Ik heb op picasa fotos gevonden:quote:Het premetronetwerk is gepland rond een Oost-West as (Linkeroever - Centraal Station - Deurne) en een Noord-Zuid as (Sportpaleis - Centraal Station - Plantin) die elkaar in het hart van de stad kruisen ter hoogte van de stations Astrid en Opera. Deze stations hebben twee verdiepingen waarvan momenteel slechts één verdieping in gebruik is. Tussen de westelijke en de noordelijke arm zijn twee tussenliggende lijnen gegraven, één langer traject onder de buurt van het stuivenbergziekenhuis en een zijarm met slechts één halte ter hoogte van het oude station Borgerhout. Langs het ongebruikte traject tussen het station Opera en station Astrid ligt een keerlus (onder de F. Rooseveltplaats).
Buiten de 8 kilometer reeds functionerende tunnels bestaat er nog een even groot stuk dat niet in gebruik is. Het gaat hier om de tussen 1980 en 1986 gegraven tunnels langs het traject Centraal Station - Deurne, onder de Turnhoutsebaan, de Kerkstraat, Carnotstraat, Gemeentestraat, Pothoekstraat, Stenenbrug en Herentalsebaan. De nog slapende stations zijn Morckhoven, Collegelaan, Foorplein, Zegel, Drink, Carnot, Stuivenberg en Sint-Willibrordus. De spoortunnels van de ongebruikte lijn richting Deurne alsook de twee zijtakken van deze lijn zijn vrijwel volledig afgewerkt (m.u.v. de bovenleiding). De stations langs deze lijnen zijn thans in ruwbouwstaat. In het kader van het Pegasus-plan is de ingebruikname van het oostelijk traject voorzien voor 2011, met een nieuw traject langs de dwarsperons in Opera en Astrid, Drink en Morckhoven. Bovengronds gaat het dan richting oosten, en spoort een sneltram langs Wijnegem naar Malle en langs Borsbeek naar Ranst.
Vroegere plannen
De 1ste as is volledig in gebruik. De 2de as komt gedeeltelijk bij het Pegasusplan in gebruik. Buiten de twee gerealiseerde assen werd een verlening van de 2e as voorzien met de stations Park en Bank ter hoogte van respectievelijk de Marie-Theresialei en de Nationale Bank op de Frankrijklei. Ook bestonden er plannen voor een zuidelijke zijtak van de 1e as ter hoogte van station Groenplaats onder de Nationalestraat in de richting van het Museum voor Schone Kunsten. Deze plannen zijn nooit verder gekomen dan de ontwerpfase.
Hmm, dan zal Picasa geen hotlinking toestaan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:36 schreef k_man het volgende:
Je foto's werken niet.
Is het mogelijk de ongebruikte tunnels te betreden?
http://www.delijn.be/nieu(...)_en_5_april_2009.htmquote:Op zaterdag 4 en zondag 5 april 2009 organiseert De Lijn in Antwerpen een opentunnelevenement. Iedereen die dat wil kan dan tussen 10 en 18 uur een kijkje komen nemen in de ongebruikte premetrotunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan.
Tijdens de 2km-lange wandeling maakt u kennis met het verleden, heden en toekomst van de tunnel. De tunnelwandeling start aan de werfput ter hoogte van het kruispunt van de Noordersingel en Stenenbrug. Via een trap daalt u 25m af de tunnel in. Terug boven komen doet u op het Astridplein.
De toegang tot het evenement is gratis.
Voor zover ik weet komt dat in Antwerpen en Charleroi door gedoe met bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat de ene overheid met een project begint, vervolgens verschuiven de bevoegdheden en de nieuwe verantwoordelijke heeft geen zin meer om het af te maken.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:38 schreef hierissieweer het volgende:
Waarom is er in godsnaam zoveel geld in gestoken, om die dingen vervolgens nooit te gaan gebruiken? Is toch zonde?
Tram-infrastructuur die erop is voorbereid om later tot echte metro omgebouwd te worden.quote:En wat is nou precies de premetro?
Misschien een hele domme vraag, maar in een metro rijd toch gewoon een tram, maar dan ondergronds?quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor zover ik weet komt dat in Antwerpen en Charleroi door gedoe met bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat de ene overheid met een project begint, vervolgens verschuiven de bevoegdheden en de nieuwe verantwoordelijke heeft geen zin meer om het af te maken.
Antwerpen: verschuiving van metrobouw van federaal niveau naar het gewest
Charleroi: gemeente bouwt premetrotunnels, gewest heft de aansluitende tramlijnen op
[..]
Tram-infrastructuur die erop is voorbereid om later tot echte metro omgebouwd te worden.
In Nederland kennen we dat niet echt, alhoewel de RandstadRail in Den Haag aardig in de buurt komt.
Nee.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:17 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Misschien een hele domme vraag, maar in een metro rijd toch gewoon een tram, maar dan ondergronds?
Welkom in de wondere wereld van de Belgische wafelijzerpolitiek.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:38 schreef hierissieweer het volgende:
Waarom is er in godsnaam zoveel geld in gestoken, om die dingen vervolgens nooit te gaan gebruiken? Is toch zonde?
quote:Onder wafelijzerpolitiek verstaat men een budgetteringsmethode in België tot ongeveer 1988 voor het toewijzen van gelden voor grote projecten in de twee landsdelen, Vlaanderen en Wallonië. Om geen van beide groepen (de Walen en de Vlamingen) aan weerszijden van de taalgrens te kort te komen, werd het geld van de openbare werken in een 50-50 verhouding verdeeld. Als geld beschikbaar werd gesteld voor een Waals project, dan moest er evenveel geld uitgegeven worden aan een vergelijkbaar Vlaams project en andersom.
Door deze politiek kreeg één van beide zijden van de taalgrens vaak meer dan daadwerkelijk noodzakelijk was. Daarom wordt de wafelijzerpolitiek door velen gezien als de oorzaak van de grote Belgische staatsschuld (105% van het Bruto Nationaal Product, ter vergelijking: Nederland heeft een staatsschuld 52% van het BNP) en het achterwege blijven van noodzakelijke overheidsinvesteringen als gevolg van het koekoekseffect.
Na de derde staatshervorming in 1988, toen de gewesten zelf verantwoordelijk werden voor hun uitgaven, is de wafelijzerpolitiek grotendeels verdwenen. Voor zaken die onder de federale regering vallen zoals het spoor, wordt nog steeds de wafelijzerpolitiek gehanteerd. De investeringen in het Belgische spoor worden verdeeld in een verhouding van 60-40 (60% Vlaanderen - 40% Wallonië).
De wafelijzerpolitiek kan ook de vorming van Grands travaux inutiles in de hand werken: zo kreeg Wallonië een aanvankelijk nutteloos omleidingskanaal met scheepslift voor het Canal du Centre omdat Vlaanderen een uitbreiding kreeg van de haven van Brugge-Zeebrugge.
Een ander bekend voorbeeld van wafelijzerpolitiek was de bestelling van 100 streektrams bij Belgische tramfabriek BN in Brugge. 50 daarvan zouden naar Charleroi gaan en 50 naar de Vlaamse kusttram. Voor de Vlaamse kust was dat meer dan voldoende om een gewone dienstregeling uit te voeren: voor een 10-minutendienst in de zomer zijn maar maximaal 30 trams nodig, voor Charleroi waren 15 ruim voldoende.
In het najaar van 2008 kwam dit procedé nogmaals ter sprake op de ministerraad bij het toekennen van overheidsgeld voor de KBC. De Franstaligen, met name de PS, eisten toen een compensatie voor de Waalse vliegtuigonderdelenbouwer SONACA in ruil voor de kapitaalinjectie van 3,5 miljard euro bij de als Vlaamse onderneming betitelde KBC.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |