abonnement Unibet Coolblue
pi_62844140


Het leek mij wel eens tijd om mijn project hier te tonen: De Citroen AX First , van boodschappen wagen naar de sleeper die je niet verwacht.


Ik heb het in 2 delen ingedeelt waarbij deel1 de eerst ombouw betreft en deel2 de huidige ombouw:

Deel 1:
Het begon allemaal met het feit dat ik een auto tussendoor nodig had om de verkoop van een andere te overbruggen.Zodoende was het idee dat hij slechts een paar maanden zou blijven maar ik had zoveel lol met het ding dat ik besloot voor die extra 25 euro aan vaste lasten per maand het ding erbij te houden naast de huidige auto (106 gti).

Dus gezocht naar een goedkope Citroen AX gezien ik er al veel ervaring mee had en genoeg onderdelen voor had liggen. We spreken nu van kerst 2007, en net voordat de jaarwisseling werd een ax met een lekke koppaking aangeboden, iets wat wel vaker voorkomt en meestal vrij onschuldig is. Vraagprijs was 100 euro dus wij hadden zoiets van kijken naar die hap.

De auto was aangeboden met een lekke koppaking, echter aangekomen bleek er met het motertje wel meer te zijn dan alleen een koppaking.Hij starte wel maar kotste al het koelwater meteen weer uit liep op 3 poten en klonk als een diesel. Ding was echter nog zo netjes dat het gewoon zonde was om hem te laten staan, er zaten nieuwe banden onder, nieuwe dynamo nieuwe remmen enz. Na wat onderhandelen was ik voor 50 euro was ik de eigenaar van een ax met een ... nouja eigenlijk zonder blok gezien er niet veel van over was. Ding naar huis gesleept en we zijn begonnen.

Uitbouwen van het oude blok :
Cylinderbus van cylinder nr1 hier kan je duidelijk zien dat deze half vastgelopen is geweest:

Oude blok uitgebouwd.

Het bakje zelf.



Inbouwen nieuwe blok:
Er moest dus een ander blok inkomen en gezien ik meteen dan een beter en sneller blok kon nemen werd er een 1.4i GT 75pk blok ingebouwt met een 5 bak ipv de 1.1 60pk met 4 bak. Het onderblok had ik gratis gekregen (perfect blok met nieuwe keringen e.d, werd echter niet meer gebruikt), alsmede wat andere delen en zodoende waren de kosten dacht ik rond de 200 euro in eerste instantie na de inbouw.

Nieuwe onderblok


En het werd aardig druk. (wat er ligt: 3 blokken 3 koppen 3 bakken en een hele hoop losse delen en zooi.)


Nieuwe blok compleet:


en ingebouwd:


En het bakkie was al aardig vlot 75pk op 680 kilo werkt aardig goed, op de g-tech gaf het een resultaat van 0-100 in 9.3 seconden, niet wereldschokkend maar voor wat het is zal niemand het verwachten.

Uiteindelijk is het bakje ook het circuit opgeweest en dat ging ondanks het standaard onderstel met 155 bandjes en de 238mm massieve remmen (zover je het dat "remmen" mag noemen)nog best goed:
Sessie op zandvoort:
http://videos.streetfire.(...)st-op-CPZ_160993.htm

Hiermee heb ik een tijd rondgereden en een hoop lol gehad met het bakje, 3x de ring gezien en nooit grote
problemen of kosten eraan gehad, de teller stond dacht ik uiteindelijk 15.000 km later op totaal 450 euro.

Echter kreeg ik een aanbod van iemand om een 106 xsi blok (1.4 mpi met 100pk) en onderstel voor 150 euro te kopen.Een hoogtoerig blokje met weinig koppel maar in een auto van 700 kilo is dat niet een heel groot probleem.

In eerste instantie zou ik eigenlijk niks aan de auto veranderen gezien ik wellicht volgend jaar weer ga studeren.Maar het is een beetje een cult auto op de ring/zandvoort geworden, en zodoende het project maar doorgezet in de volgende fase.De kosten bleven laag en zodoende werd het financieel geen probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 22:25:46 ]
pi_62844158
Deel 2
Blokje werd geheel opgeknapt, alle keringen de db riem e.d werden vervangen en alles wat roestig/lelijk was kreeg een kleurtje.totaal kwamen de kosten op ongeveer 225 euro uit inclusief het blok zelf.

Zo was het deels eerst, niet echt een overzichtsfoto, maargoed je ziet olie roest enz.


En het blokje klaar voor inbouw


Blokje ingebouwd met nog geen werkende kabelboom.


Heel veel schema's later in combinatie met een hoop gevloek:


Kon ik de AX functionerend presenteren:
http://www.vimeo.com/1868966

106 xsi radiateur ingebouwd:


En uiteindelijk na alles zoals de kabelboom netjes te hebben afgewerkt stond hij er mooi bij te blinken:


als laatste update een 106 gti eindemper toegevoegd, uiteraard compleet stealth en niet te zien vanaf de buitenkant:





De prestaties werden gemeten en we kwamen uit op een nette 8.2 seconden op 0-100, de Barum brilliantus bandjes (ze waren nieuw en gratis) werkte alleen niet echt mee en wellicht dat er een beter cijfertje te halen valt.



