quote:
Op donderdag 15 mei 2008 00:36 schreef afcajos het volgende:Of zijn er ook particulieren die er last van hebben
Ik heb planet (bitstream kpn) particulier en nergens last van
XS4ALL Only (via Bitstream) (particulier) ook.
Vanaf dinsdagcohtend tot woensdagavond geen internet. Ook geen internet meer via UMTS/GRPS op de plaatselijk Vodafone mast, dus kon daar ook niet op terugvallen.
Klein beetje insider informatie uit de nieuwsgroepen:
Quote uit xs4all.general van 14-05-2008 12:09u:
quote:
Landelijke storing XS4ALL Only en Business DSL
14-05-2008
Categorie: Bedrijfsnieuws
Naar schatting 50.000 XS4ALL Only klanten en enkele honderden Business DSL
klanten hebben op dit moment geen internetverbinding door een landelijke
storing.
Technici van KPN werken sinds dinsdagochtend 03.00 uur continu aan een
oplossing. We begrijpen dat het een vervelende situatie voor u is en
proberen de storing zo snel mogelijk op te lossen. Houd deze pagina in de
gaten voor de laatste updates.
Bel de helpdesk van XS4ALL niet met vragen over de storing. Zij weten
ervan, maar kunnen niet vertellen wanneer deze is opgelost.
Quote uit xs4all.adsl van 14-05-2008 17:16u:
quote:
Iedereen is bekend met de storing die momenteel loopt.
KPN is in DEFCON2 en men is voornamelijk bezig het probleem op
te lossen, een mooie management summary heeft xs4all op dit
moment niet, maar onze indruk van de gebeurtenissen is als volgt.
Sinds dinsdagochtend heeft KPN stabiliteits problemen in
het transport netwerk wat gebruikt wordt voor o.a. ADSL, Business DSL,
UMTS, pinverkeer, en DSL verkeer van andere telcos. Dit is een
netwerk van ATM switches.
Men is nog op zoek naar de exacte oorzaak, maar het lijkt erop
dat dinsdagochtend vroeg 'iets' globaal in het netwerk uit
z'n resources is gelopen waardoor meerdere ATM switches daar last van
kregen - ze zijn immers allemaal gekoppeld. Uiteraard was dit
geen bekende limiet.
Dit is tijdelijk opgelost door een aantal ATM switches te isoleren
van het netwerk zodat de totale belasting omlaag ging en het
netwerk weer stabiel werd. Daardoor was een gedeelte van het
netwerk - en dus de klanten daarachter - niet meer online.
Experts van de leverancier zijn direct aan het werk gegaan om
dit op te lossen, daarnaast is ook nog een team uit het buitenland
gekomen om ter plekke te helpen waar nodig.
Vervolgens is men dinsdag overdag, 's nachts en woensdagochtend
gecontroleerd het netwerk weer helemaal gaan aanzetten, maar dat
lukte niet volledig.
De mogelijke oplossing zou een firmware upgrade zijn, maar het is
natuurlijk een bijzonder slecht idee om in een geval als dit
blind de firmware van alle switches te gaan upgraden van een
landelijk netwerk - dan verlies je zeker de controle.
Dus is ervoor gekozen om langzaam het netwerk te herstellen, en
alleen op switches waar het niet anders kan voor de stabiliteit
van het netwerk uiteindelijk de firmware te upgraden. Een
deel van de xs4all only verbindingen loopt helaas via een
aantal switches waarbij zo'n firmware upgrade noodzakelijk is,
en die waren het laatst aan de beurt.
Op dit moment is het grootste gedeelte van de klanten weer online.
Er wordt nog aan 1 switch gewerkt, en er zijn nog wel wat
noodoplossingen geweest die terug gedraaid moeten worden.
Rond 19:30u werd dit persbericht de wereld ingestuurd:
quote:
KPN: storing op backbone is verholpen
Door Dimitri Reijerman, woensdag 14 mei 2008 19:46, views: 5.359
KPN heeft laten weten dat de storing op de backbone is verholpen. Door
het uitvoeren van herstelwerkzaamheden kunnen adsl-verbindingen echter
woensdagavond en -nacht nog kortstondig uitvallen.
Volgens KPN-woordvoerder Maryse Ducheine is het probleem van niet
werkende internet- en telefonieverbindingen nu verholpen. Hierdoor
zouden zakelijke adsl-gebruikers en Xs4all-abonnees na de
'ongebruikelijk hardnekkige storing' weer probleemloos kunnen
internetten.
De storing op het adsl- en telefonienetwerk van KPN heeft meer dan 36
uur geduurd en is daarmee een van de langste verstoringen die het
telecombedrijf heeft gekend. Hoewel de exacte oorzaak nog steeds
onbekend is, lijkt het pijnpunt te liggen in de knooppunten tussen de
atm-apparatuur en de backbone van het KPN-netwerk. Netwerkapparatuur
zou om onbekende redenen spontaan zijn gaan rebooten en het
herverdelen van het dataverkeer zou ook niet soepel zijn verlopen. Bij
de herstelwerkzaamheden zijn onder andere software-updates op
netwerkapparatuur van Alcatel-Lucent geïnstalleerd.
Omdat de nieuwe software nog niet uitvoerig is getest, zal KPN
woensdagavond en -nacht zijn netwerk extra in de gaten houden. Ook zal
het telecombedrijf de nodige reparaties op een aantal knooppunten
uitvoeren, waardoor adsl-verbindingen kortstondig kunnen uitvallen.
Quote uit xs4all.adsl van 14-05-2008 23:18u:
quote:
Zojuist is de storingsmelding geupdate met de volgende tekst:
# --
update 23:00 uur
In tegenstelling tot eerdere berichten is de storing nog niet
verholpen. Momenteel is 2/3e van de XS4ALL Only klanten niet online.
KPN werkt de nacht door om deze problemen het hoofd te bieden.
# --
De oorzaak is nog steeds een aantal protesterende ATM switches.
De planning is dat deze vannacht van nieuwe firmware
worden voorzien.
.. voor zover dat nog niet gedaan was vandaag. Het gaat vooral
om 'aanvullende herstelwerkzaamheden'.
[ Bericht 4% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 15-05-2008 01:21:18 ]