Mijn eerste topic op FOK! ging over het vlieggedrag van vliegen, deze cirkelen namelijk altijd onder de lamp. Ook als ie uit staat.
Daar is nooit een antwoord op gekomen, tenminste geen geloofwaardig antwoord.
Dat neemt niet weg dat deze krengen vervelend zijn, net zoals muggen. Die wil je gewoon niet in huis hebben. Vliegen niet omdat het smerig is, eerst hebben ze de vuilcontainer betast en daarna de anus van de buurhond. Get my drift?
Ook bij muggen heb ik zoiets van: Jullie zijn niet welkom.
Dus op zoek naar horren. Omdat ik dubbele deuren heb, moest ik goed opletten welke het beste waren.
Klapdeurhorren wilde ik niet hebben, dat is het net ff niet. Naar binnen draaiende deuren vind ik niks.
Dan kom je op die rolhorren. Nadeel is, als je ze los laat klapt de hor in de cassette, dat gebeurt een paar keer en dan is de kracht er wel van af. Ook blijven de deuren openstaan door een heel klein lipje, die natuurlijk vrij snel verdwijnt waardoor het heel goed je best moet doen om de hor open te houden.
Tadááá, de oplossing, plissé hordeuren. Geweldig, al loop je dwars door de deur heen, je spant het touwtje weer en hij is als nieuw. Ook blijft de hor op de plek staan waarop je hem open zet. Dus niks geen klapperende hordeuren.
Bij horren.com zagen we een filmpje hoe het werkte, geweldig. Behalve de prijs, dik 500 euro voor een dubbele hordeur.
Dat vond ik echt iets te veel, hoe mooi ze ook zijn.
Dus even verder kijken bij Bruynzeel.nl. Die hadden ook plissé hordeuren. Kosten ook 130 euro per stuk, maar dan ben je voor 260 euro ook klaar. Zoals Bruynzeel zelf schrijft: Met 2 deuren maakt u een dubbele deur.
Zo gezegd, zo gedaan. Alles geplaatst volgende de gebruiksaanwijzing (alleen tekeningen, geen tekst) en hup, dicht met die deur.
Ik zeg, dicht met die deur!!!!! Godver, een kier van zo'n 2 a 3 centimeter. Zie foto

![]()
Nu zou je zeggen, en ik deed dat ook, dan moet je die twee blokjes weg halen, dan komt de rails tegen elkaar. Maar dat kan dus niet, want er loopt een geleidedraad door de rails, en die wordt door de eindstop strak gehouden. Die eindstop moet er dus tussen.
Nu hebben de vliegen en muggen toch nog ruimte zat (zelfs een vlieg met een fles tequilla kan er nog tussendoor vliegen, met z'n vleugels voor de ogen) dus het effect is weg.
Maar goed, ik had me er in berust, al ben ik er nog steeds niet blij mee. Totdat vandeweek toch echt even de zon ging schijnen. Deuren open en horren dicht... eh ja.
![]()
Aan de "vaste" kant raakt de hor meteen los. Wat blijkt, het gaas wordt vastgehouden, nou ja vastgehouden, door dubbelzijdig tape. Met een beetje zon wordt dat dus warm en laat het gaas los. Lekker, nu kan ieder vliegend object het huis is, zelfs een reiger.
Ik heb zelfs de rails korter moeten maken, dus de hor wordt niet eens volledig uitgerekt, kan je nagaan als mijn deuren breder waren.
Dus is het tijd voor stappen! Ik ben in de pen geklommen en Bruynzeel gevraagd wat IK fout heb gedaan, ik koop toch een kwaliteitsproduct van Bruynzeel?

Daar moet nog antwoord op komen, want het mailtje heb ik gister verstuurd.
Als zij geen oplossing hebben, dan trek ik de horren er weer uit. Want dit is kut.
En nee, ik wil geen kattenstaarten voor de deuren.