abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 november 2008 @ 15:16:44 #1
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63567067
Op dit moment wordt onze nieuwe aanbouw geplaatst.
Volgende week wordt de betonvloer gestort, en voor de kerst zou het af moeten zijn.

Nou willen we graag in die aanbouw een laminaatvloer leggen, voor de periode van 2 jaar ongeveer, tot het vocht er helemaal uit is. Daarna leggen we een parketvloer.
Die laminaatvloer, dat moet er eentje worden uit het goedkopere segment, ik denk aan Tundra van Ikea.

Nou zegt mijn aannemer dat hij wat terughoudend zou zijn in het meteen er in mikken van die vloer. Dit ivm het vocht uit die betonvloer. Hij heeft het over 8 weken wachten.
Echter, ik heb kerstvakantie, en de vloer is natuurlijk het eerste dat er in moet
En ik zag mezelf echt heel gezellig bij het kacheltje zitten in m'n nieuwe toffe woonkamer.

Zou het echt heel dom zijn om na anderhalve week een professionele vochtvreter in die ruimte gehad te hebben tóch die laminaat vloer te leggen?
Het is dus niet de bedoeling dat die vloer 10 jaar in topconditie blijft, ik gebruik gewoon dat laminaat om de periode tot het leggen van parket te overbruggen. Daarmee wil ik wel even wachten, 1. vanwege dat vocht en 2. die vloer is 10x zo duur...
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63567166
Hoezo moet je vloer er als eerst in? Ik zou zeker bij een nieuwbouw woning ermee wachten tot 1 van de laatste dingen
pi_63567245
Misschien kan je ipv van laminaat aan vloerbedekking denken ? Dat lijkt me wat minder vochtgevoelig.
pi_63567295
misschien helpt een ondervloer onder het laminaat wel voldoende tegen het vocht?

http://www.vloerenverkoop.nl/plaincart/ondervloer.html en duur is het niet. Staat ook dampdichte folie op, misschien is dit een oplossing?
  donderdag 27 november 2008 @ 15:26:17 #5
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63567315
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoezo moet je vloer er als eerst in? Ik zou zeker bij een nieuwbouw woning ermee wachten tot 1 van de laatste dingen
Nou, de aanbouw is dan dus klaar.
Het gaat niet om een woning, maar om een aanbouw (van 60m2, dat dan weer wel).
Ik heb echter vakantie genomen (als de rest van NL ook vakantie genomen heeft) om af te werken/in te richten. De hele benedenverdieping moet op z'n kop, maar eerst moet ik natuurlijk een vloer leggen voor ik m'n meubeltjes er op zet

Tapijt hebben we zeker ook aan gedacht, echter laminaat vind ik echt mooier en met huisdieren ook veel praktischer (lees, makkelijker schoon te houden).
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  donderdag 27 november 2008 @ 15:27:23 #6
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63567341
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:25 schreef babipangang het volgende:
misschien helpt een ondervloer onder het laminaat wel voldoende tegen het vocht?

http://www.vloerenverkoop.nl/plaincart/ondervloer.html en duur is het niet
Ja, er is nog wat...
Er ligt vloerverwarming in de betonvloer
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63567343
sowieso folie leggen (die blauwe rollen van ikea, SPARRA heet dat) en daarop de ondervloer en dan het laminaat
pi_63567516
Als jij gewoon een vochtscherm (dampdichte folie) onder je vloer legt, dan kan dat best voor 2 jaar hoor. Zorg dat je de pakken laminaat een paar dagen in de woning liggen voordat je het gaat leggen, en houd ze goed vrij van de wanden
  donderdag 27 november 2008 @ 15:36:03 #9
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63567591
Ook als die betonvloer pas 2 weken (krap) ligt?
Dat vocht kan dan ook nergens heen lijkt me, is dat niet heel erg foute boel dan?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63567941
Waarom de betonnen vloer gewoon niet openlaten voor een week of 4. Gewoon lekker stofzuigen en schoonhouden. Lijkt erger dan het is, en ach beton is toch hip tegenwoordig.

Doordat je het open houdt, kan het veerl beter drogen, en kan je zonder problemen een laminaatje van 3/5 euro bij de bouwmarkt erin gooien. Ik zou ook geen dampwerende folie eronder doen, evt. van die groene platen.

Je wílt juist dat het vocht ed eruit kan, toch? Ik zou niets doen, wat je beton "opsluit".

Na een jaar kan je denk ik wel je gewenste vloer kopen.
  donderdag 27 november 2008 @ 15:54:34 #11
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63568050
Het punt is dat onze (losstaande) gaskachel er ook in moet.... en wel graag óp de vloer.
Oh, dit zuigt echt
Wij hadden natuurlijk in de kerstvakantie alles willen doen...
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63568221
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:36 schreef maedel het volgende:
Ook als die betonvloer pas 2 weken (krap) ligt?
Dat vocht kan dan ook nergens heen lijkt me, is dat niet heel erg foute boel dan?
dat vocht gaat er sowieso wel uit hoor, alleen via een langere weg (via de onderkant of via de muren)

Als jij namelijk geen vochtscherm eronder legt, trekt het vocht rechtstreeks vanuit je beton in het laminaat.

Het beste is idd de vloer een hele tijd te laten drogen door middel van verwarmen en ventileren (denk aan een half jaar) maar als jij hier geen tijd voor hebt en je wilt laminaat dan lijkt mij dit de beste / minst slechte oplossing
  donderdag 27 november 2008 @ 16:04:49 #13
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63568305
Wat zijn eigenlijk de risico's?
Stel, ik stook de ruimte met een bouwverwarming voor een week of anderhalf, ik doe iets vochtwerends onder het laminaat en leg dat er vervolgens op.

Wat gebeurt er dan "most likely"?
Niet dat m'n stucwerk naar beneden komt o.i.d.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63568433
Je kan alles wel in je vakantie doen, alleen zou ik persoonlijk het "risico" niet nemen. Risico is misschien wel nul, maar waarom raad zo'n man je dat dan af?

Je had 'm toch de tijdelijk laminaatvloer oplossing uitgelegd?

Als je iets om/op je tijdelijk vloer plaatst, houdt dan rekening met de dikte van je nieuwe vloer. Als dat een houten vloer wordt (lamelparket misschien) dan is dat vaak 15mm. (en ondervloer ca 3mm als je geen demping voor de onderburen nodig hebt) Denk ook aan deuren enzo.

Kan je het niet (nog) eens aan 'm vragen?
pi_63568474
Risico is denk ik dat jhe tijdelijk vloer van 2 jaar een vloer van 2 weken wordt.

Damp in je huis/ constructie...

En stuccen moet je trouwens ook mee wachten...
  donderdag 27 november 2008 @ 16:19:16 #16
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63568726
Waaom wachten met stuccen?
Overigens is voor het stukwerk de aannemer verantwoordelijk, dus daar heb ik dan minder paniek over

Het punt is eigenlijk, dat als die vloer een beetje gaat bobbelen, ik daar niet zo mee zit. Als ik echter daarmee nog veel meer stuk maak, dat is dan een ander verhaal.
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:09 schreef jack4ya het volgende:
Je kan alles wel in je vakantie doen, alleen zou ik persoonlijk het "risico" niet nemen. Risico is misschien wel nul, maar waarom raad zo'n man je dat dan af?
Omdat hij effe niet in de gaten had dat die vloer tijdelijk is denk ik.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  donderdag 27 november 2008 @ 17:23:02 #17
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_63570275
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:19 schreef maedel het volgende:
Waaom wachten met stuccen?
Overigens is voor het stukwerk de aannemer verantwoordelijk, dus daar heb ik dan minder paniek over

Het punt is eigenlijk, dat als die vloer een beetje gaat bobbelen, ik daar niet zo mee zit. Als ik echter daarmee nog veel meer stuk maak, dat is dan een ander verhaal.
[..]

Omdat hij effe niet in de gaten had dat die vloer tijdelijk is denk ik.


Even over dat stuccen: hoelang zit dat stucwerk er al? Want als dat er nog vrij vers zit is het volgens mij niet aan te raden om gelijk als een dolle te gaan stoken, wat je zou kunnen doen om dat vocht je huis uit te krijgen. Volgens mij kan dan namelijk het stucwerk gaan scheuren.
Overleg dat ook maar ff met je aannemer.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 27 november 2008 @ 18:14:06 #18
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63571395
Nou was ik eigenlijk van plan, om ipv te stoken er een vochtvreter in te zetten, dwz zo'n ding dat je dan bij Boels moet huren. Dat schijnt best op te schieten.
Ik heb daarvoor dan 2,5-3 weken de tijd.
Maakt dat verschil?


-ik wil echt serieus advies hoor, ik kan me voorstellen dat mensen denken "ja je wilt het toch, doe het dan" -

Dat stucwerk zit er nog niet op, dat komt pas op het eind he
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63577504
een beton vloer droogt ongeveer 1 cm per week.
dus 8 cm dik moet je 8 weken wachten.
neem ook deze tijd daarvoor.
ga je een vochtscherm plaatsen zal het vocht via de muren uit de vloer trekken en krijg je vochtplekken in de muur..
het vocht in de vloer veroorzaakt ook een te hoge luchtvochtigheid voor de vloer.
deze zal hierdoor gaan werken en uit gaan zetten.
je kan geen laminaat vloer leggen op een beton vloer van 2 weken oud.
ook het stucwerk zal veel vocht in het huis brengen dus wacht gewoon tot allles droog is en dan pas een laminaat vloer plaatsen.
  donderdag 27 november 2008 @ 21:36:06 #20
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63577578
En een vochtvreter van Boels bespoedigt iets dergelijks niet?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_63579107
nee dit mag zelfs niet,
je hebt vloer verwarming en door te snelle droging van het beton kan het gaan scheuren waarmee je ook je vloer verwarming lek kan trekken.
ook het stucwerk zal gaan scheuren als je een bouwdroger neer gaat zetten
beton en stucwerk heeft gewoon de tijd nodig om te drogen.
kan je niet zolang wachten neem dan een stuk zijl of vloerbedekking.
pi_63587222
quote:
Op donderdag 27 november 2008 21:34 schreef petertje74 het volgende:
een beton vloer droogt ongeveer 1 cm per week.
dus 8 cm dik moet je 8 weken wachten.
neem ook deze tijd daarvoor.
ga je een vochtscherm plaatsen zal het vocht via de muren uit de vloer trekken en krijg je vochtplekken in de muur..
het vocht in de vloer veroorzaakt ook een te hoge luchtvochtigheid voor de vloer.
deze zal hierdoor gaan werken en uit gaan zetten.
je kan geen laminaat vloer leggen op een beton vloer van 2 weken oud.
ook het stucwerk zal veel vocht in het huis brengen dus wacht gewoon tot allles droog is en dan pas een laminaat vloer plaatsen.
Wat een doem denken is dit zeg.

Het is absoluut niet gezegd dat je straks vochtplekken krijgt in je wand, daarvoor moet er best een hoop gebeuren. Zolang jij gewoon die ruimte ventileert en verwarmt, zul je niet snel last krijgen van vochtvlekken op de muur hoor.

Dat je laminaatvloer gaat werken onder invloed van het vocht is zeker, maar als jij normaal laminaat legt wat goed in elkaar klikt, en genoeg ruimte vrijhoudt langs de muren, is dit geen probleem.

Ik ben het met iedereen hierboven eens dat het beter is om een tijd te wachten, maar TS heeft nu eenmaal geen tijd om te wachten, en wil gewoon laminaat erin leggen. Ik ben ervan overtuigd dat dit gewoon kan!
pi_63587876
Ik zit hier met een soortgelijke situatie

Wij laten een zandcement vloertje storten in de keuken (ruimte van 2x3m). Eerst lagen daar tegels in cement maar die hebben we afgebikt. De bedoeling was om het te egaliseren m.b.v. egaline, maar omdat de hoogteverschillen te groot zijn, wordt het toch zandcement, een centimeter of 3.

Nou was de planning dat een week later de houten vloer gelegd zou worden en nog een week later de keuken geplaatst. Maar volgens de man die de vloer gaat storten moet deze 2 weken drogen voor de vloer gelegd kan worden. Onze hele planning in de war dus

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is twee weken dan wel genoeg? Is het raadzaam om langer te wachten? Het is maar een kleine ruimte, is de kans dan kleiner dat de boel gaat werken?
pi_63588902
ik leg 15 jaart parket en laminaat vloeren en weet echt wel waar ik het over heb.
vocht trekt altijd omhoog nooit naar beneden.
als jij de beton vloer afsluit kan het vocht alleen via de zijkant van het vochtscherm langs.
dus via de muren ik heb vaak huizen gezien waar het behang en/of stucwerk los komt door het vocht.
laminaat is niet meer dan een geperst materiaal en werkt onder vocht zeer veel in de lengte en breedte.
in een vochtige ruimte is 1 cm rondom vrij houden dus zeker niet genoeg.
dus daarom zeker niet aan te raden om daar een vloer te leggen.
pi_63588964
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 09:55 schreef PiperMaru het volgende:
Ik zit hier met een soortgelijke situatie

Wij laten een zandcement vloertje storten in de keuken (ruimte van 2x3m). Eerst lagen daar tegels in cement maar die hebben we afgebikt. De bedoeling was om het te egaliseren m.b.v. egaline, maar omdat de hoogteverschillen te groot zijn, wordt het toch zandcement, een centimeter of 3.

Nou was de planning dat een week later de houten vloer gelegd zou worden en nog een week later de keuken geplaatst. Maar volgens de man die de vloer gaat storten moet deze 2 weken drogen voor de vloer gelegd kan worden. Onze hele planning in de war dus

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is twee weken dan wel genoeg? Is het raadzaam om langer te wachten? Het is maar een kleine ruimte, is de kans dan kleiner dat de boel gaat werken?
3 cm is eigenlijk 3 weken wachten voor je een vloer kunt leggen.
het is uiteraard verstandig de vloer pas te leggen als de beton vloer droog is.
op deze manier weet je zeker dast je vloer mooi blijft en geen problemen krijgt.
je kunt ook eerst de keuken plaatsen en later pas de vloer.
de vloer wordt dan tegen de keuken aangelegft.
dit is vaak ook nog een betere oplossing dan de keuken op de vloer zetten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')