Hier heb ik aan gedacht, alleen dat betekent dat ik die laptop overal mee naartoe moet nemen. Daarnaast is een laptop vrij kwetsbaar, wanneer je hem per ongeluk zou laten vallen ben je al je foto's ineens kwijt én een laptop heeft vrijwel constante stroomtoevoer nodig en in de landen waar ik reis is het niet altijd vanzelfsprekend dat dit beschikbaar is.quote:Op maandag 13 april 2009 19:31 schreef kvdv het volgende:
Heb je geen laptop? Kun je ze direct op groot formaat bekijken en direct selecteren wat je behoud. (Ik neem aan dat je van die duizenden foto's redelijk wat zult dumpen uiteindelijk).
Ik heb begrepen dat dit met de Ipod wel zou kunnen, zeker weten doe ik het alleen niet...quote:Op maandag 13 april 2009 19:35 schreef Dennis101 het volgende:
Grote verschil is dat je bij de epson geen tussenkomst van een PC nodig hebt en je de foto's direct terug kan zien. Dat is iets wat een iPod niet kan.
Ik zou niet weten hoe je dat wil gaan doen zonder tussenkomst van een PC?quote:Op maandag 13 april 2009 19:40 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat dit met de Ipod wel zou kunnen, zeker weten doe ik het alleen niet...
Ik maak gebruik van Compact Flash kaarten ja, ondersteunt dit apparaat ook Raw bestanden?quote:Op maandag 13 april 2009 19:37 schreef djayzz het volgende:
Wat voor geheugenkaartje heb je? dat maakt ook nogal een verschil namelijk.
Als je een compact flash kaart hebt, is een Zen Vision W 60GB een goede keus voor 180 euro.
Ik heb hem zelf ook. Je kunt foto's direct overzetten van de geheugenkaart naar de Zen Vision. Het scherm van de Zen is even groot als de gehele ipod video, Hij is degelijk en snel. en je kan er ook muziek en video's op afspelen.
Dat weet ik niet. Gebruik zelf geen Raw.quote:Op maandag 13 april 2009 19:41 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Ik maak gebruik van Compact Flash kaarten ja, ondersteunt dit apparaat ook Raw bestanden?
Ook daar heb je verschil in zitten... wat voor camera gebruik je? Nikon? (NEF), Canon? (CR2), Olympus?, (ORF), Sigma? (X3F) etc etc..quote:Op maandag 13 april 2009 19:41 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Ik maak gebruik van Compact Flash kaarten ja, ondersteunt dit apparaat ook Raw bestanden?
Nee, je zal dus RAW en JPG moeten schieten. Maar dat schiet niet op, want je kan waarschijnlijk alleen de JPG's maar weg gooien.quote:Op maandag 13 april 2009 19:41 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Volgens de specs niet, alleen JPG.quote:Op maandag 13 april 2009 19:41 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Als je die mediatank of iPod laat vallen ben je toch net zo goed al je foto's kwijt. En hoe wil je die gaan bedienen zonder stroom?quote:Op maandag 13 april 2009 19:39 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Hier heb ik aan gedacht, alleen dat betekent dat ik die laptop overal mee naartoe moet nemen. Daarnaast is een laptop vrij kwetsbaar, wanneer je hem per ongeluk zou laten vallen ben je al je foto's ineens kwijt én een laptop heeft vrijwel constante stroomtoevoer nodig en in de landen waar ik reis is het niet altijd vanzelfsprekend dat dit beschikbaar is.
quote:As an owner of a Creative Zen Vision:W, I can confirm that you can pop a Compact Flash card into the W's slot and copy all the files contained therein onto the Zen. This means that it can copy any file format, be they pictures stored in either JPEG, RAW, TIFF, whatever, or movies, music or anything else that happens to be on the memory card.
You can then view supported video types and any JPEG pictures that you've copied across on the Zen's screen. If you're planning on using the Vision:W as a backup device on your holidays and you shoot a lot in RAW, or another unsupported file format, you'll have to trust that the Zen has copied those files over uncorrupted as there's no way of viewing them on the device.
