En het erge is ook nog dat veel mensen keihard gaan janken als er een beroep op ze wordt gedaan voor liefdadigheid en hulp aan de minder bedeelden . Dat ze het voor doen komen of het omgekeerd is en zij de arme zijn die uitgezogen wordtquote:Als onze maatschappij een individu was, schrijft Welzer in zijn boek, zouden we een persoon voor ons zien ‘die er absoluut geen probleem mee heeft om het zeventigvoudige van alle andere personen te verdienen en toch in aanzienlijke mate grondstoffen te verbruiken, die het vijftienvoudige aan water en voedingsmiddelen verbruikt en in vergelijking met de minder bevoordeelde personen het negenvoudige aan schadelijke stoffen aan het milieu afgeeft. Deze [...] persoon is bovendien categorisch niet geïnteresseerd in de leefomstandigheden van zijn kinderen en kleinkinderen en bovendien neemt hij op de koop toe dat vanwege hem en de zijnen wereldwijd 852 miljoen mensen honger lijden en er meer dan 20 miljoen op de vlucht zijn.' Zo'n persoon, zegt Welzer, noem je een sociopaat en een gevaarlijke profiteur.
Misschien moeten die wat vaker van zich laten horenquote:Op woensdag 8 april 2009 14:56 schreef MervinMinky het volgende:
Gegronde klacht, dit speelt op de hele wereld bij iedereen wel, maar de mensen die niet zo denken daar hoor je weinig van, ook te zien in je buurt en op het nieuwsHebzucht is toch zo erg he.
Ja de natuur is ook niet eerlijk. In de natuur wordt het vlees zowat in de bek van Koning Leeuw gegooid terwijl veel welpjes van de honger omkomen.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:27 schreef hubschrauber het volgende:
Ja, het is nu eenmaal niet eerlijk verdeeld. Maar er is wel meer niet eerlijk. Boehoe.
Moet de wereld eerlijk zijn? In de natuur is het bij dieren onderling ook niet eerlijk geregeld allemaal?
Natuurlijk wel.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:17 schreef rockstah het volgende:
Beetje een lege klacht zo. Je klaagt erover dat er niet meer mensen zijn die hetzelfde vinden als jij, maar dat er verder weinig aan gedaan word interesseert je niet.
Maar je kan de hele samenleving niet zien als 1 individu. Dat is een verkeerde aanname in de OP. Niet elk individu heeft dezelfde behoeften, meningen en hetzelfde vermorgen als alle anderen.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja de natuur is ook niet eerlijk. In de natuur wordt het vlees zowat in de bek van Koning Leeuw gegooid terwijl veel welpjes van de honger omkomen.
Maar als koning leeuw dan ook nog gaat klagen dat hij het zo moeilijk heeft, dat is helemaal de omgekeerde wereld.
Nee dat klopt.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:43 schreef hubschrauber het volgende:
[..]
Maar je kan de hele samenleving niet zien als 1 individu. Dat is een verkeerde aanname in de OP. Niet elk individu heeft dezelfde behoeften, meningen en hetzelfde vermorgen als alle anderen.
Ik zou niet met ze willen ruilen.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:45 schreef mirved het volgende:
Er zijn bosnegers die doen 1uurtje per dag jagen. Dan vangen ze een groot beest en de rest van de dag hangen ze voor hun hut. Ik moet gvd iedere dag 1uur staan in de file 8uur werken en ander gezeiks. De wereld is zeker niet eerlijk en dus ga ik me ook niet in zetten om het wel eerlijk te maken.
Daar zal ieder zinnig mens het mee eens zijn.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:45 schreef mirved het volgende:
Leer die mensen zelfstandig te worden maar houdt ze niet kunstmatig in stand.
Leg mij eens hoe het dan wel zit en waarom het eigenlijk volkomen eerlijk is dat wij mogen studeren op vakantie gaan en gadgets aanschaffen. En zij 12 uur per dag moeten werken 1 broodje kunnen kopen, en in een overbevolkte vieze krottenwijk mogen wonen?quote:Op woensdag 8 april 2009 15:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
TS is zeker links? Als die mensen eens leerden nadenken zouden we dit soort zwakzinnig geleuter niet hoeven aanhoren.
Ach, anders gaan ze ook maar op straat hangen.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En dat zijn alleen de natuurvolken. Mensen in de steden werken vaak lange uren omdat hun werk zo weinig opbrengt , 12 uur per dag of meer is voor veel kinderarbeiders geen uitzondering.
[..]
Nogal logisch, ze blijven maar collectief falen.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Leg mij eens hoe het dan wel zit en waarom het eigenlijk volkomen eerlijk is dat wij mogen studeren op vakantie gaan en gadgets aanschaffen. En zij 12 uur per dag moeten werken 1 broodje kunnen kopen, en in een overbevolkte vieze krottenwijk mogen wonen?
Wie zegt dat de wereld perse eerlijk moet zijn? Is het dierenrijk eerlijk?quote:Op woensdag 8 april 2009 16:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Leg mij eens hoe het dan wel zit en waarom het eigenlijk volkomen eerlijk is dat wij mogen studeren op vakantie gaan en gadgets aanschaffen. En zij 12 uur per dag moeten werken 1 broodje kunnen kopen, en in een overbevolkte vieze krottenwijk mogen wonen?
Maar waar wordt dan over geklaagd? Westerlingen klagen vooral over Westerse problemen (allochtonen, criminaliteit, luchtvervuiling, geluidsoverlast, dikke mensen), en niet over dat ze hun drinkwater niet schoon genoeg is of of dat niet aan eten kunnen komen? Zijn de klachten die jij schetst wel uniform?quote:Op woensdag 8 april 2009 15:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nee dat klopt.
Maar per saldo zijn de westerlingen welvarender en nemen ze veel meer ruimte in dan de rest van de wereldbevolking. En als sommige individuen ondanks hun welvaart ook nog menen te moeten klagen over hoe slecht ze het wel niet hebben, dan krijg ik daar jeuck van.
Omdat wij efficient en hard werken en de maatschappij fatsoenlijk hebben ingericht, en zij niet. Loon naar werken kortom. Soms is het toch zo simpel.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Jij zou in zo'n land, als je van 1 dollar per dag moest leven het op de een of ander manier voor elkaar krijgen toch te kunnen studeren en iets van jezelf maken?quote:Op woensdag 8 april 2009 16:06 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nogal logisch, ze blijven maar collectief falen.
Nee man, het is de schuld van het klimaat.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Omdat wij efficient en hard werken en de maatschappij fatsoenlijk hebben ingericht, en zij niet. Loon naar werken kortom. Soms is het toch zo simpel.
Ik bedoelde specifiek klachten over de ontwikkelingshulp, goede doelen en ' prekende milieugelovigen'quote:Op woensdag 8 april 2009 16:15 schreef hubschrauber het volgende:
[..]
Maar waar wordt dan over geklaagd? Westerlingen klagen vooral over Westerse problemen (allochtonen, criminaliteit, luchtvervuiling, geluidsoverlast, dikke mensen), en niet over dat ze hun drinkwater niet schoon genoeg is of of dat niet aan eten kunnen komen? Zijn de klachten die jij schetst wel uniform?
Klagen is ook niet aan mij besteed, maar je mag toch wel kritiek hebben op hun definitie van "eerlijkheid"?quote:Op woensdag 8 april 2009 16:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik bedoelde specifiek klachten over de ontwikkelingshulp, goede doelen en ' prekende milieugelovigen'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |