abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2008 @ 23:24:47 #1
218848 Anchana
Je bent wat je eet!
pi_59961288
Hoi mensen,

Is het mogelijk om een hypotheek te nemen als je al leningen / kredieten hebt?
Dan denk ik dus aan een hypotheek voor een huis die ik eventueel wat hoger wil afsluiten om zo de al bestaande leningen over te sluiten naar de hypotheek.
  maandag 7 juli 2008 @ 23:32:41 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_59961481
De geldgever is de hypotheeknemer. Als je geld over hebt, kan je prima een hypotheek nemen.

Mocht je het andersom bedoel: een bank wil een huis als onderpand. Als jij nu 50.000 schuld hebt, en een huis van 200.000 wilt kopen, en daar 250.000 voor wilt lenen, dan zullen zowel de bank als de hypotheekrenteaftrek (lees: fiscus) gaan klagen...
censuur :O
pi_59964960
Ligt aan de hoogte van je schulden, en of je een goede betaler bent: als je teveel schulden hebt zul je minder makkelijk een hypotheek krijgen.
Sowieso worden je schulden meegewogen in je maandlasten: als je bedrag X per maand aan schulden aflost zul je bedrag X per maand minder aan je hypotheek kunnen aflossen, en dus een minder hoge hypotheek kunnen krijgen.

Je kunt je huidige leningen trouwens niet in een hypotheek gieten: je kunt wel iets meer lenen dan de kosten van het huis + kosten koper, maar niet veel meer. Je kunt dus geen flatje van 100.000 euro kopen en een hypotheek van 175.000 euro afsluiten oid.
pi_59964989
Kun je iets meer vertellen over de situatie Anchana, op dit moment is er niet direct een ja of nee te zeggen

iets over inkomen roepen
iets over de schulden roepen met rente
dan kunnen we redelijk gokken wat je hypotheek bedrag wordt.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:08:30 #5
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_59967105
Tuurlijk is dat mogelijk. Op basis van je inkomen en bestaande kredieten berekenen ze een max te lenen bedrag. Als je je leningen aflost en kredieten (credit card, rood staan, doorlopend krediet) opgezegt, zul je zien dat je een stuk meer kunt lenen. Of dat verstandig is, is een tweede.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 8 juli 2008 @ 12:09:51 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_59968584
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 11:08 schreef _Flash_ het volgende:
Tuurlijk is dat mogelijk. Op basis van je inkomen en bestaande kredieten berekenen ze een max te lenen bedrag. Als je je leningen aflost en kredieten (credit card, rood staan, doorlopend krediet) opgezegt, zul je zien dat je een stuk meer kunt lenen. Of dat verstandig is, is een tweede.
Je leencapaciteit verandert niet, hoor, als je leningen aflost of niet. Dit is afhankelijk van je inkomen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 9 juli 2008 @ 20:49:39 #7
218848 Anchana
Je bent wat je eet!
pi_60004969
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 08:46 schreef morpheus_at_work het volgende:
Kun je iets meer vertellen over de situatie Anchana, op dit moment is er niet direct een ja of nee te zeggen

iets over inkomen roepen
iets over de schulden roepen met rente
dan kunnen we redelijk gokken wat je hypotheek bedrag wordt.
Tuurlijk medelid:

Gezamelijk inkomen: ¤2800,- bruto per maand, exclusief vakantiegeld (8%) en eenmaal eindejaarsuitkering van ¤1100,- bruto

Totaalsaldo gezamelijke schulden: ¤22100,- met rentevergoeding van 8,5%

Nog meer gegevens nodig? Alvast bedankt!
pi_60005402
In de praktijk vragen veel hypotheekverstrekker toch om lopende leningen eerst af te lossen voor je hypotheek passeert. Vaak doen mensen dat, en sluiten daags na het passeren van de hypotheekakte het krediet opnieuw af.
pi_60005543
wil je het save berekend hebben dan doe je 4,5 * jaarinkomen = +/- 166000 euro, je kan er voor kiezen om je schuld over te dragen aan hypotheek tegen lagere rente , scheelt je 3% rente. , maar dan kun je maar hypotheek voor huis/appartement gebruiken van 144000 euro. reken bij de huizen prijzen even 6% overdrachtsbelasting. Dan zit je al op 135360 wat je max kan uitgeven aan een huis/appartement.

btw als ondernemer kun je bijna geen hypotheek nemen, je moet dan eerst 3-5 jaarverslagen laten zien.
pi_60005667
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 21:09 schreef Cosworth het volgende:
In de praktijk vragen veel hypotheekverstrekker toch om lopende leningen eerst af te lossen voor je hypotheek passeert. Vaak doen mensen dat, en sluiten daags na het passeren van de hypotheekakte het krediet opnieuw af.
Daar zijn ze heel erg pietluttig in is mijn ervaring.
pi_60005747
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 21:22 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Daar zijn ze heel erg pietluttig in is mijn ervaring.
Het opnieuw aanvragen van het krediet kunnen de hypotheekverstrekkers niet tegenhouden, maar het aflossen van de lopende lening is inderdaad iets waar lastig over gedaan kan worden.
pi_60005908
Misschien is het een mogelijkheid dat die 22000 ergens geparkeerd worden?
Dan neem je de hypotheek waarna je later weer de lening overneemt.

En dan doet de kredietverstrekker moeilijk...oeps sorry pa.

Is die 22000 een autolening? Want dan zou ik zeggen, verkoop de auto en koop een 2e hands waar de kop van af is nadat de hypotheek is afgesloten.

Dat gaat je wel wat verlies opleveren natuurlijk.
pi_60008871
als je al 22000 euro schuld hebt kan je hypotheek vergeten! bij een schuld van 2500 euro rekenen ze al ca 100 tot 150 euro per maand aan extra lasten. vanuit de overheid wordt gezegd dat je maximaal 1/3 van je bruto salaris aan hypotheek mag uitgeven, dus in jouw geval ca. 900 euro bruto per maand. die 900 euro min in dit geval 150 euro is dus 750 euro bruto! als je dus ''maar'' 750 euro bruto mag uitgeven, kan je er heel weinig voor kopen, misschien boven in groningen wat. dit is dus op basis van 2500 euro schuld.
zo is het mij in ieder geval verteld door de hypotheker .

ik neem aan dat jullie beide werken, en gezien het inkomen waarschijnlijk nog niet zo lang aan de slag zijn, zou ik eerst proberen die schuld af te lossen. op moment dat je clean bent, verdien je misschien ook wat meer en voelt het ook wat lekkerder als je een huisje voor jezelf koopt.
pi_60010049
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 21:31 schreef Vitalogy het volgende:
Misschien is het een mogelijkheid dat die 22000 ergens geparkeerd worden?
Dan neem je de hypotheek waarna je later weer de lening overneemt.

En dan doet de kredietverstrekker moeilijk...oeps sorry pa.
Call me stupid, maar ergens heb ik het idee dat als je dat doet, je binnen een maand onherstelbaar rood staat, en na 3 maanden kunt uitkijken naar een kartonnen doos of zo.
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:28:14 #15
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_60014046
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 12:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je leencapaciteit verandert niet, hoor, als je leningen aflost of niet. Dit is afhankelijk van je inkomen.
Beweer ik anders?

Trouwens, dat geldt alleen theoretisch. In de praktijk blijkt dat bijvoorbeeld een persoonlijke lening of doorlopend krediet zwaarder negatief meetelt dan het bedrag hoog is. (Vooral omdat het rentepercentage van zo'n lening hoger ligt dan het percentage van de hypotheek.)
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 23:24 schreef Eggos het volgende:
...die 900 euro min in dit geval 150 euro is dus 750 euro bruto! als je dus ''maar'' 750 euro bruto mag uitgeven, kan je er heel weinig voor kopen...
Nou, 750 bruto vind ik nogal

[ Bericht 21% gewijzigd door _Flash_ op 10-07-2008 10:35:25 ]
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:41:14 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60014336
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:28 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Beweer ik anders?
Ja, want jij zegt dat je meer kunt lenen.
Ik quote (nogmaals) letterlijk (vet en cursief):
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 11:08 schreef _Flash_ het volgende:
Maar goed, ik ga niet nogmaals een discussie aan over een definitie volgens jouw mening en opvatting.
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:49:04 #17
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_60014505
Hoho,
Vergeleken met situatie A kan je in situatie B toch meer lenen? Minimaal hetgeen je afgelost hebt. Maar waarschijnlijk veel meer. Zie ook wat Eggos gepost heeft. Hoe je het ook interpreteert, mijn posting klopt.

Je leencapaciteit is namelijk niet alleen van je inkomen afhankelijk, maar ook van het rentepercentage van de lopende leningen en de nieuwe lening die je overweegt.
pi_60014901
quote:
Op maandag 7 juli 2008 23:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Mocht je het andersom bedoel: een bank wil een huis als onderpand. Als jij nu 50.000 schuld hebt, en een huis van 200.000 wilt kopen, en daar 250.000 voor wilt lenen, dan zullen zowel de bank als de hypotheekrenteaftrek (lees: fiscus) gaan klagen...
Dat kan wel alleen kun je het extra geleende die gebruikt is om je schulden af te lossen niet aftrekken van de belasting. Het kan dus aantrekkelijk zijn aangezien de rente op een hypotheek lager is dan op consumptief krediet.

Uiteraard zit je wel met de taxatiewaarde van je huis en dat banken niet verder willen gaan met een hypotheek dan 120% van die waarde.
  donderdag 10 juli 2008 @ 15:18:18 #19
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_60020845
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 20:49 schreef Anchana het volgende:

[..]

Tuurlijk medelid:

Gezamelijk inkomen: ¤2800,- bruto per maand, exclusief vakantiegeld (8%) en eenmaal eindejaarsuitkering van ¤1100,- bruto

Totaalsaldo gezamelijke schulden: ¤22100,- met rentevergoeding van 8,5%

Nog meer gegevens nodig? Alvast bedankt!
Niet lullig bedoelt, maar ik vind de verhouding tussen inkomen en schuld erg eng. Ik kan me voorstellen dat je je aflossing plus rente nu al niet of nauwelijks kunt betalen. (tenzij je op dit moment geen andere vaste lasten hebt)
Een hypotheek incl. deze schuld zal de situatie alleen maar verergeren.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_60021161
Jammer dat de topicstarter niet meer reageert.
  donderdag 10 juli 2008 @ 15:44:41 #21
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_60021515
Hoe zou TS aan zo'n schuld komen?
Ik verdien ongeveer hetzelfde, maar ik kon maximaal een DK van 7500 krijgen bij mijn bank. Maar ik heb wel een hypotheek (bruto 400 per maand), zou dat zo zwaar meetellen voor de leencapaciteit?
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:43:22 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60022912
Tuurlijk een DK (consumptief dan) telt zwaarder dan een hypotheek voor een eigen woning.
Hypotheek gebruikt voor eigen woning valt in box 1. DK (consumptief) valt in box 3.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:59:22 #23
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_60026651
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:44 schreef _Flash_ het volgende:
Hoe zou TS aan zo'n schuld komen?
Ik verdien ongeveer hetzelfde, maar ik kon maximaal een DK van 7500 krijgen bij mijn bank. Maar ik heb wel een hypotheek (bruto 400 per maand), zou dat zo zwaar meetellen voor de leencapaciteit?
Je zegt het zelf al... bij je bank.
Die onverantwoordelijke leenbedrijven die ons kapot bombarderen met hun domme reclames gaan veel verder.
Als je er dan nog wat postorderkredietjes en creditcardkredietjes tegenaan gooit, kom je snel tegen de 20.000 aan.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_60027181
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, want jij zegt dat je meer kunt lenen.
Ik quote (nogmaals) letterlijk (vet en cursief):
[..]

Maar goed, ik ga niet nogmaals een discussie aan over een definitie volgens jouw mening en opvatting.

Sorry, maar wat Flash schrijft klopt wel hoor!

Zonder de kredieten kan je meer lenen! en daarnaast hoeveel je kan lenen hangt niet alleen af van het inkomen maar ook van de waarde van je onderpand.en dan ligt het er ook nog eens aan of je met NHG leent of zonder.

TS kijk anders eens op NHG site wat je kan lenen www.nhg.nl Dat is misschien wel wat veiliger voor je
Heb je alleen opstaande kredieten? Heb je deze altijd netjes betaald of heb je ook achterstanden? Want met achterstanden word het al heel wat lastiger.
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:26:50 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60028493
Of je een DK in box 3 hebt of een hypotheek dat voor een deel consumptief gebruikt is (en dus ook in box 3 zit) maakt voor je leencapaciteit niets uit. Hoogstens een paar duizend euro's omdat de rente iets lager is. En misschien dat niet eens omdat je onderpand maximaal gebruikt wordt en er dus (nagenoeg) geen rentekorting gegeven wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')