Having said that, the Zen worked flawlessly when I gallivanted around the world for three months last year, faithfully copying every single JPEG and RAW file I shot -- trust me there were heaps, about 15GB in total.
There a few caveats with the Vision:W. Namely it's not the quickest device going around -- it takes a few seconds to start up and copying (both from CF and to a computer) isn't exactly speedy. On balance however, it is cheaper than the devices from Epson and Canon and unlike some more dedicated or hard-core CF/SD card backup devices, it can play MP3s and DivX/Xvid, which meant that, for me anyways, it was a great tool for both photo backup and as an iPod substitute during my world tour.
Hope this helps
De Zen Vision is erg robuust. Hij is daardoor wel een stuk zwaarder dan een Ipod, maar hij kan wel tegen een stootje.quote:Op maandag 13 april 2009 19:48 schreef TomHoofd het volgende:
[..]
Als je die mediatank of iPod laat vallen ben je toch net zo goed al je foto's kwijt. En hoe wil je die gaan bedienen zonder stroom? Daar zit al helemaal geen accu in.
Een laptop meenemen lijkt mij inderdaad de handigste keuze.
Mediatank/iPod hebben wel degelijk een ingebouwde accu. Daarnaast zijn er voor dat soort apparaten kleine portable accu's te koop om te duur van de accu te verlengen.quote:Op maandag 13 april 2009 19:48 schreef TomHoofd het volgende:
[..]
Als je die mediatank of iPod laat vallen ben je toch net zo goed al je foto's kwijt. En hoe wil je die gaan bedienen zonder stroom? Daar zit al helemaal geen accu in.
Deze apparaten zijn minder kwetsbaar dan een 'echte' harde schijf, een mediatank oid kan een val goed overleven. Deze hebben daarnaast een gebruikstijd van een uur of 50 in tegenstelling tot een laptop die hooguit 2-3 uur zonder netvoeding kan.quote:Op maandag 13 april 2009 19:48 schreef TomHoofd het volgende:
[..]
Als je die mediatank of iPod laat vallen ben je toch net zo goed al je foto's kwijt. En hoe wil je die gaan bedienen zonder stroom?
nuttige info, thanksquote:
Een laptop kan net zo goed tegen een stootje als een Zen of iPod lijkt me. Maar die Zen lijkt me inderdaad een pirma, betaalbare oplossing.quote:Op maandag 13 april 2009 19:50 schreef djayzz het volgende:
[..]
De Zen Vision is erg robuust. Hij is daardoor wel een stuk zwaarder dan een Ipod, maar hij kan wel tegen een stootje.
Met een iPod mag je blij zijn als je de helft van tijd haalt en die creative haalt bij normaal gebruik net de 20 uur dacht ik. Wil je dan nog bestanden gaan overzetten en je foto's terug kijken vergt dat nogal stroom en gaat de gebruiksduur aanzienlijk omlaag.quote:Op maandag 13 april 2009 19:52 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Deze apparaten zijn minder kwetsbaar dan een 'echte' harde schijf, een mediatank oid kan een val goed overleven. Deze hebben daarnaast een gebruikstijd van een uur of 50 in tegenstelling tot een laptop die hooguit 2-3 uur zonder netvoeding kan.
[..]
nuttige info, thanks
Die zen is echt een geweldig apparaat inderdaad. Ik heb er heel veel foto's opstaan en zowat al mijn muziek. Als ik op reis ben is het ideaal voor back-ups en heb dus altijd mijn muziek bij mij.quote:Op maandag 13 april 2009 19:53 schreef TomHoofd het volgende:
[..]
Een laptop kan net zo goed tegen een stootje als een Zen of iPod lijkt me. Maar die Zen lijkt me inderdaad een pirma, betaalbare oplossing.
Lijkt mij niet... stop je hem gewoon ff terug in je cam...quote:Op maandag 13 april 2009 20:09 schreef buitenbeentje het volgende:
Maar overweeg misschien ook eens de aanschaf van een aantal extra geheugenkaarten. Voor het geld van een goede image tank kan je heel wat CF of SD(HC) kaarten aanschaffen. Terugkijken wordt wat lastiger, maar het scheelt je kopiëren.
