abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_58834550
Ik heb in 2004 een huis gekocht. Er was een schutting van 2 meter hoog rondom/achterhuis. Deze was (inmiddels???) omgeven door klimop. Deze klimop hield de schutting staande. Door de harde wind in januari kon je sommige stukken wel 20 cm heen en weer schudden. Het was allemaal totaal verrot dus ik heb net een nieuwe schutting geplaatst. Ook weer 2 meter hoog, maar natuurlijk geen klimop.

Nu krijg ik echter bezoek van de gemeente dat ik buiten de rooilijn heb gebouwd en dan mag een schutting maar 1 meter hoog. Ik weet zeker dat de vorige bewoners de oude schutting ook zo over hebben gekocht. Dat betekent dat die minstens 11 jaar oud is... maar gezien de info die ik via de bewoner van het huis gedurende de periode 1974-1985 heb gekregen is de schutting hoogstwaarschijnlijk in 1987 geplaatst. Gezien de staat van de schutting ga ik hier graag vanuit. Nu moet ik dus een bouwvergunning aanvragen.

De medewerker van de gemeente zei echter dat hij nog nooit meegemaakt had dat de welstandscommissie een dergelijke vergunningsaanvraag honoreert. Wat moet ik hier tegen beginnen? Iedereen zegt: mooi hoor. eindelijk is die oude rotzooi weg. Dit haal ik aan vanwege het feit: als niemand problemen heeft, hoe kan iemand achter zijn bureau dan zeggen dat het er weg moet? Een ieder heeft toch recht op privacy in zijn eigen achtertuin? en puur omdat ik op een hoek woon zou me dat niet gegund worden??

Een coniferenhaag zoals de buren aan de andere kant van de straat durf ik niet aan gezien het vele vandalisme <en teken>. Zo hebben ze in de 3,5 jaar dat ik hier woon mijn reiger van twijgjes die in de voortuin stond de kop van afgebroken. Hebben ze mijn hekje in de voortuin kapot geschopt en onlangs de nummerplaten van mijn auto verbogen. (het hek en de auto kan ik nog bewijzen). Bij de buurman van die coniferenhaag is de spiegel van de auto getrapt. Misschien is daar nog wel meer gebeurd, maar ik heb verder geen contact met hen. Het wachten is gewoon op een idioot die "voor de grap" de coniferen in de brand steekt.

Ik heb ook nog de bewijzen van Omrin dat ik er 2 karren vol rotzooi heb gestort. Buren kunnen wel bevestigen dat dat die oude rotschuttingen waren. (die hebben me wel bezig gezien nietwaar!!)
Ook heb ik foto;s van hoe bomen vergroeid zijn doordat er altijd een schutting stond. Ook heb ik wel foto's van de oude situatie; die oude schuttingen met goeddeels klimop. En uiteraard heb ik genoeg mensen die kunnen getuigen dat de schutting er altijd al stond (met aan de straatkant dus klimop)

Had de verkopende makelaar mij hier in 2004 toen ik het huis kocht over moeten informeren? Maak ik een kans? hoe moet ik dit aanpakken?

Overigens is het zo dat in de brief van de gemeente staat dat ik beide roolijnen te buiten ga. Ik ben echter bij mijn eigen voorgevel pas 1,5 meter er achter begonnen. <dat stukje heb ik er wel bijgetrokken>. Maar kan ik iets met deze grove fout beginnen?
De grootste criminelen worden nog vrijgesproken omdat er een letter verkeerd in hun aanklacht staat:S
Graag uw hulp/advies.
pi_58834699
Je kan 2 dingen doen:
1. verhuizen naar een normale buurt
2. een bouwvergunning aanvragen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58835000
ik moet ook een (lichte) bouwvergunning aanvragen.. kosten 121,70.. maar de ambtenaar die langs is geweest zei dat hij nog nooit beleefd had dat de welstandscommissie dergelijke aanvragen goedkeurt..
dus tja...
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:16:52 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_58835201
Tsja, ambtenaren in dit land willen alles voor het zeggen houden, alles wat je op je eigen grond wil doen heb je een vergunning voor nodig... Realiseer je vooral dat die "welstandscommissie" hun hele baan te danken heeft aan dit soort mierenneukerij... Oftewel zolang je in dit land woont, weinig aan te doen helaas....
censuur :O
pi_58837106
En als je niks doet, wat dan? Je hebt immers slechts een bestaand (en door verjaring gelegaliseerd) bouwwerk gerepareerd/gereviseerd/vervangen, een bouwvergunning is dacht ik toch alleen nodig voor een nog te bouwen (nieuw) object of wijziging?
pi_58839754
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 21:58 schreef r_one het volgende:
En als je niks doet, wat dan? Je hebt immers slechts een bestaand (en door verjaring gelegaliseerd) bouwwerk gerepareerd/gereviseerd/vervangen, een bouwvergunning is dacht ik toch alleen nodig voor een nog te bouwen (nieuw) object of wijziging?
Helaas is zijn object veranderd, van een levende afscheiding naar een niet levende afscheiding.
Daarbij hanteren veel gemeenten ook voor een verandering van erfafscheiding dat deze vaak aangevraagd moet worden, en dat kan al zijn bij een verandering van verticale latten naar horizontale latten.

Het plaatsen van een erf of perceelafscheiding aan de voorkant ,zijkant of achterkant is
vergunningsvrij als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
· hoogte:
niet hoger dan 1 meter, of niet hoger dan 2 meter en gebouwd op een erf of perceel
waarop reeds een gebouw staat;
meer dan 1 meter achter de voorgevelrooilijn, en meer dan 1 meter van de weg of het
openbaar groen
· overig:
geen plaatsing bij een monument als bedoeld in de Monumentenwet 1988 of in een
provinciale of gemeentelijke monumentenverordening.
geen plaatsing bij een bouwwerk van tijdelijke aard, zoals bedoeld in artikel 45 van de
Woningwet, of van een niet voor permanente bewoning bestemde woning.
In alle andere gevallen moet een lichte bouwvergunning worden aangevraagd.
pi_58842066
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 22:54 schreef klipper het volgende:
Helaas is zijn object veranderd, van een levende afscheiding naar een niet levende afscheiding.
Is een (weliswaar met klimop begroeide) schutting aan te merken als levende afscheiding?
En zo ja, wat als TS opnieuw klimop plant tegen zijn nieuwe schutting aan?

En voor de rest: het kan toch niet zo zijn dat burgers een bouwvallige schutting niet zouden kunnen vervangen (het tegendeel lijkt me zelfs onverantwoord ivm schadeaansprakelijkheid tov derden) door een gelijksoortig exemplaar of daarbij ineens gebonden zijn aan andere ambtelijke regels dan voorheen?
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:19:28 #8
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_58847132
Probeer een gesprek te regelen met de persoon van welstand, dan weet je cker wat ze denken.
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 23 mei 2008 @ 10:52:58 #9
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58850361
Sla een paar palen naast de schutting om de oude schutting te repareren.
Vervolgens vervang je af en toe een schuttingdeel.
Je hoeft dan geen bouwvergunning te hebben je repareert immers alleen een bestaande schutting.
pi_58894655
kan iemand iets zeggen over verjaring en of de verkopende makelaar mij had moeten informeren?
thx
groetjes van hem die het niet eerlijk zou vinden als een schutting ergens jaaaaaaarenlang staat en als je die dan vervangt dat het dan niet meer zou mogen:S dat KAN toch niet waar zijn??:@
pi_58922683
Tja, als je een huis sloopt en op dezelfde plek een bijna identiek huis terug bouwt, moet je ook een vergunning aanvragen. Voor reparaties die het uiterlijk veranderen kan het eveneens nodig zijn dat je een vergunning aanvraagt (bijv. vervangen van kozijnen). Zo gauw je iets verandert aan de bestaande situatie moet je je ervan vergewissen of je daarvoor een vergunning nodig hebt.

Waarom zou de makelaar je daarover hebben moeten informeren? Die wist toch niet dat jij de schutting zou gaan vervangen? Als de makelaar je alles zou moeten vertellen over wat je eventueel zou kunnen doen is het einde zoek natuurlijk.

De regels zijn overigens zo opgesteld om te voorkomen dat tuinen die direct aan de straat liggen afgeschermd worden met hoge schuttingen. Het is natuurlijk geen gezicht als je een straat zou krijgen waar de huizen allemaal een hoge schutting in de voortuin hebben staan. Bij hoekhuizen wordt het deel van de tuin dat voor de rooilijn van de voorgevel ligt gerekend als voortuin.

Is het niet mogelijk om de schutting te wijzigen? Je kunt het deel dat achter de rooilijn van de voorgevel ligt rondom voorzien van een hoge schutting. Dan heb je dat deel afgescheiden voor de privacy. In het deel 'voortuin' doe je dan een lagere afscheiding (max. 1 meter hoog).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')