de eerste stap is al je belastingen bepalen. Hoeveel draagt die ene balk van je dak.
Als je bijvoorbeeld dat staal om de 60cm hebt dan draagt grofgezegd één balk ook die breedte van je dak. Belastingen moet je daarna van xx kg / m² omrekenen naar strekkende meter (dus x 0,6). Ook neem je wat gewicht aan voor de balk. 50kg/m of iets dergelijks. Dit is je permanente belasting.
Naast permanente belasting heb je ook nog variabele belastingen, zoals sneeuw, wind, etc. Meestal is sneeuwlast maatgevend, en neem je hier een waarde aan van om en nabij de 50kg/m². Deze reken je wederom om naar strekkende meter.
De volgende stap is combinaties maken. Dit hangt weer af van de veiligheidsklasse van je overkapping. Is het een deel van een woonhuis, een openbaar gebouw, of een tijdelijke constructie (ter illustratie). Deze combinaties maak je met bijvoorbeeld alleen je eigen gewicht vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Een andere combinatie is je permanente belasting maal een bepaalde factor + je variabele belasting maal een bepaalde factor.
Uit deze combinaties pak je de maatgevende.
Er zijn combinaties die je maakt voor de uiterste grenstoestand en voor de bruikbaarheidsgrenstoestand. Simpel gezegd: Uiterste grens is een doorsnedecontrole/sterkte controle en de bruikbaarheidsgrenstoestand is de doorbuigings of vervormingscontrole.
Nu je deze combinaties hebt moet je je krachten bepalen in je constructie. Je hebt een ligger op twee steunpunten, dus je kan de inwendige krachten (normaalkracht, dwarskracht en buiging) berekenenen met simpele formules.
Deze waardes kun je nog overeen laten komen met een bepaalde doorsnede. Een stalen H balk heeft bepaalde eigenschappen. Hier kies je er eentje die voldoet voor alle eisen (dwarskracht, normaalkracht en buiging dus).
Naast de sterkte check moet je ook een stijfheids of vervormingscheck doen. Dit gaat op dezelfde methode.
Nu ik hier zo'n lap tekst heb opgeschreven lijkt het erg ingewikkeld. Bij een standaard ligger valt dit echter erg mee, alleen je moet er wel wat verstand van hebben wil je dit kunnen doen. Waarschijnlik is het slimmer om er een constructeur even snel naar te laten kijken. Deze heeft hier nog geen kwartiertje werk aan.
Veel succes!