abonnement Unibet Coolblue
pi_64685492
Ik wil eigenlijk een keer zelf tomatensaus/pastasaus maken zonder saus uit een fles of 'saus' uit een pakje. Dus gewoon met tomaten.

En daar blijf ik al een beetje steken. Hoe kan ik het beste tomatensaus maken? Tomaten ontvellen of niet? Pureren met een blender of staafmixer of gewoon in de pan laten 'ontbinden'?

Ik hou wel van veel saus op mijn pasta en het gaat me ook niet echt om wat je er verder nog bij doet (gehakt, champignons etc.)

Dus: kan iemand mij een recept geven voor zelfgemaakte tomatensaus?
  maandag 5 januari 2009 @ 14:20:51 #2
106302 mustisuc
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64685547
Recept

Zoiets?
pi_64685594
ik maak het altijd met blikken gepelde tomaten, scheelt weer wat werk
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_64685656
Bedankt mustisuc! Ik ben natuurlijk weer niet slim genoeg om te bedenken dat er vast al wel recepten op internet staan
  maandag 5 januari 2009 @ 14:26:05 #5
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_64685748
Ui, knoflook, Oregano wat prei en evt andere groenten en veel tomaat en tomatenpuree...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  maandag 5 januari 2009 @ 14:28:20 #6
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_64685832
ik zou ook tomaat uit blik nemen, tomaten in NL hebben niet zo'n sterke smaak. En je hebt meer werk eraan, ontvellen, ontpitten. Als je deze toch wil gebruiken, dan moet je tomatenpuree erbij doen. En evt zongedroogde tomaten.

en je hebt ook het fok kookboek
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  maandag 5 januari 2009 @ 14:28:32 #7
106302 mustisuc
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64685842
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:23 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Bedankt mustisuc! Ik ben natuurlijk weer niet slim genoeg om te bedenken dat er vast al wel recepten op internet staan
In zulke gevallen is Google vaak mijn vriend
  maandag 5 januari 2009 @ 14:29:08 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_64685871
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:22 schreef Mirjam het volgende:
ik maak het altijd met blikken gepelde tomaten, scheelt weer wat werk
Same here, zelf tomaten pellen is ontzettend pleuriswerk. Zo'n blik kost niks en smaakt bijna hetzelfde.

Zelf tomatensaus maken daarentegen is fantastisch, knoflook erbij, gedroogde tomaten, gegrilde paprika's, olijven, veel verse basilicum, pepers, soms wat kappertjes, wat suiker eroverheen en grof blenden. Yum yum.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_64686038
We hebben in de zomer altijd zelf een tomatenplant, en die tomaten zijn echt heel lekker. Dus dat kan wel ipv de supermarkttomaten. Of ik fiets een keer naar de biologische groentenboer hier in de buurt, die tomaten zijn ook heel lekker.

Tomaten uit blik zijn wel een goed alternatief inderdaad, maar je maakt toch wel meer indruk als je alles echt zelf hebt gedaan
pi_64686059
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:22 schreef Mirjam het volgende:
ik maak het altijd met blikken gepelde tomaten, scheelt weer wat werk
En dan het liefst (biologische) pomodori's, die zijn echt super lekker als basis voor tomatensaus!
pi_64686261
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:19 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Ik wil eigenlijk een keer zelf tomatensaus/pastasaus maken zonder saus uit een fles of 'saus' uit een pakje. Dus gewoon met tomaten.

En daar blijf ik al een beetje steken. Hoe kan ik het beste tomatensaus maken? Tomaten ontvellen of niet? Pureren met een blender of staafmixer of gewoon in de pan laten 'ontbinden'?

Ik hou wel van veel saus op mijn pasta en het gaat me ook niet echt om wat je er verder nog bij doet (gehakt, champignons etc.)

Dus: kan iemand mij een recept geven voor zelfgemaakte tomatensaus?
Tja, tomaten saus kun je zo ingewikkeld of simpel maken als je zelf wil.
Als je velletjes vies vindt en je vind het niet teveel werk dan kun je ze ontvellen. Of niet.
Als je van een beetje rustieke/authentieke/op groot moederwijze saus houdt dan kun je de tomaten laten 'ontbinden', evt een beetje fijnprakken met een lepel, hou je echter van supergladde egale massa dan kun je de staafmixer er doorheen jagen.

Mijn recept:
beetje knoflook fruiten, beetje oregano d'r bij, een ansjovis filetje of 3, paar blikken ontvelde tomaten, uurtje pruttelen (want dan wordt de pan ook lekker schoon), beetje (balsamico) azijn erdoor, op smaak maken met zout, (rode) peper. Tadaa. Tomatensaus, geschikt voor over de pasta of als je m wat verder inkookt ook prima geschikt voor op de pizza.
pi_64686720
Ah ja, pizza wil ik ook nog een keer zelf maken. Mijn goede voornemen voor dit jaar is ook meer echt koken ipv alleen maar pakjes en kant en klare aardappeltjes die je makkelijk zelf kan maken.

En eindelijk een keer mijn pastamachine gebruiken die al een jaar ongebruikt op mijn kamer staat.

Nu vind ik trouwens ook www.PastaSite.nl daar staan ook veel recepten op zag ik. Staat ook gelijk op hoe je zelf verse pasta moet maken
pi_64687445
Ik maak meestal tomatensaus met een pakje gezeefde tomaten, dat is stukken sneller en eigenlijk net zo lekker.

Anders flink wat kleine tomaatjes 'ontkronen' en met schil en al erin. Die hebben meestal veel meer smaak. Kan je er om te vullen alsnog wat grote ontvelde (in heet water) tomaten bij doen.
Lekker zacht laten worden met wat rode wijn, uitje en knoflook.

Pureren is dan nergens voor nodig, velletje worden vanzelf zacht en ik haal het midden uit de grote tomaten, want dat blijft wel erg hard.
Sweet and innocent...
pi_64687654
Ik maak deze regelmatig (zonder de bruschetta) http://www.bbc.co.uk/food(...)triciana_86982.shtml

[ Bericht 0% gewijzigd door n0a op 05-01-2009 15:24:25 ]
  dinsdag 6 januari 2009 @ 12:36:45 #16
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_64724639
Grote pan en dan veel knoflook, uien, tomaten en veel herbs erbij knikkeren oregano, tijm, basilicum, zout, peper,, en dat gewoon 2uur laten prutellen.. en dan haal ik het door me tomaten zeef ding en heb ik een fuckin lekkere saus
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_64724827
Ik heb nu een hoop ideeën gekregen, maar het blijft toch een kwestie van proberen en aanpassen.

Ik heb nu in ieder geval wel een idee hoe ik moet beginnen
  dinsdag 6 januari 2009 @ 16:48:36 #18
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_64734480
Een basis tomatensaus is heel makkelijk in porties in te vriezen.
Daarom ontvel ik meestal een kilo of 5 tomaten (een paar seconden in kokend water)

een hoop gesnipperde uitjes en gehakte knoflook fruiten in olijfolie.
Dan de tomaten erbij voegen en tot 2/3 laten inkoken op laag vuur.

Daarna de staafmixer erin hangen.
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
  dinsdag 6 januari 2009 @ 16:52:10 #19
240852 Em.ster
Oh, lovely!
pi_64734645
Ik doe altijd veeeeeeel knoflook, 6 tenen of zo, hakken, 2 of 3 uitjes snipperen. Daar halve kilo gehakt bij. Tomaten ontvellen en er gewoon bij in doen, kan later nog geplet worden. En peper, zout, oregano en basilicum naar smaak toevoegen (ik vind vers het lekkerst).
That's quite enough, thank you.
pi_64742609
De basis-tomatensaus van Aschwin is echt erg goed. Uitgebreid foto verslagje, echt een supersaus deze!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_64745072
Vrijdag waren er op de markt saustomaatjes te koop: goedkoop & rijp. Kleine pruimtomaatjes waren het.

Ik maak tomatensaus zoals het uitkomt.
Nu dus van verse tomaatjes. Gehalveerd, met wat kruiderij in een aardewerken schaal, zout, peper en wat olijfolie. met dekseltje in hete oven, half uur, daarna half uur zonder deksel in de oven.

Tomaten uit blik zijn natter en ik laat dat dus meer inkoken; die doe ik daarom in een brede open pan op het fornuis. Langzaam laten inkoken tot de gewenste dikte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64748798
Deze bolognesesaus is heerlijk:

http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm
Life is too short not to have fun
  dinsdag 6 januari 2009 @ 23:46:29 #23
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_64753083
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 16:52 schreef Em.ster het volgende:
Ik doe altijd veeeeeeel knoflook, 6 tenen of zo, hakken, 2 of 3 uitjes snipperen. Daar halve kilo gehakt bij. Tomaten ontvellen en er gewoon bij in doen, kan later nog geplet worden. En peper, zout, oregano en basilicum naar smaak toevoegen (ik vind vers het lekkerst).
neeee eerst de saus gewoon maken,, het gehakt + halve ringen uitjes + champies opbakken met wer herbs en dat dan later bij de saus flikkeren das lekker en gebakken,, tenminste dat vind ik .. misschien leg ik het niet goed uit maar krijg je wel een idee,, verder kan je ook stukjes chorizo of spaanse ham er bij gooien,, zelfs stukjes wortel (van die grote) erbij is lekker..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  woensdag 7 januari 2009 @ 02:18:03 #24
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_64756631
Moeten het per se tomaten zijn of is een pakje tomato frito ook goed ? In dat geval:
(Voor 3 man) 1 flinke ui + ik denk zo'n 125 gram champignons fruiten, dan een heel pak tomato frito, 75 gr zure room en 2 blikjes tonijn er door. Effe zachtjes pruttelen.

Of anders carbonara, heb in 3 italiaanse restaurants pasta carbonara gehad, geen 1 kwam ook maar in de buurt van deze (recept van overdetong)

2 sjalotjes, teentje knoflook, 300 gr gerookte spek, 60 gr geraspte parmezaanse kaas, 60 ml room, verse peterselie, 3 eidooiers (ik doe 4), ong 100 gr pasta p.p

Saus: peterselie hakken, eidooiers scheiden, dit mengen, room erbij, mengen, kaas, erbij, mengen, zout, peper.

Spekjes, sjalotjes en knoflook uitbakken, pasta eroverheen, daarover de saus, vuur uit anders stolt het ei! goed doorroeren.
It's okay to be white
pi_64853023
Kan zo'n basis tomatensaus eigenlijk ook gebruikt worden voor lasagne? Of moet daar dan nog iets aan toegevoegd worden? Ik ken namelijk alleen de saus uit pakjes en die is altijd nogal dun voor je de lasagne in de oven stopt.
pi_64853578
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:02 schreef Tezz het volgende:
De basis-tomatensaus van Aschwin is echt erg goed. Uitgebreid foto verslagje, echt een supersaus deze!
Klopt, het gaat ook eigenlijk alleen maar om ui, knoflook en tomaat. De temperatuur en de tijd doen de rest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_64853769
ieder zijn eigen.... natuurlijk

Mijn idee voor een echte saus is (die ik zelden maak jammergenoeg):
Olijfolie (flink wat) in een pan, paar knoflookjes en ui bij, fijn gesneden, dan flink wat tomaten (ik ontvel ze meestal niet, doet iig nauwelijks af aan de smaak) erbij, peper, zout, scheutje balsamico en dan paar uur laten pruttelen... En dan een kwartiertje voor dat je de saus ergens voor gebruikt een handjevol verse basilicum

Easy en lekker...
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_64854084
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:10 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Kan zo'n basis tomatensaus eigenlijk ook gebruikt worden voor lasagne? Of moet daar dan nog iets aan toegevoegd worden? Ik ken namelijk alleen de saus uit pakjes en die is altijd nogal dun voor je de lasagne in de oven stopt.
Lasagnesaus is inderdaad wat dunner, omdat het deeg er ook nog water aan ontrekt tijdens het garen. Je kan dus gewoon wat minder inkoken of er een beetje water bij doen.

Ik doe zelf in de lasagnesaus vaak wat minder ingredienten; minder ui, bleekselderij enzo.
Sweet and innocent...
pi_65330582
Hoe krijg je tomatensaus wat dikker als je het zelf maakt? Voegen jullie er wat aan toe om het dikker te krijgen of laten jullie het indikken door middel van langer koken?
HT: FC Dinamo Assen (504765)
  Licht Ontvlambaar donderdag 22 januari 2009 @ 23:54:20 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_65335304
http://www.spaghettisauceandmeatballs.com/

Gisteren weer gemaakt, zo ontzettend lekker!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_65336060
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 21:27 schreef MrMoon het volgende:
Hoe krijg je tomatensaus wat dikker als je het zelf maakt? Voegen jullie er wat aan toe om het dikker te krijgen of laten jullie het indikken door middel van langer koken?
Liefst laat je het zo lang mogelijk opstaan natuurlijk. Anders binden met allesbinder, maizena of wat bloem.
Life is too short not to have fun
pi_65348783
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 00:19 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Liefst laat je het zo lang mogelijk opstaan natuurlijk. Anders binden met allesbinder, maizena of wat bloem.
thnx ik laat em dan zo lang mogelijk opstaan..
HT: FC Dinamo Assen (504765)
  zaterdag 24 januari 2009 @ 00:11:43 #33
3869 David
Drum the drums
pi_65363140
maizena of bloem in tomatensaus zou ik écht niet doen.
pi_65405069
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 00:11 schreef David het volgende:
maizena of bloem in tomatensaus zou ik écht niet doen.
dat vind ik ook een beetje zonde idd..
HT: FC Dinamo Assen (504765)
pi_65451447
ik ben totaal geen wijn kenner, maar ik zie in veel recepten dat er wijn door heen gaat.. is dit dan zoete rode wijn of droge rode wijn? wat raden jullie aan?
HT: FC Dinamo Assen (504765)
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:17:46 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_65452573
whehe case in point. Zoete rode wijnen zijn heel zeldzaam en meestal niet lekker. Als je echt een zoete rode wijn door je eten moet doen, noemen ze het in het algemeen port.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65452867
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:17 schreef speknek het volgende:
whehe case in point. Zoete rode wijnen zijn heel zeldzaam en meestal niet lekker. Als je echt een zoete rode wijn door je eten moet doen, noemen ze het in het algemeen port.
haha zo'n wijnkenner ben ik dus.. Droog dus..
HT: FC Dinamo Assen (504765)
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:02:19 #38
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_65454224
Zag vorige week bij een biologische winkel een blik met ontvelde tomaten van 3 liter voor 6 euro.
Is goedkoper dan als ik bij de appie 4 pakken pomodori's haal......EN biologisch!!
Had ik net een pan gemaakt en ingevroren dus nog niet nodig, maar de volgende keer ga ik zeker dat blik ff halen!!!
Scheelt weer ontvellen!!
It's all a blur!!!
  zondag 26 juli 2009 @ 15:12:57 #39
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_71339780
Na al dit gelezen te hebben ga ik zometeen ook een lekkere saus maken
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  zondag 26 juli 2009 @ 15:29:34 #40
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_71340218
Als je verse tomaten neemt en deze kookt en daarna door een zeef drukt hoef je niks te ontvellen.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_71340869
Dat gezeik over die velletjes altijd. Van vellen ga je goed poepen.
Smakelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')