Ik stel hoge eisen aan mijn foto's en hiervoor gebruik ik dan ook de beste apparatuur. Goedkope SD kaartjes zijn dus geen optie.quote:Op maandag 13 april 2009 21:39 schreef kvdv het volgende:
[..]
Lijkt mij niet... stop je hem gewoon ff terug in je cam...
![]()
Wat je ook nog kunt overwegen: een Jobo (of ander merk) SD naar CF adaptertje... kun je:
1. goedkope SD kaartjes als geheugen inslaan.
2. je SD kaartjes kun je beveiligen tegen overschrijven.
Plus je kunt ze gewoon terugkijken wanneer je wilt.
Mwjah...ik denk dat met goedkope SD-kaartjes wordt bedoeld dat ze goedkoper zijn dan CF. Niet dat het per definitie rommel is.quote:Op maandag 13 april 2009 21:59 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Ik stel hoge eisen aan mijn foto's en hiervoor gebruik ik dan ook de beste apparatuur. Goedkope SD kaartjes zijn dus geen optie.
Klopt. Maar wel het veiligst. Je weet nl. bijna zeker dat je foto's dan bewaard blijven. Mocht er dan iets kapot gaan, ben je ook niet al je foto's kwijt (mits je natuurlijk geen 16 GB-kaarten gebruikt, maar bijv. 4 GB).quote:Terug kijken wanneer je wil klopt in principe wel, maar praktisch gezien is het niet handig om met 20 verschillende kaartjes te werken en deze constant in en uit de camera te halen.
Mwjah...weet je....aan de ene kant stel je geen specifieke eisen aan een imagetank, aan de andere kant mag er niets met je foto's gebeuren. Klopt ergens niet hequote:Aan de geheugentank stel ik geen specifieke eisen met uitzondering van het feit dat het zo veilig mogelijk moet zijn, er mag absoluut niets met de foto's gebeuren en dit is ook de grootste reden dat ik de foto's wil kunnen terug zien. Ik heb een imagetank zonder display, maar dan ben ik veel te bang dat het ergens mis gaat en ik mijn foto's kwijt ben, dit is me namelijk al eens eerder gebeurd.
Zijn er fotografen die zelf ervaring hebben met dergelijke apparatuur?
Een combinatie van de drie lijkt me eigenlijk nog beter, maar dat is iets te prijzig denk ik.quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:11 schreef rinzzz het volgende:
Wat ik tot nu toe aan bruikbare opties gekregen heb:
- Het gebruik van een laptop.
- De aanschaf van een Zen Vision.
- Aanschaf van extra CF kaarten.
Nog meer suggesties?
Het nadeel van zo'n hyperdrive is dat het schermpje nogal klein is. Dan kan TS net zo goed een aantal cf kaarten kopen en terug kijken op zijn camera.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:11 schreef fotovandennis het volgende:
ik gebruik zelf een hyperdrive colorspace 0.
bv hier http://www.mobile-harddis(...)renscherm-p-373.html of hier http://www.4memory.nl/index.php/cPath/126_150_165b te krijgen.
Met een harde schijf naar keuze of er zelf een 2.5" schijf in proppen (dat heb ik dus gedaan)
Is een geheugen tank met schijf, die RAW ondersteunt en waarop je dus je foto's ook kan terug kijken.
Veel foto's terugkijken gaat niet heel snel en raad ik ook niet aan om te vaak te doen.
Maar als opslagtank met de mogelijkheid om die ene foto even op te zoeken vind ik hem ideaal
overzetten van data naar tankje gaat wel lekker rap (was hiervoor een oude Vosonic X Drive gewned en daar moest je even de tijd voor nemen, hoewel die inmiddels ook vooruitgegaan zijn)
volgens mij is de hyperdrive aardig te vergelijken met een Canon, Epson of Jobo gigaview datatank maar dan een stuk goedkoper. Wellicht dat de browse snelhied van die drie wel hoger ligt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |