abonnement Unibet Coolblue
pi_61373332
Zo, eens mijn eerste post (en topic) hier in PTA
Even een, eventueel rare, vraag met betrekking tot een classic car.
Aangezien ik binnenkort, waarschijnlijk, mijn leasebakkie in moet leveren en bij m'n huidige opdrachtgever in vaste dienst ga moet ik een andere auto kopen.
Een classic car (USA) is eigenlijk altijd wel een soort van droom geweest dus ik ben eens een beetje aan het neuzen gegaan. Toen ben ik ook erachter gekomen dat m'n echte droombak nooit echt werkelijkheid gaat worden (oude Ford Mustang ) maar dat er wel toffe wagentjes tussen staan.
Zoiets dus:


Maar waar moet je eigenlijk precies allemaal op letten tijdens de, eventuele, aanschaf van zo'n auto?
Ik weet zelf wel ongeveer wat ik wil qua auto (toeters en bellen, welke soort brandstof) maar wat zijn de andere dingen om rekening mee te houden, aangezien het toch oude beestjes zijn.
En is het toch een redelijk vereiste om zelf handig te zijn in autotechniek of moet je daar de keuze niet vanaf laten hangen? (ervan uitgaande dat ik geen opknappertje wil gaan kopen )
pi_61373498
Dat ze 1:3 rijden ofzo. Gaat je aardig wat geld kosten dus met die prijzen van tegenwoordig .
pi_61373546
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:01 schreef Sapstengel het volgende:
Dat ze 1:3 rijden ofzo. Gaat je aardig wat geld kosten dus met die prijzen van tegenwoordig .
Daarom wil ik een LPG
pi_61373745
Er zijn niet bijzonder veel mensen die een klasssieker als daily gebruiken. Toevallig ken ik er twee die dat wel doen (mustang coupe's) en het enige waar zij last van hebben is roest en de verkrijgbaarheid/kosten van onderdelen. Ze doen wel zelf het onderhoud en hij staat altijd in een garage en ze zijn er altijd veel mee bezig.
Waar je ook rekening mee zult moeten houden is dat het weggedrag anders is dan bij een nieuwe auto en je dus nog meer moet anticiperen in het dagelijkse verkeer daar jij wel rekening zult houden met andere auto's omdat je in een klassieker rijdt, zij doen dit vaak niet!

Overigens is een oude ford mustang wel degelijk betaalbaar, alleen heb je dan een coupe en geen fastback of cabrio.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_61373825
Oh ja, het kan zijn (ik heb er zelf geen last van) dat door de lpg de motor sneller slijt en je dus sneller aan een revisie toe bent.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_61373907
LGP 1:3 is nog steeds erg duur! Ofwel let op het verwachte verbruik van je toekomstige auto.

Wat is je budget? Kun je een roestvrije klassieker kopen? Plaatwerken is moeilijk als je er geen ervaring mee hebt en duur als je het uitbesteedt.
Vaak is een goede carosserie met een wat mindere motor een betere keus als een perfecte motor met een roestbak eromheen. Een motor vervangen is goedkoper en makkelijker.

Zelf rij ik een mercedes van 26 jaar, plaatwerk is in vrij goede staat maar zelfs daar zitten kosten aan.
Motor is een onderhoudsvriendelijke 3 liter diesel die het altijd doet.
Ik weet dat het geen klassieker is zoals jij voorstelt in de OP, maar dat geeft niet zo. De bovenstaande adviezen gaan wel aardig op.

Geen eens wat meer voorbeelden, prijzen erbij voor het vergelijken is handig.
Plaatjes van klassieke auto's zijn altijd leuk hier, als tegenhanger van alle snelle jelle's
pi_61374018
Nah, die Coupés doen ook al zo'n 10.000 tot 15.000 en dat is voor mij even teveel van het goede
Wel jammer want dat zijn echt hele toffe wagens
pi_61374147
quote:
Op donderdag 4 september 2008 12:54 schreef Keltie het volgende:
Waar moet je eigenlijk precies allemaal op letten tijdens de, eventuele, aanschaf van zo'n auto?
Ik weet zelf wel ongeveer wat ik wil qua auto (toeters en bellen, welke soort brandstof) maar wat zijn de andere dingen om rekening mee te houden, aangezien het toch oude beestjes zijn.
En is het toch een redelijk vereiste om zelf handig te zijn in autotechniek of moet je daar de keuze niet vanaf laten hangen? (ervan uitgaande dat ik geen opknappertje wil gaan kopen )
Reken, vooral als je de auto net hebt, op een hoop extra kosten voor je weer helemaal bij bent met onderhoud. Maar dat is op zich niet erg als je in de auto wilt blijven rijden.

Groter probleem is inderdaad de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Voor een Volkswagen Kever is alles nog te krijgen, veelal gewoon nog nieuw (origineel of replica).
Voor een Volkswagen SP2 moet je erg handig met Google en eBay zijn.
Een Volvo 240 is geen probleem, alles is nog te krijgen.
Een Volvo P544 (Kattenrug) wordt alweer iets lastiger, alhoewel veel nog gebruikt te krijgen is uit bv. Zweden.

- ben je handig?
- wil je leren sleutelen? of laat je het doen?
- heb je de nodige financiele reserves om het eerste, moeilijke, jaar door te komen?

Mijn Volvo 740 kostte me 950 euro, dan nog zo'n 800 euro aan onderhoud (in 18 maanden) maar hij is nu wel bijna helemaal bij kwa onderhoud. Alleen de remschijven en blokjes (die ik al heb liggen en ook heb meegerekend) moeten er nog onder.
Verbruik is, nu alles is afgesteld, 1 op 9,3 gemiddeld op LPG.
Wegenbelasting 97 euro per maand; dat kan je voorkomen door een <1983 auto te zoeken.
Verzekering is goedkoop bij een klassieker, dat is een meevaller.

Ga in iedergeval eerst op zoek naar een forum waar ze veel weten van jouw favoriete model en win daar informatie in (aankooptips, kosten onderdelen, welke modeljaren zijn het best, welke motoren zijn het best, etc).

Verder kan je soms handiger een klassieker uit het buitenland halen omdat ze daar goedkoper zijn.
Autoscout24 is een handige site om daarop te zoeken.

Bedenk verder goed dat een nieuwe auto rijden ook niet goedkoop is.
pi_61374445
USA cars zijn iets te vet. Helaas zijn die dingen motorisch gewoon waardeloos. Als je bij je huidige baas wilt blijven werken kan je beter een normale auto kopen. Want 3 van de 5 dagen ben je te laat omdat die graf auto weer niet wilt starten/kapot is.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_61374632
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:21 schreef Elvander het volgende:
LGP 1:3 is nog steeds erg duur! Ofwel let op het verwachte verbruik van je toekomstige auto.
Klopt, daarom neem ook een redelijke voorbereidingstijd
quote:
Wat is je budget? Kun je een roestvrije klassieker kopen? Plaatwerken is moeilijk als je er geen ervaring mee hebt en duur als je het uitbesteedt.
Budget kan ik niet zeggen. Wil er op dit moment zo'n 5.000 aan uitgeven maar het kan over een maand ook wel 20.000 zijn (Sta op het punt om een appartement te verkopen ).
quote:
Vaak is een goede carosserie met een wat mindere motor een betere keus als een perfecte motor met een roestbak eromheen. Een motor vervangen is goedkoper en makkelijker.
Die gedachtegang had ik ook al.
Ik kijk ook meer naar het uiterlijk als de, eventuele, prestaties van de motor.
quote:
Zelf rij ik een mercedes van 26 jaar, plaatwerk is in vrij goede staat maar zelfs daar zitten kosten aan.
Motor is een onderhoudsvriendelijke 3 liter diesel die het altijd doet.
Ik weet dat het geen klassieker is zoals jij voorstelt in de OP, maar dat geeft niet zo. De bovenstaande adviezen gaan wel aardig op.

Geen eens wat meer voorbeelden, prijzen erbij voor het vergelijken is handig.
Plaatjes van klassieke auto's zijn altijd leuk hier, als tegenhanger van alle snelle jelle's

E 7500
De Lincoln in de OP kostte E 8750.

Geen USA Classic, maar wel heel tof E 3950

Toch nog even hard sparen
Die Ford Mustangs blijven wel het mooist
pi_61374699
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]
- ben je handig?
- wil je leren sleutelen? of laat je het doen?
- heb je de nodige financiele reserves om het eerste, moeilijke, jaar door te komen?
Heb sowieso een handige pa en broer (broer is monteur en pa is gewoon handig, ook met auto's enzo) (eindelijk ruilhandel voor computerhulp) maar toen ik "vroeger" in een garage heb gewerkt (hulpje vrachtwagen/ wals/ kraan/ asfaltmachine monteur ) kon ik met ondersteuning toch ook nog wel het 1 en ander
pi_61377489
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:45 schreef _GdR_ het volgende:
USA cars zijn iets te vet. Helaas zijn die dingen motorisch gewoon waardeloos. Als je bij je huidige baas wilt blijven werken kan je beter een normale auto kopen. Want 3 van de 5 dagen ben je te laat omdat die graf auto weer niet wilt starten/kapot is.
??? Als er iets betrouwbaar is dan is het wel een oude amerikaanse V8 !!

Die dingen lopen altijd, zelfs als er 2 cilinders niet meer werken kan je er nog mee doorrijden (helaas uit ervaring)

Voor de TS: Als je een wat minder bekend model pakt dan is het moeilijk om aan onderdelen te komen. En het wordt steeds moeilijker! Zelfs voor de mustang begint het de laatste jaren al moeilijker te worden om bepaalde onderdelen te krijgen. En dan is dat nog wel een veel voorkomende klasieker.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 4 september 2008 @ 16:38:17 #13
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_61378515
Post je vraag anders ook even op www.amerikaanseautopagina.com
even netjes voorstellen en je wordt met liefde geholpen
Tevens kan je je dan inlezen

Het is een leuke hobby kan ik je vertellen
Je grootste vijand is ROEST!
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_61378856
Waarom een amerikaan? zeker oudere auto's van amerikaanse afkomst zijn minder geschikt als daily.

Ze zijn vaak al opgereden. (paar ton of meer op de teller) waardoor je bij dagelijks gebruik veel kosten gaat krijgen aan onderdelen. dingen zoals: dynamo, accu, startmotor.water/olie pomp. etc etc.

voor een daily zou je beter een iets minder oude auto kunnen kopen van een wat degerlijker merk.
zoals: mercedes volvo saab. de classics waar je er tegenwoordig nog veel van ziet rijden en die de tand des tijds wel goed hebben doorstaan.

Daarnaast is zo'n enorme amerikaanse sloep doorgaands niet fatsoenlijk te parkeren en drinkt hij zelfs op LPG nog je portomonee leeg.
  donderdag 4 september 2008 @ 16:54:47 #15
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_61378974
quote:
Op donderdag 4 september 2008 16:50 schreef gias het volgende:
Waarom een amerikaan? zeker oudere auto's van amerikaanse afkomst zijn minder geschikt als daily.

Ze zijn vaak al opgereden. (paar ton of meer op de teller) waardoor je bij dagelijks gebruik veel kosten gaat krijgen aan onderdelen. dingen zoals: dynamo, accu, startmotor.water/olie pomp. etc etc.

voor een daily zou je beter een iets minder oude auto kunnen kopen van een wat degerlijker merk.
zoals: mercedes volvo saab. de classics waar je er tegenwoordig nog veel van ziet rijden en die de tand des tijds wel goed hebben doorstaan.

Daarnaast is zo'n enorme amerikaanse sloep nergens fatsoenlijk te parkeren en drinkt hij zelfs op LPG nog je portomonee leeg.


beide ON-ZIN
Mijn 5 meter lange Chevrolet Impala kan ik redelijk normaal parkeren, ook in parkeergarages. Ze zijn lekker makkelijk inschatten (hoekig).

Om als daily te gebruiken is puur afhankelijk van ONDERHOUD, zoals bij elke auto...
Bovendien kan een V8 wel behoorlijk wat meer km afleggen dan zo'n gare 4 cylinder. Die blokken zijn super degelijk. Nog beter zijn de L6 blokken, die zijn niet kapot te krijgen bij normaal gebruik en normaal onderhoud!
Ik rij overigen 1 op 8 (weliswaar op benzine), maar toch...

