abonnement Unibet Coolblue
  maandag 9 maart 2009 @ 15:05:26 #26
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66861061
Dan heeft FF de wachtwoorden en dergelijke wel opgeslagen in z'n passwordring en is zeker een cookieprobleem.

Je wist niet je cookies bij afsluiten?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 07:42:31 #27
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_66885141
Heeft iemand ervaring met NoMachine NX? Ik zag het laatst bij een vriend van me, het is een remote desktop programma wat ook soepel loopt over een langzamere (<1MB/s) kabel (itt X of VNC). Tenminste, dat is waar het op leek. Ik heb het wel gedownload, maar nog niet kunnen proberen.
pi_66891908
Nog een vraagje: als ik bv. een hoge komma tik en dan een letter waar die normaliter niet op staat, dan komtie er toch op. ń bijvoorbeeld. Ik ben altijd gewend geweest dat het dan zo 'n wordt. Weet iemand hoe ik dat kan instellen?
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:29:39 #29
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66893937
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 07:42 schreef Visitor.Q het volgende:
Heeft iemand ervaring met NoMachine NX? Ik zag het laatst bij een vriend van me, het is een remote desktop programma wat ook soepel loopt over een langzamere (<1MB/s) kabel (itt X of VNC). Tenminste, dat is waar het op leek. Ik heb het wel gedownload, maar nog niet kunnen proberen.
Heb het wel eens gebruikt. Het is inderdaad veel sneller dan vnc maar het grote voordeel van vnc vind ik dan weer dat je een bestaande desktop kan overnemen. Met NX start je dus een nieuwe X sessie op en dat is niet altijd wat ik wil. Je zit dan bijv met firefox die je eerst moet killen omdat die niet tegelijk in 2 sessies kan draaien enzo.
pi_66927775
Zo, ik ben momenteel bezig met wat computers aan het installeren,
Omdat ik toch 9 van de 10 keer moet wachten, zit ik te denken om op één systeem als opvulling een linux te installeren.

Ik weet alleen niet welke !
JA!
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:54:13 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66927798
Ubuntu 8.10
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 11 maart 2009 @ 12:10:39 #33
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66930193
Stel, ik wil op een PC naast Windows 98 ook Ubuntu draaien. Dan installeer ik eerst Windows, en direct erna Ubuntu, die de GRUB erop zet. Kan GRUB omgaan met Windows 98?

Vraag me niet waarom windows 98. Gewoon, daarom .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 11 maart 2009 @ 12:50:06 #34
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_66931443
Ik ben bezig met een scriptje dat verschillende hosts pingt en dan een lijstje geeft van welke up en welke down zijn.

Nu gebruik ik dit als ping commando:
quote:
ping -c 1 <host>
alleen deze doet er 3 seconden over om er achter te komen dat een host down is. Dat is me wat te lang. Nu heb ik gebrobeerd met -t (ttl) en -i (interval) dit te verkorten, maar dat helpt niet. Heeft iemand enige idee of dit kan met de standaard ping utility?
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_66931937
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:10 schreef Yildiz het volgende:
Stel, ik wil op een PC naast Windows 98 ook Ubuntu draaien. Dan installeer ik eerst Windows, en direct erna Ubuntu, die de GRUB erop zet. Kan GRUB omgaan met Windows 98?

Vraag me niet waarom windows 98. Gewoon, daarom .
Ja, dat kan.
Ubuntu herkent bij het installeren dat er een andere (windows) installatie aanwezig is. Hij maakt hiervoor automatisch een optie in het bootmenu aan.
pi_66932058
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:50 schreef whoops het volgende:
Ik ben bezig met een scriptje dat verschillende hosts pingt en dan een lijstje geeft van welke up en welke down zijn.

Nu gebruik ik dit als ping commando:
[..]

alleen deze doet er 3 seconden over om er achter te komen dat een host down is. Dat is me wat te lang. Nu heb ik gebrobeerd met -t (ttl) en -i (interval) dit te verkorten, maar dat helpt niet. Heeft iemand enige idee of dit kan met de standaard ping utility?
Je kunt kijken naar nmap, dat is een tool die (o.a) hosts kan pingen om te zien of ze up zijn. Die is ervoor gemaakt.
Wat je ook zou kunnen doen om eea te versnellen is je pingcommando's (deels) parallel opstarten. Dan staan ze allemaal tegelijk te wachten en niet allemaal na elkaar.
En de '-w' optie is bruikbaar om een timeout in te stellen. Staat in de handleiding.
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:32:00 #37
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_66933029
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:07 schreef mgerben het volgende:

[..]

Je kunt kijken naar nmap, dat is een tool die (o.a) hosts kan pingen om te zien of ze up zijn. Die is ervoor gemaakt.
Wat je ook zou kunnen doen om eea te versnellen is je pingcommando's (deels) parallel opstarten. Dan staan ze allemaal tegelijk te wachten en niet allemaal na elkaar.
En de '-w' optie is bruikbaar om een timeout in te stellen. Staat in de handleiding.
Nmap ken ik inderdaad wel maar is wat overkill voor wat ik wil.

De -w optie heb ik over het hoofd gezien, ping -c 1 -w 1 <host> doet precies wat ik wel. Thanks
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:41:10 #38
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_66933356
Hier is m'n script overigens te vinden. Je moet het draaien in een directory waar een bestand staat met de naam 'servers.txt'. In dat bestand kan je gewoon je hostnames invoeren die je wilt checken. Je kan de hosts in dat bestand uit-commenten door er een # voor te zetten...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:47:57 #39
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66933574
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:41 schreef whoops het volgende:
Hier is m'n script overigens te vinden. Je moet het draaien in een directory waar een bestand staat met de naam 'servers.txt'. In dat bestand kan je gewoon je hostnames invoeren die je wilt checken. Je kan de hosts in dat bestand uit-commenten door er een # voor te zetten...
Als het je eigen servers zijn: je kan ook op elke server een klein plaatje zetten, en die dan allemaal op 1 website zetten. Dan zie je in je browser meteen mooi grafisch welke er down is.
censuur :O
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:56:38 #40
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_66933903
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als het je eigen servers zijn: je kan ook op elke server een klein plaatje zetten, en die dan allemaal op 1 website zetten. Dan zie je in je browser meteen mooi grafisch welke er down is.
Om HTTP te checken gebruik ik een andere tool, dit gaat om een omgeving met 64 werkstations waar geen Apache op draait.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:00:45 #41
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66934063
.

Nu windows 98 aan het installeren. Gaat ie heel de schijf formatteren... dat duurt wel even .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_66936223
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:50 schreef whoops het volgende:
Ik ben bezig met een scriptje dat verschillende hosts pingt en dan een lijstje geeft van welke up en welke down zijn.

Nu gebruik ik dit als ping commando:
[..]

alleen deze doet er 3 seconden over om er achter te komen dat een host down is. Dat is me wat te lang. Nu heb ik gebrobeerd met -t (ttl) en -i (interval) dit te verkorten, maar dat helpt niet. Heeft iemand enige idee of dit kan met de standaard ping utility?
Hiervoor ga je toch niet het wiel opnieuw uitvinden? Gebruik daar gewoon nagios voor ofzo.
  woensdag 11 maart 2009 @ 15:00:51 #43
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_66936260
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:59 schreef Farenji het volgende:

[..]

Hiervoor ga je toch niet het wiel opnieuw uitvinden? Gebruik daar gewoon nagios voor ofzo.
Nagios is leuk als je continue je omgeving wil monitoren. Ik heb een lokaal met 64 PC's, als ik daar een update op wil uitvoeren moet ik eventjes weten welke online zijn en welke niet. Ik denk dat dit script daarvoor de meest handige methode is.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_66964873
Grub boot mijn OSX niet, hoe komt dat ? Ik heb al de menu.lst aangepast.
Friettent dikke Willie, met Willie
  donderdag 12 maart 2009 @ 11:58:26 #45
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66965199
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Op zich kan dit prima. Maar waarom een aparte /boot partitie, dat is niet zo heel zinvol vind ik... en geen aparte /home partitie? Dat wil je wel hoor, erg makkelijk, vooral bij reinstalls.

Hou het voor de rest vooral simpel. Ik maak voor een desktop systeem meestal iets van 15GB voor / (aan het begin van de schijf, bootable) en de rest als /home. En nog altijd 2 keer het aanwezige geheugen als swap. Die staat bij mij ook gewoon aan het einde van de schijf, net als bij jou. Al heb je swap niet veel meer nodig, weglaten van de swap is niet slim.

Partitioneren is verder geen exacte wetenschap. Je kan er enorm over discussieren. Het is ook afhankelijk van je eigen voorkeur, maar ook wel van de toepassing van de machine. Voor (web)servers maak ik bijv ook altijd een aparte /var partitie en meestal ook een aparte /www en /db partitie.
Dat heb ik nu wel, zie onderstaande afbeelding.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_66966739
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 11:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat heb ik nu wel, zie onderstaande afbeelding.
[ afbeelding ]
Eh... vind je je root-partitie niet ontzettend groot? Wat ben je daar allemaal mee van plan?
Die van mij ligt meestal tussen de 4 en 8GB. Er wordt alleen software op geïnstalleerd, en ik heb hem nog nooit vol gehad.
200+GB... wat ben je van plan?
  donderdag 12 maart 2009 @ 12:48:20 #47
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66966843
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:45 schreef mgerben het volgende:

[..]

