abonnement Unibet Coolblue
pi_61475090
Van de week een discussie gehad over het geld wat naar goede doelen gaat.

Ik ben het er mee eens dat het meeste geld niet eens terecht komt bij de goede doelen.

Als je gaat uitrekenen.

17 miljoen +- inwoners in Nederland.

Waarvan zeg 1 miljoen per dag 1 euro doneren aan een bekend fonds

Dan komt je uit op 365 miljoen per jaar.
Laten we zeggen dat ze dit al 10 jaar doen.

365x10 = 3650000000

Er wonen ongeveer ruim 800 miljoen inwoners “IN HEEL” Afrika.

Waar gaat het geld heen ???
Ik ben er gewoon mee eens dat ik niet egoïstisch bezig ben als ik geen geld doneer.

Zeg het me als de berekeningen niet kloppen.
BTW. Weet niet of het de juiste topic sectie is
  maandag 8 september 2008 @ 16:39:48 #2
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_61476306
We kijken even hoe het topic zich ontwikkeld.. verplaatsen kan altijd nog

En voglens mij gaat het geld gewoon naar al die doelen waarvoor het bedoeld is, na aftrek van kosten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_61476452
De aannames die je doet zijn heel moeilijk te controleren, verder beperk je je alleen tot Afrika. Ik denk dat je het beter vanuit een andere hoek kan benaderen:
Ga eens na hoeveel goede doelen er zijn, hoeveel daarvan het CBF-keurmerk voeren. Daaruit kan je afleiden waar het geld naar toe gaat, en hoeveel dr nodig is om verandering te krijgen daar waar het nodig is

Verder kost een structurele verandering bijzonder veel tijd (dus geld), veel meer dan dat je iedereen op zn tijd een bammetje geeft
  maandag 8 september 2008 @ 16:50:54 #4
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_61476522
“There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning.”
― Warren Buffett
pi_61476787
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:39 schreef teamlead het volgende:
We kijken even hoe het topic zich ontwikkeld.. verplaatsen kan altijd nog

En voglens mij gaat het geld gewoon naar al die doelen waarvoor het bedoeld is, na aftrek van kosten
Het is een illusie dat elke euro die je overmaakt, ook daadwerkelijk naar degene gaan waar dat geld voor bedoeld is.
Voor diegene die het nodig hebben maak ik geld over.

Iemand die een goed doel start, die zorgt dat ALLES wat ingezameld word terecht komt bij degenen waarovoor de inzameling heeft plaatsgevonden.

Diegene betaald de eventuele kosten zelf.
Anders ben je maar gewoon een zakenman/vrouw die zich onder het mom van "het goede doel" zichzelf verrijkt...

Dus is dit topic op de juiste plaats.
pi_61476800
Hoeveel geld geeft Nederland uit aan ontwikkelingssamenwerking?

In 2006 geeft Nederland 0,82% van het BNP uit aan ontwikkelingssamenwerking. Dat is 4 482 730 000 (bijna 4,5 miljard) euro. In 2007 wordt dit bedrag verhoogd naar 4 647 892 000 euro (ruim 4,6 miljard euro).

Hoeveel komt hiervan nu werkelijk bij die mensen.
En hoe verantwoorden ze dit.

Lijkt mij dat 4.6 miljaard aardig wat geld is voor ontwikkelings hulp alleen. daar kan je denk ik meer mee dan alleen een school bouwen of een waterputje neer zetten....
  maandag 8 september 2008 @ 17:16:05 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_61477041
quote:
Op maandag 8 september 2008 17:04 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Het is een illusie dat elke euro die je overmaakt, ook daadwerkelijk naar degene gaan waar dat geld voor bedoeld is.
Voor diegene die het nodig hebben maak ik geld over.

Iemand die een goed doel start, die zorgt dat ALLES wat ingezameld word terecht komt bij degenen waarovoor de inzameling heeft plaatsgevonden.

Diegene betaald de eventuele kosten zelf.
Anders ben je maar gewoon een zakenman/vrouw die zich onder het mom van "het goede doel" zichzelf verrijkt...

Dus is dit topic op de juiste plaats.
Beetje kort door de bocht. Er worden allerlei kosten gemaakt (van collectebussen tot enveloppen bijv.) en die zullen toch echt betaald moeten woren... is dan toch logisch dat dit van de opbrengsten betaald wordt?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_61477943
Er verdwijnt volgens mij genoeg in de zakken van de verkeerde mensen. Wat mij betreft mogen ze die geldkraan wel eens wat dichter draaien en zich meer focussen op waar het geld nu uiteindelijk terecht komt.
pi_61478018
quote:
Op maandag 8 september 2008 17:55 schreef FloggingMolly het volgende:
Er verdwijnt volgens mij genoeg in de zakken van de verkeerde mensen.
Waar baseer je dat op? Heb je ooit wel eens een jaarverslag gelezen van een goed doel? Daar leggen ze meestal goed uit wat ze precies met je geld gedaan hebben.
pi_61478426
quote:
Op maandag 8 september 2008 17:58 schreef L0we het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Heb je ooit wel eens een jaarverslag gelezen van een goed doel? Daar leggen ze meestal goed uit wat ze precies met je geld gedaan hebben.
Nee.

Maar ik doel ook niet alleen op salarissen van medewerkers en dergelijken, maar ook op geld wat ter plekke verdwijnt. Danwel in de zakken van corrupte ambtenaren, danwel in die van de lokale maffia.

Ik heb geen directe bronvermelding hiervoor, maar ik heb hier een aantal docu's over gezien die voor mij duidelijk maken dat ik geen cent geef aan zulke goede doelen.
  maandag 8 september 2008 @ 19:57:51 #11
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_61481485
quote:
Op maandag 8 september 2008 17:04 schreef Opperkaas het volgende:
[...]
Hoeveel komt hiervan nu werkelijk bij die mensen.
En hoe verantwoorden ze dit.
[...]
Had ik verdomme een linkje naar de pagina met de jaarverslagen waar ze verantwoorden wat ze precies met al het geld doen is het nog te moeilijk....
“There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning.”
― Warren Buffett
pi_61518562
quote:
Op maandag 8 september 2008 18:13 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Nee.

Maar ik doel ook niet alleen op salarissen van medewerkers en dergelijken, maar ook op geld wat ter plekke verdwijnt. Danwel in de zakken van corrupte ambtenaren, danwel in die van de lokale maffia.

Ik heb geen directe bronvermelding hiervoor, maar ik heb hier een aantal docu's over gezien die voor mij duidelijk maken dat ik geen cent geef aan zulke goede doelen.
Dat zijn natuurlijk wel geselecteerde onderwerpen waar een "pakkende" documentaire over gemaakt kan worden, en zeker niet maatgevend voor alle projecten. Ik ben ook heus niet zo naïef om te denken dat al het geld 1 op 1 bij die kindjes met die dikke buikjes komt enzo, maar om nou alles over 1 kam te scheren en dan maar niks te geven is mij persoonlijk wat te kort door de bocht.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_61521212
Ik geen geen geld, kan het zelf beter gebruiken. Ieder voor zich en God voor allen
pi_61545997
quote:
Zeg het me als de berekeningen niet kloppen.
ok, hier gaan we;
quote:
365x10 = 3650000000
Er wonen ongeveer ruim 800 miljoen inwoners “IN HEEL” Afrika.

(Er vanuit gaande dat deze absurde getallen kloppen)
Waar het op neer komt volgens jou is het volgende;
dus ¤3.65 miljard euro voor 800 miljoen mensen over 10 jaar.

Heb je hem door?

Dat is (¤3.65 miljard / 800 miljoen) / 10 = ¤ 0.46 cent per inwoner in Afrika per jaar ..

Jajaa, ik snap ook niet waarom dit continent zich noch steeds niet fatsoenlijk ontwikkeld heeft na onze gulle gaven
quote:
Ik ben er gewoon mee eens dat ik niet egoïstisch bezig ben als ik geen geld doneer.
Het is duidelijk dat je je schuldig voelt dat je niks doneert aan goede doelen. Prima, maar niet nodig, als je niks wilt geven is dat jouw goed recht, maar je moet geen stompzinnige (en slecht onderbouwde ) excuses gaan verzinnen zodat jij beter slaapt.
"What's the matter with kids today?'
pi_67427915
al het geld gaat naar de dicatoren in het land die er vervolgens ak47 van kopen
onw!
pi_67427943
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:32 schreef moonrakker007 het volgende:
al het geld gaat naar de dicatoren in het land die er vervolgens ak47 van kopen
pi_67428362
quote:
Op maandag 8 september 2008 17:58 schreef L0we het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Heb je ooit wel eens een jaarverslag gelezen van een goed doel? Daar leggen ze meestal goed uit wat ze precies met je geld gedaan hebben.
Ja heb ik wel eens gedaan en ik schrok ervan hoe weinig er uiteindelijk overblijft voor het "goede doel".

Kijk dat die organisaties kosten hebben prima maar de personeelskosten zijn wel heel erg absurd maar dat krijg je natuurlijk als je ook de collectanten gaat betalen en de directeur uiteraard een markt(?)conform salaris moet krijgen.

Er is niks met liefdadigheid maar wel alles met de liefdadigheidsindustrie (bij gebrek aan een betere term), daarom geef ik niks aan die zogenaamde doelen zeker niet als ze gebruik maken van collectanten die op provisiebasis werken die je dus voornamelijk in de winkelstraten en centra tegenkomt.
  zaterdag 4 april 2009 @ 01:53:32 #18
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_67696634
Wie houdt eigenlijk in de gaten hoe dat geld besteed wordt? Is volgens mij niet te doen dus erg fraudegevoelig.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zondag 5 april 2009 @ 18:12:15 #19
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_67734981
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:18 schreef USA_holes het volgende:

[..]

ok, hier gaan we;
[..]

(Er vanuit gaande dat deze absurde getallen kloppen)
Waar het op neer komt volgens jou is het volgende;
dus ¤3.65 miljard euro voor 800 miljoen mensen over 10 jaar.

Heb je hem door?

Dat is (¤3.65 miljard / 800 miljoen) / 10 = ¤ 0.46 cent per inwoner in Afrika per jaar ..

Jajaa, ik snap ook niet waarom dit continent zich noch steeds niet fatsoenlijk ontwikkeld heeft na onze gulle gaven
[..]

Het is duidelijk dat je je schuldig voelt dat je niks doneert aan goede doelen. Prima, maar niet nodig, als je niks wilt geven is dat jouw goed recht, maar je moet geen stompzinnige (en slecht onderbouwde ) excuses gaan verzinnen zodat jij beter slaapt.
Ik dacht dat er ongeveer 4.5 miljard per/jaar naar afrika gaat. En alleen naar selectieve delen dacht ik zo.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_67744309
Ik heb bij het bedrijf Streetwise gewerkt, dat is een bedrijf dat voor goede doelen leden zoekt die betalen. Laat ik het zo zeggen van de 10 euro die men jaarlijks betaald aan lidmaatschap van een goed doel, dat door streetwise is geregeld gaat ongeveer 25% daadwerkelijk naar de slachtoffers. De rest blijft allemaal hangen aan administratiekosten, loonkosten en dure reisjes voor de ambassadeur. Hoe het bij collecte zit weet ik niet maar er zijn genoeg schandalen in het nieuws geweest van voorzitters die het geld in eigen zak steken of er dure reisjes mee maken.
Je haat niemand zolang je hem nog geringschat, maar pas als je hem gelijk of hoger schat
pi_67756951
Kijk en waarom blijven mensen ondanks dat ze hiermee telkens worden geconfronteerd geld geven als ze weten dat het geld wat ze geven zelden of nooit bij de echte hulpbehoevenden terecht komt.
75 topics = FIN
pi_67760467
quote:
Op zondag 5 april 2009 23:05 schreef 49euro het volgende:
...van de 10 euro die men jaarlijks betaald aan lidmaatschap van een goed doel, dat door streetwise is geregeld gaat ongeveer 25% daadwerkelijk naar de slachtoffers.
Ohja? Neem KWF kankerbestrijding. Die heeft in 2007 58,6 miljoen besteed aan de doelstellingen (=slachtoffers, of het goede doel, net hoe je het wil noemen) terwijl ze 86,8 miljoen hebben binnengehaald. Aan het eind van het jaar hielden ze ook nog een saldo van 12,1 miljoen over (vorige jaar: 4,4).
quote:
De rest blijft allemaal hangen aan administratiekosten, loonkosten en dure reisjes voor de ambassadeur.
In hetzelfde voorbeeld staat beheer & administratie op 2,9 miljoen.
quote:
Hoe het bij collecte zit weet ik niet maar er zijn genoeg schandalen in het nieuws geweest van voorzitters die het geld in eigen zak steken of er dure reisjes mee maken.
Er zullen ongetwijfeld 'goede' doelen zijn die het geld compleet ergens anders voor gebruiken, maar het merendeel zit toch echt wel goed in elkaar.

[ Bericht 10% gewijzigd door L0we op 06-04-2009 16:34:20 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')