Amerikaanse onderdelen zijn trouwens retegoedkoop en in NL gewoon goed verkrijgbaar!
Voorbeeld:
- NIEUWE dynamo voor mijn 42 jaar oude Chevrolet: 43 euro
- NIEUWE dynamo voor mijn 21 jaar oude Nissan: 120 euro

Amerikaanse onderdelen zijn erg goedkoop en afhankelijk van je blok, goed verkrijgbaar
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
  donderdag 4 september 2008 @ 17:13:58 #16
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_61379403
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]

??? Als er iets betrouwbaar is dan is het wel een oude amerikaanse V8 !!

ja

mn over buurman heeft er een schuur vol staan. (stuk of 7/8)
Hij vind ze mooi om te zien want rijden durft ie niet meer. Je moet echt wel een knutselaar zijn om elke dag in zo'n ding te kunnen rijden. werkelijk ALLES gaat verrot aan de vette Amerikaanse klassiekers. Of je moet een compleet gereviseerde hebben maar die vallen ws (ver) buiten het budget.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_61379973
quote:
Op donderdag 4 september 2008 17:13 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

ja

mn over buurman heeft er een schuur vol staan. (stuk of 7/8)
Hij vind ze mooi om te zien want rijden durft ie niet meer. Je moet echt wel een knutselaar zijn om elke dag in zo'n ding te kunnen rijden. werkelijk ALLES gaat verrot aan de vette Amerikaanse klassiekers. Of je moet een compleet gereviseerde hebben maar die vallen ws (ver) buiten het budget.
Weet je zeker dat ze niet stiekem engels zijn ipv amerikaans?

Ik het net zoals boegschroef een mustang fastback maar dan uit 1968 met een 351 cleveland blok erin. Tot nu toe nog nooit problemen gehad op 1 na, toen stond ik simpelweg ineens zonder lpg.
Wanneer je rustig met het materiaal omspringt (het is 40 jaar oud!) en je let op dat alles naar behoren functioneerd en is onderhouden dan zijn er weinig problemen. Een blok wat warm loopt is inderdaad zo stuk, zonder olie wil die ook niet lang blijven draaien enz. Ik kijk wanneer ik ga rijden altijd even onder de auto of er geen vloeistoffen liggen en ik behandel de auto met respect en niet zoals een leasebak. Controleer het vloeistofpijl (olie motor/bak/stuurbekrachting enz) regelmatig en eens in de zoveel tijd meet ik de temp van het blok met een lasertempmeter. Geen enkel probleem gehad met de motor.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  donderdag 4 september 2008 @ 18:21:15 #18
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_61380974
hij heeft 1 bentley en die is helemaal drama inderdaad. Is wel t vette gangster model.
voor de rest alles usa.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  donderdag 4 september 2008 @ 23:56:08 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_61389982
Een klassieker op LPG vind ik echt zonde. Het hoort gewoon niet. Dan maar iets meer betalen, maar never nooit op gas. Tenminste dat is mijn mening dan.
The more debt, the better
pi_61391702
Naar mijn mening kun je beter een oldtimer mercedes/Volvo/Bmw dan een amerikaan, die eerste zijn toch vaak sterker en er is nog vanalles voor te krijgen.
It's inevitable that Seagulls will take over the world!
  vrijdag 5 september 2008 @ 08:27:50 #21
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_61393023
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 02:01 schreef Arclight-S het volgende:
Naar mijn mening kun je beter een oldtimer mercedes/Volvo/Bmw dan een amerikaan, die eerste zijn toch vaak sterker en er is nog vanalles voor te krijgen.
Nogmaals: dat is onzin.
Afhankelijk van het type amerikaan dat je hebt, is alles nog wel goed te verkrijgen, OOK in in NL.
Voor General Motors (Chevrolet, Cadillac etc.) auto's kan je bijvoorbeeld zelfs de kleinste dingen nog nieuw krijgen! Chrome strips, rubbers, ALLES...

En sterker? Niet echt, het is en blijft oud dus je krijgt altijd vreemde dingen Mijn ervaring is dat Amerikanen niet kapot te krijgen zijn
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_61393238
Oude amerikaan hoeft geen probleem te zijn
Ik rij ook dagelijks met oude us cars
Financieel valt het ook best mee
Wel raad ik je aan goed te informeren voordat je een keuze maakt , en altijd iemand meenemen die nuchter is als je voor een auto gaat kijken , je bent snel verkocht als je een proefrit maakt
Ik zou ook 1000 ¤ reserveren voor achterstallig onderhoud en dingetjes die niet naar je zin zijn
Onderdelen zijn voor een een Lincoln of Cadillac vaak vele malen duurder
Het voordeligst zijn Chevy parts ( zeker de normale vervangingsdelen voor onderhoud )
en vaak heel makkelijk verkrijgbaar in nederland
je zal versteld staan wat de Chevrolet dealer ( geen opel chevrolet ) Pietersen in rotterdam op de plank heeft liggen voor een prijs waar je niet eens voor kan importeren

[ Bericht 8% gewijzigd door dwaazekaas op 05-09-2008 08:47:56 ]
pi_61394334
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 08:27 schreef SilentChaos het volgende:

[..]

Afhankelijk van het type amerikaan dat je hebt, is alles nog wel goed te verkrijgen, OOK in in NL.
Voor General Motors (Chevrolet, Cadillac etc.) auto's kan je bijvoorbeeld zelfs de kleinste dingen nog nieuw krijgen! Chrome strips, rubbers, ALLES...


Voor de mustang zijn ook alle "running parts" makkelijk te verkrijgen. Deze zijn vaak op voorraad. Zo kun je altijd blijven rijden met de auto, maar de andere onderdelen zoals plaatwerk enz zijn vaak wat lastiger. Het meeste is nog"nieuw te verkrijgen maar dan heb je lange levertijden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 5 september 2008 @ 10:27:28 #24
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_61395340
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 09:43 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Voor de mustang zijn ook alle "running parts" makkelijk te verkrijgen. Deze zijn vaak op voorraad. Zo kun je altijd blijven rijden met de auto, maar de andere onderdelen zoals plaatwerk enz zijn vaak wat lastiger. Het meeste is nog"nieuw te verkrijgen maar dan heb je lange levertijden.
Ja Mustang is inderdaad anders
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_61397381
Aan te raden zijn voor je budget van om en nabij de 5000 Euro
Camaro's, Caprice's, Impala's en als je echt mazzel heb kun je nog een mid 80's Corvette aanschaffen.

Alles van begin jaren 60 tot en met nu is doodleuk nieuw te krijgen

Verwacht roest op wielkasten en chassisdelen bestuurderszijde, mogelijk onderzijde deuren, mogelijk kofferdekselplaat.

verbruik varieert van ong 1 op 12 gemiddeld voor een 194 cu. met 3 bak in 6 in lijn tot 1:4/5 op een 350 5.7l V8 aut.

Het enige waar je echt naar moet kijken is of evt. verroeste chassisdelen vrij redelijk op te knappen zijn, je moet uiteraard rekening houden met het feit dat een klassieker altijd onderhoud vereist, dus leg buiten je budget direct 500 euro opzij, dit moet al genoeg zijn voor stevig motoronderhoud.

Vraag de verkoper wanneer het koelwater vervangen is, alle filters en de olie, kijk zelf de olie na met het peilstok, als deze te ver is gezakt, hard wegrennen.

Lekken?, afdingen

Aangezien het mogelijk 1 van de eerste ritten is met een amerikaan, kan het gevoel dat je ervan hebt met wat je dacht tegenvallen, in mijn geval heb ik rondom trommelremmen en een stuur waar speling op zit, dit is bij pre-1975 klassiekers vrij normaal maar was de eerste week in mijn bezit erg wennen.

Koop direct je auto icm. APK.

Ik denk dat de de meest veilige keuze voor jouw budget een begin/mid-80's camaro met 327 cu.in automaat is.

Laatste tip: grote kans dat de amerikaan je meer gaat kosten aan onderhoud dan aan aanschafkosten, bij sommige mensen is het een erg hardnekkige verslaving.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')