abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:46:24 #1
174280 klonelin
later uit de kast..
pi_60648240
Beste allemaal,

Gisteren ben ik voor het eerst naar de VK geweest, en heb daarbij ook het hartje van de baby kunnen horen
Aangezien ik waarschijnlijk al bijna 13 weken zwanger ben (vanmiddag meer zekerheid, dan heb ik mijn eerste echo), moet ik al snel beslissen of ik de combinatietest wil laten doen, omdat dat maar kan tot 14 weken.

Ik heb al even gegoogeld, maar veel wijs wordt ik er niet over dus graag zou ik jullie ervaringen over het wel of niet doen van die test horen!
Het lijkt mij aan de ene kant nuttig om te doen, maar aan de andere kant, wat als ze zeggen dat de kans hoog is dat je wat hebt, dan zit je maar in de onzekerheid, dat lijkt me dan weer niks!
Vroeger bestonden deze testen toch ook niet?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:48:29 #2
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_60648296
Ik heb de testen iig niet laten doen, ik zit niet in de risicogroep, beide families zijn ook 'schoon'. Ik zag het nut er niet van in.
pi_60648334
misschien dat je deze vraag beter/ook in het Zwangerschap & Geboorte topic kan vragen?
Daar zitten alle zwangeren
pi_60648404
vruchtwaterpunctie
Hier vind je ook een topic over testen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:00:23 #5
174280 klonelin
later uit de kast..
pi_60648594
Bedankt voor de linkjes..
Toen ik in de lite search zocht naar combinatietest vond ik niks dus vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend.

@DolleMina, ik val ook niet in een risicogroep voor zover ik dat zo zie, dus ik neig ook sterk ernaar om de test niet te doen.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:14:08 #6
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_60648896
Bovendien moet je zelf betalen voor die test als je onder de 36(?) bent, en dat is zeker als je niet in een risicogroep zit gewoon zonde geld, vind ik.
pi_60648966
Klonelin, ik heb de test om precies dezelfde reden als DolleMina niet laten doen, dus ik kan je ook niet verder helpen. Heb je geen folder gekregen van de VK?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:31:02 #8
174280 klonelin
later uit de kast..
pi_60649329
@Reinhilde, Ja ik heb wel een boekje meegekregen. Daarin staat bij mijn leeftijd dat de kans kleiner dan 1 op 1000 zou moeten zijn dat ik een kindje met down krijg. En natuurlijk dat het maar een kansberekening betreft.
Eigenlijk ben ik denk ik meer uit op bevestiging dat ik het echt niet hoef te doen (of juist een keihard argument om het wel te doen).
Het blijft natuurlijk spannend zo'n eerste zwangerschap!
pi_60649426
Mijn vriend en ik hebben er voor gekozen om de test wel te laten doen. Je krijgt inderdaad slechts een kansberekening, bijvoorbeeld 1 op 1000. Je kan dan natuurlijk altijd nog die ene zijn.

Ik denk dat het belangrijk is om na te denken wat je zou willen als uit de test blijkt dat je een verhoogd risico hebt. Wil je dan hoe dan ook verder met de zwangerschap? Dan heeft de test denk ik niet zoveel zin.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:43:37 #10
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_60649705
Er blijft natuurlijk altijd kans op kindje met down, als jij of je partner niet in het risico gebied zit, en er verder ook geen kindjes met down in de familie voorkomen zou ik t zo laten.
Want stel dat je de test laat doen, en de uitslag zou onverhoopt niet 100% zijn, wat zou je dan zelf doen? neem dit ook mee in je beslissing. Een kindje met Down is misschien niet perfect, maar kan je desalniettemin net zo veel vreugde en liefde geven als een "gezond" kindje
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_60649812
Hoi Klonelin,
Ik heb de test wel gedaan. Maar ik heb wel heel erg getwijfeld. Val nog niet in de risicogroep, maar ben ook niet piepjong meer (34). Het gekke is dat ik in principe bij een verhoogde kans geen vervolgonderzoek had willen laten doen (risico op miskraam), maar dat ik er uiteindelijk toch voor heb gekozen de combinatietest wel te doen.

In de tussentijd kreeg ik mijn eerste 'gewone' echo, en toen daar alles oke bleek, vond ik die hele combinatietest opeens niet meer nodig. Maar toen had ik me al opgegeven. Uiteindelijk was de kans op een downkindje erg klein bij mij, en ben ik toch wel blij dat ik dat nu weet.

tja, er is dus eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen
maar als je nog jong bent, en niet echt de behoefte er aan hebt, zou ik het gewoon laten zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door juttertje op 08-08-2008 15:31:33 ]
pi_60653689
Wij hebben de test niet laten doen.
Down zou voor ons sowieso geen reden zijn om de zwangerschap af te laten breken en een punctie wil ik ook niet laten doen in dit geval omdat we met de uitslag toch verder niets zouden doen. Dan vind ik het risico van de punctie te groot.

Blijft dus over de kansberekening en dat is, tsja, een kansberekening die maar zo weinig zegt.

Een vriendin van me heeft een zoontje met Down. Bij de tweede zwangerschap heeft ze wel de combinatietest laten doen en uit de bloedtest en nekplooimeting bleek dat de kans groot was dat het kindje down zou hebben. Wat volgde waren een aantal zeer zware en onzekere weken. Één kindje met Down is zwaar, laat staan het vooruitzicht dat beide kinderen zo veel zorg nodig zouden hebben.
Na de punctie bleek er niets aan de hand te zijn.
pi_60656007
Wij hebben geen combinatietest laten doen.
Domweg omdat we allebei vonden dat je dan ook iets met de uitslag zou "moeten" doen in het geval het ongunstig uitpakt. Dat wilden we niet en daarom hebben we de test ook achterwege gelaten, dan zou het alleen maar onrust geven als de kans wel verhoogd zou zijn.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_60657310
Hier ook geen combi-test laten doen.. We hebben geen verhoogde factoren (leeftijd/familie) en ik zou een kindje met Down ook met open armen verwelkomen. Dus het leek me niet nodig om die hele test te gaan doen.

We hebben we de (medische) 20 weken echo gedaan. Daar kijken ze alles nog eens na. De organen, (open)rug, kaakjes (hazelip) etc. Niet om er direct actie mee te hoeven ondernemen. Maar mocht er "iets" zijn, dan konden we wel voorbereidingen treffen..
pi_60659041
Wij hebben wel een combinatietest laten doen. Allereerst omdat ik nogal een zenuwpees ben en omdat we ook wel graag wat meer zekerheid wilden. We wisten ook niet zeker wat we zouden doen als de uitslag slecht was. Gelukkig was de uitslag erg positief

De medische 20 weken echo wilden we ook graag. Niet om te weten wat het geslacht was maar om te weten of er iets was waar we ons op voor konden bereiden.

Voor mijn gevoel klopte het zo gewoon. Ik vond het voor mezelf ook een beetje raar om wel de medische 20-weken echo te doen en niet de combinatietest. Dus vandaar allebei
pi_60659364
Wij hebben beide keren geen combinatietest laten doen. Allereerst omdat we niks met de uitslag zouden doen. Wel hebben we bij Emma een 20 weken echo gekregen (toen nog niet standaard) omdat Mike een hernia diafragmatica heeft gehad op volwassen leeftijd. Nu gaan we ook weer voor de 20 weken echo.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  † In Memoriam † vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:35:13 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_60659829
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 11:14 schreef DolleMina het volgende:
Bovendien moet je zelf betalen voor die test als je onder de 36(?) bent, en dat is zeker als je niet in een risicogroep zit gewoon zonde geld, vind ik.
en bij jongere vrouwen kan hij een valse uitslag geven.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_60660275
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:35 schreef moussy het volgende:

[..]

en bij jongere vrouwen kan hij een valse uitslag geven.
Is dat zo?
pi_60660304
Hier bewust geen combinatietest laten doen. Zowieso ben ik nog jong, en zit het niet in de familie.
Maar vooral ook omdat we echt geen enkele actie zouden onder nemen bij een negatieve uitslag.

Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie vind ik vanwege de kans op een miskraam geen optie.

Wel hebben we de 20 weken echo gedaan, met als reden dat als er iets is, we ons daar inderdaad op voor kunnen bereiden. Welkom is ieder kindje zowieso bij ons. Hoe gehandicapt dan ook.

Als je geen gevolgen geeft aan de uitslag van een test zou ik hem ook niet doen.

Ik schrok gigantisch van de cijfers die ik bij mijn opleiding hoorde. Meer dan 95% van de ouders die er dmv combinatietest en vervolgens vruchtwaterpunctie achter komen dat het kindje het syndroom van down heeft, laat de zwangerschap afbreken.
Dat zal er vast door komen dat de mensen die abortus van plan zijn ook geen vruchtwaterpunctie laten doen, maar dan nog.... Krjig er wel altijd de kriebels van, zeker aangezien wat mij betreft het syndroom van down echt geen "niet met het leven verenigbare aandoening" is.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:52:56 #20
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_60660608
Wij hebben de combinatietest wel gedaan. Was eigenlijk meer voor de extra echo dan dat we het idee hadden dat er iets aan de hand zou zijn. Aangezien het verder geen kwaad kon voor het kind en we het geld toch weer terugkregen van de verzekering zagen we geen reden om hem niet te doen. Overigens viel ik niet in risicogroepen, het was meer nieuwsgierigheid.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_60660661
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:44 schreef p_iglet het volgende:
Dat zal er vast door komen dat de mensen die abortus van plan zijn ook geen vruchtwaterpunctie laten doen, maar dan nog.... Krjig er wel altijd de kriebels van, zeker aangezien wat mij betreft het syndroom van down echt geen "niet met het leven verenigbare aandoening" is.
Syndroom van down is meestal best met het leven verenigbaar maar ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn dat je er voor kiest een zwangerschap van een kindje met het syndroom van down laat afbreken.. Ik ken bijvoorbeeld iemand die al een kindje met het syndroom van down heeft en een tweede kindje met het syndroom van down zou dan een te grote last zijn.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:59:39 #22
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_60660836
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:52 schreef k_i_m het volgende:
Wij hebben de combinatietest wel gedaan. Was eigenlijk meer voor de extra echo dan dat we het idee hadden dat er iets aan de hand zou zijn. Aangezien het verder geen kwaad kon voor het kind en we het geld toch weer terugkregen van de verzekering zagen we geen reden om hem niet te doen. Overigens viel ik niet in risicogroepen, het was meer nieuwsgierigheid.
Same here. Zeker aangezien ik al een miskraam achter de rug had was ik erg blij met alle 'bevestigingen' van zwangerschap die ik op dat moment kon krijgen
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_60660864
Ow ik snap het in een hoop gevallen ook wel hoor Raissa. En zal er mensen ook niet om veroordelen.
maar 95% vond ik gewoon een enorm percentage.
pi_60661054
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:00 schreef p_iglet het volgende:
Ow ik snap het in een hoop gevallen ook wel hoor Raissa. En zal er mensen ook niet om veroordelen.
maar 95% vond ik gewoon een enorm percentage.
Ja, het is inderdaad een hoog percentage, meer dan ik verwacht had.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 8 augustus 2008 @ 17:13:12 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60661226
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:44 schreef p_iglet het volgende:
zeker aangezien wat mij betreft het syndroom van down echt geen "niet met het leven verenigbare aandoening" is.
Tja... en wat doet jouw mening er toe als andere mensen dat wel vinden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')