abonnement Unibet Coolblue
pi_64682627
Wanneer is fotografie eigenlijk kunst?

Ik heb nu met een aantal vrienden een jaar lang een bedrijf wat zich richt op evenementenfotografie en fotomarketing.

Wij maken hierbij o.a. gebruik van een mobiele chromakey studio en bewerken dus alle foto's tot wat je een kunstwerk zou kunnen noemen.

Waarom wil ik dit weten?
Als je het onder kunst laat vallen valt het onder het 6% btw tarief wat natuurlijk een stuk voordeliger voor het bedrijf zou zijn.
Ik kan hier alleen vrij weinig over vinden op internet dus wellicht dat iemand hier het weet?
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 5 januari 2009 @ 13:02:12 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64682839
heb je hier wat aan?
quote:
Een foto wordt niet geconstrueerd. Hij komt tot stand door een direkte, physisch bepaalde, projektie van de zichtbare wereld op de gevoelige plaat. De foto denoteert daarom op een rechtstreekse manier. Er is geen mediërende kode. De afgebeelde situatie wordt niet gefilterd door de ideeën van de kunstenaar.

De foto denoteert op een transparante manier: een fotografisch beeld lijkt zoveel op een onmiddellijke waarneming, dat we meestal dwars door de foto heen kijken. We reageren op de afgebeelde situatie, zonder ons van het fotografisch medium bewust te zijn. Een van de belangrijkste karakteristieken van de traditionele kunstfotografie bestaat in het tegenwerken van deze doorzichtigheid: door ongewone camera-instellingen en grofkorrelige afdrukken verschuift de kunstenaar de aandacht van de afgebeelde werkelijkheid naar het fotografisch proces. Maar de subjektiviteit van de kunstenaar speelt daarin slechts een letterlijk marginale rol: hij selekteert een fragment van de wereld, bepaalt een uitsnede, maar wat hij laat zien is iets dat zonder hem reeds bestond, en dat zich afbeeldt door middel van de eeuwige wetten der natuurkunde. Achter zo'n foto projekteren we dan toch de ongeïnterpreteerde materialiteit van de echte wereld. De esthetiek van de fotografie is om deze reden onlosmakelijk verbonden met de esthetiek van readymade en objet trouvé: de metaforische interpretatie van de gegeven werkelijkheid, onafhankelijk van de ingrepen van kunstenaars.

De inhoud van de foto onttrekt zich grotendeels aan de bewuste controle van de fotograaf: de meest betekenisvolle elementen van een foto zijn vaak details uit de werkelijkheid die de fotograaf helemaal niet voor het kiezen had, en die hij misschien niet eens opmerkte toen hij de sluiter overhaalde. (Denk aan de notie van het punctum bij Barthes, of aan Nio's analyses van Winogrand's werk. [2]) Details die nog eens een extra lading krijgen doordat ze niet gezocht of bedacht zijn, maar zich toevallig voordeden: de "echte wereld", in plaats van de mentale constructies van een medemens.

bron
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 5 januari 2009 @ 13:39:27 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_64684109
Wat een onzin. Zag laatst nog een youtube filmpje van een hele bekende fotograaf die na 100 schetsen met een stuk of 30 man een complete straat aan het ombouwen was. 5 acteurs, nepsneeuw en alles gedirigeerd. Om 1 foto te maken. UVA studentjes kunnen m'n pik likken met hun "objet trouvé".
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_64684281
ik vindt het vrij veel tekst om vrij weinig te zeggen

en idd eens met SpecialK
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:55:32 #5
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_64684665
Kan je mij uitleggen wat het voor jouw bedrijf uitmaakt of je nu 6 of 19 % BTW heft?
pi_64684744
Je moet kijken naar de definitie van Kunst binnen de BTW-wetgeving

Foto's kunnen ook onder het 6% tarief vallen, maar hierbij gelden sterke beperkende voorwaarden ..
reclame en marketingdoeleinden valt al gelijk specifiek erbuiten en daarop wordt het hoge tarief geheven.

in het geval van evenementen-fotografie zou er een mogelijkheid kunnen zijn als het de levering van daadwerkelijke eenmalige afdrukken betreft (levering van digitale bestanden of CD-roms valt er per definitie buiten) welke bv ter decoratie opgehangen kunnen worden zonder direkte publicitaire doelen (dus enkel decoratief).


'hoe' iets gemaakt is en of een foto wel of niet bewerkt is maakt verder geen reet uit voor de beslissing of dit wel of niet onder het 6% tarief valt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64684899
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:55 schreef -Robbedoes- het volgende:
Kan je mij uitleggen wat het voor jouw bedrijf uitmaakt of je nu 6 of 19 % BTW heft?
als je over je uitgaande facturen 6% rekent en wel 19% kan verrekenen bij inkopen
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
pi_64684932
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:58 schreef RM-rf het volgende:
Je moet kijken naar de definitie van Kunst binnen de BTW-wetgeving

Foto's kunnen ook onder het 6% tarief vallen, maar hierbij gelden sterke beperkende voorwaarden ..
reclame en marketingdoeleinden valt al gelijk specifiek erbuiten en daarop wordt het hoge tarief geheven.

in het geval van evenementen-fotografie zou er een mogelijkheid kunnen zijn als het de levering van daadwerkelijke eenmalige afdrukken betreft (levering van digitale bestanden of CD-roms valt er per definitie buiten) welke bv ter decoratie opgehangen kunnen worden zonder direkte publicitaire doelen (dus enkel decoratief).


'hoe' iets gemaakt is en of een foto wel of niet bewerkt is maakt verder geen reet uit voor de beslissing of dit wel of niet onder het 6% tarief valt
ahh dat is idd wat duidelijker, maar wat wij naast de fotos maken doen is de verkoop ervan op een website. het is dus mogelijk voor mensen op een foto deze te bestellen.

Valt deze dan wel onder het 6% tarief?
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
pi_64685480
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:04 schreef x-tremed het volgende:

[..]

ahh dat is idd wat duidelijker, maar wat wij naast de fotos maken doen is de verkoop ervan op een website. het is dus mogelijk voor mensen op een foto deze te bestellen.

Valt deze dan wel onder het 6% tarief?
Tja, als het gewoon gaat om mensen die op die foto staan en waarbij je de bewerking als dienst aanbiedt betwijfel ik sterk of een 6% tarief haalbaar zou zijn...


sowieso gaat het enkel om eenmalige afdrukken via een fotografisch procede, niet om digitale of andere vrmen van drukken, en moet de foto door de belastingdienst 'erkende' kunstenaar genomen zijn en het afdrukken ook gebeuren onder toezicht van de kunstenaar persoonlijk, en moeten deze gewaarmerkd worden (signering of via een beeldstempel)...
meestal niet al te 'hard' vastgelegde voorwaarden, maar als de belastingdienst moeilijk wil doen, kan het dat ook eenvoudig doen, en gezien je uitleg denk ik niet dat je hiervan en belastinginspecteur erg makkelijk kunt overtuigen en dan is opeens de naheffing voor jouw rekening
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64685585
hmm je kan idd heel creatief doen dat je alles zelf print, en de achterkant op een of andere manier merkt/signeert en het hierdoor onder kunst proberen te gooien.

Alleen het risico op een naheffing is inderdaad iets te groot dan toch maar 19% blijven hanteren
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  maandag 5 januari 2009 @ 14:40:33 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64686304
Uw oplossing, bouw een glascamera
  maandag 5 januari 2009 @ 15:02:15 #12
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_64687096
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:03 schreef x-tremed het volgende:

[..]

als je over je uitgaande facturen 6% rekent en wel 19% kan verrekenen bij inkopen
Volgens mij maakt het dus per saldo niets uit.
als bedrijf zijnde reken je alleen met ex btw bedragen.
Dat wat je binnen krijgt met BTW draag je af en dat wat je uitgeeft aan BTW trek je af.
Je winst cq verlies maken dus niets uit met welk btw bedrag je werkt.
Alleen voor particulieren klanten maakt het wat uit, want die betalen of 6 of 19%

Maar ik kan er naast zitten........
pi_64687407
njah je houdt van de facturen die je verstuurd aan je klanten hetzelfde over, dat klopt inderdaad.

Alleen moet je nu van het bedrag incl btw 6% afdragen terwijl je van je inkopen 19% kan verrekenen. Oftewel heb je sneller dat je geld terug krijgt van de Belastingdienst, of in ieder geval minder btw hoeft te betalen
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  maandag 5 januari 2009 @ 15:20:56 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64687833
Of een bezoekje van de FIOD...
pi_64688008
heb al vernomen via via dat die zeer vriendelijk 's ochtends om 7 uur voor de deur staan maar dan wel zonder ontbijt of koffie dus nee bedankt
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  maandag 5 januari 2009 @ 15:40:10 #16
55183 dork22
Always the hard way
pi_64688627
vind je zelf eigleijk dat je kunst maakt? of wil je het alleen kunst noemen om financiele redenen?

Als je zelf vind dat je foto's kunst zijn, is het kunst (is mijn visie)
Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
pi_64693976
ik vindt het maken van een foto en dmv chromakey er iets compleets anders van te maken (achtergrond, frame etc) dat het kunstig is

Alleen gaat het helaas niet om wat mijn mening is maar die van meneer belastingdienst
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  maandag 5 januari 2009 @ 17:45:54 #18
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_64694595
Wij waren hier ook al naar aan het kijken maar dan om een andere reden, we hadden een ruimte gevonden voor een grotere studio, enige nadeel is dat er geen detailhandel mag, en als fotografe val je onder detail.
Maar het stomme is, kunstenaars mogen wel.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 5 januari 2009 @ 17:49:44 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64694812
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:45 schreef snakelady het volgende:
Wij waren hier ook al naar aan het kijken maar dan om een andere reden, we hadden een ruimte gevonden voor een grotere studio, enige nadeel is dat er geen detailhandel mag, en als fotografe val je onder detail.
Maar het stomme is, kunstenaars mogen wel.
Dan beschouw je jezelf als kunstenaar
  maandag 5 januari 2009 @ 17:59:40 #20
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_64695249
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:49 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dan beschouw je jezelf als kunstenaar
We zijn nog even aan het kijken voor een andere ruimte maar als dat niet doorgaat ben ik spontaan ineens een fotografisch kunstenares.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 5 januari 2009 @ 18:01:57 #21
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_64695378
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:59 schreef snakelady het volgende:

[..]

We zijn nog even aan het kijken voor een andere ruimte maar als dat niet doorgaat ben ik spontaan ineens een fotografisch kunstenares.
bij de studio's waar ik laatst info bij heb opgevraagd was t zo dat als je aan huis (aan de studio dus) je foto's ging verkopen, dan viel het onder de detailhandel en mocht het niet, ging je de studio alleen als studio ruimte huren en ging de verkoop via een andere ruimte dan mocht het weer wel misschien kan dat bij jullie ook
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 5 januari 2009 @ 18:05:21 #22
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_64695544
quote:
Op maandag 5 januari 2009 18:01 schreef Ynske het volgende:

[..]

bij de studio's waar ik laatst info bij heb opgevraagd was t zo dat als je aan huis (aan de studio dus) je foto's ging verkopen, dan viel het onder de detailhandel en mocht het niet, ging je de studio alleen als studio ruimte huren en ging de verkoop via een andere ruimte dan mocht het weer wel misschien kan dat bij jullie ook
Het is nu juist zo dat ik de studio aan huis heb, alleen de studio is vrij klein en zit mezelf dan regelmatig in de weg.
Bij de units waar wij nu naar aan het kijken zeggen ze dat het juist als het een aparte ruimte is onder detailhandel valt.
Ik zal eens even verder informeren bij wat onafhankelijke organisaties over de regelgeving hiervan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_64699262
quote:
Bijlage J. Kunstvoorwerpen:
36.4.7.
g. Foto's die genomen zijn door de kunstenaar, door hem zijn of onder zijn toezicht zijn afgedrukt, gesigneerd en genummerd, met een oplage van maximaal 30 exemplaren voor alle formaten en dragers samen.


Dus als je voor particulieren een foto maakt of foto's verkoopt op een expositie, die per stuk verkoopt, zet er je handtekening op en geef hem een nummer, en je hoeft ipv 19% ineens maar 6% BTW af te dragen.
Bron: fotoapparatuur.nl
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  maandag 5 januari 2009 @ 19:55:23 #24
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_64700327
"Kunst is niets anders dan een product van onze interactie ermee."

Aldus mijn docent kunstgeschiedenis (6:10)
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  FOK!fotograaf maandag 5 januari 2009 @ 20:26:53 #25
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_64702014
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:56 schreef x-tremed het volgende:
Wanneer is fotografie eigenlijk kunst?

Ik heb nu met een aantal vrienden een jaar lang een bedrijf wat zich richt op evenementenfotografie en fotomarketing.

Wij maken hierbij o.a. gebruik van een mobiele chromakey studio en bewerken dus alle foto's tot wat je een kunstwerk zou kunnen noemen.

Waarom wil ik dit weten?
Als je het onder kunst laat vallen valt het onder het 6% btw tarief wat natuurlijk een stuk voordeliger voor het bedrijf zou zijn.
Ik kan hier alleen vrij weinig over vinden op internet dus wellicht dat iemand hier het weet?
Jij vindt dus dat je een foto moet bewerken om het tot een kunstwerk te maken?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_64702158
Normale foto's bewerken lijkt mij ook niet echt kunst eigenlijk. Wel als je ze in eerste instantie al met dat doel hebt geschoten.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_64704947
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:26 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Jij vindt dus dat je een foto moet bewerken om het tot een kunstwerk te maken?
ook zonder bewerken is het zeker kunst alleen wordt het dan alleen maar moeilijker om te zeggen het is kunst
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 januari 2009 @ 05:42:13 #28
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_64717240
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:19 schreef x-tremed het volgende:

[..]

ook zonder bewerken is het zeker kunst alleen wordt het dan alleen maar moeilijker om te zeggen het is kunst
Vind je? Die mening deel ik namelijk niet.
Een foto kan uit de camera precies zo zijn zoals de fotograaf/kunstenaar bedoeld heft. Dus dan is het toch prima?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')