Verder werd de auto ook uitvoerig getest(mishandeld) op Zolder:
http://www.vimeo.com/2038646

Wat er nu op de planning staat is het aanpassen van het dashboard(bedrading) zodat er een paneel van een ax gti in komt met toerenteller e.d wat nu ontbreekt. Verder ben ik bezig met het voorbereiden van een 106 GTI onderstel (inclusief remmmen e.d), gezien het vermogen nu echt teveel word.

het uiterlijk van de auto zal compleet zo blijven als hij nu is.Er zal vast in de toekomst nog wat veranderd gaan worden (wie weet ooit een 1.6 16v 106 gti/saxo 16v blok) maar het zal altijd low budget blijven. Hoe dan ook het project is tot nu toe altijd succesvol geweest en ik hoop dan ook dat de toekomst voor het stuk franse blik rooskleurig blijft .

Als laatste wil ik iedereen bedanken die heeft meegeholpen aan het tot stand brengen van de auto


[ Bericht 2% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 19:13:09 ]
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:31:29 #3
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_62844540
Kenker wat een lelijke grafbakken zijn dat zeg, maar wel respect, een beetje dan he.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_62844611
Hij is niet bedoeld om mooi te zijn dus met dat betreft ben ik geslaagt
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:38:08 #5
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_62844703
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:34 schreef _Drake_ het volgende:
Hij is niet bedoeld om mooi te zijn dus met dat betreft ben ik geslaagt
Nu nog slagen voor Nederlands.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_62844764
Zoiets is vele malen leuker dan een Metsubsidie Galant ombouwen incl. taartschep en 600 kilo aan spoilers.
Volgens mij beleef je er ook vreselijk veel lol aan als je de golfjes eruit trekt bij een stoplicht.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:15:13 #7
182073 invine
blablabla etc.
pi_62848912
wat een toffe bak zo lelijk maar met zo'n blokje erin en dan op de ring/zandvoor respect ik probeerde ook altijd te racen met onze 92' Renault twingo 1.0.. maar dat werd nooit echt een succes..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:26:26 #8
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_62849243
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:40 schreef Pupp3t het volgende:
Zoiets is vele malen leuker dan een Metsubsidie Galant ombouwen incl. taartschep en 600 kilo aan spoilers.
Volgens mij beleef je er ook vreselijk veel lol aan als je de golfjes eruit trekt bij een stoplicht.
Hier ben ik het totaal mee eens. Jij doet eigenlijk het tegenovergestelde: die gast van die galant pleurt enorme hoeveelheden plastic op de auto voor een "sportief" uiterlijk maar doet uiteindelijk niks aan de zwakke motor, terwijl jij juist het belangrijkste verandert. Respect!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:08:27 #10
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_62852216
het is en blijft een lelijk hok
maar ik denk dat je er een hoop lol mee kunt hebben
  zaterdag 1 november 2008 @ 00:47:06 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_62854056
Past een Clio 16v of Williams blok in?

Ik rijd zelf een Clio 16v (137pk) en dat flamt aardig, en dan weegtie 1000kilo ongv..
pi_62854636
Zal vast een clio blok in de koffer passen.
Onder de motorkap zul je teveel aan moeten passen.
1.6 16v conversie zou het makkelijkste zijn met de bev punten.

Heb je afgelopen zomer wel zien rijden @ zandvoort.
Echt een fun auto
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_62869993
Mhhh word toch echt tijd om het onderstel aan te gaan passen

De AX op Zandvoort:
http://www.vimeo.com/2126814
pi_62870935
Meelees tvp
pi_62871641
Hey Drake,

Super projectje! Ik heb op DF ook al wat fototjes voorbij zien komen.... Jammer van de andere wel... Maarja, prioriteiten, he!
Hopeloos benzine verslaafd
  zondag 2 november 2008 @ 00:45:38 #16
182073 invine
blablabla etc.
pi_62874216
Misschien leuk om wat graffiti spuiters op je auto los te laten? wel sportief houden natuurlijk!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62888385
Cooool
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_62893461
Hier kan een zekere Fries wel iets van leren
  zondag 2 november 2008 @ 22:48:23 #19
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_62895779
quote:
Op zondag 2 november 2008 21:36 schreef Faxie het volgende:
Hier kan een zekere Fries wel iets van leren
* GizartFRL ?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  maandag 3 november 2008 @ 01:52:39 #20
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_62899214
Guess so

Maaruh, doe wat aan je ophanging zeg, dit lijkt echt niet cool
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_62900372
Nouja veel mensen vinden het juist daardoor cool maar het staat ook op de planning dus wees gerust .
pi_62905323
Rij je nou gewoon nog met standaard vering en de originele 145 bandjes? Dan vind ik het helemaal wel cool hoe je dat ding over het circuit heen hoekt, je rijdt bijna over de zijkant van de bandjes.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_62905818
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:48 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

* GizartFRL ?
Nee
pi_62908439
quote:
Op maandag 3 november 2008 12:50 schreef FransDeens het volgende:
Rij je nou gewoon nog met standaard vering en de originele 145 bandjes? Dan vind ik het helemaal wel cool hoe je dat ding over het circuit heen hoekt, je rijdt bijna over de zijkant van de bandjes.
155 achter en 165 voor. Maar niet dat het veel beter is dan 145 breed (155 is overgens op deze auto standaard)

De grip is echt zeer minimaal. Achter zitten er oude uitgedroogde michelin energy bandjes, voor Barum Brilliantus (Brilliant in alles behalve grip ). Maar het maakt mij niet uit, was allemaal gratis en ik heb er alsnog fun mee
  maandag 3 november 2008 @ 20:59:02 #25
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_62917901
Heb je deze ook nog langs zien komen?

Die reacties ook
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')