abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 augustus 2008 @ 18:08:40 #1
189777 zagevent
what's in a name
pi_61171294
Ik weet niet of er hier al een topic van is gemaakt, maar ik neem aan van niet.
Volgens mij weten weinig mensen dit, en ik dacht wel dat sommigen dit interessant zouden vinden.
Mensen die al in Antwerpen zijn geweest weten dat de Stad een premetro heeft. Misschien hebben jullie er al op gereden. Wat weinigen weten is dat de tunnels die in gebruik zijn in de premetro (vanaf nu gewoon voor het gemak metro genoemd ) maar de helft zijn van alle metrotunnels die in de Antwerpse grond liggen:

Als je op lijn 3 zit, en tussen Sport en Opera rijdt, en als je goed oplet, kan je hier en daar al wat dingen zien van nooit voltooide aansluitingen. Als je vanuit Meir Groenplaats binnenrijdt zie je aan de rechterkant het begin van de keerlus onder de Groenplaats die nu door de Brabotunnel overbodig is geworden, en plaats heeft gemaakt voor de ondergrondse parking.
quote:
Het premetronetwerk is gepland rond een Oost-West as (Linkeroever - Centraal Station - Deurne) en een Noord-Zuid as (Sportpaleis - Centraal Station - Plantin) die elkaar in het hart van de stad kruisen ter hoogte van de stations Astrid en Opera. Deze stations hebben twee verdiepingen waarvan momenteel slechts één verdieping in gebruik is. Tussen de westelijke en de noordelijke arm zijn twee tussenliggende lijnen gegraven, één langer traject onder de buurt van het stuivenbergziekenhuis en een zijarm met slechts één halte ter hoogte van het oude station Borgerhout. Langs het ongebruikte traject tussen het station Opera en station Astrid ligt een keerlus (onder de F. Rooseveltplaats).



Buiten de 8 kilometer reeds functionerende tunnels bestaat er nog een even groot stuk dat niet in gebruik is. Het gaat hier om de tussen 1980 en 1986 gegraven tunnels langs het traject Centraal Station - Deurne, onder de Turnhoutsebaan, de Kerkstraat, Carnotstraat, Gemeentestraat, Pothoekstraat, Stenenbrug en Herentalsebaan. De nog slapende stations zijn Morckhoven, Collegelaan, Foorplein, Zegel, Drink, Carnot, Stuivenberg en Sint-Willibrordus. De spoortunnels van de ongebruikte lijn richting Deurne alsook de twee zijtakken van deze lijn zijn vrijwel volledig afgewerkt (m.u.v. de bovenleiding). De stations langs deze lijnen zijn thans in ruwbouwstaat. In het kader van het Pegasus-plan is de ingebruikname van het oostelijk traject voorzien voor 2011, met een nieuw traject langs de dwarsperons in Opera en Astrid, Drink en Morckhoven. Bovengronds gaat het dan richting oosten, en spoort een sneltram langs Wijnegem naar Malle en langs Borsbeek naar Ranst.

Vroegere plannen
De 1ste as is volledig in gebruik. De 2de as komt gedeeltelijk bij het Pegasusplan in gebruik. Buiten de twee gerealiseerde assen werd een verlening van de 2e as voorzien met de stations Park en Bank ter hoogte van respectievelijk de Marie-Theresialei en de Nationale Bank op de Frankrijklei. Ook bestonden er plannen voor een zuidelijke zijtak van de 1e as ter hoogte van station Groenplaats onder de Nationalestraat in de richting van het Museum voor Schone Kunsten. Deze plannen zijn nooit verder gekomen dan de ontwerpfase.

Ik heb op picasa fotos gevonden:









Het volledige album met natuurlijk meer foto's is hier te vinden.
Op deze thread kan je o.a. meer info vinden -oude folders en bouwplannen- aangaande de slapende metro in Antwerpen.
pi_61197589
Je foto's werken niet.

Is het mogelijk de ongebruikte tunnels te betreden?
pi_61198534
Is het niet het zelfde als Metro 2 in Moskou

Best wel raar trouwens die Belgen, die rails roest eerst 15 jaar weg voordat ze het gaan gebruiken.
............................
pi_61199813
Ongebruikte metrotrajecten zijn altijd
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61203201
In Charleroi liggen nog een aantal tunnels van een nooit gebouwde metro die je kunt bezoeken.

In Brussel ligt een metrotunnel waar de bouw zo'n 2 km was gevorderd, waarna besloten werd dat de tunnel een ondergrondse snelweg zou moeten kruisen.
Dat ging niet passen en dus is er nu een hele lange smalle ondergrondse parkeergarage in Brussel
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 19:40:05 #6
189777 zagevent
what's in a name
pi_61228430
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:36 schreef k_man het volgende:
Je foto's werken niet.

Is het mogelijk de ongebruikte tunnels te betreden?
Hmm, dan zal Picasa geen hotlinking toestaan.
De ongebruikte tunnels kan je nu officieel niet betreden, maar de tunnel onder de Turnhoutsebaan (die groen is aangeduid op de tweede afbeelding- wordt rond 2010 in gebruik genomen, en om mensen toch de kans te geven de tunnels te bezichtigen, zullen ze in het voorjaar van 2009 te bezichtigen zijn.
pi_65837122
Dit topic verdient een grote schop

Ontopic: Vanaf 2015 moet er een tram gaan rijden tussen wommelgem en de Meir in antwerpen door 1 van deze tunnels
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  Redactie Frontpage zondag 8 februari 2009 @ 00:06:45 #8
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_65838894
Vijf jaar terug een week in Antwerpen geweest. Echt heel erg vreemd daar. Het is geen metro, maar ook geen tram. Voor de gein een dagkaart gekocht, en alle trajecten afgereden met dat ding. We waren gauw klaar...
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:39:04 #10
189777 zagevent
what's in a name
pi_67685595
quote:
Op zaterdag 4 en zondag 5 april 2009 organiseert De Lijn in Antwerpen een opentunnelevenement. Iedereen die dat wil kan dan tussen 10 en 18 uur een kijkje komen nemen in de ongebruikte premetrotunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan.

Tijdens de 2km-lange wandeling maakt u kennis met het verleden, heden en toekomst van de tunnel. De tunnelwandeling start aan de werfput ter hoogte van het kruispunt van de Noordersingel en Stenenbrug. Via een trap daalt u 25m af de tunnel in. Terug boven komen doet u op het Astridplein.

De toegang tot het evenement is gratis.
http://www.delijn.be/nieu(...)_en_5_april_2009.htm

Ik ga er morgen denk ik toch eens naartoe. Ben heel benieuwd en zal proberen om foto's te nemen.
pi_67704416
Ben benieuwd
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_67713000
Ik ben vandaag ook naar het "tunnelevent" geweest. Best grappig.


Centraal Station van Antwerpen


Er ging een gratis tram naar het begin van de tunnelwandeling.


De ingang


In de tunnel. Deze tunnel zal over een jaar of 5 eindelijk in gebruik worden genomen.


Naar links takt hier de tunnel naar halte "Foorplein" af. Deze aftakking zal niet in gebruik worden genomen.


Station Zegel. Dit is het enige station op de route dat in gebruik zal worden genomen. De overige stations erlangs (Drink, Carnot en Astrid) zullen spookstations blijven.

Zoals je ziet waren de stations aangekleed met kleurige verlichting en met projectieschermen waarop allerlei filmpjes werden afgespeeld - in dit station historische beelden, maar aan het eind van de wandeling ook uitleg over de toekomstplannen.




Wederom op weg in de tunnel


De twee tunnelkokers liggen over bijna de hele route boven elkaar. Vooral bij dit station was te zien dat dat flink hoge constructies oplevert.




Station Drink - of niet? Zo onder de grond moeilijk te zeggen.


Van de stations is slechts de ruwbouw klaar. Op deze foto wordt de betekenis van dat woord erg duidelijk.


Hier wisselen de tunnels van boven elkaar naar naast elkaar.


Muur van metrostation Astrid


Dit gedeelte van metrostation Astrid zal (volgens de Gazet van Antwerpen) niet in gebruik worden genomen. De nieuwe premetro-lijn zal dus in sneltramvaart het centraal station voorbij scheuren. Wie er heen wil gaan moet dan bij Opera overstappen ofzo.

En daarna was de wandeling ten einde.

Edit: Volgens Het Nieuwsblad wordt het station Astrid wel degelijk ook in gebruik genomen. Gelukkig maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2009 22:14:25 ]
pi_67713426
Interessant
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:38:08 #14
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_67796344
Waarom is er in godsnaam zoveel geld in gestoken, om die dingen vervolgens nooit te gaan gebruiken? Is toch zonde?

En wat is nou precies de premetro?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_67796818
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:38 schreef hierissieweer het volgende:
Waarom is er in godsnaam zoveel geld in gestoken, om die dingen vervolgens nooit te gaan gebruiken? Is toch zonde?
Voor zover ik weet komt dat in Antwerpen en Charleroi door gedoe met bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat de ene overheid met een project begint, vervolgens verschuiven de bevoegdheden en de nieuwe verantwoordelijke heeft geen zin meer om het af te maken.

Antwerpen: verschuiving van metrobouw van federaal niveau naar het gewest
Charleroi: gemeente bouwt premetrotunnels, gewest heft de aansluitende tramlijnen op
quote:
En wat is nou precies de premetro?
Tram-infrastructuur die erop is voorbereid om later tot echte metro omgebouwd te worden.

In Nederland kennen we dat niet echt, alhoewel de RandstadRail in Den Haag aardig in de buurt komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2009 15:52:50 ]
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:17:19 #16
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_67797721
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor zover ik weet komt dat in Antwerpen en Charleroi door gedoe met bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat de ene overheid met een project begint, vervolgens verschuiven de bevoegdheden en de nieuwe verantwoordelijke heeft geen zin meer om het af te maken.

Antwerpen: verschuiving van metrobouw van federaal niveau naar het gewest
Charleroi: gemeente bouwt premetrotunnels, gewest heft de aansluitende tramlijnen op
[..]

Tram-infrastructuur die erop is voorbereid om later tot echte metro omgebouwd te worden.

In Nederland kennen we dat niet echt, alhoewel de RandstadRail in Den Haag aardig in de buurt komt.
Misschien een hele domme vraag, maar in een metro rijd toch gewoon een tram, maar dan ondergronds?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_67798981
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:17 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Misschien een hele domme vraag, maar in een metro rijd toch gewoon een tram, maar dan ondergronds?
Nee.

Een tram kan op straat rijden en voldoet daarom aan allerlei regels. Denk aan richtingaanwijzers, remlichten, achteruitkijkspiegels en een maximale breedte. Ook heeft een tram uiteraard een lage vloer of traptreden zodat je vanaf een tramhalte kan instappen.

Een metro moet snel veel passagiers kunnen vervoeren. Traptreden zijn dus taboe, daarom heeft een metro hoge perrons. Ook is een metro vaak breder dan een tram. Daarom mag een metro niet over straat rijden, en dan kan je de richtingaanwijzers, remlichten en spiegels ook wel weglaten.

En wat is nu premetro?

Een premetro-tunnel is een tunnel die groot genoeg is dat er ook brede metro-voertuigen doorheen passen, en waarvan de perrons zo zijn gemaakt dat die kunnen worden opgehoogd als daadwerkelijk metro-voertuigen ingezet gaan worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2009 16:49:34 ]
pi_67808955
Van de week was er bij 1Vandaag nog een heel stuk over deze premetro op.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 7 april 2009 @ 21:42:44 #19
189777 zagevent
what's in a name
pi_67809073
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:38 schreef hierissieweer het volgende:
Waarom is er in godsnaam zoveel geld in gestoken, om die dingen vervolgens nooit te gaan gebruiken? Is toch zonde?
Welkom in de wondere wereld van de Belgische wafelijzerpolitiek.
quote:
Onder wafelijzerpolitiek verstaat men een budgetteringsmethode in België tot ongeveer 1988 voor het toewijzen van gelden voor grote projecten in de twee landsdelen, Vlaanderen en Wallonië. Om geen van beide groepen (de Walen en de Vlamingen) aan weerszijden van de taalgrens te kort te komen, werd het geld van de openbare werken in een 50-50 verhouding verdeeld. Als geld beschikbaar werd gesteld voor een Waals project, dan moest er evenveel geld uitgegeven worden aan een vergelijkbaar Vlaams project en andersom.

Door deze politiek kreeg één van beide zijden van de taalgrens vaak meer dan daadwerkelijk noodzakelijk was. Daarom wordt de wafelijzerpolitiek door velen gezien als de oorzaak van de grote Belgische staatsschuld (105% van het Bruto Nationaal Product, ter vergelijking: Nederland heeft een staatsschuld 52% van het BNP) en het achterwege blijven van noodzakelijke overheidsinvesteringen als gevolg van het koekoekseffect.

Na de derde staatshervorming in 1988, toen de gewesten zelf verantwoordelijk werden voor hun uitgaven, is de wafelijzerpolitiek grotendeels verdwenen. Voor zaken die onder de federale regering vallen zoals het spoor, wordt nog steeds de wafelijzerpolitiek gehanteerd. De investeringen in het Belgische spoor worden verdeeld in een verhouding van 60-40 (60% Vlaanderen - 40% Wallonië).

De wafelijzerpolitiek kan ook de vorming van Grands travaux inutiles in de hand werken: zo kreeg Wallonië een aanvankelijk nutteloos omleidingskanaal met scheepslift voor het Canal du Centre omdat Vlaanderen een uitbreiding kreeg van de haven van Brugge-Zeebrugge.

Een ander bekend voorbeeld van wafelijzerpolitiek was de bestelling van 100 streektrams bij Belgische tramfabriek BN in Brugge. 50 daarvan zouden naar Charleroi gaan en 50 naar de Vlaamse kusttram. Voor de Vlaamse kust was dat meer dan voldoende om een gewone dienstregeling uit te voeren: voor een 10-minutendienst in de zomer zijn maar maximaal 30 trams nodig, voor Charleroi waren 15 ruim voldoende.

In het najaar van 2008 kwam dit procedé nogmaals ter sprake op de ministerraad bij het toekennen van overheidsgeld voor de KBC. De Franstaligen, met name de PS, eisten toen een compensatie voor de Waalse vliegtuigonderdelenbouwer SONACA in ruil voor de kapitaalinjectie van 3,5 miljard euro bij de als Vlaamse onderneming betitelde KBC.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')