wij vinden ¤ 40.000 veel realistischer gezien de aard en schade bla bla.

Hoe ver ga je dan op een gegeven moment ook met discussies. Wij wachten op ons geld en hebben dus meer haast.

Ik vraag morgen gewoon eerlijk: wat vind jij onder overige kosten vallen. Stel dat hij vervolgens een beter verhaal of onderbouwing wilt, volgt die later en wachten we dus nog maar wat langer op het geld.

Ik zal morgen in ieder geval laten weten hoe het allemaal afloopt.
pi_68317706
quote:
Op donderdag 23 april 2009 20:20 schreef 700MB het volgende:

[..]

Zolang het betaald verlof was heb je er geen kosten door gehad. Dat je die dagen liever voor iets anders had willen gebruiken is logisch, maar je kosten aan alleen het opnemen van die dagen waren even hoog geweest (namelijk: geen) als je ze op een ander moment had opgenomen.
Als het onbetaald verlof is geweest kan je het gooien op inkomstenderving.
Vrije dagen kosten geld, hoe je het ook went of keert. Tijd is geld. Zeker voor een lerares buiten schoolvakanties. Die dagen worden in mindering gebracht op haar atv dagen in het volgend schooljaar.

Het zijn vrije dagen die je anders niet op zou nemen. Stel ik heb 25 vrije dagen, ik neem er 8 op vanwege de brand. Dan heb ik 8 vrije dagen minder. Ik wil wel graag op vakantie etc dus ik koop 8 vrije dagen bij mijn werkgever. Dan heb ik werkelijk kosten gemaakt. Ik heb eerder vanwege calimiteiten verlof op moeten nemen (het zogenaamde calimiteiten verlof, what's in a name), deze waren toen extra vrije dagen die niet van mijn verlof afgingen. Dat vind ik een ander verhaal.

Ik vind dat dagen opnemen wel degelijk kosten zijn, het is echter de vraag of de verzekering die dekt.
pi_68318725
quote:
Op donderdag 23 april 2009 20:56 schreef 4br4x4s het volgende:
Ik moet trouwens zeggen dat al mijn apparatuur die 6 jaar geleden schade heeft opgelopen en die ik nu nog gebruik het altijd zonder problemen gedaan heeft.
Toen ik nog werkplekbeheer deed hadden we toen bij het bedrijf waar ik werkte oude pc's bij een boutkeet neergezet voor het dagelijks werk. Tijdens een flinke storm is het dak eraf gewaaid en hebben die dingen drie dagen in de regen gestaan.
Wij dachten dat ze niet meer te redden waren, maar niets was minder waar. Die dingen zijn zo goed gereinigd dat het leek alsof ze zo uit de verpakking kwamen. De moederborden en andere onderdelen waren super schoon (terwijl ze eerst vol met stof zaten).
Ze hebben daar echt de middelen om zaken schoon te krijgen!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_68318841
quote:
Op donderdag 23 april 2009 21:27 schreef exode het volgende:

[..]
...
Ik vind dat dagen opnemen wel degelijk kosten zijn, het is echter de vraag of de verzekering die dekt.
Inderdaad, vrije dagen zijn geld waard. In de polisvoorwaarden staat wat er gedekt wordt, zoek het eens op.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')