abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 21 april 2008 @ 18:09:44 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58206870
Sinds enkele weken hebben wij hier een cv ketel hangen bediend door een modulerende thermostaat in de woonkamer. Nu is het ook mogelijk om deze cv ketel (Nefit HRC 25) ook via een weersafhankelijke regeling in samenwerking met de thermostaat te laten bedienen.

Nu vraag ik mij af wat weersafhankelijk regelen van een cv ketel nu eigenlijk inhoud en wat daar de voor of nadelen van zijn.

Waar de plaats van de buitenvoeler zelf aan moet voldoen is mij wel duidelijk (vaak genoeg zo'n ding opgehangen).

Kortom wat zijn de voor/nadelen aan weersafhankelijk regelenen en in welke gevallen kies je daar bewust voor ?
  maandag 21 april 2008 @ 18:20:25 #2
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58207076
Dat vraag ik me ook af Vonkie. Binnenkort wordt hier een cv ketel geinstalleerd
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_58207277
Als de temperatuur binnen laag is, maar de zon schijnt gaat zo'n ketel miner hard stoken lijkt me. Door de zon warmt het dan na een tijdje vanzelf op.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58207436
Wij hebben hier in huis ook zo'n apparaat hangen. Een remeha quinta 45 icm celcia thermostaat.
In dit geval is gekozen voor deze oplossing omdat het om een studenten huis gaat en zodoende er geen adequate referentieruimte voor de thermostaat is.

Het principe werkt globaal als volgt, Tbuiten en Taanvoer & Tretour vd ketel worden gemeten. Aan de hand van het verschil Tretour en Taanvoer wordt de modulatie bepaalt. Mbv Tbuiten en de ingestelde waarde op de thermostaat wordt Taanvoer bepaalt.

Voordeel is dus dat je de temperatuur in alle kamers onafhankelijk van het elkaar kan regelen mbv een thermostatische radiatorknop. Nadeel is dat er altijd warmwater rondgepompt wordt, wat meer energie kost.
pi_58216536
De weers afhankelijke regeling is mij ooit ook eens uitgelegd als hierboven beschreven. Dus altijd warm water in je systeem zodat de diverse vertrekken naar behoefte warmte kunnen aftappen. De temperatuur van het water wordt geregeld op de buiten temperatuur.
Wel comfortabel maar ik schat dat je alleen aan elektra al 75 a 100 euro extra per jaar kwijt bent omdat de pomp altijd draait.

Ik heb zelf een atag ketel met een buitensensor maar de ketel wordt aan/uitgeschakeld door de kamerthermostaat. De buitensensor wordt ook hier gebruikt om de watertemperatuur te regelen, of eigenlijk te begrenzen. E.e.a. is zo ingesteld dat er met een zo laag mogelijke watertemperatuur gewerkt wordt zodat je optimaal gebruik maakt van de condensatiewarmte van de rookgassen.
-
  dinsdag 22 april 2008 @ 09:12:39 #6
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_58220056
klaas kootstra heeft het goed!
it's nice to be important, but it's more important to be nice
  Moderator woensdag 23 april 2008 @ 18:30:10 #7
92034 crew  Vonkenboer
pi_58259789
quote:
Op maandag 21 april 2008 18:38 schreef klaaskootstra het volgende:
Wij hebben hier in huis ook zo'n apparaat hangen. Een remeha quinta 45 icm celcia thermostaat.
In dit geval is gekozen voor deze oplossing omdat het om een studenten huis gaat en zodoende er geen adequate referentieruimte voor de thermostaat is.

Het principe werkt globaal als volgt, Tbuiten en Taanvoer & Tretour vd ketel worden gemeten. Aan de hand van het verschil Tretour en Taanvoer wordt de modulatie bepaalt. Mbv Tbuiten en de ingestelde waarde op de thermostaat wordt Taanvoer bepaalt.

Voordeel is dus dat je de temperatuur in alle kamers onafhankelijk van het elkaar kan regelen mbv een thermostatische radiatorknop. Nadeel is dat er altijd warmwater rondgepompt wordt, wat meer energie kost.
Ik mag hier uit concluderen dat het noodzakelijk is dat je in alle andere ruimten; behalve de ruimte waar de thermostaat hangt je thermostaatknoppen moet hebben omdat je anders niks aan een weersafhankelijke regeling hebt ?
pi_58260233
Wanneer je een weersafhankelijke regeling (WAR) hebt, kan (of "moet")je in alle vertrekken gebruik maken van thermostatische regelventielen.

Bij een weersafhankelijke regeling met binnencompensatie, modulerende of aan/uit regeling met (klok)thermostaat dient de "referentie" ruimte, meestal de woonkamer, niet voorzien te zijn van thermostatische ventielen.
pi_58288621
Nou ja, moeten is een groot woord. De kachel blijft het prima doen als je overal niet thermostatische kranen hebt die openstaan, maar dan worden die ruimte's dus ook de hele tijd warmgestookt, omdat er geen terugkoppeling is van een binnenthermostaat.

Wij hebben bijvoorbeeld in de douche niet een thermostatische kraan, omdat je die alleen opendraait als je daar staat te douchen. Maar alle leef ruimten zijn idd voorzien van thermostaatknoppen
  Moderator vrijdag 25 april 2008 @ 17:25:46 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_58306603
Oke duidelijk wat een weersafhankelijke regeling inhoud

Zijn er eigenlijk nog meer manieren om een cv ketel te regelen (naast verschillende al dan niet programmeerbare thermostaten en een weersafhankelijke regeling ?
pi_58308546
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 17:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Oke duidelijk wat een weersafhankelijke regeling inhoud

Zijn er eigenlijk nog meer manieren om een cv ketel te regelen (naast verschillende al dan niet programmeerbare thermostaten en een weersafhankelijke regeling ?
Net als met wegen naar Rome, ofwel vele.

Letwel de meest simpele en goedkopere weersafhankelijke regelingen kijken totaal niet naar de ruimtetemperatuur maar alleen naar de buitentemperatuur.
De bovengenoemde versie is alweer een wat luxere versie.

Weersafhankelijke regelingen zijn er in vele uitvoeringen, koop in ieder geval niet de goedkoopste en simpelste uitvoering, want daarmee stook je ketel dag en nacht door.

De diverse typen zijn onder te verdelen in:

1) WAR door branderautomaat met alleen een buitenvoeler en eventueel een ruimtethermostaat.
De ketel stookt puur op basis van buitentemperatuur, de aanvoer of retourvoeler is puur om de gemeten temperatuur binnen de grenzen te houden van de stooklijn.
Er zit geen nachtverlaging op, dus het toestel stookt 24 uur per dag.
Na de ruimtethermostaat word niet gekeken.
Dit zijn de meest goedkoopste systemen en ook de meest waardeloze.

2) War door een ruimtethermostaat in combinatie met een buitenvoeler.
De meest goedkopere systemen werken als bovenstaand principe met dat verschil dat doordat er wel tijden ingegeven zijn het toestel tijdens de nachtelijke uren op een nachtverlaging gaat.
Het toestel gaat ook s`nachts niet uit maar stookt op een verlaagde aanvoertemperatuur.

3)WAR door regelaar in combinatie met ruimtethermostaat.
Aanvoertemperatuur op basis van buitentemperatuur.
In de regling kunnen eco standen ingegeven worden, (temperaturen waarbij de regeling op standby gaat totdat deze weer onder de waarden komt)
Wanneer de ruimtetemperatuur bereikt is gaat het toestel wel uit bedrijf, kan s`nachts wel uit blijven indien de temperatuur niet onder de ingestelde waarden komt.

4) WAR via een GBS systeem.
Dit systeem is net zo luxe te maken als jezelf wilt.
Mogelijkheden zijn onder andere ruimtetemperatuur per ruimte in te stellen.
Verlichting automatisch aan en uit te laten gaan.
Zonwering automatisch laten bedienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')