Eh... vind je je root-partitie niet ontzettend groot? Wat ben je daar allemaal mee van plan?
Die van mij ligt meestal tussen de 4 en 8GB. Er wordt alleen software op geïnstalleerd, en ik heb hem nog nooit vol gehad.
200+GB... wat ben je van plan?
Niet veel, ik heb m'n 500GB HDD gewoon zo ongeveer in tweeen gesplits, ik zie wel wat langzaam volloopt en wat niet.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_66967963
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:48 schreef Yildiz het volgende:
Niet veel, ik heb m'n 500GB HDD gewoon zo ongeveer in tweeen gesplits, ik zie wel wat langzaam volloopt en wat niet.
Aha, vandaar.

Je / (root) partitie wordt voor verschillende dingen gebruikt; onder andere voor alles dat je niet op een aparte partitie plaatst. Had je dus /home niet op een aparte P geplaatst dan had die gewoon op de root-partitie gestaan (dat wist je allemaal al).
Verschillende directories in / nemen ruimte in. /tmp wordt nog wel eens gebruikt maar als het goed is wordt die nooit echt groot.
/usr bevat alle programmatuur, icons, etcetera. Dat lijkt veel, maar het wordt nooit zo veel.
/var wordt gebruikt voor databases en websites. Als je een website draait met een database erbij wordt hier veel ruimte gebruikt. Als je dat draait is het vaak een goed idee om daarom /var op een aparte partitie te zetten.
Alles bij elkaar zul je er op een desktop-systeem achterkomen dat de / niet snel volloopt. Als je hier 6GB reserveert is het echt ruim voldoende (voor een desktop). Weet je wat, doe eens duur. Gooi er eens 8 of misschien zelfs 10 (!) tegenaan. Komt never vol.

Dus dat is ongeveer 200G die je niet gebruikt. Veel mensen maken dan een /data directory aan voor bijvoorbeeld films enzo.
Maar dan ben je eigenlijk op dezelfde manier bezig als in DOS en Windows, waar je zelf op de C-drive directories aan gaat maken.
Je mist dan het voordeel dat de homedirectory met al je data blijft staan als je een nieuw systeem installeert.
Je homedir is voor al jouw spul als gebruiker. Er is geen enkele reden waarom die niet 400GB groot mag zijn!
  donderdag 12 maart 2009 @ 13:54:25 #49
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_66969049
gparted kan best goed partities resizen terwijl de data er gewoon op blijft staan. In mijn ervaring tenminste, en die is ook alleen met ext3. Dat kan dus altijd nog. Het resizen van partities blijft natuurlijk wel meer risicovol dan 'gewoon' gebruik.

Wat is me afvraag is wat al die kleine onbekende partities daar doen.

Even wat anders. Ik had wat problemen met transparantie in Paraview, en ik gebruikte Ubuntu 8.04, dus ik dacht goh, laat ik eens de driver van de nvidia site halen want de driver in mijn ubuntu zal wel wat ouder zijn. Een tip: Doe dat gewoon niet. Laat de boel gewoon de boel. Ik kreeg mijn X server niet meer terug met 3D accel, dus na een hoop gekloot helaas opnieuw moeten installeren. Ik ben er uiteindelijk wel mee vooruit gegaan omdat ik een 64 bit erop heb gezet, en dan meteen Intrepid (1 maand voor de release van de Jaunty :|)
pi_66970135
Yellow!!

Ik gooi ook maar eens een vraag in dit topic,
ik draai ongeveer een maand of 2 ubuntu 8.10,
alles werkt perfect,behalve mijn geluid.
Zo nu en dan,loopt VLC of andere media speler in de soep,
opzich niet erg,maar nu is het zo dat wanneer ik de speler afsluit (maakt niet uit welke ik gebruik,vlc,Rythmbox,Totem,en xmms hebben het probleem) ik over mijn hele systeem geen geluid meer heb.

wanneer ik mijn pc opnieuw opstart,werkt het wel weer.
tevens werkt het niet als ik x-server opnieuw start (via ctrl+alt+backspace)

ook al geprobeerd om mijn geluids-kaart opnieuw te selecteren,dat werkt ook niet.

Iemand enig idee?
Vooral dat wat hier boven staat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')