abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58528142
Ik wil graag in onze eengezinswoning op de éérste verdieping de radiatorkranen vervangen door thermostatische modellen. Is dit makkelijk te doen (is het gewoon oude kraan eraf en de nieuwe erop) of moeten er dan ook nog leidingen worden verlengd/ingekort worden?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_58528211
TJa dat hangt er vanaf, niet elke thermostatische kraan heeft dezelfde afmeting.
Aangezien wij geen inzicht hebben in de situatie is hier geen eenduidig antwoord op te geven.

Maar waarschijnlijk kan het zonder al te veel werk worden vervangen. Neem gewoon een oude kraan mee en koop dan een nieuwe die qua formaat bijna hetzelfde is
pi_58528279
Ik heb hier een (slechte) foto van de kraan:

Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_58528459
Je moet wel het gehele CV systeem van water ontdoen anders heb je kans dat alles zwart is.
pi_58528577
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:17 schreef Ultralaser het volgende:
Je moet wel het gehele CV systeem van water ontdoen anders heb je kans dat alles zwart is.
Dat wist ik wel, maar toch bedankt!
pi_58529531
En pas op dat je niet alle verwarmingen met thermostaatkranen uitrust. Als de cv-thermostaat dan op een hogere temperatuur staat als de kranen, kan hij zijn water niet kwijt.
pi_58531573
Ik was van plan om in de woonkamer, waar het thermostaat zit, geen thermostaatkranen te plaatsen, alleen op de 1e verdieping en op zolder.
pi_58531742
Dat is inderdaad het verstandigst.
pi_58531853
Is de aansluiting (zie foto) nu 3/8 of 1/2?
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 17:55:04 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58537279
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:48 schreef dahei het volgende:
Dat is zo op afstand met zo'n foto onmogelijk te bepalen
Ik zou eens bij een plaatselijke loodgieter / verwarmingsmonteur informeren na de mogelijkheden.
pi_58538803
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:48 schreef dahei het volgende:
Aan de foto te zien is het gewoon dunwandig cv buis in de maat 15mm.
Deze is d.m.v. een watel met knelring aangesloten in de kraan.

TS bij het vervangen de kranen zijn een paar dingen van belang.
De gebruikte wartel met knelring is hoogstwaarschijnlijk merkgebonden, dus deze kan je waarschijnlijk alleen behouden indien je de bestaande kranen vervangt door thermostaatkranen van het zelfde merk.

Indien je het merk niet weet, of een ander merk mooier vindt, kun je dit ook op de volgende manier oplossen.
Draai in de kraan een puntstuk van 1/2 x 15mm knel, je moet de leiding dan weliswaar iets inkorten maar je weet zeker dat het dan niet lekt.

Indien je dit niet mooi vind ( immers de totale lengte wordt wat verlengd, maar puntstukken zijn ook verkrijgbaar in verchroomde uitvoering) kun je proberen of je de knelring er vanaf kunt krijgen en tesamen met de nieuwe kraan ook het juiste aansluitsetje erbij, vaak kan dit dan zo uitgewisseld worden, bij twijfel kun je beter een iets langere nieuwe kraan nemen dan een te korte.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 20:50:57 #12
214090 sfera
C.V. boer!
pi_58582466
ik zou in deze situatie voor een rechte sar kraan gaan die zelfdichtend is , deze kranen gebruiken dezelfde knelsetjes als de oude kraan en wat ik gemerkt heb is dat deze waarschijnlijk langer zullen zijn dan de oude kraan die gemonteerd is.

Stel dat het bovenstaande niet zo is , dat de kraan nog te kort is zijn er van giacomini speciaal voor renovatie doeleinden verstelbare staartstukken,deze kunnen uitschuiven als je niet met een normale kraan combinatie kan aansluiten.

Zorg dat je zowiezo voor een zelfdichtende kraan kiest, dit is zeker als je geen hennep en hessorit tot je beschikking heb (of ervaring met het verwerken van deze producten) voor een makkelijkere en 100% waterdichte verbinding.
pi_58582773
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 20:50 schreef sfera het volgende:

Stel dat het bovenstaande niet zo is , dat de kraan nog te kort is zijn er van giacomini speciaal voor renovatie doeleinden verstelbare staartstukken,deze kunnen uitschuiven als je niet met een normale kraan combinatie kan aansluiten.

Er zijn ook verlengde staartstukken verkrijgbaar welke je eventueel zelf op de juiste lengte kan inkorten.
Deze geven in ieder geval een stuk minder kans op lekkages in de toekomst.
Kies in ieder geval niet voor giacomini thermostaatkranen.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 21:10:53 #14
214090 sfera
C.V. boer!
pi_58582823
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 21:08 schreef klipper het volgende:

[..]

Er zijn ook verlengde staartstukken verkrijgbaar welke je eventueel zelf op de juiste lengte kan inkorten.
Deze geven in ieder geval een stuk minder kans op lekkages in de toekomst.
Kies in ieder geval niet voor giacomini thermostaatkranen.

Inderdaad nooit voor giacomini kranen gaan, ga voor de sar kranen !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')