quote:Weer een reden om niet op de PvdA te stemmen
AMSTERDAM - Stanley Abrahams, woensdag nog de voorzitter van stembureau 742 in de Bijlmer, is razend. ''Enkele PvdA-leden hebben zeker dertig stemmers geronseld. Ze haalden ze van straat en uit het bejaardentehuis, ze brachten ze naar het stemlokaal en ze liepen soms tot in het hokje mee.''
Het eerste lid van stembureau 706, ook in de Bijlmer, die verder anoniem wil blijven: ''Bij mij kwam een PvdA-lid binnen met acht Somalische landgenoten. Hij wilde ze laten stemmen, maar ze stonden niet op de lijst. Ze bleken ook slechts een tijdelijke verblijfsvergunning te hebben. Maar later kwamen ze terug en hadden ze opeens wél oproepkaarten. Op naam van andere personen, dat kan niet anders. Ik was moe. Ik heb ze maar laten stemmen.''
Naar aanleiding van deze gebeurtenissen hebben de SP en De Groenen gezamenlijke brieven naar burgemeester Job Cohen en de Raad van State gestuurd om de stemming voor de stadsdeelraad nietig te laten verklaren.
''Dit kan absoluut niet door de beugel,'' zegt Rob Mulder, secretaris van de SP in Zuidoost, de partij die met een tekort van negen stemmen een restzetel naar de PvdA zag gaan. ''Wij willen een hertelling,'' zegt Asha Ramkisoensing van De Groenen, die hun enige zetel verloren.
Het Somalische PvdA-lid om wie het onder anderen gaat, is Ahmed Guntane. Hij wist 143 voorkeurstemmen te vergaren, te weinig overigens voor een plaats in de deelraad. ''Het ging me niet om mijzelf,'' zegt Guntane. ''Ik deed het voor de partij.''
Guntane geeft toe de hele dag in touw te zijn geweest om mensen naar de stembus te krijgen. ''Mensen die ik ken,'' zegt Guntane. ''En mensen die ik op straat tegenkwam, voornamelijk Somaliërs. Twintig of dertig.''
Hij pikte ze op en bracht hen naar het stemlokaal. ''Door het hele hoogbouwgebied ben ik actief geweest. Sommigen spreken geen Nederlands, anderen zeiden dat ze geen oproepkaart hadden. Ik wilde ze toch laten participeren, ik wilde zorgen dat de PvdA de grootste partij zou blijven. Natuurlijk heb ik wel tegen hen gezegd: stemt u alstublieft op mij, maar dat mag toch?''
Met een aantal van zijn gewezen landgenoten ging Guntane verscheidene stembureaus langs. ''Ze waren hun stemkaarten kwijt. Maar ik zei: als jullie ergens op een lijst staan, kunnen jullie misschien toch stemmen.''
Sommigen beschikken alleen over een tijdelijke verblijfsvergunning, bevestigt Guntane. ''Ik weet niet of ze dan mogen stemmen of niet. Het was mijn taak om mensen naar de stembureaus te brengen. Dan is het aan de mensen dáár te beoordelen wie er mag stemmen.''
Volgens Guntane is het niet voorgekomen dat door hem aangebrachte personen met andermans oproepkaarten hebben gestemd. Hij herinnert zich wel lokaal 706. ''Daar zijn mensen die ik had gebracht, weggestuurd. Die hebben toen niet gestemd.''
quote:Ja, want de hele PvdA doet dat, he?
Op dinsdag 12 maart 2002 14:14 schreef ExtReMisT het volgende:
Hier een stukje uit het Parool:
[..]Weer een reden om niet op de PvdA te stemmen
Extremistje.
V.
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 14:25 schreef Verbal het volgende:[..]
Ja, want de hele PvdA doet dat, he?
Extremistje.
V.
quote:Het is wel weer typisch iets voor die slappe PvdAers?
''Bij mij kwam een PvdA-lid binnen met acht Somalische landgenoten. Hij wilde ze laten stemmen, maar ze stonden niet op de lijst. Ze bleken ook slechts een tijdelijke verblijfsvergunning te hebben. Maar later kwamen ze terug en hadden ze opeens wél oproepkaarten.
Verbaltje
[Dit bericht is gewijzigd door ExtReMisT op 12-03-2002 14:50]
quote:Niet strafbaar????? vervalsen van strafkaarten en stemmen met ene voorlopige verblijfsvergunning?
''Bij mij kwam een PvdA-lid binnen met acht Somalische landgenoten. Hij wilde ze laten stemmen, maar ze stonden niet op de lijst. Ze bleken ook slechts een tijdelijke verblijfsvergunning te hebben. Maar later kwamen ze terug en hadden ze opeens wél oproepkaarten.
Dit doet mij aan dezelfde praktijken als in zimbabwe!!!!!
Naz.
quote:Nee.
Op dinsdag 12 maart 2002 14:37 schreef ExtReMisT het volgende:[..]
[..]Het is wel weer typisch iets voor die slappe PvdAers?
V.
quote:Volgens ULX niet.
Op dinsdag 12 maart 2002 15:20 schreef waspman het volgende:
doet me een beetje denken aan wat Janmaat heeft gedaan.. machtigingen ronselen bij ouderen in het bejaardentehuis... was ook niet strafbaar toen..
quote:Nou gebeurt hier in de buurt ook hoor, maar dan op andere manieren.
Op dinsdag 12 maart 2002 15:22 schreef Verbal het volgende:[..]
Nee.
V.
quote:Je hebt helemaal gelijk.
Op dinsdag 12 maart 2002 15:27 schreef Refragmental het volgende:[..]
Nou gebeurt hier in de buurt ook hoor, maar dan op andere manieren.
V.
quote:Dat weet ik.
Op dinsdag 12 maart 2002 15:29 schreef Verbal het volgende:[..]
Je hebt helemaal gelijk.
V.
quote:Ik was cynisch.
Op dinsdag 12 maart 2002 15:34 schreef Refragmental het volgende:[..]
Dat weet ik.
Ik woon hier namelijk, jij niet.
V.
quote:Dat weet ik ook, ik had namelijk niet anders verwacht van jou.
Op dinsdag 12 maart 2002 15:35 schreef Verbal het volgende:[..]
Ik was cynisch.
V.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |