In ieder geval Platzkart reizen, is echt heel veel gaver dan Kupe, en de helft goedkoper. Omdat je niet met twee andere mensen maar met een heel treinstel vol andere mensen zit opgescheept is dit gek genoeg ook minder krap en claustrofobisch.
Ik heb deze reis samen met 'n vriend gemaakt in Augustus vorig jaar, van st. Petersburg naar Ulaan-Baator. We hebben alle treintickets terplekke gekocht. Je moet echt bij aankomst in een stad meteen, nog voor je een slaapplaats zoekt, het volgende ticket kopen en dan is het best te doen. Alleen in Moskou waren alle betaalbare tickets voor drie dagen erop al verkocht en moesten we of flink extra betalen of vier dagen in Moskou blijven, wat we dan ook gedaan hebben.
Vergeet niet je paspoort bij de hand te hebben, alle treintickets gaan op naam en legitimatie is verplicht. Het visum voor Rusland is het makkelijkst te verkrijgen via een burootje als
http://www.visum.nl/ omdat die dan ook meteen de benodigde 'officiele uitnodoging' voor je regelen. Visum voor Mongolie is gewoon te halen bij de Mongoolse ambassade in Brussel, visum voor China, geen idee, die waren vorig jaar ivm de olympische spelen onmogelijk te verkrijgen. Verder stelt het papierwerk, tegen alle berichten in, echt niets voor. Officieel moet je als je langer dan twee nachten in een stad verblijft je laten registreren, er is alleen niemand die dit ooit controleerd. Als je in hostels/hotels verblijft dan maken zij wel een mooi registratie-formuliertje voor je die moet bewaren zodat je bij het uitreizen kunt laten zien waar je per nacht geweest bent maar deze formuliertjes waren wij al lang weer kwijt en er is nooit naar gevraagd, al zal dit anders zijn als je vanuit Rusland terugvliegt, ipv per trein het land verlaat.
Wat mij in ieder geval is opgevallen is dat Rusland wbt Supermarkt, Uit-Eten, en barretjes erg duur is, zeker een stuk duurder dan Oost Europa en minstens net zo duur als Nederland.
Verder zou ik iedereen adviseren om het stuk tussen Moskou en Irkutsk zo snel mogelijk af te leggen, hoogstens Omsk is de moeite waard, verder zijn alle steden langs de route erg het zelfde. Ook de natuur, voornamelijk heel veel bomen, is op dit stuk behoorlijk saai. Kijk ook zeker niet al te veel naar het inwonertal van een stad, Siberische grote steden hebben vaak een klein maar leuk centrum ala Leiden/Haarlem en daaromheen enorme flatwijken waar echt niets te beleven is.
Tot slot, de echte hoogtepunten voor mij waren: st. Petersburg, Moskou, Irkutsk, Ulaan-Baator en de natuur in Mongolie. Onder andere Ekatrinburg & Tomsk hadden voor mij zeker geen 'wow' factor. Over het algemeen doet Rusland zowieso erg westers aan, het centrum van een Siberische stad bestaat meestal uit een winkelstraat met een Mac, een Russische Mac, een groot warenhuis en een hoop drankstalletjes. st. Petersburg, Moskou & Irkutsk zijn daarintegen echt wel hele gave steden met in volgorde, een hoop kunst en mooie architectuur, veel pracht, rijkdom en praal tegenover een hoop ellende, en een veel meer 'oosterse feeling'.Pas in Mongolie krijg je echt het gevoel in een andere cultuur beland te zijn, zeker als je buiten de hoofdstad kijkt.
Een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt, en vooral doen!
Nog enkele tips: Ga toch in de rij staan voor het Lenin-mousoleum, duurt lang maar ik was erg blij dat we er toch in zijn geweest. Kremlim zelf is niet veel bijzonders, 'The Armory', (in het Kremlin & extra betalen) wel. Sla je door de crowds voor de Hermitage heen, binnen is het zo groot en mooi dat je er niets meer van merkt.
Oasis Guesthouse in Ulaan-Baator is prijzig maar echt super. Platzkart ipv Kupe! En niet je Lonely Planet kwijtraken zoals wij...