abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 april 2009 @ 11:31:51 #1
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68196836
Ik dacht, dit is misschien wel wat voor enkelen van jullie .
quote:
De Vrije Universiteit (VU) heeft een zelfhulpcursus ontwikkeld getiteld: ‘Fobieën onder controle’ die via het internet uitgevoerd wordt. De afdeling Klinische Psychologie van de VU start een onderzoek naar de mening van de gebruikers van deze cursus en in hoeverre de deelnemers in staat zijn om hun angstklachten te verminderen.

De cursus is bedoeld voor alle mensen met een fobie. Een fobie kan het beste omschreven worden als een plotselinge sterke angst voor een situatie die reëel gezien niet erg gevaarlijk is. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan angst voor groepen vreemde mensen, spreken in het openbaar, autorijden, hoogten, kleine ruimten, spinnen en vliegen. Vaak is de angst zo sterk dat de situatie maar liever helemaal vermeden wordt. De zelfhulpcursus is gebaseerd op een programmareeks die eerder op televisie is uitgezonden. Hieruit is gebleken dat er een grote belangstelling is voor dergelijke zelfhulp.

De cursus bestaat uit 6 lessen en leert deelnemers om stapsgewijs de confrontatie aan te gaan met datgene waar ze bang voor zijn. Deelnemers moeten hiervoor iedere les een aantal opdrachten op de website maken, waarop zij feedback krijgen van hun persoonlijke begeleider. De online begeleiding wordt geboden door medewerkers van de afdeling Klinische Psychologie van de VU.

Om erachter te komen wat de gebruikers van de cursus vinden en in hoeverre zij van hun klachten afkomen, zoekt de VU nu mensen met een fobie die deze cursus willen volgen. In het kader van het onderzoek krijgen de deelnemers voor- en achteraf een vragenlijst opgestuurd via het Internet. Bovendien worden de deelnemers gebeld om een vragenlijst af te nemen en om te bespreken hoe zij de cursus hebben ervaren. Om een verschil in effectiviteit te kunnen waarnemen, worden de cursisten op basis van toeval ingedeeld in een groep die de cursus direct aangeboden krijgt en een groep die de cursus pas na drie maanden aangeboden krijgt.

De werving van deelnemers is onlangst gestart. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via: Fobieen@psy.vu.nl.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 20 april 2009 @ 11:45:47 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_68197274
Internettherapie is eerder vrij succesvol gebleken. En het is efficiënt.

Zouden mensen zo ook van een internetfobie af kunnen komen?
  maandag 20 april 2009 @ 19:05:06 #3
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_68211839
geld zeker niet voor een angstoornis zonder fobie

maar het lijkt mij super als zoiets werkt, via internet is bijv. een stuk laagdrempeliger
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_68213958
Nou ik heb ook jaren met een paniekstoornis te kampen gehad (en kan inmiddels zeggen dat ik op de goede weg ben) .. Maar zo'n cursus, daar zie ik geen heil in
Sowieso cognitieve gedragstherapie heeft bij mij voor geen meter geholpen

Dus nee, niet mijn ding.
  maandag 20 april 2009 @ 20:09:47 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68214189
quote:
Op maandag 20 april 2009 19:05 schreef Angst het volgende:
geld zeker niet voor een angstoornis zonder fobie

maar het lijkt mij super als zoiets werkt, via internet is bijv. een stuk laagdrempeliger
tja, gewoon proberen misschien een idee, een mailtje is zo gestuurd
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 20 april 2009 @ 23:28:39 #6
331 Merel
Be here now.
pi_68223326
Vraag me af hoe zoiets werkt. Ik ben met therapie (bijna helemaal) van een fobie afgekomen, maar ik moest af en toe echt gepusht worden om door te gaan omdat ik zelf niet verder durfde. Als ik zoiets via internet gedaan had, zou ik gewoon het scherm weggeklikt hebben en niet verder zijn gegaan
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')