Het leek mij wel eens tijd om mijn project hier te tonen: De Citroen AX First , van boodschappen wagen naar de sleeper die je niet verwacht.
Ik heb het in 2 delen ingedeelt waarbij deel1 de eerst ombouw betreft en deel2 de huidige ombouw:
Deel 1: Het begon allemaal met het feit dat ik een auto tussendoor nodig had om de verkoop van een andere te overbruggen.Zodoende was het idee dat hij slechts een paar maanden zou blijven maar ik had zoveel lol met het ding dat ik besloot voor die extra 25 euro aan vaste lasten per maand het ding erbij te houden naast de huidige auto (106 gti).
Dus gezocht naar een goedkope Citroen AX gezien ik er al veel ervaring mee had en genoeg onderdelen voor had liggen. We spreken nu van kerst 2007, en net voordat de jaarwisseling werd een ax met een lekke koppaking aangeboden, iets wat wel vaker voorkomt en meestal vrij onschuldig is. Vraagprijs was 100 euro dus wij hadden zoiets van kijken naar die hap.
De auto was aangeboden met een lekke koppaking, echter aangekomen bleek er met het motertje wel meer te zijn dan alleen een koppaking.Hij starte wel maar kotste al het koelwater meteen weer uit liep op 3 poten en klonk als een diesel. Ding was echter nog zo netjes dat het gewoon zonde was om hem te laten staan, er zaten nieuwe banden onder, nieuwe dynamo nieuwe remmen enz. Na wat onderhandelen was ik voor 50 euro was ik de eigenaar van een ax met een ... nouja eigenlijk zonder blok gezien er niet veel van over was. Ding naar huis gesleept en we zijn begonnen.
Uitbouwen van het oude blok :Cylinderbus van cylinder nr1 hier kan je duidelijk zien dat deze half vastgelopen is geweest:
Oude blok uitgebouwd.
Het bakje zelf.
Inbouwen nieuwe blok:Er moest dus een ander blok inkomen en gezien ik meteen dan een beter en sneller blok kon nemen werd er een 1.4i GT 75pk blok ingebouwt met een 5 bak ipv de 1.1 60pk met 4 bak. Het onderblok had ik gratis gekregen (perfect blok met nieuwe keringen e.d, werd echter niet meer gebruikt), alsmede wat andere delen en zodoende waren de kosten dacht ik rond de 200 euro in eerste instantie na de inbouw.
Nieuwe onderblok
En het werd aardig druk. (wat er ligt: 3 blokken 3 koppen 3 bakken en een hele hoop losse delen en zooi.)
Nieuwe blok compleet:
en ingebouwd:
En het bakkie was al aardig vlot 75pk op 680 kilo werkt aardig goed, op de g-tech gaf het een resultaat van 0-100 in 9.3 seconden, niet wereldschokkend maar voor wat het is zal niemand het verwachten.
Uiteindelijk is het bakje ook het circuit opgeweest en dat ging ondanks het standaard onderstel met 155 bandjes en de 238mm massieve remmen (zover je het dat "remmen" mag noemen)nog best goed:
Sessie op zandvoort:
http://videos.streetfire.(...)st-op-CPZ_160993.htmHiermee heb ik een tijd rondgereden en een hoop lol gehad met het bakje, 3x de ring gezien en nooit grote
problemen of kosten eraan gehad, de teller stond dacht ik uiteindelijk 15.000 km later op totaal 450 euro.
Echter kreeg ik een aanbod van iemand om een 106 xsi blok (1.4 mpi met 100pk) en onderstel voor 150 euro te kopen.Een hoogtoerig blokje met weinig koppel maar in een auto van 700 kilo is dat niet een heel groot probleem.
In eerste instantie zou ik eigenlijk niks aan de auto veranderen gezien ik wellicht volgend jaar weer ga studeren.Maar het is een beetje een cult auto op de ring/zandvoort geworden, en zodoende het project maar doorgezet in de volgende fase.De kosten bleven laag en zodoende werd het financieel geen probleem.
[ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 22:25:46 ]