abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 april 2009 @ 22:34:23 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_68286867
Bron Teletekst:

In Amsterdam is vandaag de schrijver
en columnist Martin Bril overleden aan
darmkanker.Bril is 49 jaar geworden.Hij
laat een vrouw en twee dochters na.

Martin Bril werd bekend door de columns
die hij schreef voor het Parool en
later de Volkskrant.Hij schreef vooral
over alledaagse zaken,onder meer over
zijn dochters.Daarnaast schreef hij
boeken,filmscenario's en gedichten.Ook
was Bril regelmatig te zien in het
tv-programma 'De Wereld Draait Door'.

Deze week werd aan Bril de Bob den
Uyl-prijs toegekend voor zijn boek De
Kleine keizer,over Napoleon.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De laatste keer dat hij bij DWDD te gast was zag hij er al weer een stuk slechter uit en vertelde hij dat hij weer volop bezig was met chemotherapie.
Markante man en scherpe columnist.
Veel te jong natuurlijk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Forum Admin woensdag 22 april 2009 @ 22:36:29 #2
35723 crew  GGMM
pi_68286962
Was al gemeld.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  Moderator woensdag 22 april 2009 @ 22:38:12 #4
42184 crew  DaMart
pi_68287033
quote:
Op woensdag 22 april 2009 22:36 schreef GGMM het volgende:
Was al gemeld.
Dit soort berichten kunnen best zowel in NWS als TTK staan.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Forum Admin woensdag 22 april 2009 @ 22:40:06 #5
35723 crew  GGMM
pi_68287121
quote:
Op woensdag 22 april 2009 22:38 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dit soort berichten kunnen best zowel in NWS als TTK staan.
Zag later pas dat deze in TTK stond, excuus.

R.i.p.
Kende hem eigenlijk alleen van DWDD.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  woensdag 22 april 2009 @ 22:42:18 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_68287214
Mooi stukje van Pieter Broertjes in de Volkskrant:
quote:
Verslaafd aan het leven en aan het schrijven

Door Pieter Broertjes, hoofdredacteur de Volkskrant
gepubliceerd op 22 april 2009 21:30, bijgewerkt op 22:11

AMSTERDAM - Martin Brils doel was helder: eindigen op de voorpagina van de Volkskrant. En zo is het gebeurd. Helaas moest hij al na negen columns capituleren.

Afgelopen zondagavond heb ik afscheid van Martin genomen. Hij lag in bed. Zijn dochters en zijn vrouw Anneke zaten bij hem. Zijn hond lag tegen zijn voeten aan. Hij verrekte van de pijn. Om maar met het nieuws in huis te vallen, zei ik vrij onbeholpen dat hij de Bob den Uyl-prijs had gewonnen. Informatie die pas twee dagen later bekend mocht worden. Voor je boek over Napoleon, je grote held, vulde ik aan. ‘Terecht’, zei hij en hij glimlachte. Hij had er niet op gerekend, volgens zijn vrouw. Zijn dochters schreeuwden het uit: ‘Dat was je lievelingsboek, pap. Daar heb je keihard aan gewerkt.’

Iedereen in tranen.

Later was ik met hem alleen. Er vielen lange stiltes tussen verwarde zinnen, over oorlog en de poes die weg was. En dan opeens was hij glashelder: ‘De bal ligt stil tegen de muur. Ik kan hem niet meer weg trappen. Ik ben doodmoe.’

De strijd tegen kanker beheerste zijn leven al vele jaren. Het laatste jaar was onmenselijk. Maar hij wilde blijven schrijven. Dat is mijn levensader, zei hij vorig jaar toen hij vlak voor de zomer zijn doodvonnis had gekregen.

De man die Rokjesdag tot een nationale gebeurtenis had verheven, wist dat de strijd ongelijk was. Maar hij was vastbesloten te winnen. Had Churchill niet gezegd: ‘We will fight them on the beaches.’

Zijn doel was helder: eindigen op de voorpagina van de Volkskrant. En zo is het gebeurd. Dat hij na negen columns al moest capituleren, wilde hij niet accepteren. Hij sprak zondagavond nog van een time out, meer ook niet. En ik moest het niet in mijn hoofd halen ondertussen iemand anders op zijn plek te zetten. ‘Ik wil er niet uit.’

Martin Bril was verslaafd aan het leven en vooral aan het schrijven. Elke dag die God gaf. Over klein menselijk leed, maar ook over wereldse zaken. Hij kon enorm boos worden op politici die in zijn ogen iets ongelooflijk stoms deden.

Het liefst ging hij eropuit, met de auto een eind rijden. Vaak naar Groningen, waar zijn wortels lagen, of naar Frankrijk, waar hij graag vertoefde om bij te komen van de stadse hectiek. Altijd onderweg, nooit rust in zijn kont. En dan ’s avonds met Giphart en Chabot, zijn trouwe maten, een zaal veroveren met korte verhaaltjes of gedichten. En daarna aan de drank. Hij leefde drie levens in een.

Martin was een zeer geliefd columnist. Veel lezers wilden de dag niet beginnen zonder Bril. Wij blijven allemaal ontroostbaar achter.

Pieter Broertjes,

hoofdredacteur
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_68287527
R.I.P. Schreef hij nog wel in de Volkskrant(magazine)?
je moet een gegeven paard niet in de bek staren
  woensdag 22 april 2009 @ 22:51:27 #8
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_68287617
... hadden het nog over hem op de gimmick avond van Joost... zonde
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  woensdag 22 april 2009 @ 22:55:15 #9
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_68287766
Zonde... RIP
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  woensdag 22 april 2009 @ 22:56:46 #10
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_68287821
Ik heb een bril. ik heb een bril. !!!1!!1!111

Ojaa... R.I.P.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_68288064
RIP Martin, draai Time Out of Mind op z'n uitvaart.
standaarddrinker
  woensdag 22 april 2009 @ 23:06:24 #12
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_68290070
Sneu, ik las hem voor het eerst in de Vinyl en vond het destijds niet al te geweldig, die interviews met Adam Curry ('lang haar dat uitnodigt tot strelen'), maar inmiddels las ik hem graag. Op naar het eeuwige Elvis-concert.
anonieme razernist
  donderdag 23 april 2009 @ 00:37:46 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68290932
Godverdomme. Heb een mooi leven, daar, waar, overal, nergens. Ik vond je tof.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68291749
Ik wist wel dat ie van een rokertje hield maar de combi van roken & drinken is vaak dodelijk
Wat een gemis, 49 jaar nog maar...
pi_68292039
Is de oorzaak van de darmkanker al bekend dan in dit geval?

[ Bericht 12% gewijzigd door NoCigar op 23-04-2009 01:59:15 ]
anonieme razernist
pi_68295334
Veel mensen noemen zichzelf schrijver tegenwoordig. Je schijt een kind uit en hup, je schrijft er een boek over. Martin Bril daarentegen was schrijver. Een die de ambacht echt beheerste. In hart en nieren.

Een gemis voor de Nederlandse literatuur.
Fok!bejaarde
pi_68296728
Ik kon altijd erg genieten van zijn observaties.
pi_68297627
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:53 schreef Anosmie het volgende:
Veel mensen noemen zichzelf schrijver tegenwoordig. Je schijt een kind uit en hup, je schrijft er een boek over. Martin Bril daarentegen was schrijver. Een die de ambacht echt beheerste. In hart en nieren.

Een gemis voor de Nederlandse literatuur.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_68297806
Ach, Martin Bril... wat een rotnieuws

Ik heb hem ooit geïnterviewd voor HP/De Tijd, hij was toen een beetje beledigd omdat hij liever een Groot Journalist tegenover zich had gezien dan de beginnende krabbelaar die ik was. Hij liep weg tijdens het eerste gesprek, zogenaamd omdat zijn vrouw op het punt van bevallen stond (van het tweede kind), maar ik denk achteraf dat het ook wel iets te maken kan hebben gehad met het woeste leven dat hij toen nog leidde, met drugs en drank en meeslepende avonturen. Hij verdween. Een paar dagen later kwam hij voor de tweede ontmoeting opdagen, in café Cox was dat. De baby was nog steeds niet geboren. Maar nu was hij iets minder nerveus dan de keer ervoor, en hij begon te praten. Hij drukte me wel drie keer op het hart dat hij het stuk absoluut op voorhand wilde lezen, en dus meldde ik me een paar dagen later op zijn kantoortje met een (toen nog) floppy met het interview erop. Wij samen achter de PC. Maar gelukkig, en tot mijn verbazing na al die nukkigheid, was hij er blij mee, hij veranderde er niets aan.

Later zag ik hem nog wel eens in de stad. Hij gaf altijd complimenten Het was een aardige man. En hij schreef mooie columns.
pi_68299142
Ik moest echt bijna huilen toen ik de krant las vanochtend..Een groot gemis. Alleen Campert kan aan hem tippen wat betreft columns, en daarom was zijn afscheidscolumn vanochtend in de volkskrant ook enorm ontroerend en fantastisch...Wat een zonde, en het leek weer zo goed met Bril te gaan
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 23 april 2009 @ 11:59:59 #22
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68299412
Weer een roker ondergegaan aan zijn verslaving
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_68302621
Tja altijd vervelend als iemand zo maar overlijd.Maar eerlijkheidshalve heb ik dus helemaal niets met deze man en die keren dat ik hem bij DWDD zag vond ik het zo een verjaarde hippie met zure trekjes.
75 topics = FIN
pi_68304550
Zeer sympathieke man.
R.I.P.
Heb jij gezegd dat ik een lul ben?
  donderdag 23 april 2009 @ 21:05:56 #25
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')